تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست – چگونه باید مشکل را حل کرد؟

لوازم خانگیماشین لباسشویی

گاهی اوقات ماشین لباسشویی شما روشن نمی‌شود و نمی‌دانید دلیل آن چیست. ظاهراً همه چیز مرتب است اما لباسشویی از کار افتاده! در چنین مواقعی تلنبار شدن لباس‌های کثیف روی هم شما را وادار می‌کند زودتر مشکل را حل کنید و اوضاع را سر و سامان دهید. در ادامه این مقاله تخصصی به بررسی علل این موضوع خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست و چگونه باید آن را حل کرد.

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست

 پریز خراب است و برق ندارد

اگرچه بدیهی به نظر می‌رسد اما این مورد یکی از شایع‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی است. یعنی ظاهرا دستگاه به برق وصل است اما به دلیل خراب بودن پریز، جریان برق برقرار نمی‌شود. برای رفع مشکل از سلامت پریز مطمئن شوید و اگر ولتاژ نداشت نسبت به تعویض پریز اقدام کنید. در طراحی نقشه برق هر خانه با توجه به نوع کاربری اتاق‌ها، تعدادی پریز تعبیه شده است. گاهی ممکن است برقکاری برخی پریزها درست انجام نشده باشد و یا بعد از مدتی خراب شده باشد. پریزها به چند دلیل خراب می‌شوند:

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست

  • سوختن پریز:

احتمال وقوع اتصال کوتاه در این قطعات الکتریکی زیاد است و این مشکل یکی از شایع‌ترین دلایل سوختن پریز است. به علاوه افزایش ولتاژ مدار نیز می‌تواند به پریز آسیب بزند.

  • وارد شدن ضربه به پریز برق:

وارد شدن ضربه نیز می‌تواند باعث قطعی پریز شود حتی اگر در ظاهر مشکلی مانند شکستگی ایجاد نکرده باشد.

  • استفاده از محصولات نامناسب:

کلید و پریزهای غیر استاندارد یا قدیمی هم از نظر ایمنی سطح ضعیفی دارند و هم بیشتر در معرض آسیب هستند. استفاده از این قطعات ممکن است باعث آسیب به مدار سیم کشی خانه و لوازم خانگی متصل به برق شود. بنابراین اگر از چنین کلید و پریزهایی استفاده می‌کنید در اولین فرصت آنها را عوض کنید.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

مراحل تعمیر پریز برق ماشین لباسشویی

تعمیر پریز برق کار آسانی است و به‌راحتی می‌توانید از عهده آن بر بیایید. اما فراموش نکنید که رعایت موارد ایمنی خیلی مهم است و حتما باید قبل از شروع کار فیوز منزل را قطع کنید.

حتما این توصیه معروف را شنیده‌اید: «اول ایمنی بعد کار!» اهمیت این جمله هنگام برقکاری دوچندان است. بنابراین ابتدا جریان برق را از کنتور یا تابلو برق قطع کنید. برای اطمینان با فازمتر نیر مجددا برق پریز را چک کنید.

تعمیر پریز ماشین لباسشویی

قاب پریزها با هم فرق دارد و روش باز کردن آنها یکسان نیست اما اغلب آنها با یک یا دو پیچ به بدنه اصلی پریز متصل شده‌اند و ابتدا باید با پیچ گوشتی پیچ‌های پریز را باز کنید تا علت روشن نشدن ماشین لباسشویی پیدا شود. پریز را از دیوار بیرون آورده و سیم‌های متصل به آن را که با پیچ پایه فلزی متصل شدند باز کنید. شما سه سیم داخل پریز مشاهده خواهید کرد. معمولا سیم مشکل فاز، سیم سفید یا آبی نول و سیم زرد زمین یا ارت است. پریز مناسبی تهیه کنید و با توجه به رنگ‌بندی سیم‌ها آن را نصب کنید.

پریزهای برق با کاربری مسکونی ولتاژ اسمی ۴۰۰ ولت و جریان اسمی ۲۵ آمپر دارند و برای برق تک فاز ۲۳۰ ولت، مشخصات حداقلی پریز حداقل ولتاژ ۲۵۰ ولت و جریان آن ۱۶ آمپر است. پریز شما حتما باید دارای اتصال زمین باشد.

دوشاخه یا سیم رابط ماشین لباسشویی خراب است

گاهی علت روشن نشدن ماشین لباسشویی از پریز برق نیست. پریز برق دارد اما دو شاخه یا سیم رابط ماشین لباسشویی قطعی دارد و برق به آن نمی‌رسد. اگر دو شاخه از نوع پرسی نباشد و بتوان آن را عوض کرد این مشکل به‌سادگی قابل حل است. دو شاخه را باز کنید و اتصالات سیم‌ها به شاخک‌های دوشاخه را بررسی کنید و در صورت مشاهده قطعی آن را جدا کرده و عوض کنید.

البته در اغلب مدل‌های ماشین لباسشویی دو شاخه‌ها از نوع پرسی هستند و نمی‌توان آن را باز کرد. در این حالت با استفاده از یک ولتمتر ولتاژ ترمینال اصلی را اندازه‌‌گیری کنید. اگر ولتاژ مشاهده نکردید دوشاخه و یا سیم رابط ایراد دارند. از آنجایی که دوشاخه پرسی است، باید آن را ببرید. سیم رابط را بدون دوشاخه آزمایش کنید تا ببینید ایراد از سیم است یا از دو شاخه. اگر باز هم ولتاژ به دستگاه نمی‌رسید یعنی سیم خراب است و کابل رابط باید عوض شود و اگر کابل سالم بود فقط دوشاخه را عوض کنید.

مقاله پیشنهادی تعمیر خشک کن ماشین لباسشویی LG

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست - خرابی دوشاخه

علت سوختن دوشاخه ماشین لباسشویی چیست؟

سوختن دوشاخه ماشین لباسشویی مشکل رایج و بسیار خطرناکی است و حتی می‌تواند باعث سوختن لباسشویی و آتش سوزی شود. لذا به محض اینکه بوی سوختگی به مشامتان رسید دوشاخه را با احتیاط از برق بکشید و یا فیوز مربوطه را قطع کنید چون احتمال اتصالی وجود دارد. در مدل‌هایی که دارای پریز سه شاخه هستند و برای اتصال آنها به برق باید از رابط استفاده کرد این مشکل محتمل‌تر است. حداقل جریان دوشاخه ماشین لباسشویی ۱۵ آمپر است.

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی: باز ماندن درب

سیستم هوشمند ماشین‌های لباسشویی طوری طراحی شده است که اگر درب ماشین لباسشویی کاملا بسته نشود دستگاه روشن شده و شروع به کار نخواهد کرد. در واقع طراحی یک ماشین لباسشویی به گونه‌ای است که اگر در بسته نشود مدار الکتریکی لباسشویی برقرار نمی‌شود و ماشین روشن نخواهد شد. بسته نشدن درب ممکن است به دلیل سهل‌انگاری و یا ایراد در دستگیره و درب باشد و باید بررسی و عیب یابی شود. در ادامه به بررسی چند دلیل باز ماندن درب لباسشویی خواهیم پرداخت.

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی: درب باز است!

پر بودن بیش از حد دیگ لباسشویی

یک دلیل مشخص بازماندن درب که می‌تواند علت روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد این است که دیگ لباسشویی بیش از حد پر شده است و درب کامل بسته نمی‌شود. در چنین حالتی حتی اگر درب بسته و ماشین لباسشویی روشن شود، دستگاه پر سر و صدا کار خواهد کرد و ممکن است به موتور آن آسیب وارد شود. حتما لباس‌ها را در چند نوبت و با توجه به ظرفیت لباسشویی به آن اضافه کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

 وجود مانع فیزیکی

اگر درب درست بسته نمی‌شود لاستیک لباسشویی را چک کنید. ممکن است چیزهایی مثل دکمه لباس، سنجاق سر، گیره، زیورآلات و … مانع از بسته شدن درب شوند و علت روشن نشدن ماشین لباسشویی شما باشند.

بیشتر بخوانید روشن نشدن جارو برقی و رفع آن

شکستگی درب

دربی که در اثر ضربه شکسته، به‌درستی در جای خود قرار نمی‌گیرد و بسته نشود. در این حالت میکروسوئیچ عمل نمی‌کند و مدار برقرار نمی‌شود.

شکستگی دستگیره ماشین لباسشویی

اگر دستگیره شکسته باشد زبانه درست جا نمی‌افتد و درب باز می‌ماند.

خرابی زبانه ماشین لباسشویی

یکی دیگر از مواردی که باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی می‌شود خرابی زبانه درب است. در صورتی که زبانه شکسته شده باشد و درست در جایش قرار نگیرد درب بسته نمی‌شود و میکروسوئیچ قادر به قفل کردن آن نیست. به یاد داشته باشید باز کردن درب در طول فرآیند شستشو باعث خرابی زبانه می‌شود.

پارگی لاستیک عایق

لاستیک استفاده شده در دور درب لباسشویی، نوعی عایق است که از نشت آب به بیرون جلوگیری می‌کند. این لاستیک با گذشت زمان فرسوده و پاره می‌شود. در این حالت درب به‌درستی بسته نمی‌شود و باید لاستیک عایق تعویض شود.

بهتر است جهت افزایش عمر لاستیک عایق، پس از هر بار استفاده از لباسشویی، با استفاده از پارچه‌ آن را خشک کنید و همیشه برنامه‌های آب بسیار داغ را انتخاب نکنید تا از شل شدن لاستیک جلوگیری شود.

شکستگی لولای لباسشویی

اگر لولای لباسشویی شکسته یا ترک خورده باشد ماشین لباسشویی درست بسته نشده و بالتبع روشن نخواهد شد. در این حالت حتما باید لولا عوض شود. وارد شدن ضربه به در یا آویزان کردن لباس می‌تواند به لولا آسیب بزند.

شکستگی لولای لباسشویی

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی : خرابی برد ماشین لباسشویی

برد ماشین لباسشویی کنترلتمام فرآیندهای آن را به عهده دارد و در صورت بروز مشکل دستگاه کاملا از کار خواهد افتاد. در برخی از موارد درب دستگاه به‌درستی و کامل بسته می‌شود اما دستگاه روشن نمی‌شود چون برد خراب است و به اشتباه ارور باز بودن درب را نمایش می‌دهد.

برد ماشین لباسشویی

خرابی میکرو سوئیچ ماشین لباسشویی

ميكروسوئيچ  یک كليد فشاري حفاظتي است که پشت درب و در كنار قفل قرار مي‌گيرد. فاز لباسشویی پس از تايمر  از ميكروسوئيچ عبور مي‌كند و اگر این کلید سالم نباشد به سایر اجزای مدار نمی‌رسد. بنابراین خرابی آن می‌تواند علت روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

برای بررسی این موضوع باید سیم‌های متصل به میکرو سوئیچ را با کمک مولتی متر بررسی کنید و با باز و بسته کردن درب به بررسی سلامت میکروسوئیچ بپزدازید. دو سيمي كه از تايمر لباسشویی به طرف ميكروسوئيچ می‌روند را به اهم متر وصل کنید. وقتی درب ماشین لباسشویی باز است باید عقربه بر روی بی نهایت و وقتی بسته است عقب بر روی صفر قرار بگیرد. اگر غیر از این باشد میکروسوئیچ را جدا کرده و آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

خرابی میکرو سوئیچ علت روشن نشدن ماشین لباسشویی است

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی : خرابی کلید قطع و وصل

خرابی کلید قطع و وصل ماشین لباسشویی هم یکی از دلایل روشن نشدن آن است. بعضی مدل‌های ماشین لباسشویی از کلید دو کنتاکت و بعضی دیگر از کلید چهار کنتاکت استفاده می‌کند بسته به مدل ماشین لباسشویی کلید به حالت مستقل روی بدنه و یا بر روی تایمر نصب می‌شود. تعیین محل دقیق این کلید نیاز به تجربه و یا استفاده از نقشه لباسشویی دارد.

ساختار کلید روشن و خاموش لباسشویی معمولا مستقل نیست و بخشی از تايمر است. با بیرون كشيدن محور تايمر لباسشویی كنتاكت كليد بسته و ماشین روشن می‌شود و با حركت بطرف داخل مدار قطع شده و لباسشویی خاموش می‌شود. كليد‌هاي ماشین لباسشويي دو كنتاكت و يا چهار كنتاكت هستند.

بررسی علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

در کلیدهای دو كنتاكت ، نول به همه بخش‌های مدار رسيده و فاز پس از كليد وارد مدار مي‌شود. لذا دو كنتاكت كليد، يكي فاز ورودي و ديگري فاز خروجي است. در کلید چهار كنتاكت هم فاز و هم نول وارد كليد می‌شوند و با حركت محور تايمر لباسشویی به بيرون، كليد بسته و فاز و نول وارد مدار مي‌شود.

مقاله پیشنهادی چگونه می‌توان لباس‌ها را با بخار شست و خشک کرد؟

جهت تست كليد كافيست از روي نقشه لباسشویی خود كنتاكت‌هاي كليد را پیدا کنید و با اهم متر تستش کنید. ابتدا سيم‌هاي متصل به كليد را باز کنید و سپس دو پايه ورودي و خروجي كليد را به اهم متر وصل كنيد. با حركت محور تايمر به طرف بيرون بايد عقربه عدد کوچکی در حد صفر را نشان ده در غیر اینصورت كنتاكت‌هاي كليد كثيف هستند و باید تمیزشان کنید. در كليد‌هاي چهار كنتاكت همین تست را به کمک اهم متر دو به دو برای تمام كنتاكت‌ها انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن ماشین لباسشویی پرداختیم و موارد رایجی که باعث بروز این مشکل می‌شود و روش حل آنها را برشمردیم. اگر برای رفع ایرادات لباسشویی خود نیاز به تعمیرکار حرفه‌ای دارید، متخصصین آچاره در خدمت شما هستند. بیش از 4800 تعمیرکار واجد شرایط در اقصی نقاط کشور مشغول ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید