تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

کد خطای Er RF موتور فن یخچال LG و تعمیر آن + سایر خطاها

لوازم خانگییخچال و فریزر

در زمان قدیم یخچال تنها جعبه‌‌ای خنک‌کننده‌ای بود که مردم می‌توانستند مواد غذایی خود را در آن‌ها سرد نگه دارند و از گزند فاسد شدن برهانند. یخچال‌های امروزی، دارای ویژگی‌هایی همچون یخ‌ساز، صفحه نمایش، بلندگو و دوربین‌های داخلی هستند که با کمک این امکانات حتی می‌توان بدون باز کردن درب یخچال از محتویات موجود در آن مطلع شد.

یکی از قابلیت‌های پیشرفته یخچال‌های امروزی این است که اگر قسمتی از یخچال، خراب شود و به‌درستی کار نکند، کد خطایی نمایش داده می‌شود تا با استفاده از آن، از نقص موجود در سیستم مطلع شویم.

اگر برند یخچال شما LG است، ممکن است با کد خطای “Er rF” روبرو شوید. این کد خطا نشان می‌دهد که موتور فن خنک‌کننده یخچال به دلایلی غیرفعال شده است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که اگر کد خطای Er rF روی یخچال شما ظاهر شده چه‌کاری باید انجام دهید.

برای ثبت سفارش تعمیرات یخچال و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

دلایل نمایش کد خطای Er RF در یخچال LG

همان‌طور که اشاره کردیم، کد خطای Er rF نشان می‌دهد که مشکلی در موتور فن یخچال وجود دارد. به این معنی که موتور فن، به خوبی کار نمی‌کند. برای این خطا و وقوع آن، دلایل مختلفی وجود دارد. این امکان وجود دارد که خود فن خراب شده یا یخ (برفک) روی موتور جمع شده باشد و باعث جلوگیری از عملکرد فن ‌شود.

همچنین ممکن است نقصی در برد کنترل یخچال به وجود آمده باشد که باعث عدم انتقال ولتاژ به فن شود. در ادامه، به هریک از این موارد می‌پردازیم و دلایل به وجود آمدن آن‌ها را بررسی کرده و راه‌های مقابله با آن‌ها را نیز مشخص می‌کنیم.

جمع شدن یخ (برفک) روی فن

اکثر یخچال‌های مدرن دارای چند فن هستند. یکی از این فن‌ها معمولاً در زیر یخچال قرار دارد و وظیفه آن، کشیدن هوا به داخل یخچال و خنک‌سازی کمپرسور است. فن دیگر، معمولاً در قسمت داخلی و عمیق‌تر یخچال واقع شده و برای عبور جریان هوا از روی سیم‌پیچ‌های اواپراتور (تبخیرکننده) استفاده می‌شود.

تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

در بیشتر موارد، فن اواپراتور، به دلیل واقع شدن در قسمت داخلی یخچال و در نزدیک‌ترین فاصله با هوای سرد فریزر، با برفک مسدود می‌شود. علت تشکیل برفک روی فن یخچال می‌تواند متفاوت باشد. اما جالب است بدانید که با بررسی ظاهر برفک می‌توانید بفهمید که مشکل از کجاست.

اگر برفک روی فن یخچال شما، سفید و برف‌مانند است، بدان معناست که در جایی از یخچال نشتی وجود دارد که باعث ورود هوای گرم و مرطوب به داخل یخچال می‌شود. اگر برفک، شفاف باشد، به این معنی است که آب از منبعی داخل یخچال و به احتمال زیاد یخ‌ساز  به سمت فن نشت می‌کند.

نحوه برطرف کردن این مشکل:

رفع این مشکل، چندان دشوار نیست، اما ممکن است کمی خسته‌کننده باشد. ابتدا برای نگهداری غذا خارج از یخچال راه حلی پیدا کنید تا در طول تعمیر یخچال آن مواد غذایی فاسد نشوند.

  1. برای تعمیر فن یخ‌زده یخچال، تمام مواد غذایی و برفک‌ها را از یخچال خارج کرده و یخچال را از دیوار دور کنید.
  2. درهای یخچال و فریزر را باز بگذارید و بگذارید یخچال حداقل 8 ساعت در این حالت بماند. این کار باعث می‌شود یخ‌هایی که روی فن جمع شده‌اند ذوب شوند.
  3. در حالی که منتظر ذوب شدن یخ‌ها هستید، حوله و پارچه‌هایی را در اطراف یخچال قرار دهید تا آب اضافی را جذب کنند. می‌توانید یک یا دو حوله داخل یخچال هم بگذارید.
  4. پس از ذوب شدن تمام یخ‌ها، باقی‌مانده آب داخل و اطراف یخچال را تمیز کرده و آن را دوباره به برق وصل کنید.
  5. مدتی طول می‌کشد تا یخچال دوباره به دمای اصلی خود برسد. بنابراین بلافاصله مواد غذایی را در آن قرار ندهید.
  6. اگر همه کارها خوب پیش رود فن یخچال باید کار کند.
  7. اگر نمی‌خواهید این مشکل دوباره به وجود بیاید بهتر است منبع مشکل را برطرف کنید. یعنی ببینید که منبع نشتی از کجاست:
  8. با بررسی واشرهای درب یخچال و فریزر شروع کنید تا ببینید آیا آن‌ها به‌درستی آب بندی شده‌اند یا خیر. بررسی کنید که آیا ترک دارند یا نه. همچنین ممکن است در نقاط خاصی شل شده باشند. در این صورت، باید واشرهای درب را تعویض کنید.
  9. اگر مشکل از واشرهای درب نیست، قسمت یخ‌ساز یخچال خود را بررسی کنید. دریچه یخ‌ساز را چک کنید و ببینید آیا آب از آن نشت می‌کند یا خیر. اگر یخچالتان بی‌رویه برفک می‌زند و نمی‌توانید ریشه مشکل را پیدا کنید، بهترین گزینه در این مرحله این است که با تعمیرکار یخچال تماس بگیرید تا موضوع را بررسی کند.

خرابی فن

این امکان وجود دارد که فن‌های یخچال علاوه بر یخ زدن، خراب شوند. این خرابی می‌تواند به دلیل مکانیکی بودن آن‌ها باشد. خرابی موتور فن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در صورت وجود نشتی جزئی آب در یخچال، ممکن است فن دچار زنگ‌زدگی شود. همچنین ممکن است موتور، آلوده به خاک یا زباله شده یا بلبرینگ‌های آن، فرسوده شده باشند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

بیشتر بخوانید بسته بندی یخچال هنگام اسباب کشی

نحوه برطرف کردن مشکل فن:

قبل از اینکه تعمیر موتور فن را شروع کنید، بهتر است بررسی کنید که آیا واقعا مشکل از فن است. خوشبختانه یخچال‌های ال‌جی، دارای حالت عیب‌یابی هستند که می‌توانید برای تست ویژگی‌های مختلف یخچال، آن را فعال نمایید.

اکثر یخچال‌های‌ جدید ال‌جی دارای دکمه‌ای برای فعال کردن حالت عیب‌یابی هستند (کلیدی با عنوان Test). کافی است یکبار دکمه Test را فشار دهید تا حالت عیب‌یابی فعال شود.

از این طریق، می‌توانید اجزای مختلف یخچال از جمله تعدیل‌کننده یا دمپر، LED های روی صفحه نمایش و البته فن‌های مختلف یخچال عیب‌یابی کنید.

اگر تشخیص دادید که موتور فن باید تعویض شود، حتما ابتدا یخچال خود را از برق بکشید. اکنون، برای اینکه به موتور دسترسی پیدا کنید، باید قسمتی از یخچال را جدا کنید. اگر فکر می‌کنید از عهده این کار برنمی‌آیید، بهتر است با یک تکنسین ماهر تماس بگیرید.

  1. فن را در زیر قاب پشت یخچال قرار دارد.
  2. ممکن است قبل از دسترسی به موتور فن، مجبور شوید دستگاه یخ‌ساز یخچال را جدا کنید.
  3. زمانی که موتور را پیدا کردید، می‌توانید وضعیت را ارزیابی کنید تا ببینید چه کاری باید انجام دهید.
  4. اگر دیدید که فن زنگ‌زده یا شکسته است، می‌توانید موتور جدید را جایگزین موتور قدیمی کنید.
  5. اگر فن در وضعیت خوبی قرار دارد و بنظر نمی‌رسد مشکلی داشته باشد ممکن است مشکل از برد کنترل یخچال باشد.

خرابی برد کنترل یخچال LG

برد کنترل یخچال یک مدار است که عملکرد یخچال را کنترل می‌کند. برد کنترل مواردی مانند دمای داخلی تعداد دفعات باز شدن درب‌ها، مدت زمان کار کمپرسور و موارد دیگر را ردیابی می‌کند. احتمال خراب شدن برد کنترل خیلی کم است اما غیرممکن نیست.

اگر برد کنترل در معرض رطوبت یا گرمای بیش از حد قرار بگیرد یا اگر در زمان ساخت برد، تخلیه بار الکتریکی استاتیک اتفاق بیفتد، احتمال خرابی وجود دارد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تعمیر برد کنترل یخچال LG

برد کنترل معیوب یخچال LG قابل تعمیر نیست، اما می‌توان آن را تعویض کرد. با این‌حال، ابتدا باید برد کنترل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که واقعاً خراب شده است یا خیر. می‌توانید با استفاده از ولت‌متر و بررسی ولتاژ مدار این کار را انجام دهید.

اگر ولتاژ خیلی کم ‌باشد به این معنی است که برد از کار افتاده و باید تعویض شود. برد کنترل جدید، ممکن است کمی گران قیمت باشد. قیمت تقریبی برد مخصوص یخچال‌های ال‌جی در مدل‌های مختلف متغیر است.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

سایر کدهای خطای یخچال LG

کدهای خطای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است در صفحه نمایش یخچال LG ظاهر شوند. در ادامه در نظر داریم آن‌ها را مختصراً توضیح دهیم:

  • کد خطای IS: وجود مشکل در موتور فن یخ‌ساز یا حسگر یخ‌ساز
  • کد خطای 22: وجود مشکل در رله کمپرسور
  • کد خطای 67: وجود مانع برای بسته شدن کامل درب یخچال
  • کد خطای CF: وجود مشکل در سیگنال برگشتی از فن کندانسور
  • کد خطای CO: خطای ارتباطی بین برد کنترل و صفحه دیجیتال
  • کد خطای Dh: طولانی شدن زمان یخ‌زدایی یخچال
  • کد خطای dS: وجود مشکل در سنسور یخ‌زدایی
  • کد خطای FF: وجود مشکل در فن فریزر
  • کد خطای FS: وجود مشکل در سنسور فریزر
  • کد خطای :gF یا مشکلی در سنسور جریان وجود دارد یا فشار آب داخل یخ‌ساز بسیار کم شده است.
  • کد HS: وجود مشکل در سنسور رطوبت
  • کد خطای F1: وجود مشکل در فن یخ‌ساز
  • کد خطای It: وجود مشکل در یخ‌ساز
  • کد خطای rS: وجود مشکل در سنسور یخچال
  • کد خطای rt: وجود مشکل در سنسور دما
  • کد خطای SS: وجود مشکل در سنسور مخزن آب
  • کد خطای Ad ، dr یا dL: وجود مشکل در موتور درب یخچال
  • کد خطای AS: وجود مشکل در سوئیچ زبانه‌ای
  • کد خطای Sb: یخچال در حالت Sabbath یا استندبای است.
  • کد خطای Od: نشان‌دهنده مشکل ارتباطی بین یخچال و مودم Wi-Fi

سخن پایانی

اگر با کد خطای Er FR در یخچال LG خود مواجه شدید، نگران نباشید. موارد ذکر شده در این مقاله در حل این مشکل به شما کمک خواهد کرد. اگر فرصت کافی برای بررسی مشکل و تعمیرات ندارید می‌توانید از تعمیرکاران ماهر آچاره کمک بگیرید. بیش از 4200 تعمیرکار یخچال فریزر که همگی تائید صلاحیت فنی و اخلاقی شده‌اند آماده ارائه خدمت به شما در سراسر کشور هستند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا