تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

ترموفیوز یخچال و روش تست و تعمیر آن

لوازم خانگییخچال و فریزر

فیوز حرارتی یا ترموفیوز یخچال یکی از اجزای اصلی و ضروری این وسیله برقی است که اگر کارکرد آن با مشکل مواجه شود، می‌تواند مشکلات زیادی برای یخچال شما ایجاد نماید. ترموفیوز یخچال این اطمینان را ایجاد می‌کند که عنصر گرم کننده در داخل فریزر هیچ گونه خطر آتش سوزی نخواهد داشت. ترموفیوز یخچال به عنوان وسیله‌ای ایمنی برای قطع جریان به عنصر گرمایش در صورت نقص (مانند ترموستات معیوب) عمل می‌کند.

در  غیر این صورت ممکن است دما به سطوح خطرناک افزایش یابد و احتمالاً آتش سوزی آغاز شود. این فیوزهای حرارتی جزو اجزای غیرقابل استفاده مجدد هستند به این معنی که پس از سوختن باید آن‌ها را تعویض کنید. انواع مختلفی از ترموفیوز یخچال وجود دارد. اگر قصد تعویض فیوز حرارتی یخچال یا به ط.ر کلی تعمیر یخچال خود را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی مهم و کاربردی را یاد بگیرید. 

نقش ترموفیوز یخچال

نگرانی سازندگان لوازم خانگی این است که در صورت وقوع خطا، دمای داخل دستگاه بدون محدودیت افزایش یابد و باعث آتش سوزی شود. ترموفیوز تضمین می‌کند که این اتفاق نمی‌افتد. فیوز حرارتی یا ترموفیوز یخچال یک وسیله ایمنی است که مدارها را در برابر گرمای بیش از حد باز کرده و گرمای ناشی از جریان بیش از حد به خاطر اتصال کوتاه یا خرابی قطعات را تشخیص می‌دهد. فیوزهای حرارتی زمانی که دما کاهش می‌یابد مانند قطع کننده مدار، خود را تنظیم مجدد نمی‌کنند.

ترموفیوز یخچال

زمانی که دمای داخل قسمت اواپراتور به 76 درجه سانتی‌گراد رسید برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، ترموفیوز یخچال از مدار خارج می‌شود. با این کار، یخچال تمام عملکردهای اصلی را متوقف می‌کند (کمپرسور کار نمی‌کند و هیترهای یخ زدایی گرم نمی‌شوند).

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

فیوز حرارتی نوع جدیدی از عنصر حفاظتی الکتریکی در برابر گرمای بیش از حد است. زمانی که دستگاه الکتریکی از کار بیفتد و گرما تولید کند و دما از دمای غیرعادی بیشتر شود ترموفیوز به طور خودکار به فیوز تبدیل می‌شود تا جریان برق را قطع کند و از ایجاد آتش سوزی در دستگاه الکتریکی جلوگیری شود. همچنین اگر برخی از قطعات یخچال خراب شود و دستگاه شروع به گرم شدن بیش از حد کند، فیوز حرارتی منبع تغذیه را قطع می‌کند تا از افزایش بیشتر دما جلوگیری نماید.

مدل‌های مختلف ترموفیوز یخچال

دلیل تفاوت انواع ترموفیوز یخچال، تنوع در شرکت سازنده یخچال فریزر است. این تفاوت خصوصاً زمانی مهم می‌شود که بخواهید ترموفیوز یخچال خود را تعویض کنید. در این حالت باید مطمئن شوید که ترموفیوز جدید از نوع مشابه ترموفیوز قبلی یخچال شما باشد.

چگونگی تست ترموفیوز یخچال

در مورد نحوه تست ترموفیوز یخچال ابتدا باید سیم‌هایی که به فیوز حرارتی وصل می‌شوند را پیدا کنید. زیرا هم فیوز حرارتی و هم کلید حرارتی در یک پکیج قرار می‌گیرند. زمانی که این سیم‌ها را پیدا کردید پین‌های کانکتوری را که به این دو سیم متصل شده است را هم پیدا کنید. مولتی متر خود را در حالت پیوستگی یا دیود قرار دهید و هر پایه کانکتور را با پروب های مولتی متر لمس کنید.

باید صدای بوق مولتی متر خود را بشنوید یا اگر در حالت دیود است باید مقدار زیر 1 را نشان دهد. این بدان معنی است که ترموستات سالم است. اگر مولتی متر شما هیچ صدای بوقی نمی‌دهد و در حالت دیود “OL” (حلقه باز) را نشان می‌دهد این به این معنی است که ترموفیوز یخچال شما خراب است.

دلایل معیوب شدن ترموفیوز یخچال

برای اینکه بدانید ترموفیوز یخچال شما درست است یا خیر یک راه ساده وجود دارد. اگر در فریزر شما یخ جمع شده است فیوز حرارتی می‌تواند دلیل آن باشد. زیرا اگر جریان از فیوز حرارتی عبور نکند هیتر کار نخواهد کرد. بنابراین هیچ راهی برای آب کردن یخ وجود ندارد. موارد کمی وجود دارد که می‌تواند باعث کار نکردن فیوز حرارتی شود. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

فیوز حرارتی سوخته

همانطور که در قسمت نحوه تست ترموفیوز یخچال اشاره کردیم اگر مولتی متر شما مقادیری را که در آن قسمت ذکر کردیم را نشان ندهد می‌تواند نشانه این باشد که ترموفیوز یخچال شما سوخته است.

تنها راه حل این مشکل تعویض آن است. از آنجایی که اکثر اوقات فیوز حرارتی و کلید حرارتی در یک پکیج قرار دارند مجبورید کل واحد را تعویض کنید. با این حال معیوب شدن فیوز حرارتی یخچال با اشکال در هیتر مرتبط است. قبل از تعویض ترموفیوز یخچال بررسی کنید که آیا هیتر هم خراب شده است یا خیر.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

اتصال‌دهنده‌های اکسید شده

پین‌های مسی داخل کانکتورهای یخچال شما در برابر خوردگی و اکسید شدن بسیار حساس هستند. اکسید شدن باعث ایجاد لایه‌هایی از اکسید روی پین‌های مسی شده و در نتیجه اتصال بین پین‌ها قطع می‌شود که باعث باز شدن مدارها خواهد شد. برای رفع این مشکل کافی است پین‌های اتصال ترموفیوز یخچال را با استفاده از مسواک آغشته به الکل ایزوپروپیل یا پاک کننده اسپری تمیز کنید سپس آن‌ها را دوباره وصل نمایید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

انواع ترموفیوز

نحوه تعمیر فیوز حرارتی یخچال

بسیاری از لوازم برقی برای تنظیم دما به فیوز حرارتی متکی هستند. ترموفیوز یخچال مانند فیوز برق یک اقدام ایمنی است که وقتی دستگاه بیش از حد گرم می‌شود یخچال را خاموش می‌کند. یکی از راه‌های تشخیص سوختن فیوز حرارتی یخ زدن اواپراتور است. برای رفع این مشکل شماره مدل یخچال خود را بررسی کنید و فیوز جدیدی را به صورت آنلاین سفارش دهید یا از فروشگاه سخت افزار محلی خود فیوز تهیه کنید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

بیشتر بخوانید آموزش نحوه شارژ گاز یخچال

اگر بدانید فیوز کجاست تعمیر ترموفیوز یخچال می‌تواند بسیار ساده باشد. فیوز حرارتی را می‌توان با استفاده از ابزارهای ساده‌ای که احتمالاً در اطراف خانه دارید تعویض کنید مانند پیچ گوشتی سر فیلیپس، پیچ گوشتی سر تخت، سیم برش و زیپ بند. فیوز حرارتی معمولاً در یکی از دو مکان قرار می‌گیرد: یا در داخل یخچال پشت پانل یا در پایین قسمت عقب در کنار کمپرسور.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع به کار برای یافتن محل فیوز حرارتی، یخچال خود را از برق بکشید. پس از قطع برق از دفترچه راهنمای دستگاه استفاده کنید تا بتوانید محل قرارگیری فیوز در مدل یخچال خود را پیدا کنید.

با استفاده از پیچ گوشتی می‌توانید پیچ‌های نگه‌دارنده در پانل را باز کرده و ترموفیوز که به وسیله گیره‌های پلاستیکی به آن وصل شده را ببینید. اگر سیم‌کشی فیوز حرارتی با زیپ بندی محکم شده است از سیم برش برای برش دادن زیپ‌ها بدون بریدن خود سیم‌ها استفاده کنید. سپس به سادگی فیوز حرارتی را جدا کرده و آن را با فیوز جدید جایگزین کنید. در صورت لزوم زیپ‌های جدید را بکار گرفته و پانل را دوباره سرهم کنید.

نتیجه‌گیری

فیوزهای حرارتی از اجزای داخل یخچال فریزر در صورت خرابی المنت گرمایش محافظت می‌کنند. جریان از طریق فیوز حرارتی باعث افزایش دمای عنصر فیوز می‌شود. زمانی که آن دما از مقدار مجاز تجاوز کند فیوز منفجر می‌شود. بنابراین ایجاد مدار باز از اجزای داخل یخچال محافظت می‌شود. به طور عمده دو نوع فیوز حرارتی وجود دارد. هر یک از این انواع اصول کار متفاوت و اجزای داخلی متفاوتی دارند.

می‌توانید فیوز حرارتی خود را با استفاده از مولتی متر در حالت پیوستگی یا حالت دیود بررسی کنید. دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث عدم کارکرد فیوز حرارتی شود.

اگر فیوز حرارتی شما سوخت باید بررسی کنید که هیتر به‌خوبی کار می‌کند یا خیر. فیوز حرارتی را با فیوز با همان درجه‌ها تعویض کنید. اگر فیوز حرارتی و کلید حرارتی در یک پکیج قرار می‌گیرند باید کل مجموعه را تعویض کنید. زیرا برای تعویض فیوز حرارتی در چنین پکیجی باید آب بندی آن را شکست.

بیشتر بخوانید علت نشتی گاز یخچال

بیشتر بخوانید نحوه تعویض لاستیک درب یخچال

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید