تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

طرز کار یخساز یخچال و علت کار نکردن آن

یخچال و فریزرلوازم خانگی

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که طرز کار یخساز یخچال چگونه است؟ آیا برایتان جالب بوده که بدانید چگونه این همه یخ در یخچال تولید می‌شود؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد طرز کار یخساز یخچال و نحوه راه‌اندازی و تنظیمات آن صحبت کنیم. قطعاً با مطالعه ادامه مطلب اطلاعات شگفت‌آوری در مورد یخساز یخچال خود پیدا خواهید کرد! ابتدا بهتر است بدانید فرایند یخسازی چگونه انجام می‌شود.

فرایند یخسازی و طرز کار یخساز یخچال

برای آگاهی از طرز کار یخساز یخچال باید ابتدا با اتفاقاتی که در فرایند تبرید می‌افتد، آشنا شوید. یخ زدن آب از سالیان قدیم تا به امروز تغییری نکرده است. تفاوت یخ زدن آب در ادوار گذشته و امروزه در این است که امروزه یخچال‌ها و یخسازها دارای کمپرسورهای قوی‌تری هستند که منجر به فرایند یخسازی کارآمدتر می‌شود.

همه یخچال‌ها از ماده خنک‌کننده یا نوعی از گاز استفاده می‌کنند که تغییر حالت آن حرارت را به نحو مؤثری انتقال می‌دهد. وقتی خنک‌کننده از کمپرسور یخچال عبور می‌کند باعث افزایش دما و فشار می‌شود. گاز فشرده شده از طریق کندانسور ساخته شده از لوله‌های باریک رانده می‌شود و گاز را به حالت مایع در می‌آورد. مایع سپس وارد محفظه انبساط یا تبخیر کننده می‌شود. در آنجا تبخیر شده و مجدداً به شکل گاز در می‌آید. گرما در طی فرایند تبخیر جذب می‌شود. این فرایند اثر خنک‌کنندگی ایجاد می‌کند.

فرایند یخسازی در یخچال

فرایند یخسازی در یخچال

سینی یخ در یخچال به مجموعه‌ای از لوله‌های تبادل حرارتی متصل است. فرایند تبرید یا سردسازی باعث سرد شدن سینی یخ می‌شود. یخساز آب را از یک مخزن پمپ کرده و خیلی آرام روی سینی یخ می‌ریزد. این فرایند به تدریج موجب انجماد آب در لایه‌های مختلف و ایجاد یخ شفاف می‌شود.

بعد از چند دقیقه یخساز شیر برقی که به لوله‌های تبادل حرارتی متصل است را فعال می‌کند. وقتی این شیر فعال شود، جهت سردکننده تغییر پیدا می‌کند. در این مرحله کمپرسور گاز را به لوله بای‌پس فشار می‌دهد. گاز داغ بدون متراکم شدن به تبخیرکننده بر می‌گردد و موجب می‌شود لوله‌های تبادل حرارتی و سینی یخ به‌سرعت گرم شوند. این کار تکه‌های یخ تازه تشکیل شده را ذوب می‌کند.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

دستگاه‌های یخساز محبوب‌تر معمولاً سینی یخ مایل دارند؛ بنابراین وقتی یخ آب شد، خودبه‌خود به بیرون می‌ریزد. دیگر دستگاه‌های یخساز یک پیستون سیلندر دارند که یخ را از سینی به بیرون هدایت می‌کند.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر یخساز یخچال

راه‌اندازی یخساز یخچال را چگونه انجام دهیم؟

راه‌اندازی یخساز یخچال کار نسبتاً ساده‌ای است. در اولین گام برای راه‌اندازی یخساز یخچال باید یخچال را به شیر آب خانه وصل کنید. این کار در زمان نصب یخچال و به وسیله تکنسین انجام می‌شود. در صورتی که خودتان دانش فنی و تخصص لازم را دارید، می‌توانید شیلنگ کوچک آب یخچال که در پشت آن قرار گرفته است را به شیر برقی متصل کنید.

در مرحله بعد باید یخساز را فعال کنید. با توجه به اینکه یخچال شما از چه مدل و برندی باشد، تنظیمات لازم برای راه‌اندازی یخساز آن متفاوت خواهد بود. برخی مدل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که یخساز با دکمه on/of روشن و خاموش می‌شود. در برخی مدل‌ها یخساز اهرمی به شکل میله دارد که اگر در حالت بالا یا پایین قرار گیرد یخساز فعال یا غیر فعال می‌شود. راه‌اندازی یخساز برخی یخچال‌ها نیز در پنل کاربری هوشمند جلویی آن اتفاق می‌افتد.

در یخچال‌های سایدبای‌ساید، هنگام تنظیم یخساز یخچال، نوع یخی که تمایل دارید دریافت کنید را نیز مشخص می‌کنید. انواع مختلف یخ، با دکمه‌‌های مختلف قابل دست‌یابی هستند. به عنوان مثال برای داشتن یخ قالبی باید دکمه مربوط به آن و برای داشتن یخ خرد شده نیز دکمه مربوط به آن را فشار دهید.

راه اندازی یخساز

خاموش کردن یخساز یخچال را چگونه انجام دهیم؟

گاهی ممکن است قصد خاموش کردن یخساز یخچال را داشته باشید. اگر یخساز شما خراب شده یا قصد دارید برای مدتی از خانه دور باشید و به سفر بروید، بهتر است یخساز یخچال را خاموش کنید. بخشی از انرژی مصرفی یخچال را یخساز آن مصرف می‌کند و با خاموش کردن یخساز یخچال می‌توانید در مصرف انرژی خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

نحوه خاموش کردن یخساز یخچال نیز به نوع و مدل آن بستگی دارد. در مدل دکمه‌دار با در حالت off قرار دادن یخساز می‌توانید آن را خاموش کنید. در اغلب مدل‌های اهرم‌دار با قرار دادن اهرم در حالت زاویه 90 درجه و در موقعیت بالا یخساز خاموش می‌شود. در یخچال سایدبای‌ساید نیز باید برخی کلیدها را در پنل کاربری هوشمند فعال کنید تا یخساز یخچال خاموش شود. در دفترچه راهنمای محصول در مورد چگونگی خاموش کردن یخساز یخچال توضیحاتی ارائه شده است. برای انجام بهتر عملیات به آن مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

ریست یخساز یخچال

یکی از بهترین روش‌ها برای زمانی که یخساز عملکرد مناسبی ندارد، ریست یخساز یخچال است. ریست یخساز یخچال نیز با توجه به نوع و مدل آن متفاوت است که بهتر است برای اطمینان به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. در حالت کلی اغلب یخسازها به روش زیر ریست می‌شوند:

  1. در زمان روشن بودن یخچال به سراغ یخساز رفته و آن را در حالت فعال قرار دهید. اگر دکمه‌ای است، دکمه را روی حالت on بگذارید.
  2. در زیر کلید روشن کردن یخساز، کلیدی تحت عنوان test قرار داده شده که از آن برای ریست کردن دستگاه و قرار دادن آن در حالت تست استفاده می‌شود. این دکمه را به مدت چند ثانیه فشار دهید.
  3. اگر این دکمه کار نکرد یا اینکه چنین دکمه‌ای را در یخساز یخچال خود ندیدید، به دنبال حفره ریزی بگردید که در نزدیکی دکمه on/off یخساز واقع شده است. با سوزن یا سیم نازک به آن فشار وارد کنید تا یخساز ریست شود.

ریست یخ ساز یخچال

علت کار نکردن یخساز یخچال

ممکن است از طرز کار یخساز یخچال خود راضی نباشید یا فکر کنید ایرادی دارد. کار نکردن یخساز یخچال شما به علل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. اگر متوجه شدید که در طرز کار یخساز یخچال مشکلی وجود دارد، نیاز نیست فوراً به تعمیرکار یخچال اطلاع دهید. خودتان نیز می‌توانید در خانه و با رعایت ترفندهایی به تعمیر یخساز یخچال اقدام کنید. در زیر علل مختلف کار نکردن یخساز یخچال را بررسی کرده‌ایم.

برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

1. بیرون نیامدن یخ

یکی از مشکلاتی که در یخساز یخچال به‌وجود می‌آید، بیرون نیامدن یخ است. اگر یخ درون قالب یخ باشد، بدین معنی است که یخساز یخچال در دریافت آب مشکلی ندارد و اتصال آن با منبع برقرار است. در این شرایط به احتمال زیاد مشکل مکانیکی یا الکتریکی است. علت ایجاد چنین وضعیتی این است که وقتی مشغول جابه‌جایی مواد درون فریزر هستید، ممکن است به طور اتفاقی بازوی کنترل یخساز از جای اصلی خود بیرون بیاید که باعث می‌شود طرز کار یخساز یخچال با اختلال روبه‌رو شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

مطلب پیشنهادی نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

راه حل این مشکل برای بازگرداندن طرز کار یخساز یخچال به حالت عادی این است که بازوی کنترل را در موقعیت مناسبش قرار دهید.

اگر بازوی کنترل در جای مناسب خود قرار گرفته باشد و قالب از یخ پر باشد، مشکل احتمالاً به موتور، گیربکس یا اتصالات الکتریکی مرتبط است. در این حالت باید چک کنید که اتصالات سر جایشان هستند یا خیر. یخچال را از دیوار فاصله دهید تا بتوانید کار پیدا کردن اتصالات را راحت‌تر انجام دهید. شیر منبع آب را قطع کنید و یخچال را نیز از پریز خارج کنید. محل اتصالات سیم‌ها درون فریزر را بررسی کنید.

بیرون نیامدن یخ از یخ ساز

2. تشکیل نشدن یخ

ممکن است اختلال در طرز کار یخساز یخچال بدین صورت باشد که یخساز هیچ یخی تشکیل ندهد یا قالب‌های یخی کوچک‌تر از حد معمول تشکیل دهد. در این شرایط به احتمال زیاد در خط تأمین آب مشکلی وجود دارد. معمولاً یخ زدن آب در لوله موجب انسداد لوله شده و در نهایت باعث ایجاد اختلال در طرز کار یخساز یخچال می‌شود.

برای حل مشکل، یخچال را از برق درآورید. محل شیر آب را پیدا کنید. شیر آب معمولاً زیر سینک یا پشت یخچال واقع شده است. شیر را ببندید. یک ظرف آب گرم روی خط آب بریزید. راه دیگر این است که به کمک سشوار لوله آب را باز کنید. البته سشوار را روی درجه خیلی بالا قرار ندهید. راه دیگر خاموش کردن یخچال برای مدتی حدود 2 ساعت است.

برق یخچال را وصل کرده و به صدای شنیده شده هنگام پر شدن قالب یخ با آب توجه کنید. اگر گرفتگی علت دیگری داشت، با ارائه‌دهندگان خدمات تعمیر یخساز یخچال تماس بگیرید.

تشکیل نشدن یخ در روند کار یخ ساز یخچال

3. تشکیل قالب‌های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک

یکی دیگر از مواردی که نشان می‌دهد در طرز کار یخساز یخچال مشکلی وجود دارد، تشکیل قالب‌های خیلی بزرگ یا خیلی کوچک یخ است. در این شرایط باید کمی تنظیمات یخساز یخچال را تغییر داد. بدین منظور باید تنظیمات میزان آبی که در هر بار پر شدن قالب یخ، وارد آن می‌شود را تغییر دهید.

مطلب پیشنهادی ریست کردن یخساز ساید بای ساید

اگر قالب‌های یخ تشکیل شده توسط یخساز یخچال شما بزرگتر از حد معمول هستند، پیچی که زیر پوشش قرار دارد را به سمت منفی بچرخانید تا میزان آب وارد شده به قالب کاهش یابد. در صورتی که قالب‌های تشکیل شده توسط یخساز یخچال کوچک‌تر از حد معمول هستند، پیچ را به سمت علامت مثبت بچرخانید تا میزان آب وارد شده به قالب در هر بار تشکیل یخ بیشتر شود.

تشکیل قالب های یخ خیلی کوچک یا خیلی بزرگ در یخ ساز یخچال

سوالات متداول

در زیر برخی سوالات متداول در مورد طرز کار یخساز یخچال پاسخ داده شده‌اند.

1. وجود یخساز یخچال چه مزیتی برای آن ایجاد می‌کند؟

یخچال فریزرهای قدیمی یخساز نداشتند و نمی‌توانستند قالب‌های یخ در ابعاد متفاوت تولید کنند. یکی از مزایای یخچال‌های امروزی داشتن یخساز درون یخچال است. این دستگاه باعث می‌شود که شما بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن یخ‌های مورد نیازتان را در شکل‌های متفاوتی تحویل بگیرید و نیازی به انجماد آب و تولید یخ از روش‌های سنتی که قبلاً استفاده می‌شد، نداشته باشید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

2. آیا راه‌اندازی یخساز یخچال به مدل آن بستگی دارد؟

اگر یخچالتان را به‌تازگی خریداری کرده‌اید، اجازه دهید تا تکنسین هنگام نصب، یخساز یخچال را با توجه به مدل یخچال و برند مربوطه راه‌اندازی کند. اما اگر خودتان بخواهید کار راه‌اندازی یخساز یخچال را انجام دهید، باید بدانید که برخی یخچال‌ها با دکمه روشن/ خاموش، برخی با پنل هوشمند کاربری و برخی با تغییر میله اهرمی راه‌اندازی می‌شوند. در این مورد به دفترچه راهنمای محصول و توصیه‌های گفته شده در آن در مورد راه‌اندازی یخساز یخچال توجه کنید.

طرز کار یخ ساز یخچال

3. برای تعمیر یخساز یخچال به کجا مراجعه کنم؟

با مطالعه موارد گفته شده در این مقاله قادر خواهید بود کار تعمیر یخساز یخچال خود را انجام دهید. اما اگر دانش فنی یا وقت کافی برای عیب‌یابی و تعمیر یخساز یخچال را ندارید، علاوه بر تعمیرکارهای محلی، امکان استفاده از شرکت‌های خدماتی ارائه‌دهنده تعمیر یخساز یخچال نیز وجود دارد.

آچاره یکی از این مجموعه‌های خدماتی است و مفتخر است تا شما را در این زمینه یاری دهد. تنها با صرف چند دقیقه زمان و ثبت سفارش خود می‌توانید از متخصصین حرفه‌ای این مجموعه بهره‌مند شده و کار تعمیر یخساز یخچال خود را با بهترین کیفیت پیش ببرید.

4. آیا طرز کار یخساز یخچال در یخچال‌های متفاوت یکسان است؟

طرز کار یخساز یخچال و فرایند کلی که برای یخسازی طی می‌شود در یخچال‌های متفاوت یکسان است، اما هر برند و مدل یخچال با توجه به ساختار خاصی که دارد، دارای برخی تفاوت‌ها و تنظیمات خاص است. به طور کلی یخساز یخچال‌های هیمالیا، ال جی، سامسونگ، الکترواستیل و … همه از فرایند مشابهی برای ساخت یخ استفاده می‌کنند. بنابراین مطالب گفته شده در این مقاله را می‌توانید برای هر مدل یخچالی که دارید، به‌کار ببرید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید