رمزگشایی سریال vin خودرو و موارد استفاده آن

خودرواخبار خودرو

شماره شناسایی خودرو که بسیاری از افراد آن را با نام شماره شاسی نیز می‌شناسند، ترکیبی از حروف و اعداد است که به صورت منحصربه‌فرد به خودروها تخصیص داده می‌شود. شماره شاسی یا شماره وین (Vin Number) از 17 کاراکتر تشکیل شده و شما با رمزگشایی آن می‌توانید به اطلاعات مهمی راجع به خودرو دست پیدا کنید. در این مقاله از مجله آچاره با رمزگشایی سریال vin خودرو به شما در این راستا کمک خواهیم کرد.

تاریخچه سریال vin خودرو

شماره شناسایی خودرو اولین بار در سال 1954 میلادی مورد استفاده قرار گرفت و این کد تا دهه 80 میلادی به طور نامنظم به خودروهای مختلف اختصاص داده می‌شد. این روند پس از این که در سال 1981 استفاده از سریال وین اختصاصی (Vehicle Identification Number) برای شناسایی خودروها الزامی شد، به پایان رسید و از آن پس تمامی سازندگان خودرو از یک کد 17 کاراکتری که دارای مفهوم بود، برای شناسایی محصولات خود استفاده می‌کردند.

از آن زمان تا به حال موارد استفاده از شماری شاسی افزایش چشمگیری داشته و امروزه شما می‌توانید با استفاده از سریال vin خودرو، به اطلاعات بسیار مفیدی دست پیدا کنید.

تاریخچه سریال vin خودرو

رمزگشایی سریال vin خودرو

در عصر مدرن برای شناسایی انسان‌ها و دیگر کالاهایی که با امنیت انسان‌ها ارتباط دارند، از روش‌های مختلفی مثل اثر انگشت، کد ملی، شماره پاسپورت و … استفاده می‌شود. این روش برای خودروها استفاده از شماره شاسی یا سریال vin است و شما با رمزگشایی این کد می‌توانید از اطلاعات مهمی راجع به خودرو مطلع بشوید. برخی از اطلاعاتی که شما از این طریق به دست خواهید آورد، عبارتند از:

  • کشور سازنده
  • سال ساخت
  • کمپانی سازنده
  • سیستم ترمز
  • نوع موتور و …

البته در این راستا شما باید با ساختار سریال vin و قسمت‌های مختلف آن آشنایی قبلی داشته باشید. همان‌طور که اشاره کردیم این کد از 17 کاراکتر تشکیل شده و ترکیبی از اعداد و حروف مختلف است. با این که ممکن است در نگاه اول این کد بدون معنی به نظر برسد، هر قسمت از ساختار آن به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها اشاره دارد. شماره شناسایی خودرو به صورت کلی به 4 بخش اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

  1. کاراکتر 1 تا 3: سریال جهانی تولیدکننده (WMI)
  2. کاراکتر 4 تا 8: کد توصیف‌کننده وسیله نقلیه (VDS)
  3. کاراکتر 9: کد امنیتی (Check Digit)
  4. کاراکتر 10 تا 17: کد شناسایی وسیله نقلیه (VIS)

هر کدام از این قسمت‌ها حاوی اطلاعات به خصوصی راجع به خودروی شما هستند که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رمزگشایی سریال vin خودرو

1. سریال جهانی تولیدکننده (WMI)

بخش اول سریال vin خودرو که World Manufacturer Identifierنام دارد، دارای 3 کاراکتر است.

  • کاراکتر اول شماره شاسی، نشان‌دهنده کشور محل ساخت وسیله نقلیه بوده و شما با استفاده از آن می‌توانید کشوری که خودرو در آن تولید شده است را بشناسید. به عنوان مثال این کاراکتر برای خودروهای ساخت کانادا عدد 2 و برای خودروهای ساخت ژاپن حرف J است.
  • کاراکتر دوم به شرکت سازنده خودرو اشاره دارد. در برخی از موارد برای این کاراکتر حرف ابتدایی شرکت سازنده در نظر گرفته می‌شود اما این یک قاعده نیست. به طور مثال حرف B در این جایگاه برای خودروهای ساخت کمپانی بی ام و (BMW) استفاده می‌شود اما محصولات جگوار حرف A را به خود اختصاص می‌دهند.
  • معنای دقیق کاراکتر سوم با توجه به سازنده خودرو مشخص شده و به نوع خودرو اشاره دارد. از آنجایی که هر کمپانی از قاعده متفاوتی برای شناسایی نوع خودروی تولید خود استفاده می‌کند، شما باید این کاراکتر را با توجه به راهنمای کمپانی سازنده رمزگشایی کنید.

سریال جهانی تولیدکننده (WMI)

2. کد توصیف‌کننده وسیله نقلیه (VDS)

این بخش شامل کاراکتر 4 تا 8 شده و با عنوان Vehicle Descriptor Sector شناخته می‌شود.

  • 4 کاراکتر موجود در این قسمت اطلاعاتی از قبیل مدل خودرو، نوع بدنه، نوع گیربکس و کد موتور را در اختیار شما خواهد گذاشت.

3. کد امنیتی (Chech Digit)

  • کاراکتر 9 که به آن کد چک نیز گفته می‌شود، کاربرد امنیتی داشته و از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند. حرف یا عددی که در این قسمت قرار می‌گیرد، با استفاده از محاسبات ریاضی به دست آمده و کاملا تصادفی است.

کد امنیتی (Chech Digit)

4. کد شناسایی وسیله نقلیه (VIS)

این قسمت همان‌طور که از نام آن پیداست، حاوی اطلاعات مربوط به شناسایی خودرو بوده و کارکترهای 10 تا 17 را شامل می‌شود.

  • کاراکتر 10 بر مبنای سال ساخت وسیله نقلیه تعیین می‌شود و شما با بررسی آن از سالی که خودرو از خط تولید کارخانه خارج شده است، مطلع خواهید شد. اعداد 1 تا 9 در این قسمت به خودروهای ساخت سال 2001 تا 2009 اختصاص داده شده و برای خودروهای ساخت سال 2010 به بعد، از حروف الفبای انگلیسی استفاده می‌شود.
    به عنوان مثال حرف A برای خودروهای ساخت 2010، حرف B برای خودروهای ساخت سال 2011 بکار می‌رود و شما با توجه به جایگاه این کاراکتر در الفبای انگلیسی می‌توانید سال ساخت خودرو را تشخیص دهید.
  • نکته: در این کاراکتر برای جلوگیری از خطای دید، از عدد 0 و حروف O، Q، Z و I استفاده نمی‌شود و شما این عدد و این حروف را نباید در محاسبات خود تاثیر دهید.
  • کاراکتر یازدهم در سریال vin خودرو مربوط به موقعیت جغرافیایی کارخانه‌ای است که خودرو در آن تولید شده اما هر کمپانی سازنده خودرو از حرف یا عدد متفاوتی برای نمایش آن استفاده می‌کند.
  • 6 کارکتر بعدی شماره شاسی یعنی کاراکتر 12 تا 17 شماره یکتایی است که به هر خودرو در خط تولید اختصاص داده می‌شود. از آنجایی که تمامی کاراکترها تا به اینجا نشان‌دهنده اطلاعات کلی خودرو بودند، ترکیب این 6 کاراکتر هر خودرو را نسبت به دیگری یکتا خواهد کرد و تمام خودروهای یک کمپانی از این طریق نسبت به یکدیگر قابل تشخیص هستند.

شما با استفاده از این راهنما و اطلاعاتی که مرور کردیم، می‌توانید رمزگشایی سریال vin خودروی خود را پشت سر بگذارید.

کد شناسایی وسیله نقلیه (VIS)

کاربردها و موارد استفاده سریال vin خودرو

فارغ از این نکته که شماره شاسی یا کد وین خودرو به شناسایی هر خودرو کمک خواهد کرد، این شماره سریال چه کاربردی برای ما دارد؟ یکی از مهم‌ترین کاربردهای سریال vin خودرو، در شرایطی است که خودروی شما دزدیده شده و شما قصد پیدا کردن آن را دارید. در این مواقع نیروهای امنیتی با استفاده از کد یکتای خودرو، با دقت بیشتری روند شناسایی آن را پشت سر می‌گذارند.

از کاربردهای مهم دیگری که در این بخش می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم، در ادامه نام خواهیم برد:

  • خرید قطعات یدکی با توجه به سری ساخت خودرو
  • دریافت خلافی خودرو و دریافت شناسه قبض جریمه
  • پیگیری‌های مربوط به گارانتی خودرو
  • بیمه وسیله نقلیه و استفاده از مزایای آن
  • دسترسی به اطلاعات مهم هنگام خرید خودرو و …

موارد استفاده سریال vin خودرو

سریال vin خودرو را کجا پیدا کنیم؟

از آنجایی که هر سازنده ممکن است در مکان‌های مختلفی این سریال را نمایش داده باشد، در ادامه تمامی موقعیت‌هایی که احتمال ثبت شماره شاسی در آنجا وجود دارد را مرور خواهیم کرد.

  • دیواره جلویی محفظه موتور
  • داشبورد داخلی سمت راننده
  • تقاطع شیشه سمت راننده با بدنه خودرو
  • پشت کارت شناسایی خودرو

سریال vin خودرو را کجا پیدا کنیم؟

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم که به شما در روند رمزگشایی سریال vin خودرو کمک کرده و موارد استفاده آن را مرور کنیم. در صورتی که موفق به پیدا کردن این کد و یا رمزگشایی آن نشدید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مشکل خود را با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا