علائم خرابی ترموستات کولر پراید

خودروسیستم تهویه خودرو

خرابی ترموستات کولر پراید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی افراد صاحب پراید، با پایان یافتن فصل سرما و شروع روزهای گرم سال است. بسیاری از افراد شکایت می‌کنند که چرا کولر پراید ما باد خنک نمی‌زند؟ چرا کولر ماشین قطع و وصل می‌شود؟ علت از کار افتادن کولر پراید چیست؟ اگر شما هم از این دسته افراد هستید که با این مشکل روبرو شده‌اید این مقاله را بخوانید تا با علائم خرابی ترموستات کولر پراید آشنا شوید.

 کولر خودرو پراید یکی از مهم‌ترین اجزای کاربردی به خصوص در فصل گرما است. این سیستم خنک‌کننده اگر به درستی کار کند می‌تواند دمای داخل ماشین را تا 40 درجه سانتی گراد کاهش دهد. بنابراین خرابی ترموستات کولر پرایدمی‌تواند برای سرنشینان تا حد زیادی شکنجه‌آور باشد. حال ببینیم نقش ترموستات در کولر پراید چیست و با علائم خرابی این قطعه سیستم سرمایش خودرو بیشتر آشنا شویم.

ترموستات کولر پراید چیست و چه نقشی دارد؟

 ترموستات یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم خنک‌کننده خودرو پراید است و خرابی آن می‌تواند عملکرد درست کولر ماشین را به خطر بیندازد. از این رو باید در ابتدای کار با آگاهی از علائم خرابی ترموستات کولر پراید در اسرع وقت نسبت به تعمیر و تعویض ترموستات کولر اقدام کنید.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

علائم خرابی ترموستات کولر پراید

ترموستات در تمام وسیله‌های الکتریکی کاربرد دارد و برای کنترل دما بکار گرفته می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که وظیفه ترموستات کولر پراید کنترل دما و جلوگیری از افزایش یا کاهش دما است. در اکثر خودروهایی که دارای سیستم تهویه مطبوع هستند دو ترموستات در داخل کابین واقع شده است. یک ترموستات در قسمت پشت داشبورد و دیگری روی اواپراتور پراید قرار دارد.

نقش اصلی ترموستات کولر ماشین به اواپراتور مربوط می‌شود. زمانی که دمای اواپراتور به صفر درجه سانتی گراد رسید ترموستات وارد عمل شده و کمپرسور را قطع می‌کند. به این روش ترموستات کار خود را انجام داده و از یخ زدن اواپراتور جلوگیری می‌کند.

از کجا بفهمیم ترموستات کولر پراید خراب شده است؟

با توجه به وظیفه مهم ترموستات کولر پراید و عملکرد صحیح آن، آگاهی از علائم خرابی ترموستات کولر پراید می‌تواند تا حد زیادی از فاجعه جلوگیری کند. تعویض به موقع ترموستات در صورت خرابی می‌تواند به عمر طولانی و افزایش عملکرد کولر پراید کمک کند.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نقش اصلی ترموستات، کنترل دما و جلوگیری از افزایش یا کاهش دما است. کم‌ شدن حجم هوای خروجی از دریچه‌های کولر پراید، یکی از مهم‌ترین علائم خرابی ترموستات کولر پراید است. از آنجایی که ترموستات مانع یخ زدگی اواپراتور می‌شود در صورت خرابی ترموستات، کمپرسور بیشتر از حد کار می‌کند، اواپراتور یخ می‌زند و حجم هوای خنک کاهش می‌یابد.

کولر پراید

خنک نبودن هوای خروجی از دریچه‌های کولر پراید یکی دیگر از علائم خرابی ترموستات کولر پراید محسوب می‌شود. با خراب شدن ترموستات و قطع شدن زودهنگام کمپرسور، کیفیت هوای خروجی از کولر کاهش یافته و به اندازه کافی سرد نخواهد بود.

ترموستات کولر پراید چگونه کار می‌کند؟

موتورهای خودرو زمانی بهترین عملکرد را دارند که در دمای معینی نگهداری شوند. ترموستات دریچه‌ای در سیستم خنک‌کننده است که با پایین آمدن دمای مایع خنک‌کننده بسته می‌شود تا مایع خنک‌کننده را از طریق موتور بازیافت کند و آن را به دمای ایده آل برساند. ترموستات‌های جدید برای اطمینان از اینکه موتور را به سرعت به دمای نرمال می‌رسانند، به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند.

به این ترتیب ترموستات و کمپرسور کولر پراید اجزای جداگانه‌ای هستند و خرابی یکی از این دو مستلزم اقدامات تعمیراتی نامرتبط هستند. با این حال کنترل کولر روی داشبورد پراید هر دو را کنترل می‌کند و ممکن است در روشن یا خاموش کردن کمپرسور کولر خودرو مشکلی وجود داشته باشد.    

بیشتر بخوانید: عیب یابی کولر پراید صبا: رایج‌ترین مشکلات و رفع آنها

چگونه ترموستات خودرو خود را بررسی کنیم؟

به عنوان بخشی از اقدامات تعمیر و نگهداری معمول خودرو، ایده خوبی است که ترموستات ماشین خود را بررسی کنید تا از تنظیم دمای کارکرد موتور مطمئن شوید. برای اطلاع از نحوه بررسی ترموستات ماشین و آگاهی از علائم خرابی ترموستات کولر پراید مقاله ما را دنبال کنید.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ترموستات خودروی شما وظیفه تنظیم جریان مایع خنک‌کننده موتور پراید را بر عهده دارد و با باز و بسته کردن دریچه‌ای کوچک، به تغییرات دما پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال، زمانی که ماشین خود را در صبح روشن می‌کنید، ترموستات در وضعیت بسته قرار دارد. ترموستات ماشین شما طوری طراحی شده که وقتی موتور ماشین به دمای کامل فعالیت خود رسید باز شود. در این حالت ترموستات اجازه می‌دهد تا مایع خنک‌کننده به داخل رادیاتور جریان یابد. این کار به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور کمک می‌کند.

زمانی که ترموستات کولر پراید شما معیوب باشد می‌تواند به موتور آسیب برساند و مکانیسم سیستم خنک‌کننده نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهند. برای اطمینان از اینکه ترموستات ماشین شما در شرایط ایده آل قرار دارد، مهم است که به‌طور منظم آن را بررسی کنید. برای یادگیری نحوه بررسی ترموستات خودرو، مراحل زیر را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

بررسی ترموستات کولر پراید

  • ماشین خود را روی زمین صاف قرار دهید و از خنک بودن موتور و رادیاتور مطمئن شوید.
  • کاپوت ماشین را باز کنید و ترموستات را پیدا کنید. می‌توانید این کار را با دنبال کردن شیلنگ بالایی رادیاتور به سمت موتور انجام دهید. انتهای این شیلنگ به محفظه ترموستات متصل است. در برخی از وسایل نقلیه، محفظه ترموستات به شیلنگ پایینی رادیاتور متصل می‌شود. اگر برای تعیین مکان ترموستات خود به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود را مطالعه کنید.
  • در مرحله بعد، برای یافتن علائم خرابی ترموستات کولر پراید باید ترموستات ماشین خود را تست کنید. برای بررسی جریان مایع خنک‌کننده می‌توانید این کار را با برداشتن درپوش رادیاتور روی ماشین خود انجام دهید. موتور ماشین خود را روشن کنید و اجازه دهید در دور آرام کار کند. از داخل پرکننده رادیاتور نگاه کنید تا ببینید مایع خنک‌کننده جریان دارد یا خیر. در این زمان، نباید جریان داشته باشد زیرا ماشین شما به دمای عملیاتی نرسیده است که باعث باز شدن ترموستات شود.
  • اگر متوجه شدید که مایع خنک‌کننده جریان دارد به این معنی است که شیر ترموستات باز است. این معمولاً نشانگر خوبی است برای اینکه آیا تعویض ترموستات اتومبیل شما ضرورت دارد یا خیر.
  • اگر متوجه شدید که مایع خنک‌کننده جریان ندارد صبر کنید تا موتور پراید شما به دمای کار برسد. یک نگاه دیگر به قسمت پرکننده رادیاتور بیندازید تا ببینید آیا مایع خنک‌کننده جریان دارد یا خیر. اگر هنوز جریان مایع خنک‌کننده را نمی‌بینید و درجه دمای ماشین شما شروع به بالا رفتن می‌کند، این بدان معناست که ترموستات ماشین شما در وضعیت بسته قرار دارد.

ترموستات کولر پراید

نحوه تعویض ترموستات کولر پراید

حالا که با علائم خرابی ترموستات کولر پراید آشنا شدید وقت آن رسیده که یاد بگیرید چگونه در صورت خرابی ترموستات، این قطعه را تعویض کنید. برای تعویض ترموستات پراید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ماشین خود را روی زمین صاف قرار دهید و از خنک بودن موتور و رادیاتور مطمئن شوید.
  2. از یک پیچ گوشتی برای جدا کردن شیلنگ رادیاتور با کشیدن گیره استفاده کنید.
  3. سپس شلنگ را بکشید. آماده باشید تا مقداری مایع خنک‌کننده احتمالی چکه کند.
  4. از یک آچار برای باز کردن پیچ‌های نگه‌دارنده ترموستات استفاده کنید. درپوش و ترموستات قدیمی را بیرون بیاورید.
  5. هر واشر قدیمی را از محفظه جدا کنید.
  6. ترموستات جدید را به سمت فنر به سمت پایین قرار دهید. پیچ‌ها، شیلنگ و گیره شلنگ را دوباره وصل کنید. همچنین ممکن است لازم باشد مایع خنک‌کننده بیشتری اضافه کنید.
  7. موتور ماشین خود را روشن کنید و صبر کنید تا به دمای کار برسد.
  8. ماشین خود را برای تست رانندگی بیرون ببرید. سوزن ترموستات را بررسی کنید تا ببینید آیا در دمای کارکرد کامل خودرو در حالت عادی باقی می‌ماند یا خیر.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

سیستم کولر خودرو بسیار شبیه به سیستم کولر گازی که در خانه یا محل کار خود دارید، کار می‌کند و هدف هر دو سیستم این است که شما را خنک کنند. در واقع، تصور یک وسیله نقلیه مدرن بدون تجهیزات خنک‌کننده به خصوص زیر خورشید سوزان تابستان بسیار دشوار است. برخی از افراد فکر می‌کنند که سیستم کولر در خودرو باعث ایجاد هوای سرد می‌شود. این درست نیست. مانند سایر انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، کولر در ماشین شما هوای موجود در ماشین را خنک می‌کند. آن را تولید نمی‌کند.

در این باره بیشتر بخوانید

تنظیم مصرف سوخت با دیاگ

نحوه تعمیر قطب باتری

ساخت واکس خودرو در منزل

نحوه ساخت کارواش با موتور یخچال

آموزش پولیش خودرو در خانه

10 مشکل خودرو که می‌توانید خودتان آن را تعمیر کنید

3/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. حاجی این مطلب رو از کجا کپی کردی که ترموستات رادیاتور رو با ترموستات کولر داخل کابین اشتباه گرفته نویسنده مطلب ..بهتر هست یه دور خودت بخونی ببینی اصلان چیزی متوجه میشی ..ترموستات کولر چه ربطی به ترموستات موتور ماشین داره …ترموستات کولر چسبیده به اپراتور خود کولر هست داخل کابین ..نه داخل کاپوت و به موتور ماشین وصل ..اصلان این مطلب ربطی به ترموستات کولر خودرو نداره ..اصلاح نن مطلب رو خواهشان …یا پاکش کن ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا