تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آشنایی با طرز کار بوستر ترمز خودرو

خودروسرویس و نگهداری

یکی از اصلی‌ترین قطعه‌های سیستم ترمز ماشین، بوستر ترمز است. بوستر در کیفیت ترمز‌گیری خودرو تأثیر مستقیم دارد و خراب شدن این قطعه باعث بروز انواع تصادفات خطرناک می‌شود. به همین دلیل شما به عنوان یک راننده بهتر است نسبت به کلیت عملکرد و طرز کار بوستر ترمز خودور اطلاعات بیشتری کسب کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی با تشخیص به‌موقع، به یک مکانیک مراجعه کنید.

بوستر باعث کمتر شدن احساس خستگی شما در هنگام رانندگی می‌شود و می‌تواند نیرو و قدرت وارد شده به سیستم ترمز را افزایش دهد، در نتیجه نیروی مورد نیاز برای فشردن پدال ترمز از طریق پای شما کاهش پیدا می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با طرز کار بوستر ترمز بیشتر آشنا خواهید شد.

بوستر ترمز چیست؟

بوستر ترمز یک تقویت‌کننده مخصوص است که ممکن است نام آن را با عنوان تقویت‌‌ کننده خلأ نیز بشنوید. بوستر ترمز باعث افزایش بازدهی در ترمز‌های ماشین شما می‌شود. در واقع بوستر می­‌تواند فشار پا بر روی پدال ترمز را کاهش دهد تا نیازی به نیروی اضافی برای فشار دادن پدال ترمز نباشد. در نتیجه شما می‌توانید به آسانی ترمز بگیرید.

وجود سیستم خلأ، بر فشار اهرم ترمز بر روی سیلندر اصلی تأثیر دارد و در نتیجه ترمز‌های ماشین را تقویت می‌کند. بوستر زمانی باعث تقویت ترمز‌های ماشین می‌شود که لنت ترمز با نیروی کافی و به‌طور صحیح درگیر شوند و سیستم کلی ترمز عملکرد درستی داشته باشد.

بوستر‌ها دارای انواع مختلفی هستند که شامل سیلندر اصلی دو پیستونی، ترمز‌های تقویت‌ کننده خلأ، ترمز‌های تقویت‌ کننده دو دیافراگمی، ترمز‌های تقویت ‌کننده هیدروژنی و طول موج‌های تقویت‌ کننده هیدروژنی الکتریکی است. طرز کار بوستر ترمز و انواع مختلف آن، به سال تولید ماشین شما و اندازه آن بستگی دارد. در حالت کلی کلاسیک‌ترین مدل بوستر، ترمز تقویت ‌کننده خلأ استاندارد است.

آشنایی با طرز کار بوستر ترمز خودرو

بوستر ترمز چگونه کار می‌کند؟

شما برای این که بتوانید درباره طرز کار این قطعه بیشتر بدانید، ابتدا باید با طرز کار ترمز‌های معمولی، کمی بیشتر آشنا شوید. سیستم کار پدال ترمز کاملاً آسان است و زمانی که شما در هنگام رانندگی پدال ترمز را فشار می‌دهید، از طریق یک اهرم متصل موجود در ترمز، یک پیستون به داخل سیلندر اصلی پر از مایع هیدرولیک فشار می‌آورد.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

مایع هیدرولیک به یک سیستم با لوله‌های پهن ریخته می‌شود تا نیروی پدال از این طریق افزایش پیدا کند. در نتیجه این نیرو به ترمز‌های دیسکی یا ترمز‌های دیگر موجود در ماشین تأثیر می‌گذارد و دارای یک روتور دیسکی، کالیپر ترمز و لنت ترمز است. مایع هیدرولیک آزادشده از طریق فشار دادن پدال ترمز توسط شما در هنگام رانندگی، باعث فشار دادن کالیپر ترمز یا لنت ترمز به روتور‌های دیسکی متصل به چرخ می‌شود. در نهایت از طریق اصطکاک ایجادشده، چرخش تایر‌های خودرو متوقف می‌شود.

آشنایی با طرز کار بوستر ترمز خودرو

تقویت ‌کننده ترمز چه تاثیری بر ترمز ماشین دارد؟

بوستر ترمز در میان پدال ترمز و سیلندر اصلی ماشین قرار دارد و می‌تواند نیروی پدال ترمز را تا چندین برابر افزایش دهد. این کار از طریق عملکرد تقویت‌کننده ترمز از نیروی خلأ موتور در خودرو‌های بنزینی انجام می‌شود. همچنین در خودرو‌های بنزینی به نیروی واردشده از طریق پای شما بر روی سیلندر اصلی نیز تأکید می‌­شود و تقویت‌کننده به‌تنهایی کارساز نخواهد بود.

بوستر ترمز می‌تواند از طریق یک سیستم دیافراگمی کار را انجام دهد و در نتیجه، از مقداری خلأ برای افزودن نیروی ترمز کمک بگیرد. زمانی که شما پدال ترمز را به سمت پایین فشار می‌دهید، یک اهرم از داخل سیلندر اصلی خودرو عبور می‌کند و یک دریچه کوچک در پوستر باز می‌شود که هوا از این طریق وارد دیافراگم خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

این کار باعث می‌شود فشار در سمت دیگر دیافراگم افزایش پیدا کند و در نتیجه، امتداد اهرم موجود در سیستم ترمز افزایش پیدا کند. از این طریق نیروی لازم برای تقویت شدن ترمز تأمین می‌شود.

مطلب پیشنهادی: راهنمای کامل تعویض لنت ترمز ماشین

آشنایی با طرز کار بوستر ترمز خودرو

قبل از اینکه فرمان‌های هیدرولیک طراحی و تولید شوند، چرخاندن فرمان کار آسانی نبود و می‌توان گفت که قبل از وجود این تقویت‌کننده‌ها، برای راننده‌ها گرفتن ترمز در ماشین نیز کار نسبتاً سختی بود. همان‌طور که از طرز کار بوستر ترمز متوجه شدید، قطعاً مواقعی وجود دارد که پای شما دچار خستگی می‌شود و در این شرایط وجود تقویت‌کننده‌ها باعث کاهش فشار وارد به عضلات پا خواهد شد.

البته تقویت ‌کننده‌های ترمز مزایای بیشتری نیز دارند. از جمله این که باعث افزایش امنیت ماشین می‌شوند. در واقع زمانی که شما هنگام رانندگی قصد ترمز گرفتن داشته باشید، مطمئن هستید که ترمز‌های ماشین به‌درستی کار می‌کنند و شما می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را فعال کنید. مخصوصاً در برخی از شرایط که شما باید ناگهانی ترمز کنید، بوستر ترمز باعث می‌شود تا خیلی سریع‌تر و با تلاش کمتری ماشین شما متوقف شود.

اجزای بوستر ترمز

حال که طرز کار بوستر ترمز را می‌دانید، بهتر است اجزای تشکیل‌دهنده آن را نیز بهتر بشناسید. در واقع وجود تقویت‌کننده در سیستم ترمز بسیار ضروری است و این بخش اجزای مختلفی دارد که همگی برای عملکرد صحیح در یک توالی درست فعالیت می‌کنند.

قطعات اصلی بوستر ترمز نیز شامل بدنه و شفت‌ها است. بدنه در واقع اصلی‌ترین قسمتی است که همه اجزا به ترتیب در داخل آن قرار می‌گیرند‌. نقش قسمت بدنه یا پوشش بیرونی بوستر ترمز در افزایش ایمنی قطعات داخلی بسیار زیاد است و مانع از برخورد ضربه یا هرگونه اشیای خارجی به قسمت‌های داخلی بوستر ترمز می‌شود.

شفت‌ها از دیگر اجزای تشکیل دهنده بوستر خودرو هستند که ارتباط بین ورودی و خروجی تقویت‌کننده را فراهم می‌کنند. در بوستر ترمز دو نوع شفت وجود دارد که یکی به عنوان شفت اولیه یا ورودی و دیگری به عنوان شفت ثانویه یا خروجی فعالیت می‌کند. شفت ورودی می‌تواند بین پدال ترمز ورودی و دیافراگم ارتباط برقرار کند و شیر ورودی را برای ورود و خروج هوای اتمسفر باز کرده یا ببندد. شفت خروجی یا ثانویه نیز باعث ارتباط بین دیافراگم و سیلندر اصلی می‌شود و وظیفه آن انتقال نیروی به‌وجودآمده از دیافراگم به سیلندر اصلی ترمز است.

علائم بوستر خراب

بوستر ترمز به نحوی طراحی شده است که بتواند ایمنی ماشین شما را افزایش دهد. اما این قسمت نیز مثل تمام قطعات ماشین به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود که در صورت تداوم این حالت، باعث ایجاد خرابی درکل سیستم ترمز نیز خواهد شد. زمانی که شما از این علائم آگاهی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید وجود مشکل در این قسمت از ماشین را تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر با تقویت‌کننده ترمزِ خراب یا دارای اشکال رانندگی کنید، ماشین به صورت غیرقابل کنترل حرکت می‌کند و در نتیجه باعث بروز تصادفات می‌شود.

مطلب پیشنهادی: رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

ممکن است در هنگام رانندگی متوجه شوید که پدال ترمز را به‌سختی فشار می‌دهید که می­‌تواند علامت خرابی بوستر باشد. علاوه بر این، زمانی که خلأ موجود در سیستم تقویت ‌کننده ترمز کاهش پیدا کند، باید هر چه زودتر به سرویس­کار مراجعه کنید تا توانایی ترمز ماشین شما را کاهش دهد. معمولاً در هنگام رانندگی احساس می‌کنید که فاصله ترمز زیاد است و این مسئله می‌تواند به دلیل وجود حباب‌های هوا در خلأ باشد که از طریق سیلندر اصلی وارد فضای ترمز می‌شوند.

همچنین زمانی که پدال بالاتر از حد معمولی قرار بگیرد یا فاصله ترمز زیاد باشد، می‌تواند نشان‌دهنده وجود مشکل در طرز کار بوستر ترمز خودروی شما باشد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

عدم توجه به بوستر ترمز

علیرغم نقش تقویت‌‌کننده‌های ترمز در افزایش ایمنی ماشین، معمولاً این فناوری اعتبار کافی دریافت نمی‌کند و معمولاً کسی به این نکات توجه نمی‌کند که تقویت‌کننده‌های ترمز ماشین چقدر می‌توانند به شما در حین رانندگی کمک کنند.

در واقع اهمیت این تقویت‌کننده به اندازه شیشه جلو ماشین است که باید شفاف و بدون خراش باشد تا بتوانیم جاده را بهتر ببینیم و امنیت ما افزایش پیدا کند. پس در هنگام بروز هر نوع مشکل در ترمز‌های ماشین نیز بهتر است خیلی زود به تعمیرکار خودرو مراجعه کنید و از علائم و نشانه‌های عدم کارکرد صحیح برای تشخیص مشکل در این قسمت از ماشین استفاده کنید.

عدم توجه به بوستر ترمز

نتیجه‌‌گیری

مکانیسم‌های نوین موجود در ماشین باعث آسان شدن رانندگی برای شما و افزایش ایمنی می‌شوند. وجود تقویت ‌کننده ترمز یا بوستر باعث افزایش ایمنی خودرو‌ها می‌شود و وجود آن در سیستم ترمز خودرو بسیار ضروری است. معمولاً نحوه کار تقویت ‌کننده ترمز بر اساس قانون پاسکال است و باعث می‌شود ترمز گرفتن توسط راننده بسیار راحت باشد.

در واقع طرز کار بوستر به این صورت است که میزان نیروی لازم برای گرفتن ترمز توسط راننده را کمتر می‌کند و با استفاده از چیدمان پیستون‌ها و سیلندر موتور، میزان نیروی پدال ترمز را چندین برابر می‌کند و از این طریق راندمان ترمز بالا می‌برد. بوستر ترمز دارای انواع گوناگونی بوده و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. توجه داشته باشید که بوستر برای داشتن کارکرد بهتر حتما باید به صورت منظم سرویس شود تا در عملکرد قسمت­‌های دیگر ترمز مشکل ایجاد نکند و در مواقع ضروری بتواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد.

فراموش نکنید که بخش نظرات پل ارتباطی شما با آچاره است و شما می‌توانید از این طریق سوالات و نظرات خود را با کارشناسان آچاره در میان بگذارید. امبدواریم که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

بیشتر بخوانید: 7 نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

2.6/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید