انواع پلوس ماشین و علائم خرابی آن
تصور کنید در حال رانندگی در یک جاده پرپیچ و خم هستید. هر دفعه که فرمان را میچرخانید، خودرو به نرمی و دقت از پیچها عبور میکند. در اینگونه مواقع، شاید توجه چندانی به جزئیاتی مانند چرخها یا سیستم تعلیق نکنید؛ اما در پشت این عملکرد روان و دقیق، یکی از اجزای حیاتی و کمتر شناختهشده یعنی پلوس ماشین قرار دارد.
اگرچه پلوس ماشین کمتر دیده میشود؛ اما نقشی مهم در انتقال نیروی موتور به چرخها دارد. بدون این قطعه، حتی قدرتمندترین موتور هم نمیتواند نیروی خود را به چرخها منتقل کند و خودرو را به حرکت درآورد.
پلوس، با کارایی و طراحی هوشمندانه خود، به عنوان پلی بین موتور و جاده عمل میکند و باعث میشود هر حرکت شما با دقت و بدون نقص اجرا شود. در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه مهم و کارکرد آن آشنا کنیم.
- پلوس ماشین قطعهای مهم در سیستم انتقال قدرت است.
- پلوس دیفرانسیل و چرخ خودرو را به هم وصل میکند.
- پلوس ماشین انواع مختلفی شامل یکپارچه، گاردانی و سه تکه دارد.
- هر پلوس از قطعات مختلفی تشکیل شده است.
- صدای تقتق و لرزش خودرو دو نشانه خرابی پلوس هستند.
پلوس ماشین چیست؟
دیفرانسیل در سیستم انتقال قدرت خودرو نقش اساسی دارد و پلوس را میتوان یکی از اجزای دیفرانسیل در نظر گرفت. نیروی تولیدشده توسط موتور پس از عبور از کلاچ، گیربکس و میل گاردان به دیفرانسیل میرسد.
سپس دیفرانسیل وظیفه دارد این نیرو را به چرخهای متحرک خودرو منتقل کندY اما این پلوس است که به عنوان انتقالدهنده اصلی نیروی محرکه، از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخهای متحرک متصل است.
با توجه به نوع دیفرانسیل خودرو، پلوس میتواند روی چرخهای جلو، عقب یا هر دو ردیف چرخها قرار گیرد. به طور ساده، پلوس میلهای است که بین دیفرانسیل و چرخها قرار دارد و نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخها منتقل میکند.
این قطعه در دو طرف دیفرانسیل نصب میشود تا ارتباط مستقلی با هر چرخ برقرار کند. قسمت انتهایی پلوس که به چرخها متصل است، به شکل مفصلگونه و متحرک طراحی شده است تا هنگام دور زدن خودرو از شکستگی پلوس جلوگیری کند.
انواع پلوس ماشین
انواع مختلفی از پلوس در خودروها استفاده میشود که هر کدام ویژگیها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی انواع مختلف پلوس میپردازیم.
1. پلوس ماشین یکپارچه
پلوس یکپارچه بهصورت یک واحد بلند و یکپارچه طراحی شده است. این نوع پلوس از هر دو طرف محور وارد هوزینگ دیفرانسیل میشود و در محل اتصال چرخها، روی بلبرینگهای نصبشده قرار میگیرد.
سپس یک مکانیزم با ۴ پیچ یا ۴ مهره، آنها را در جای خود ثابت میکند. در برخی موارد، این پلوسها از داخل هوزینگ دیفرانسیل با یک خار C شکل و پین دیشلی دیفرانسیل مهار میشوند تا در هنگام حرکت از جای خود خارج نشوند. این نوع پلوسها را میتوان در خودروهای دیفرانسیل عقب مانند پیکان و خودروهای قدیمی آمریکایی مشاهده کرد.
2. پلوس ماشین گاردانی
اگرچه میل گاردان به عنوان بخشی مستقل از سیستم انتقال نیرو محسوب میشود؛ اما در برخی خودروها پلوس به شکلی متفاوت طراحی و ساخته شده است.
نوع دیگری از پلوس خودرو که به آن گاردان یا Drive Shaft هم میگویند، یک لوله توخالی است که شباهت زیادی به میل گاردان خودروهای دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل دارد با این تفاوت که طول آن بسیار کوتاهتر است.
این نوع پلوسها در خودروهای قدیمی مانند شورلت کوروت C2 وC3 ، فورد GT40 و خودروهای ایتالیایی نظیر فراری و لامبورگینی استفاده میشد.
3. پلوس ماشین سه تکه
پلوس سه تکه یکی از انواع پلوس خودرو است که به دلیل ساختار خاص خود، امکان انتقال گشتاور با زاویه و طول متغیر را فراهم میکند. این نوع پلوس به طور گسترده در خودروهای جلو متحرک با سیستم تعلیق مستقل استفاده میشود.
قطعات پلوس ماشین
اگرچه پلوس ماشین قطعهای ساده به نظر میرسد؛ اما از بخشهای کوچکتری ساخته شده است. این بخشها باید به گونهای کار کنند که نیروی چرخشی دریافتی از دیفرانسیل را با کمترین هدر رفت انرژی به چرخها هدایت کنند. قطعات پلوس ماشین شامل موارد زیر است:
- سرپلوس: سرپلوس در دو سر شفت قرار گرفته است و از یک طرف با سهشاخه درگیر با گیربکس ارتباط دارد و از سوی دیگر پلوس را به چرخها وصل میکند. وظیفه سرپلوس هدایت آخرین مرحله انتقال نیرو است.
- مشعلی: مشعلی سه شاخه داخلی پلوس ماشین را در خود جای میدهد و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل میکند. خود سه شاخه در داخل جعبه دنده قرار دارد.
- گردگیر: همانطور که از نام آن پیداست، گردگیر قطعهای مخروطی است که از ورود گردوخاک به سرپلوس جلوگیری میکند. ازآنجاییکه احتمال نفوذ گردوغبار به داخل پلوس زیاد است و این آلودگی میتواند در عملکرد آن نقش منفی داشته باشد، باید در سرویسهای دورهای گردگیر پلوس بازدید و تمیز شود.
- سه شاخه: سه شاخه هم درون سر پلوس قرار دارد و با مشعلی و چرخها درگیر است. این قطعه در کنار حرکت چرخشی سرپلوس، حرکت طولی آن را هم تامین میکند. اگر این قطعه دچار خرابی شود، باعث لرزش در خودرو میشود.
- میل پلوس: میل پلوس میلهای است که بین دو سر پلوس ماشین قرار گرفته است و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد خواهد کرد. البته به این قطعه شفت هم گفته میشود. ازآنجاییکه فشار زیادی به میل پلوس وارد میشود، جنس آن از آلیاژهای محکم و قطور ساخته میشود.
علائم خرابی پلوس ماشین
خطرات خرابی پلوس پراید و سایر خودروها میتواند مشکلات جدی در عملکرد و ایمنی خودرو ایجاد کند. برخی از علائم رایج خرابی پلوس عبارتاند از:
1. صدای تقتق
اگر هنگام چرخاندن فرمان خودرو به سمت راست یا چپ صدای تقتق میشنوید، احتمالا سرپلوسها دچار آسیب شدهاند.
اگر این صدا با چرخش فرمان به هر دو طرف شنیده میشود به احتمال زیاد هر دو سرپلوس خراب شدهاند؛ اما اگر صدا فقط از یک سمت میآید، به معنی خرابی سرپلوس در همان سمت است.
لرزش ماشین
اگر در حین رانندگی با سرعت بالا، لرزش در اتاق ماشین یا دسته دنده احساس میکنید، این مشکل هم میتواند ناشی از خرابی قطعه انتقال نیرو به چرخها باشد.
همچنین، اگر هنگام فشردن یا رها کردن پدال گاز صدای تقهمانند میشنوید، این صدا هم میتواند نشاندهنده خرابی سر پلوس باشد.
شما باید در فواصل زمانی مشخص، وضعیت گردگیر و سرپلوس خودرو را بررسی کنید؛ این کار میتواند به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این قطعه کمک کند.
جمعبندی
پلوس ماشن یکی از اجزای حیاتی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که نقش مهمی در انتقال نیروی موتور به چرخها ایفا میکند. آگاهی از علائم خرابی پلوس، نظیر صدای تقتق و لرزشهای غیرعادی به رانندگان کمک میکند تا در زمان مناسب به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنند.
شما با انجام سرویسهای دورهای و مراقبت مناسب، میتوانید از خرابی زودهنگام پلوس جلوگیری کنید تا خودرو عملکرد روان قابل اطمینانی داشته باشد. در نهایت، توجه به وضعیت پلوس ماشین، بخش مهمی از نگهداری صحیح خودرو است که نباید نادیده گرفته شود.
سوالات متداول
پلوس ماشین چیست و چه وظیفهای دارد؟
پلوس بخشی از سیستم انتقال قدرت است که نیروی موتور را به چرخها منتقل میکند تا خودرو حرکت کند.
آیا خرابی پلوس خطرناک است؟
بله؛ خرابی پلوس میتواند منجر به عدم کنترل خودرو، کاهش قدرت و در نهایت آسیب به سیستم انتقال قدرت شود.
آیا میتوان با پلوس خراب رانندگی کرد؟
رانندگی با پلوس خراب توصیه نمیشود؛ چراکه میتواند منجر به خرابی بیشتر و حتی خطرات جدی برای ایمنی شما شود.
هزینه تعویض پلوس چقدر است؟
هزینه تعویض پلوس بستگی به نوع خودرو و شدت خرابی دارد، اما معمولاً شامل هزینه قطعه و دستمزد مکانیک میشود.