تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

انواع چراغ های خودرو

خودروسرویس و نگهداری

در خودروها چراغ‌های مختلفی وجود دارند که مانند ترمز و فرمان و آینه، هر یک نقشی مخصوص به خود ایفا می‌کند و تمام این چراغ‌ها در کنار همدیگر، باعث عملکرد خودرو به بهترین شکل می‌شوند و ایمنی خودرو و سرنشینانش را فراهم می‌کنند. همانطور که خرابی ترمز و فرمان و آینه خساراتی ایجاد می‌کند، احتمالاً متوجه شده‌اید که نبود هر یک از این چراغ‌ها هم چه مشکلاتی را می‌تواند به وجود بیاورد.

در این مقاله قصد داریم که به طور مفصل درباره‌ی انواع چراغ‌ های اصلی و انواع چراغ های جانبی ماشین و کاربرد آن ها صحبت کنیم. همچنین، می‌پردازیم به نحوه تعویض چراغ‌ها و هر نکته‌ای که لازم است در این خصوص بدانید. خواندن این مطلب تا انتها را فراموش نکنید.

انواع چراغ های خودرو و کاربرد آن‌ ها

در ماشین شما چراغ های زیادی وجود دارد که هر کدام به دلیل خاصی آن‌جا قرار گرفته‌اند. شکل هر یک از چراغ‌ها با نحوه‌ی کاربرد آن چراغ رابطه مستقیمی دارد. اگر بخواهیم در ابتدا یک دسته‌بندی کلی برای چراغ‌های خودرو در نظر بگیریم، به شرح زیر خواهد بود:

  • چراغ‌های روی بدنه خودرو
  • چراغ‌های داخل خودرو
  • کاسه‌ی چراغ
  • عدسی چراغ (بلوری چراغ)

در راستای آموزش چراغ های ماشین ، هر یک از این دسته بندی‌ها شامل چراغ‌های زیادی‌ هستند که هر کدام را همراه با عکس چراغ ماشین نشان می‌دهیم.

چراغ های روی بدنه خودرو

  • چراغ های خطر
  • چراغ های ترمز
  • چراغ های بزرگ جلو
  • چراغ های کوچک جلو
  • چراغ های راهنما
  • چراغ های پلاک ماشین
  • چراغ های جانبی ماشین (پارک)
  • چراغ های مه‌شکن
  • چراغ های دنده عقب

چراغ های داخل اتاقک ماشین

  • چراغ های سقف (نقشه خوانی)
  • چراغ مطالعه سرنشینان عقب
  • چراغ جعبه داشبورد
  • چراغ‌ های صفحه نشان دهنده‌ها و پنل جلوی راننده

کاسه چراغ

کاسه‌ چراغ همانطور که از اسمش برمی‌آید شکلی مانند یک کاسه دارد. هنگام ساخت کاسه چراغ، سطح آن را جیوه اندود می‌کنند تا نور لامپ را منعکس کند. لامپ در مرکز این کاسه نصب می‌شود و یک حلقه‌ی نگه‌داری پلاستیکی درون چراغ تعبیه شده تا لامپ را در مرکز کاسه ثابت نگه دارد.

عدسی چراغ (بلوری چراغ)

عدسی چراغ کارش این است که از ورود گرد و خاک آب به درون کاسه‌ی چراغ جلوگیری کند. این قطعه، به وسیله یک جور چسب مخصوص در کاسه چراغ جای می‌گیرد. سطح عدسی چراغ را منشورهای بلورینی پوشانده است. این منشورها برای این ایجاد شده‌اند که پرتوهای نوری که توسط چراغ‌های بزرگ ایجاد شده‌اند را هدایت کند.

در ادامه می‌خواهیم کمی بیشتر به چراغ‌های هر بخش از خودرو بپردازیم.

چراغ‌های بزرگ جلو

انواع چراغ های خودرو . چراغ جلو ماشین

این چراغ‌ها که مشخص‌ترین چراغ‌های خودرو هستند، بسیار حائز اهمیت هستند و خاموش بودنشان، به‌خصوص در شب، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری خلق کند. اکثر تصادفات در شب به علت خاموشی این چراغ‌ها رخ می‌دهد چرا که این‌طوری، دید راننده مختل می‌شود و به وضوح مسیر خود را نمی‌بیند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

معمولاً، با توجه به فرم بدنه خودرو، این چراغ‌ها شکل و شمایل متفاوتی می‌توانند داشته باشند اما کاربرد همه‌ی آن‌ها یک طور است. دو یا چهار عدد چراغ بزرگ در خودرو قرار دارد که در دو طرف جلوی ماشین جای می‌گیرند. این چراغ‌ها، چراغ‌ های جانبی ماشین محسوب نمی‌شوند و بسیار مهم‌اند. پس به محض سوختن هر یک از آن‌ها حتماً برای تعویضشان اقدام کنید به خصوص اگر در شب و یا در مه زیاد رانندگی می‌کنید. همچنین، به دو شکل، نور بالا و نور پایین، از این چراغ‌های بزرگ جلو استفاده می‌شود.

نور پایین

معمولاً از این نور استفاده می‌شود. خوبی این نور هم این است که مزاحمتی برای عابرین ایجاد نمی‌کند و چشمشان را نمی‌آزارد.

نور بالا

بهتر است زمانی از نور بالای چراغ‌های ماشین استفاده کنید که تردد کم است چون نور این بخش زیاد است و باعث خیرگی چشم می‌شود و می‌تواند عابرین یا رانندگان دیگر را بیازارد. معمولاً از این نور استفاده می‌شود تا به رانندگان دیگر علامت داده شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

چراغ های مه‌شکن

همانطور که از اسم چراغ پیداست، برای این است که در هوای مه‌آلود استفاده شود. در هوای مه‌آلود یا بارانی یا برفی که راننده به خوبی دید ندارد، این چراغ کمک می‌کند که بتواند به خوبی رانندگی کند.

چراغ های مه شکن یکی از انواع چراغ های خودرو است

در جلوی ماشین، در کنار چراغ‌های بزرگ، دو چراغ مه‌شکن تعبیه شده‌اند که سطح جاده را در زمان مه روشن می‌کنند. نور این چراغ زرد رنگ است و در هوای مه‌آلود یا زمانی که تراکم ذرات بخار آب بالاست، قدرت بیشتری نسبت به چراغ‌های بزرگ جلوی خودرو دارند.

چراغ‌های خطر

این چراغ‌ها کارشان هشدار دادن در زمانی است که خطری حس می‌شود. مثلاً، در محیط‌های کم‌نور و تاریک این چراغ ها فعال می‌شوند.

چراغ‌های خطر دوتا هستند که هر کدام در یک طرف از عقب ماشین قرار گرفته‌اند. این چراغ‌ها، در بعضی خودروها در کنار چراغ ترمز قرار گرفته و در بعضی ماشین‌ها هم مستقل است و جایگاه خودش را دارد.

چراغ های جانبی ماشین

چراغ‌های ترمز

این چراغ‌ها هم کارشان هشدار دادن است. زمانی روشن می‌شوند که ماشین باید ترمز بگیرد یا سرعتش را کم کند.

عکس چراغ ماشین . چراغ ترمز

چراغ‌های دنده ترمز

این چراغ، در کنار چراغ‌های خطر، ترمز و راهنما قرار گرفته است و کارش این است که با روشن شدن، دیگران را از جهت حرکت خودرو مطلع کنند.

این چراغ‌ها هم در عقب خودرو قرار می‌گیرند. در بعضی ماشین‌ها مجزا هستند و در بعضی ماشین‌ها کنار باقی چراغ‌های عقبی‌اند.

چراغ‌های سپر

در اکثر خودروهای جدید، چراغ‌های سپر تعبیه شده‌اند. این چراغ‌ها از پنلی که جلوی دست راننده قرار دارد روشن و خاموش می‌شوند. کار چراغ‌های سپر این است که مسیر حرکت خودرو را روشن کند.

چراغ‌های دنده عقب

این چراغ ها، فضای عقب خودرو را روشن می‌کنند و به رانندگان دیگر و عابران نشان می‌دهند که ماشن از کدام سو دارد حرکت می‌کند. عدسی‌های دنده عقب بی‌رنگ‌اند تا زمانی که روشن می‌شوند دیگران را متوجه خود سازند.

چراغ‌های پارک (چراغ‌های جانبی)

این چراغ‌ها که به چراغ‌های پارک معروفند، همان‌ چراغ‌هایی هستند که روی بنده قرار دارند. موقعی که سوییچ در وضعیت اول سوییچ قرار می‌گیرد، چراغ‌های پارک روشن می‌شوند.

چراغ سقف

چراغ سقف داخل ماشین و در سقف تعبیه شده و زمانی باید استفاده شود که سرنشینان می‌خواهند چیزی پیدا کنند. این چراغ نباید به مدت طولانی روشن بماند چرا که دید راننده را مختل می‌کند.

چراغ سقف یکی از اجزای تشکیل دهنده چراغ خودرو است

چراغ صندوق عقب

این چراغ هم برای این ایجاد شده که اگر راننده نیاز داشت چیزی را در صندوق جای دهد، فضا برایش روشن باشد. این چراغ تک است و در خود صندوق نصب می‌شود.

چگونه لامپ را در انواع چراغ های خودرو تعویض کنیم؟

اگر آدم اهل فن و آچار به دستی هستید و با اجزای تشکیل دهنده چراغ خودرو آشنایی دارید، با دانستن مراحل تعویض چراغ های خودرو ، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. اگر اهل فن هستید پس قطعاً ابزارآلات هم دور و برتان پیدا می‌شود. برای این کار تجهیزات خاصی لازم نیست. همین که یک پیچ‌گوشتی مناسب دم دستتان باشد، به احتمال زیاد همان پیچ‌گوشتی چهارسو، می‌توانید کار تعویض چراغ را انجام دهید.

چه لامپی مناسب انواع چراغ های خودرو است؟

  • چراغ‌های هالوژنی
  • لامپ LED
  • چراغ‌های زنون

این‌ها لامپ‌هایی هستند که برای خودرو مناسب‌اند اما بهترین کار این است که دقیقاً از همان لامپی بگیرید که روی خودروتان است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

مراحل تعویض انواع چراغ های خودرو در ۳ مرحله

پیش از شروع کار حواستان باشد که ماشین خاموش باشد. اگر کاپوت را باز کنید، چراغ جلوی ماشین را می‌بینید.لامپ سوخته در یک محفظه قرار گرفته و به کمک چند سیم به برق وصل شده است. برای تعویض چراغ سوخته خودرو لازم است سیم‌ها را از لامپ جدا کنید. حالا برویم سراغ مراحل کار تعویض چراغ های ماشین.

مرحله اول) جداسازی سیم برق از خودرو

با کشیدن اهرم کوچک و سوکت، می‌توانید برق را قطع کنید. اگر سوکت را بکشید برق جدا می‌شود اما در بعضی از ماشین‌ها لازم است که پیچ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

مرحله دوم) عوض کردن لامپ قدیمی

سیم‌ها را که موفق شدید قطع کنید، فنر را نگه دارید و لامپ معیوب را جدا کنید. وقتی فنر باز شود دیگر باز کردن لامپ کار سختی نیست.

مرحله سوم) وصل کردن لامپ نو

از یک دستمال تمیز کمک بگیرید تا لامپ جدید کثیف نشود. اگر کثیف شد هم از یک دستمال الکلی برای دودن چربی استفاده کنید. حالا لامپ را وصل کنید. اگر درست وصل شده باشد، واشر لاستیکی زیرش نباید دیده شود. لامپ که نصب شد، سیم‌های برق را وصل کنید و نگهدارنده‌ی جلوی چراغ‌ها را سر جایش بگذارید. حال چراغ‌ها را روشن کنید و ببینید عملیات با موفقیت انجام شده است یا خیر.

نکته: تعویض لامپ چراغ‌های عقب با چراغ‌های جلو فرق دارد. در مدل‌های مختلف جای محفظه‌ی چراغ متفاوت است.

سخن پایانی بر مطلب انواع چراغ های خودرو

در این مطلب، سعی شد تا شما را با انواع چراغ های خودرو و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم. امیدوار هستیم که این مطلب مفید بوده باشد و پاسخ سوالاتتان را دریافت کرده باشید. خوشحال می‌شیم نظراتتان را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید. اگر برای تعویض چراغ خودرو نیازی به کمک نیروهای متخصص این زمینه داشتید، فراموش نکنید که می‌توانید از برق‌کاران و تعمیرکاران ما در آچاره کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید از سایت و اپلیکیشن آچاره درخواست خد را ثبت کنید یا با شماره تماس ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا