برق خودرو برق خودرو

قیمت باتری ماشین و راه‌های انتخاب بهترین نوع آن

خودروبرق خودرو

باتری ماشین یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو به شمار می‌رود. گاهی اوقات ممکن است ماشین‌ روشن نشود و باتری کار نکند، اما با بررسی ماهیانه باتری به راحتی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. اکثر افراد گمان می‌کنند که باتری فقط باعث راه‌اندازی ماشین می‌شود؛ اما باید بدانید که به دلیل قرار گرفتن آن در مدار برق خودرو و باتوجه به پیشرفت ماشین‌ها و استفاده از کنترل‌کننده‌های الکترونیکی، باتری‌ها تاثیر بسیاری در کارکرد خودرو خواهند داشت.

با توجه به نکاتی که گفته شد، باتری‌ها تاثیر بسیاری بر عملکرد ماشین‌ها دارند و به عبارتی دیگر عمر خودرو وابسته به عمر باتری آن است. پس هنگام انتخاب و خرید باتری مناسب برای خودروی خود حتما سعی کنید باتری مناسب و با کیفیت بالا خریداری کنید. قیمت باتری ماشین با توجه به نوع و مقدار ظرفیت و قوت آن متفاوت است که برای هر مدل خودرو نیز تفاوت دارد. در ادامه به بررسی انواع باتری خودرو و قیمت آن و همچنین نحوه انتخاب بهترین نوع آن می‌پردازیم.

قیمت باتری خودرو بر چه اساسی سنجیده می‌شود؟

قیمت باتری ماشین بر اساس نوع برند و ولتاژ آن مشخص می‌شود. باتری خودرو به منظور راه‌اندازی ماشین، به تعادل رساندن انرژی در خودرو و رساندن انرژی و نیروی لازم به ماشین در هنگام لزوم به کار می‌رود. باتری ماشین اغلب توسط محفظه لاستیکی حفاظت می‌شود که همانند عایقی برای جریان الکتریسیته عمل می‌کند.

قیمت باتری خودرو

هرگاه قصد خرید باتری برای خودروی خود داشتید، نباید اولین شرط خود را قیمت باتری خودرو بگذارید. به طور مثال اگر خودروی پژو دارید و به دنبال ارزان‌ترین قیمت باتری پژو باشید، ممکن است کیفیت را فدای قیمت کرده باشید. اولین نکته در خرید باتری مناسب آن است که مطمئن باشید باتری مورد نظر سازگاری کاملی با ماشین شما دارد و حتما باید به میزان ولتاژ تولید باتری دقت کنید.

علت تفاوت در قیمت باتری ماشین چیست؟

قیمت باتری‌ها بنا به دلایل گوناگونی می‌تواند متفاوت باشد. اگر ماشین لوکس و گران‌قیمت باشد یا جزو خودروهای اسپرت باشد یا حتی کامیون باشد، در قیمت باتری خودرو تاثیرگذار است. معمولا کامیون‌ها باتری‌های قوی‌تر و پر قدرت‌تری نیاز دارند و به همین سبب قیمتشان هم گران‌تر است. اما به طور مثال موتور سیکلت به باتری کم قدرت و ارزان‌تری نیاز دارد.
برق خودرو
برق خودرو

از سوی دیگر ممکن است تفاوت در قیمت باتری خودرو به دلایل دیگری نظیر تفاوت‌های فناوری ساخت هم مرتبط باشد. ممکن است باتری اتمی، اسیدی، ژله‌ای و … باشد. در نهایت باید گفت که مثلا قیمت باتری پراید با قیمت باتری سمند متفاوت است و قیمت باتری ماشین بر اساس برند باتری، کیقیت باتری و حتی سال تولید باتری سنجیده می‌شود.

علل اصلی خرابی باتری ماشین چیست؟

برای انتخاب باتری مناسب باید در ابتدا عللی که می‌توانند باعث خرابی زودرس باتری ماشین شما شوند را بدانید. در ادامه چند دلیل اصلی آن را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. روشن ماندن چراغ‌های ماشین

روشن ماندن چراغ‌های ماشین، مخصوصا چراغ‌های جلوی آن، می‌تواند باعث خالی شدن باتری شود. از طرفی اگر چراغ‌های اضافی را به خودروی خود بیفزایید ممکن است فشار مازادی بر باتری‌ها وارد شده و در نهایت از عمر آن‌ها بکاهد. بهتر است زمانی که ماشین خود را روشن می‌کنید، چراغ‌ها خاموش باشند؛ چرا که در زمان استارت زدن اگر چراغ‌ها هم روشن باشند، فشار زیادی بر باتری اعمال می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

  1. استفاده از سیستم صوتی در زمان خاموش بودن ماشین

اگر خودروی شما خاموش است و سیستم صوتی آن را روشن کرده‌اید و به آهنگ یا رادیو گوش می‌دهید، باید بدانید که این کار باعث تخلیه سریع باتری ماشین می‌شود.

  1. عدم عملکرد صحیح سیستم برق خودرو

از دلایلی مهمی که سبب نقص سیستم برقی خودرو می‌شوند می‌توان خرابی دینام و خرابی استارت ماشین را نام برد. این عوامل می‌توانند سبب کاهش عمر باتری شوند.

بیشتر بخوانید تست باتری ماشین

  1. عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی

اگر خودروی خود را زمانی طولانی است که استفاده نکرده‌اید و آن را استارت نزدید، ممکن است بر اثر شرایط گوناگون داخلی و خارجی باتری ماشین تخلیه شده باشد.

  1. تغییرات شدید آب و هوا

منظور از تغییرات شدید آب و هوا، گرمای شدید و سرمای شدید است که می‌توانند عمر باتری ماشین را کاهش دهند. با تغییرات آب و هوای یا همانی دمای بسیار بالا و درمای بسیار پایین در عملکرد الکتروشیمیایی ماشین تغییراتی ایجاد می‌شود که در نهایت سبب عملکرد ضعیف باتری می‌شوند.

قیمت باتری خودرو و انواع آن

باتری خودرو در بازار در برندهای بسیار متنوعی وجود دارد. اما صرف نظر از هرگونه برند یا قیمت باتری ماشین، باتری‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: باتری اسیدی و باتری اتمی. در ادامه به بررسی این دو نوع باتری می‌پردازیم.

باتری اسیدی خودرو

باتری‌های اسیدی از سرب و کلسیم ساخته شده‌اند. این نوع از باتری زمان کمی برای شارژ شدم نیاز دارد و همچنین در مقابل دشارژ شدم مقاوت زیادی از خود نشان می‌دهد. این باتری‌ها به نسبت باتری‌های اتمی عمر بیشتری دارند. حتما مراقب باشید که باتری اسیدی به طور کامل خالی شود؛ چرا که در صورت دشارژ شدن ممکن است اجزای آن دچار خرابی شده و دیگر عملکرد مناسبی نداشته باشد.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

باتری اتمی خودرو

این نوع از باتری‌ها نیز از سرب و کلسیم ساخته می‌شوند؛ اما به مقداری مراقبت نیاز دارند. این باتری بیشتر برای استفاده در آب و هوای گرم توصیه می‌شود. در سطح خارجی این باتری، سه چراغ کوچک وجود دارد که نشان دهنده وضعیت داخلی آن هستند:

  • چراغ قهوه‌ای: باتری سالم است، اما شارژ ندارد.
  • چراغ سبز: باطرس کاملا سالم است و شارژ شده است.
  • چراغ سفید: باتری ماشین خراب شده و عملکرد مناسبی ندارد.

در جدول زیر قیمت باتری ماشین از  برندهای مختلف و مشخصات متفاوت ذکر شده است:

نوع باتری نوع باتری قیمت باتری ماشین (تومان)
باتری اتمی خودرو اوربیتال-وان مدل 57412 اتمی ۱,۶۴۴,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سپاهان باتری مدل 56011 اتمی ۱,۲۶۵,۰۰۰
باتری اتمی خودرو مدل MF55501 واریان 55 آمپر اتمی ۱,۰۷۲,۰۰۰
باتری اتمی خودرو صبا باتری مدل 50 آمپر اتمی ۹۳۷,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سپاهان باتری مدل اوربیتال وان ۵۵ آمپر اتمی ۱,۲۷۵,۰۰۰
باتری اتمی خودرو صبا باتری مدل 66 آمپر اتمی ۱,۲۴۰,۰۰۰
باتری اتمی خودرو مدل MF57401 واریان 74آمپر اتمی ۱,۳۲۰,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سپاهان باتری مدل 66 آمپر اتمی ۱,۳۲۰,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سوزوکی مدل 57412 اتمی ۱,۷۳۰,۰۰۰
باتری اسیدی خودرو سپاهان باتری مدل 60 آمپر اسیدی ۱,۲۰۰,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سپاهان باتری مدل 60 امپر l2 اوربیتال EFB اتمی ۱,۳۳۸,۶۰۰
باتری اتمی خودرو صبا باتری مدل 60 آمپر اتمی ۱,۱۸۵,۰۰۰
باتری اتمی اوربیتال-وان مدل 56618 اتمی ۱,۴۶۷,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سوزوکی مدل 55530 اتمی ۱,۲۸۴,۰۰۰
باتری اتمی خودرو سوزوکی مدل 7029 اتمی ۱,۶۵۵,۰۰۰
باتری اتمی خودرو گلوبال مدل MF 574050 اتمی ۱,۶۶۷,۹۶۰
باتری اتمی خودرو سپاهان باتری مدل 50 آمپر اتمی ۱,۱۱۵,۰۰۰
باتری اتمی خودرو صبا باتری مدل 60 آمپر اتمی ۱,۱۷۰,۰۰۰
باتری اتمی خودرو صبا باتری مدل 50 آمپر واریان اتمی ۹۷۵,۰۰۰

بیشتر بخوانید تعمیر باتری ماشین

راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری خودرو

با توجه به قیمت باتری ماشین و دردسرهای تعویض آن، بهتر است بیشتر از آن مراقبت شود تا دچار مشکل جدی و مجبور به تعویض آن نشوید. در ادامه راهکارهای برای افزایش عمر باتری به شما ارائه می‌شود:

  1. حتما از عایق گرما برای منبع برق ماشین استفاده کنید.
  2. بهتر است پیش از زدن استارت، تمامی چراغ‌های ماشین را خاموش کنید.
  3. حتما آب یا اسید باتری خودرو را بررسی کنید.
  4. در زمستان و هوای سرد بهتر است باتری را کامل شارژ کرده و موتور خودرو را گرم نگه دارید.
  5. در تابستان و هوای گرم بهتر است سطح الکترولیت و آب باتری را به صورت مرتب چک کنید.

سخن آخر

برای خرید یک باتری خوب باید گفت که توجه به قیمت باتری ماشین باید آخرین کار شما باشد. بهتر است در وهله اول کیفیت باتری را در نظر بگیرید. باتری مورد نظر باید طول عمر مناسبی داشته باشد و حتما ولتاژ تولیدی آن با نوع خودروی شما مطابقت داشته باشد. برای خرید باتری، بهتر است به متخصص مربوطه مراجعه کنید تا با مشاوره و راهنمایی او بتوانید یک باتری مناسب، با قیمتی مناسب و برندی که سابقه خوبی دارد تهیه کنید.

با استفاده از خدمات تعویض باتری در محل آچاره هیچ نگرانی بابت خرید باتری و قیمت آن نخواهید داشت و در کمترین زمان ممکن باتری کهنه شما با یک باتری نو تعویض می‌شود.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید