آموزش تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

یکی از وسایلی که امروزه در منازل بسیار پرکاربرد شده است، ماشین ظرفشویی است. ماشین ظرفشویی روزانه حجم زیادی از ظرف‌های کثیف را می‌شوید. شستن ظرف‌های کثیف قطعا تولید آب کثیف دستگاه را نیز به همراه دارد. شلنگ تخلیه ماشین ظرف‎شویی وظیفه تخلیه این آب کثیف را برعهده دارد. این وسیله به دلیل کاربرد زیادی که دارد در طی سال‌های متوالی دچار استهلاک می‌شود. چون بعد از مدتی دچار پوسیدگی می‌شود و باید تعویض شود. البته تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی کار پیچیده‌ای نیست. شما حتی بدون کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه‌ای هم می‌توانید به‌راحتی در خانه آن را عوض کنید.

شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی چیست و به چه علت خراب می‌‌شود؟

شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی از مهم‌ترین قطعات این دستگاه محسوب می‌شود. وظیفه این قطعه خارج کردن آب کثیف حاصل از چربی و آلودگی ظروف است. جنس این شلنگ از پلاستیک نرم است که انعطاف بسیار بالایی نیز دارد. این شلنگ گاهی وقت‌ها به دلیل فشار زیاد ناشی از آب صدمه می‌بیند.

اگر شلنگ شما دچار چنین مشکلی شد باید سریعا اقدام به تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی کنید. محل قرارگیری این شلنگ در انتهای پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی و درست کنار موتور دستگاه است. این شلنگ توسط یک بست فلزی به پمپ تخلیه متصل شده است. شلنگ تخلیه در اثر عوامل متعددی خراب می‌شود که نام می‌بریم:

  • فشار زیاد ناشی از جریان آب در دستگاه
  • شستشوی روزانه و مداوم ظروف
  • قدیمی شدن دستگاه نیز باعث پوسیدگی شلنگ می‌شود.
  • اصطکاک دستگاه طی چندین سال استفاده روتین

درصورت بروز هرکدام از موارد بالا، شلنگ شما دچار آسیب و پارگی خواهد شد. این اتفاق هم کثیفی‌های زیادی به‌بار خواهد آورد. پس تا زمان زیادی نگذشته برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی دست به‌کار شوید.

شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

چه دلایلی باعث تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می‌شود؟

اگر شما هم در منزل خود از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید احتمالا با این مشکل مواجه شده‌اید که دستگاه شما آب را تخلیه نمی‌کند. شاید هم علت این اتفاق را ندانید و فکر می‌کنید که ماشین ظرفشویی خراب شده است. بهتر است قبل از این‌که با یک متخصص تماس بگیرید یک بار قبل از پایان برنامه شستشوی دستگاه؛ آن را خاموش کنید. بعضی از ماشین‌های ظرفشویی با لغو برنامه قبل از اتمام، به‌طور خودکار آب داخل ماشین را تخلیه می‌کنند. درصورتی که این اتفاق نیفتاد از مراحل زیر کمک بگیرید.

1. چک کردن شلنگ برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

قبل از شروع به این نکته دقت کنید که اگر ماشین داخل کابینت تعبیه شده آن را به‌طورکامل بیرون بیاورید. پس از این‌کار، باید تمامی شلنگ‌های اتصال آب را از ماشین جدا کنید. قبل از آن از قطع‌بودن آب ورودی به دستگاه اطمینان حاصل کنید.

برای جداکردن شلنگ‌های اتصال باید از قسمت زیرین دستگاه آن را بیرون بکشید. ماشین ظرفشویی را با احتیاط کامل و آهسته بیرون بیاورید. تکان ناگهانی می‌تواند باعث جابه‌جایی قطعات داخلی شود. بیرون آوردن ظرفشویی تا اندازه‌ای که به قسمت پشت آن دسترسی داشته باشید کافی است.

چک کردن شلنگ برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

2. بررسی شلنگ تخلیه

در این بخش باید اول از همه به بررسی شلنگ تخلیه بپردازید. برای پیدا کردن دسترسی به شلنگ تخلیه باید با کنار زدن صفحه پشت ماشین ظرفشویی این‌کار را انجام دهید.

برای این‌که مطمئن شوید کوچک‌ترین جرم و آلودگی داخل شلنگ وجود ندارد می‌توانید کناره‌های آن را بفشارید. فراموش نکنید که قبل از این‌که به بازکردن و بررسی شلنگ تخلیه بپردازید، از قبل برق ماشین را غیرفعال کنید.

شلنگ تخلیه از یک‌طرف به پمپ تخلیه ماشین و از طرف دیگر به لوله تخلیه آب سینک متصل است. اگر مسیر شلنگ جرم و املاح داشت می‌توانید به تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی بپردازید. ممکن است شلنگ پیچ خورده باشد آن را درست کنید تا اختلالی در مسیر آن به‌وجود نیاید.

چک کردن شلنگ برای تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

3. جدا کردن شلنگ از دستگاه

در این مرحله برای اینکه آشپزخانه کثیف نشود می‌توانید چیزی را زیر ظرفشویی قرار دهید تا کثیفی‌ها داخل آن ریخته شود. استفاده از پارچه خشک هم می‌تواند مفید باشد. پس از جداسازی شلنگ می‌توانید جریان آب را داخل آن قرار دهید تا تمام مواد کثیف از آن خارج شود. پس از آن می‌توانید دوباره آن را سرجایش قرار دهید. یا اگر دچار پوسیدگی و آسیب هم شده بود به تعویض شلنگ تخلیه ظرفشویی بپردازید.

4. تست ماشین ظرفشویی برای اطمینان از رفع مشکل

ماشین ظرفشویی را فعلا سرجایش قرار ندهید تا بتوانید آن را امتحان کنید. چون ممکن است مشکل رفع نشده باشد و شما دوباره مجبور شوید آن را جابه‌جا کنید. هیچ چیزی داخلش نگذارید و یک برنامه شستشو به آن بدهید. ببینید با چک‌کردن شلنگ یا درصورت عوض‌کردن، با تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی مشکل حل شده یا خیر؟

چگونگی تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

وقتی که خروجی ظرفشویی کیپ شود، تنها می‌شود با فشار آب، آن را باز کرد. وقتی شما آب را با فشار بالا داخل شلنگوارد کنید، تمام املاح و جرم‌ها از آن بیرون می‌رود. با این روش تا حدودی امکان استفاده مجدد از شلنگ وجود دارد.

ولی زمانی‌که شلنگ دچار مشکلات دیگر مثل پارگی، پوسیدگی و ترک‌خوردگی و… بشود دیگر قابل استفاده نیست. در این شرایط تنها باید به فکر تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی باشید. برای عوض‌کردن شلنگ تخلیه باید طبق این مراحل پیش رفت:

  1. از قبل تمامی وسایل موردنیاز را آماده کنید. این وسایل شامل ابزارآلاتی مانند انبر، پیچ‌گوشتی، آچار، بست و شلنگ نو است.
  2. ماشین را از جای خود جلوتر بیاورید تا دسترسی راحت‌تری داشته باشید. مراقب باشید هنگام جابه‌جایی به شیربرقی صدمه نزنید.
  3. برای این‌که بخش زیرین ماشین دسترسی داشته باشید، آن را به پهلو بیاندازید.
  4. پنل‌های زیر را با پیچ گوشتی باز کنید. پس از بازکردن شما به قطعه فلوتر برخورد می‌کنید. این قطعه به سیم داخل ماشین وصل است که باید حواستان را جمع کنید قطع نشود.
  5. در این مرحله، سری شلنگ تخلیه را می‌بینید که توسط یک بست فلزی بسته شده است. شلنگ را از پمپ جدا کرده و مراقب باشید سرپمپ صدمه نبیند.
  6. پنل بستی را باز کنید. با پیچ‌گوشتی پنل را باز کرده و بست‌های دور شلنگ را آزاد کنید و شلنگ را بیرون بکشید.
  7. شلنگ جدید را از بخش پنل پشت وارد کنید. سرش را به پمپ متصل کنید و با بست، آن را محکم کنید.
  8. بست‌های پنل را جای خود بگذارید و پنل را ببندید.
  9. درآخر هم پنل ماشین ظرفشویی را جای خود ببندید.

بررسی دریچه تخلیه

درصورت تخلیه نشدن آب ظرفشویی، احتمال دارد که دریچه تخلیه آن مسدود شده باشد. برای جلوگیری از این اتفاق باید دریچه تخلیه را تمیز نگه دارید. برای حل این مشکل می‌توانید با متخصص سرویسکار تماس بگیرید. قبل از آن با بررسی چندین عامل می‌توانید علت نشت آب را متوجه شوید.

  • ممکن است که این نشتی از دستگاه دیگر یا جای دیگر باشد.
  • این احتمال وجود دارد که شلنگ تخلیه از درگاه فاضلاب خارج شده باشد یا خروجی تخلیه مسدود شده باشد. در این صورت وقتی دستگاه آب را تخلیه می‌کند دوباره به بیرون برگردد.
  • با چک‌کردن محل اتصال شلنگ از سلامت آن مطمئن شوید.
  • اگر شلنگ دچار پارگی و ترک خوردگی و.. شده باشد باید اقدام به تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی کنید.

نتیجه گیری

امروزه وسایل زیادی برای راحت‌کردن کار بانوان درمنزل به کمک آن‌ها آمده است. یکی از آن‌ها ماشین ظرفشویی است. ماشین ظرفشویی می‌تواند روزانه حجم مشخصی از ظروف را در چندین تایم بشورد. از آن‌جا که این وسیله به یک وسیله ضروری تبدیل شده است باید در مراقبت از آن کوشا باشید.

ماشین ظرفشویی‌ها پس از مدتی دچار استهلاک شده و تعمیر لازم می‌شود. یکی از مشکلات آن خرابی و پارگی شلنگ تخلیه است. برای رفع این مشکل باید تعویض شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی را انجام دهید. انجام این کارها نیاز به متخصص ندارد. ولی اگر دستگاه شما یک ایراد اساسی پیدا کند، درست‌کردن آن دیگر در حیطه تخصص شما نیست و باید از متخصصین کاربلد کمک بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا