تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

راهنمای جامع سیستم‌های اسپلیت بدون داکت

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

اگر خانه شما بدون تهویه مطبوع یا دارای کولر پنجره‌ای قدیمی است، شاید تمایل داشته باشید یک سیستم تهویه مطبوع اسپلیت بدون داکت به آن اضافه کنید. این سیستم، یک گزینه خوب برای خانه‌هایی است که از قبل داکت و کانال تهویه در آن تعبیه نشده است و نصب مجدد آن می‌تواند دشوار و پرهزینه باشد.

سیستم‌های اسپلیت بدون داکت یا بدون کانال (که با عنوان «مینی اسپلیت» هم شناخته می‌شوند) هزینه بیشتری نسبت به کولرهای پنجره‌ای دارند و گران‌تر از سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی تمام می‌شوند، اگرچه هزینه نصب کانال‌کشی و داکت می‌تواند اختلاف هزینه بین این دو گزینه را کمتر کند.

اگرچه سیستم‌های اسپلیت بدون داکت هزینه بیشتری نسبت به سیستم‌های مرکزی دارند، اما با ایجاد امکان گرمایش و خنک‌سازی مناطق خاص و همچنین از بین رفتن اتلاف هوای خنک در کانال‌ها و داکت‌ها در هزینه‌های مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهند کرد. مزایای سیستم اسپلیت بدون داکت عبارتند از: سهولت نصب و توانایی خنک‌سازی و گرم کردن جداگانه اتاق‌ها.

تهویه مطبوع اسپلیت بدون داکت چیست؟

یکی از روش‌های سرمایش برای خانه‌ها، تهویه مطبوع اسپلیت بدون داکت است که با نام مینی اسپلیت نیز شناخته می‌شود، و نسبت به تهویه‌های مرکزی یا پنجره‌ای کوچک‌تر بوده و راحت‌تر نصب می‌شود. مشابه یک تهویه پنجره‌ای، سیستم‌های مینی اسپلیت برای کنترل دما در یک اتاق کوچک بهتر عمل می‌کنند. با این حال، مینی اسپلیت‌ها از نظر مصرف انرژی کارآمدتر بوده و امکان کنترل دمای بیشتری دارند، همچنین صدای کمتری ایجاد می‌کنند و برای افرادی که به آلرژی مبتلا هستند توصیه می‌شود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

اسپلیت‌های بدون داکت از یک کندانسور در فضای باز استفاده می‌کنند که شبیه به سیستم تهویه مرکزی است اما از نظر اندازه و عملکرد، بهتر از واحدهای تهویه مطبوع مرکزی عمل می‌کنند. کندانسورها با پمپاژ هوا در مسیرهای مبرد که به واحد داخلی متصل هستند، عمل می‌کنند.

یونیت‌های داخلی در این سیستم‌ها جمع‌وجور هستند و از نظر ظاهری نیز شکیل بوده و به راحتی نصب می‌شوند. یونیت‌های داخلی برای نصب تنها به یک سری سوراخ ریز در دیوار نیاز دارند و قابلیت آویز شدن از سقف را نیز دارند.کانال‌ها که اتصال‌دهنده‌های سیستم تهویه هستند، حاوی لوله‌های مبرد هستند که هوا را با پمپ کردن کویل کندانسور خنک می‌کند. لوله‌هایی که به هم متصل می‌شوند دارای طول‌های مختلفی هستند و امکان پیاده‌سازی و نصب سیستم به روش‌های مختلف فراهم می‌کنند.

سیستم‌های اسپلیت را می‌توان در کاربردهای تک محیطی یا چند محیطی استفاده کرد. اسپلیت تک محیطی، دارای یک یونیت داخلی و خارجی است و برای استفاده در یک اتاق یا فضای یک نفره طراحی شده است. در حالی که سیستم اسپلیت چند محیطی از یک یونیت خارجی که تا چهار یونیت داخلی را تغذیه می‌کند، تشکیل شده است و معمولاً این یونیت‌های داخلی در اتاق‌های جداگانه قرار داشته و هر یک دارای کنترل خاص خود هستند. سیستم‌های چند محیطی برای خنک‌سازی چندین فضای مختلف در یک خانه یا محل کسب و کار به کار می‌روند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

فاکتورهایی که باید پیش از خرید سیستم تهویه در نظر گرفت

بهتر است عوامل زیر را قبل از خرید سیستم تهویه در نظر بگیرید:

تعداد اتاق‌ها

تفاوت کولرهای گازی چند محیطی و تک محیطی در تعداد اتاق‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر خانه یا محل کار شما دارای بیش از یک اتاق است که باید با اسپلیت بدون داکت خنک شود، مینی اسپلیت چند محیطی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

ظرفیت

قدرت خنک‌کنندگی یک مینی اسپلیت تک محیطی صرفاً بر اساس مقدار BTU داخلی تعیین می‌شود (منظور از BTU، مقدار انرژی گرمایشی مورد نیاز برای افزایش 1 پوند آب به اندازه 1 درجه فارنهایت است). BTU برای تعیین مقدار انرژی که باید به محیط اضافه یا از آن حذف گردد، به کار می‌رود.

برای انتخاب اسپلیت بدون داکت مناسب، کافی است مقدار BTU را با متراژ خانه مقایسه کنید. مقدار BTU از 5000 BTU برای یک فضای 14 متر مربع تا 18000 BTU برای فضای 93 متر مربع متغیر است. سیستم‌های چند محیطی بر اساس مقدار BTU واحد خارجی تعیین می‌شوند. مقدار BTU واحد بیرونی معمولاً برای سیستم‌های چند محیطی حدود 12000 BTU است.

بیشتر بخوانید  علت بوی بد کولر گازی چیست

راندمان انرژی و اثرات زیست‌محیطی

مینی اسپلیت‌ها از نظر اتلاف انرژی بدون خطر هستند در حالی که در واحدهای دارای داکت، این مشکل وجود دارد. سازمان انرژی ایالات متحده اظهار کرده است که انرژی تلف شده ناشی از نشتی هوای مطبوع از طریق کانال‌ها می‌تواند 30 درصد از مصرف انرژی واحد مذکور را به خود اختصاص دهد. سیستم‌های مینی اسپلیت اثرات منفی زیست‌محیطی را کاهش می‌دهند. اطلاعات شرکت میتسوبیشی الکتریک نشان می‌دهد که این کاهش به دلیل استفاده از مبردی به نام R410A است که به عنوان یک ماده بالقوه با تخریب صفر لایه اُزن شناخته می‌شود.

اسپلیت بدون داکت

نصب اسپلیت بدون داکت

نصب این سیستم معمولاً حدود یک روز طول می‌کشد و سوراخ‌های مورد نیاز برای نصب آن نیز نهایتاً 7 تا 8 سانتی‌متر هستند. این واحدها سبک هستند و فرآیند نصب یا آویز آن‌ها قابل‌کنترل است. اگرچه نصب این واحدها سریع‌تر و کارآمدتر است، اما سیستم‌های اسپلیت بدون داکت نیز به فرآیند نصب حرفه‌ای نیاز دارند.

گارانتی اسپلیت بدون داکت

گارانتی جدیدترین سیستم‌های اسپلیت بدون داکت ساخت شرکت‌های میتسوبیشی و ال‌جی بین 5 تا 7 سال است و برخی شرکت‌ها آن را تا 10 سال تمدید می‌کنند. برخی از شرکت‌ها مانند دایکین برای قطعات و کمپرسورهای دستگاه نیز گارانتی جداگانه ارائه می‌دهند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

ویژگی‌های دیگر

  •  کنترل از طریق Wifi: مینی اسپلیت‌ها با کنترلر هوشمند AirPatrol سازگار هستند.
  • راه‌اندازی مجدد خودکار: برندهای بزرگی مانند میتسوبیشی دارای سیستم راه‌اندازی مجدد (ری استارت) خودکار هستند.
  •  تایمر 24 ساعته: تایمرهای 24 ساعته امکان برنامه‌ریزی تهویه را به صورت دلخواه فراهم می‌کند.

اسپلیت بدون داکت

برندهای مطرح اسپلیت بدون داکت

میتسوبیشی: میتسوبیشی انواع مختلفی از سیستم‌های تهویه مطبوع مینی اسپلیت یا اسپلیت بدون داکت را تولید می‌کند. مدل‌های ارائه شده از کارآمدترین مدل‌ها در صنعت هستند و می‌توانند در متنوع‌ترین شرایط آب و هوایی فعالیت کنند.

دایکین: اسپلیت‌های بدون داکت دایکین به دلیل بی‌صدا بودن معروف هستند. همانند میتسوبیشی، تولیدات این برند نیز بسیار کارآمد است و امتیاز SEER تا 26.1 را در مدل‌های کارآمدتر از آن خود کرده‌اند.

ال‌جی: مینی اسپلیت‌های ال‌جی به دلیل جذابیت‌های ظاهریشان شناخته شده هستند. با این حال، ال‌جی مینی اسپلیت‌های قدرتمندی را نیز تولید می‌کند که برخی از مدل‌ها تا 36000 BTU را تولید می‌کنند.

مزایای سیستم اسپلیت بدون داکت

سیستم اسپلیت بدون داکت دارای مزایایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

زیبایی

سیستم‌های مینی اسپلیت از نظر زیبایی ظاهری یکی از بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع به حساب می‌آیند. برخلاف کولرهای پنجره‌ای، مینی اسپلیت بدون اینکه کل یا بخشی از فضای پنجره را اشغال کند، روی دیوار نصب می‌شود. این واحدها کوچک و جمع‌وجور بوده و از نظر جذابیت ظاهری نیز، مدرن و شیک هستند.

سیستم اسپلیت بدون داکت

نصب آسان

برخلاف سیستم‌های دارای داکت که نصب آن‌ها ممکن است هفته‌ها طول بکشد، سیستم‌های اسپلیت بدون داکت را می‌توان در عرض یک روز نصب کرد. این سیستم به راحتی نصب می‌شود، به ملزومات کمتری نیاز دارد و اجرای داکت در این سیستم ساده و منعطف است.

بهره‌وری انرژی

مینی اسپلیت‌ها به لطف سیستم‌های بدون داکت و رتبه‌بندی Energy Star از بهره‌وری انرژی بالایی برخوردار هستند. سیستم‌های بدون داکت، انرژی تلف شده از طریق مجاری و کانال‌ها را به صفر می‌رسانند.

معایب اسپلیت بدون داکت

از معایب این سیستم نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نگهداری

فیلتر سیستم‌های اسپلیت بدون داکت می‌بایست به صورت ماهیانه تمیز شود. در صورت غفلت در این مسئله، مینی اسپلیت‌ها مستعد خرابی هستند. خرابی‌ها باید توسط افراد حرفه‌ای بررسی شود که اغلب هزینه تعمیر زیادی دارد.

اسپلیت بدون داکت

نصب دائمی

برخلاف یونیت‌های پنجره‌ای، سیستم‌های مینی اسپلیت تجهیزات دائمی هستند. این امر امکانات طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون اتاق‌های منزل را محدود می‌کند. این سیستم را نمی‌توان برای سازگاری با تغییرات داخلی اتاق جابجا کرد. از این رو، آن‌ها به عنوان یکی از تجهیزات مزاحم برای طراحان دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند.

هزینه

در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه برای اتاق یک نفره، مانند کولرهای پنجره‌ای، سیستم‌های اسپلیت بدون داکت بسیار گران‌تر هستند. هزینه اولیه سیستم تهویه مطبوع بدون داکت کمی بیشتر از تهویه مطبوع مرکزی است. طبق گزارش سال 2012 سازمان انرژی ایالات متحده، مینی اسپلیت‌ها حدود 1500 تا 2000 دلار به ازای هر تن (12000 BTU در ساعت) ظرفیت خنک‌سازی، هزینه دارند که تقریباً 30 درصد بیشتر از سیستم‌های تهویه مرکزی و تقریباً پنج برابر گران‌تر از کولرهای پنجره‌ای است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

طبق گفته Homewyse، میانگین هزینه لازم برای نصب سیستم تهویه مطبوع اسپلیت بین 2400 تا 3800 دلار است، اگرچه این هزینه ممکن است با افزایش ظرفیت، بیشتر شود. هزینه نصب یک سیستم تهویه مرکزی (بدون داکت) به طور متوسط بین 2900 تا 4200 دلار است.

سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی، کل خانه شامل اتاق‌های خالی را هم خنک می‌کنند، در حالی که سیستم‌های اسپلیت فقط اتاق‌های خاصی را خنک می‌کنند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت جداگانه کنترل کرد. از این رو، استفاده از آن‌ها مقرون به‌صرفه‌تر است. همچنین، تلفات انرژی کانال در سیستم تهویه مطبوع مرکزی به طور متوسط 30 درصد است. سیستم‌های بدون داکت با حذف این اتلاف انرژی، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

اسپلیت بدون داکت در مقایسه با تهویه مطبوع مرکزی

تفاوت اصلی بین سیستم‌های اسپلیت بدون داکت تک محیطی و سیستم‌های تهویه مطبوع دارای داکت استاندارد، قابلیت‌های خنک‌سازی محیطی در یک فضای خاص است. برخلاف سیستم‌های دارای داکت، مینی اسپلیت را نمی‌توان برای خنک کردن کل خانه استفاده کرد. البته برای خانه‌هایی که سیستم تهویه مرکزی ندارند، مینی اسپلیت‌های چند محیطی قابل‌نصب است.

اسپلیت بدون داکت

اسپلیت بدون داکتِ تولیدکننده انرژی گرمایی

دو شکل اصلی مینی اسپلیت‌های مولد گرمایش وجود دارد: اسپلیت‌های نوار حرارتی و پمپ حرارتی. هر کدام از این دو نوع اسپلیت، مزایا و معایب خاص خود را دارند:

پمپ حرارتی

پمپ‌های حرارتی از برق برای انتقال گرما به مناطق مورد نظر استفاده می‌کنند. از آنجایی که خود پمپ‌های حرارتی گرما تولید نمی‌کنند، می‌توانند اتاق‌ها را با هزینه بسیار کمتری نسبت به سایر سیستم‌ها گرم کنند. سه شکل متداول پمپ حرارتی وجود دارد: زمین گرمایی، منبع آب و منبع هوا. سیستم‌های پمپ حرارتی به عنوان گرم‌کن‌های تک محیطی عملکرد بهتری دارند.

پمپ حرارتی

نوار حرارتی

نوارهای حرارتی به جای انتقال گرما از فضایی به فضای دیگر، خود به تولید انرژی گرمایشی می‌پردازند. این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا انرژی گرمایشی بیشتری تولید کنند. با این حال، هزینه استفاده از آن‌ها بیشتر از پمپ‌های حرارتی است.

آیا انتخاب اسپلیت بدون داکت اقدام درستی است؟

هر مصرف‌کننده‌ای باید برای اطمینان از اینکه سیستم تهویه مطبوع اسپلیت بدون داکت برای او گزینه مناسبی است یا خیر، ابتدا باید به سؤالات زیر پاسخ دهد:

  • آیا کانال‌کشی از قبل در این فضا نصب شده است؟
  • یک اتاق یا چندین اتاق نیاز به خنک‌سازی دارد؟
  • آیا یک نصاب ماهر در این منطقه وجود دارد که با سیستم‌های اسپلیت بدون داکت آشنا باشد؟

نصب سیستم کانال‌کشی شامل عملیات باز کردن مسیر در دیوارها و سقف‌ها می‌شود و یک عملیات دشوار و پرهزینه است. اگر به خنک کردن تنها چند اتاق نیاز دارید و به یک نصاب ماهر هم دسترسی دارید، استفاده از سیستم تهویه مطبوع اسپلیت بدون داکت برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین می‌توان همانند سایر انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، استاندارد SEER را در سیستم اسپلیت بدون داکت بررسی کرد. سیستم‌های رتبه بالاتر در این استاندارد عملکرد بهتری داشته و به تبع، قیمت بیشتری هم دارند.

اهمیت نصاب ماهر و واجد شرایط

از آنجایی که فرآیند نصب در عملکرد صحیح سیستم بسیار مهم است، مصرف‌کنندگان باید به دنبال نصابی بگردند که در گذشته تجربه نصب سیستم‌های اسپلیت بدون داکت را داشته باشد. نصاب باید ابتدا بار و وزن سیستم را برای تعیین بهترین مکان برای نصب بر اساس ظرفیت انرژی سرمایشی مورد نیاز در اتاق محاسبه کند.

اسپلیت بدون داکت

سیستمی که خیلی بزرگ است قیمت بیشتری هم دارد و اغلب انرژی قابل‌توجهی را به خاطر سیکل‌های کاری متوالی تلف می‌کند، در حالی که یک واحد کوچک‌تر نیز ممکن است مدت زمان زیادی فعالیت داشته و دچار استهلاک شده و هزینه‌های بیشتری را تحمیل کند.

اگرچه به نظر می‌رسد محبوبیت سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت بدون داکت در حال افزایش است، اما یافتن یک نصاب واجد شرایط همچنان می‌تواند یک مسئله چالش‌برانگیز برای نصب این سیستم‌ها باشد. اکثر نصاب‌های سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی برای نصب سیستم‌های تهویه مرکزی آموزش دیده‌اند، در حالی که تعداد کمتری از آن‌ها تجربه نصب مینی اسپلیت را دارا هستند. علاوه بر کمبود آموزش و تجربه، بسیاری از نصاب‌ها، ابزار و تجهیزات لازم برای سیستم‌های تهویه مرکزی را در اختیار دارند و به ابزار مورد نیاز برای نصب مینی اسپلیت‌ها مجهز نیستند.

قبل از انتخاب یک نصاب، تحقیق در مورد تجربه وی از اهمیت بالایی برخوردار است. نصاب ماهر می‌بایست دارای تأییدیه و بیمه باشد. متخصصین آچاره برای نصب و سرویس انواع اسپلیت‌های بدون داکت در خدمت شما هستند.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید