تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

علت برقدار شدن بدنه لباسشویی چیست و آیا خطرناک است؟

لوازم خانگیماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی اصولاً وسیله خطرناکی به حساب نمی‌آید. استفاده از این وسیله برقی باعث راحت‌تر شدن زندگی برای افراد خانواده می‌شود. فقط کافیست به‌راحتی لباس‌های کثیف را داخل آن قرار دهید و با فشار دادن دکمه استارت، بقیه کارها را به ماشین لباسشویی خود بسپارید. اما چرا گاهی حس می‌کنیم بدنه لباسشویی برق دارد؟ در ادامه به بررسی علل برقدار شدن بدنه لباسشویی می‌پردازیم.

دلیل برقدار شدن بدنه لباسشویی چیست؟

به عنوان یک وسیله الکترونیکی خانگی ساخته دست بشر، مطمئناً نمی‌توان ماشین لباسشویی را بی‌نقص تصور کرد. پس از استفاده طولانی مدت، یکی از این مشکلات متداولی که برای این دستگاه پیش می‌آید برقدار شدن بدنه لباسشویی باشد.

حالا بیایید با هم منشأ این مشکل را پیدا کنیم؟ برقدار شدن بدنه لباسشویی می‌تواند نشان از این باشد که بدنه بیرونی آن تحت ولتاژ پایین قرار گرفته است. به عبارت دیگر، نشتی جریان روی بدنه ماشین لباسشویی رخ داده است. در صورت عدم کنترل این جریان، این مشکل ممکن است سلامت خانواده شما مخصوصاً کودکان را به خطر اندازد.

علت برقدار شدن بدنه لباسشویی چیست

وقتی بدن ما دچار برق گرفتگی می‌شود، چه ولتاژ بالا باشد چه پایین، این موضع باعث ناراحتی و نگرانی است. این وضعیت ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در ادامه به شرح دلایل برقدار شدن بدنه ماشین لباسشویی می‌پردازیم:
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

1. از کابل‌های اتصال به زمین استفاده نشده است

اتصال به زمین تکنیکی است که در کاهش احتمال برقدار شدن بدنه لباسشویی مؤثر است. اولین کاری که در این مورد باید انجام دهید بررسی دقیق دوشاخه این وسیله خانگی است. باید داخل دوشاخه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیم‌های سبز و زرد سیم ارت ماشین لباسشویی به طور ایمن وصل شده باشند.

ممکن است سیم ارت لباسشویی داخل کابل برق قطع شده و نیاز به تعویض داشته باشد. زمانی که جریان بیش از حد از سیم برق عبور می‌کند، از طریق سیم ارت به زمین منتقل می‌شود. امروزه همه ماشین‌های لباسشویی به اتصال برق به زمین نیاز دارند. اگر این اتصال وجود نداشته باشد، با تماس با بدنه ماشین لباسشویی فرد ممکن است دچار برق گرفتگی شود.

برقدار شدن بدنه لباسشویی و سوختگی

2. سیم‌ کشی ماشین لباسشویی آسیب دیده است

اگر اتصال زمینی برقرار باشد، علت برقدار شدن بدنه لباسشویی خرابی سیم کشی داخلی است است. اغلب اوقات، انباشت شارژ روی محفظه به دلیل آسیب به سیم‌کشی داخلی یا خرابی عنصر گرمایشی اتفاق می‌افتد. اگر ماشین لباسشویی شما از نظر سیم‌کشی دچار مشکل شده باشد، استفاده بیشتر از آن می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

تعمیر و رفع خرابی ماشین لباسشویی با انواع کد های ارور ماشین لباسشویی

ممکن است به خاطر تماس با برق ولتاژ بالا آسیب جدی به شما یا اعضای خانواده‌تان وارد شود. برای رهایی از این چنین خرابی نامطلوبی باید سیم‌کشی را مورد بررسی دقیق قرار دهید. انسجام و سالم بودن مواد عایق را به دقت چک کنید. از تماس احتمالی سیم‌های لخت با بدنه دستگاه جلوگیری کنید.

سیم‌ کشی ماشین لباسشویی آسیب دیده است

3. فرسودگی علت برقدار شدن بدنه لباسشویی

استفاده از ماشین لباسشویی برای طولانی مدت معمولاً باعث فرسایش برخی از قطعات آن می‌شود. حتی ممکن است بدنه ماشین لباسشویی هم دچار زنگ‌زدگی شده باشد. اگر ماشین لباسشویی خود را در حمام گذاشته‌اید، رطوبت بالا باعث زنگ‌زدگی سریع بدنه ماشین لباسشویی می‌شود و در نهایت در هنگام لمس آن احتمال برق گرفتگی بالا می‌رود.

اگر ماشین لباسشویی شما در حمام یا اتاق دیگری با رطوبت بالا نصب شده است، احتمال برقدار شدن بدنه آن بیشتر خواهد شد. اگر با دست‌های خیس به دیواره‌های دستگاه دست زدید و دچار برق گرفتگی خفیفی شدید نگران نباشید. این اتفاق برای مدل‌های فرسوده‌ای که سال‌هاست کار می‌کنند کاملاً طبیعی است اما ساده از کنار این موضوع رد نشوید و در صورت امکان لباسشویی را تعمیر کرده یا یک دستگاه نو بخرید.

4. نشتی آب دلیل برقدار شدن بدنه لباسشویی

همان‌طور که بیان شد، استفاده طولانی مدت از ماشین لباسشویی باعث فرسودگی اجزای داخلی آن می‌شود. به این دلیل ممکن است نشتی آب رخ دهد و این می‌تواند خطرناک باشد. چون آب و جریان برق با هم ترکیب شده و برق وارد بدنه ماشین می‌شود. اگر در این موقعیت فردی با بدنه ماشین لباسشویی تماس پیدا کند ممکن است باعث برق گرفتگی او شود.

مقاله پیشنهادی نگهداری و افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

علاوه بر موارد بالا علت برقدار شدن بدنه لباسشویی ممکن است ایراد در پریز دیواری باشد. ممکن است سیم ارت از داخل جدا شده باشد یا دو شاخه‌های اتصال زمینی از داخل فرسوده شده یا خیلی از هم فاصله گرفته باشند. به این ترتیب اتصال ارت روی دوشاخه را به درستی دریافت نمی‌کنند. بوی سوختگی از پریز و دوشاخه نشانه‌ خراب شدن آن‌ها است. دوشاخه ماشین لباسشویی را از نظر زنگ‌زدگی هم بررسی کنید. این مشکلات می‌توانند دلیل عبور جریان برق از بدنه و برق گرفتگی افراد باشند. اگر مشکوک هستید که پریز دیواری معیوب است، از یک برق‌کار کمک بگیرید.

6. تماس دینام موتور با بدنه

دینام یک وسیله محرک است که عموماً در ساختار ماشین لباسشویی استفاده می‌شود. اگر ماشین لباسشویی برای مدت طولانی روشن باشد، موتور دینام آن‌قدر داغ می‌شود که ممکن است آتش بگیرد. زمانی که دینام قدیمی و کهنه شده باشد، احتمال این اتفاق بیشتر می‌شود.

داغ شدن دینام می‌تواند یکی از دلایل داغ شدن بیش از حد ماشین لباسشویی باشد. زیرا هم‌زمان با سوختن دینام، موتور آن اتصال کوتاه الکتریکی ایجاد کرده و سپس این جریان به بدنه منتقل می‌شود. این اتفاق معمولاً با بوی سوختگی در اطراف دینام همراه است.

7. نیم سوز شدن موتور ماشین لباسشویی

نیم سوز شدن موتور ممکن است مشکلاتی را در اجزای ماشین لباسشویی ایجاد کند. به عنوان مثال ذوب شدن یا آتش گرفتن موتور دینام و خازن از عواقب آن هستند. اگر این اتفاق بیفتد، ماشین لباسشویی قابل استفاده نیست و هنگامی که دست با قسمتی از بدن با آن تماس پیدا کند، فرد دچار برق گرفتگی می‌شود. برای مشخص شدن علت برقدار شدن بدنه لباسشویی، باید آن را به دقت بررسی کنید. ممکن است یک اتصال کوتاه در دینام به وجود آمده و باعث آتش گرفتن آن شود. با بررسی سریع ماشین، می‌توانید آسیب‌های جدی‌تر را به حداقل برسانید.

چگونه مشکل برقدار شدن بدنه لباسشویی را حل کنیم

چگونه مشکل برقدار شدن بدنه لباسشویی را حل کنیم؟

جالب است بدانید پوشیدن دمپایی یکی از راه‌های جلوگیری از برق گرفتگی از بدنه ماشین لباسشویی است. اقدامات زیر را انجام دهید تا از بروز این حوادث جلوگیری کنید.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

1. استفاده از کابل اتصال به زمین

یکی از روش‌های مؤثر برای مقابله با برق گرفتگی ماشین لباسشویی، تکنیک زمین کردن است. برای این کار ابتدا باید نگاهی به قسمت پشت ماشین لباسشویی خود بیندازید. به این ترتیب می‌توانید بررسی کنید که آیا اتصال زمین مشکل دارد یا خیر. اگر سیم ارت ماشین لباسشویی به‌درستی نصب شده باشد و بدنه ماشین لباسشویی هنوز هم برق دارد ممکن است دوشاخه برق وارونه نصب شده باشد.

2. کابل‌های بریده شده را بپیچید یا تعویض کنید

ابتدا باید ماشین را از برق بکشید. کابل‌های آسیب دیده را برش دهید، سپس آن‌ها را دوباره وصل کنید. اگر وضعیت کابل مناسب نیست، بلافاصله کابل را تعویض کنید.

3. قطعات آسیب‌دیده را جایگزین کنید

اگر پس از بررسی متوجه شدید بعضی قطعات ماشین لباسشویی آسیب‌دیده یا آتش گرفته‌اند فوراً باید این قطعات را تعویض کنید. این اقدام یکی از مهم‌ترین کارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند است.

سخن پایانی

اگر ماشین لباسشویی شما آسیب‌دیده و تجربه کافی برای تعمیر آن ندارید، بهتر است فوراً با تکنسین تعمیرات ماشین لباسشویی تماس بگیرید. به احتمال زیاد یک یا چند جزء ماشین لباسشویی آسیب دیده است و این می‌تواند علت برقدار شدن بدنه لباسشویی شما باشد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا