تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی و روش تعمیر آن

لوازم خانگیماشین لباسشویی

کار نکردن دکمه های لباسشویی به معنای این است که شما نمی‌توانید برنامه شست‌وشو به دستگاه بدهید و به‌طور کلی لباسشویی شما از کار افتاده است. عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شود. با آچاره همراه باشید تا علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی را بررسی کنیم و راهکارهای رفع آن را بشناسیم.

چنانچه با راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب راه‌اندازی مجدد دکمه‌های لباسشویی امکان‌پذیر نبود یا در زمینه‌های دیگر نیاز به خدمات تعمیر لباسشویی دارید، می‌توانید از طریق ثبت سفارش در صفحه تعمیر لباسشویی سایت آچاره ضمن آگاهی از قیمت تعمیر ماشین لباسشویی، از متخصصان آچاره مشاوره رایگان دریافت کنید.

همچنین یادآور می‌شویم که یکی از خدمات پرتکرار آچاره، خدمات نظافت منزل با نظافتچی خانم و آقا است که توسط نیروهای خدماتی کاربلد و باتجربه ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • فعال کردن قفل کودک ازجمله رایج‌ترین علت کار نکردن ماشین لباسشویی است.
  • گاهی اوقات علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی می‌تواند باز بودن درب دستگاه و خراب بودن سوئیچ درب باشد.
  • از قرار دادن ماشین لباسشویی در مکان‌هایی که میزان رطوبت بالایی دارند مانند نصب لباسشویی در نزدیکی حمام یا کنار سینک ظرفشویی خودداری کنید.

علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی چیست؟

ماشین لباسشویی یک وسیله کاربردی و ضروری است که با شست‌وشوی لباس‌ها توسط آن، بخش بزرگی از امور روزمره اشخاص به‌راحتی انجام می‌شود و بدون شک از کار افتادن آن کاربران را به زحمت می‌اندازد.

یکی از مشکلات شایع، کار نکردن پنل لباسشویی و دکمه های آن است. با توجه به اهمیت این موضوع مشکلاتی که علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی هستند را در ادامه بررسی می‌کنیم.

1. خرابی سنسورها

سنسورهای قدیمی و فرسوده می‌توانند علت کار نکردن دکمه هاي ماشين لباسشويي باشند. اگر دکمه های ماشین لباسشویی سفت شده‌اند و به‌سختی کار می‌کنند یا در حین فشردن حالت دندانه‌دار دارند، باید سنسورهای ماشین لباسشویی را چک کنید.

معمولاً مشکل و اختلال سنسورها در ماشین لباسشویی‌های دیجیتال به‌سادگی رفع می‌شود. عموماً خاموش و روشن کردن پنل های دیجیتال در برخی موارد می‌تواند چاره راه باشد

اما بازهم لازم است برای رفع علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه و مشورت با متخصصان و کارشناسان صاحب‌نظر در این حوزه مطمئن‌ترین راه است.

علت کار نکردن دکمه‌ های ماشین لباسشویی چیست؟

 2. اختلال در سیستم برق ماشین لباسشویی

در برخی موارد مشکل و نقص در سیستم برق ماشین لباسشویی می‌تواند علت کار نکردن دکمه‌ های ماشین لباسشویی باشد. پس در صورت از کار افتادن دکمه های ماشین لباسشویی ابتدا دوشاخه اصلی ماشین لباسشویی را بررسی کنید.

گاهی شل بودن دوشاخه برق می‌تواند دلیل قطع و وصل شدن دکمه‌ها و اختلال در روند کار شود.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

3. اختلال در بریکر ماشین لباسشویی و جعبه فیوز

اگر موارد فوق علت کار نکردن دکمه های لباسشویی نبود، به سراغ جعبه ‌فیوز خانه بروید و توجه کنید که تمام کلیدهای جعبه فیوز باید در یک ‌جهت باشند. اگر یکی از کلیدها مخالف دیگر کلیدها باشد.

امکان سوختن فیوز وجود دارد و این همان دلیل عمل نکردن دکمه های ماشین لباسشویی یا به بیان بهتر از کار افتادن ماشین لباسشویی است. در چنین مواردی تعویض کلید فیوز توسط برقکار می‌تواند تنها راه چاره باشد.

(برای ثبت سفارش جهت انواع خدمات برقکاری و سیم‌کشی با هزینه مصوب اتحادیه کلیک کنید.)

علت کار نکردن دکمه‌ های ماشین لباسشویی چیست؟

4. داغ کردن ماشین لباسشویی

استفاده مداوم و کارکرد بیش‌ازحد ماشین لباسشویی می‌تواند علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی باشد. در چنین مواردی بهتر است با دست‌ به قسمت بالا و جانبی ماشین لباسشویی دست بزنید و دمای آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که دستتان خیس نباشد زیرا خطر برق‌گرفتگی وجود دارد.

اگر دستگاه بیش‌ازحد داغ بود، آن را خاموش‌کنید و اجازه دهید تا سرد شود. پس از خنک شدن ماشین لباسشویی، مجدداً آن را روشن کنید و نحوه عملکرد دکمه‌ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی داغ کردن دستگاه باشد، به این روش باید مشکل رفع شود.

هرگاه در هنگام کار ماشین لباسشویی متوجه بوی سوختن قطعه پلاستیکی، صداهای ناخوشایند، بوی سوختگی لاستیک یا بیرون آمدن دود از ماشین لباسشویی شدید، حتماً دستگاه را قطع کنید و با تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

5. باز بودن درب ماشین لباسشویی

گاهی اوقات علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی می‌تواند باز بودن درب دستگاه و خراب بودن سوئیچ درب باشد. در بسیاری از موارد اگر درب ماشین لباسشویی به‌خوبی باز نشود دکمه‌ها کار نمی‌کنند تا خطر و احتمال آب‌گرفتگی را به صفر برسانند.

پس اگر دکمه های پنل به علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی کار نکردند حتماً مخزن قرارگیری لباس‌های چک را بازکرده و مجدداً ببندید، درصورتی‌که این محفظه دارای شکستگی یا اختلال است، حتماً آن را در اسرع وقت تعویض یا تعمیر کنید.

علت کار نکردن دکمه های لباسشویی

6. نشتی و گرفتگی فیلتر و لوله تخلیه

نشتی و گرفتگی محفظه ورود و خروج آب می‌تواند علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی باشد. پیشنهاد ما این است که با سرویس کامل ماشین لباسشویی، سالم بودن قطعات و عدم نشتی دستگاه را بررسی کنید.

رفع مشکل دکمه های لباسشویی

7. اختلالات ماشین لباسشویی؛ علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی

برای شناخت برخی از دلایل نیاز به ابزارهای خاصی نظیر مولتی‌متر است. گاهی اختلال در اجزای داخلی نظیر پمپ، درام، سوئیچ درب و صفحه کنترل اصلی می‌تواند علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی باشد.

با توجه به این موضوع گاهی برای رفع مشکل دکمه های لباسشویی باید با یک کارشناس حرفه‌ای تماس گرفت.

8. فعال شدن قفل کودک

در 50 درصد مواقع علت کار نکردن دکمه ماشین لباسشویی می‌تواند فعال شدن قفل کودک باشد. در چنین مواقعی با غیرفعال کردن این قابلیت ماشین لباسشویی می‌تواند مانند سابق به‌خوبی کار کند.

اگر نمی‌دانید چگونه قفل کودک را غیرفعال کنید بهتر است به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه کنید چراکه نحوه فعال و غیرفعال کردن قفل کودک در هر دستگاه ماشین لباسشویی متفاوت است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم راهنمای فعال و غیرفعال کردن ماشین لباسشویی بوش، غیرفعال کردن قفل کودک لباسشویی سامسونگ و فعال کردن قفل کودک لباسشویی پاکشوما را مطالعه فرمایید.)

علت کار نکردن دکمه های لباسشویی

 9. رطوبت بیش‌ازحد محیط؛ علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی

معمولاً ساکنین مناطقی که آب‌وهوای مرطوب دارند، بیشتر با مشکل کار نکردن دکمه ماشین لباسشویی مواجه هستند. رطوبت موجب زنگ‌زدگی قطعات و اختلال در سیستم برق‌رسانی دستگاه می‌شود.

در حالت کلی بهتر است از قرار دادن ماشین لباسشویی در مکان‌هایی که میزان رطوبت بالایی دارند مانند نصب لباسشویی در نزدیکی حمام یا کنار سینک ظرفشویی خودداری کنید.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

 10. به‌هم‌ریختگی تنظیمات ماشین لباسشویی 

گاهی علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی دقیقا مشخص نیست و اصطلاحا دستگاه هنگ کرده است. در چنین مواردی بهتر است ماشین لباسشویی ریست شود.

برای ریست کردن ماشین لباسشویی تنها کافی است دستگاه را برای 60 الی 70 ثانیه از برق بکشید و سپس آن را به دستگاه متصل کنید. این کار سبب تنظیم شدن برنامه‌های دستگاه خواهد شد.

(برای مطالعه راهنمای آموزش ریست ماشین لباسشویی ال جی کلیک کنید.)

علت کار نکردن دکمه هاي ماشين لباسشويي

11. رسوب‌گیری و شکستگی دکمه

در بسیاری از موارد رسوب‌گرفتگی اطراف دکمه یا شکستگی آن درنتیجه فشرده ناصحیح دکمه می‌تواند علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی است. در چنین مواردی بهتر است دکمه تعویض شود.

موارد فوق همگی علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی بودند که باهم بررسی کردیم اگر همواره با اختلال کار نکردن دکمه‌ها مواجه هستید، بهتر است از یک تعمیرکار کمک بخواهید.

کدهای خطاهای دکمه‌های دستگاه ماشین لباسشویی

دانستن خطاهای ماشین لباسشویی گاهی می‌تواند در عیب‌یابی دستگاه مؤثر باشد. جدول زیر برخی از خطاها و کدهای ماشین‌های لباسشویی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

ردیف برند ماشین لباسشویی عنوان خطا علت
1 سامسونگ 44C/E1/E بررسی نشتی‌ها گرفتگی‌ها
2 سامسونگ 5E/E2/5C اختلال در فیلتر
3 سامسونگ E1/PH1/9E2/PLO9 قطعی برق دستگاه
4 سامسونگ 12E/14E/BE2/BE1 اختلال و سفتی دکمه‌ها
5 سامسونگ DDC باز بودن درب ماشین لباسشویی
6 سامسونگ HE3 دمای بالای دستگاه
7 ال‌جی DE باز بودن درب دستگاه
8 ال‌جی CL فعال بودن قفل کودک
9 دوو LE باز بودن درب ماشین لباسشویی
10 دوو E4 نشتی در لباسشویی
11 دوو H4 دمای بیش‌ازحد دستگاه
12 بوش علامت کلید یا CHILD LOCK ACTIVE فعال بودن قفل کودک
13 بوش E16 یا F16 باز بودن درب ماشین لباسشویی

 جمع‌بندی

با توجه به اینکه علت کارنکردن دکمه های ماشین لباسشویی می‌تواند متفاوت باشد، راهکارهای رفع این مشکل هم متفاوت خواهند بود. به‌عنوان‌مثال در صورت رطوبت و شکستگی دکمه، پنل باید تعویض شود.

در برخی موارد دیگر نیز تعویض فیوز یا غیرفعال کردن دکمه قفل کودک می‌تواند به رفع مشکل دکمه های لباسشویی کمک کند.

توجه داشته باشید که پنل‌های لباسشویی حساس هستند و ممکن است با دستکاری شما بسوزند و کاملا از کار بیفتند؛ در اینصورت برای تعویض پنل لباسشویی باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

اگر در زمینه تعمیرات ماشین لباسشویی مهارت کافی ندارید، توصیه می‌کنیم از یک تعمیرکار بخواهید تا برای رفع علت کار نکردن دکمه های ماشین لباسشویی به شما کمک کند.

سؤالات متداول

چرا ماشین لباسشویی من روشن نمی‌شود؟

روشن نشدن ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل مختلفی اعم از اختلال در سیستم برق، دمای بالا، رطوبت و غیره داشته باشد؛ اما به‌طورکلی اگر ماشین لباسشویی به کمک دکمه‌ها روشن نمی‌شود یا پس از روشن شدن هیچ کاری نمی‌کند احتمالاً زباله در ماشین لباسشویی گیرکرده است. بهتر است بخش فیلتر ماشین لباسشویی را بررسی کنید و در صورت وجود سکه، دکمه، زیپ و غیره حتماً آن‌ها را خارج کنید.

چگونه کنترل پنل ماشین لباسشویی را ریست کنم؟

برای تنظیم مجدد کنترل‌های الکترونیکی در ماشین لباسشویی، کلید مدار یا فیوز ماشین لباسشویی را ببندید یا ماشین لباسشویی را به مدت 1 الی 2 دقیقه از برق بکشید. سپس مجدداً ماشین را راه‌اندازی کنید.

چگونه قفل کودک ماشین لباسشویی را غیرفعال کنم؟

غیرفعال سازی قفل کودک در هر نوع و مدل ماشین‌های لباسشویی متفاوت است. ازاین‌رو بهتر است با دیدن خطای قفل کودک به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید