برق خودرو برق خودرو

آموزش کامل تعویض سنسور اکسیژن ماشین

خودروبرق خودرو

معمولا اولین نشانه‌ی خرابی سنسور اکسیژن ماشین، روشن شدن چراغ چک موتور است. سنسور اکسیژن خراب، باعث لرزش ماشین می‌شود. همچنین، روشن کردن ماشینی که سنسور اکسیژنش خراب شده سخت است و سوخت‌رسانی به‌خوبی انجام نمی‌شود. این مشکلات زمانی تمام می‌شوند که سنسور اکسیژن عوض شود. سنسور اکسیژن در خودرو نقشی حیاتی بر عهده دارد چون میزان مشخصی از گاز را با اکسیژن ترکیب، و به سوخت تبدیل می‌کند. با توجه به مدل خودرو، بین ۲ تا ۴ سنسور اکسیژن در ماشین وجود دارد که باید همگی با هم تعویض شوند. تعویض سنسور اکسیژن ماشین امری تخصصی محسوب می‌شود و بهتر است برای این‌کار، از متخصصین و تعمیرکاران حرفه‌ای خودرو کمک بگیرید؛ اما در ادامه، در چهار گام به شما توضیح می‌دهیم که اگر مهارت کافی دارید و خودتان مایل هستید که دست به آچار شوید، چطور سنسور اکسیژن را عوض کنید. 

بیشتر بخوانید: آموزش ترمیم لاستیک سوراخ شده

مرحله اول: پیدا کردن مشکل و ایمن‌سازی خودرو

در اولین مرحله از تعویض سنسور اکسیژن ماشین به یک اسکنر OBD احتیاج پیدا می‌کنید. اسکنر OBD وسیله‌ای الکتریکی است که به برق داشبورد ماشین وصل می‌شود. این وسیله، کد خطای کامپیوتر ماشین را پیدا، و علت روشن شدن چراغ چک موتور را معلوم می‌کند. هر کد خطایی، به یک بخش از ماشین برمی‌گردد.

تعویض سنسور اکسیژن ماشین

برای تهیه‌ی اسکنر OBD می‌توانید به فروشگاه‌های قطعات خودرو مراجعه کنید یا خودرو را به تعمیرگاه برسانید و از تعمیرکار بخواهید که کد خطای ماشین را پیدا کند. سنسورها جایی نزدیک سیستم اگزوز ماشین قرار گرفته‌اند و زمانی که خودرو روشن است، خیلی داغ می‌شوند. برای تعویض سنسور اکسیژن ماشین، لازم است که خودرو خاموش شود و حداقل سی دقیقه غیرفعال بماند تا خنک شود. اگر لازم شد به موتور یا اجزای نزدیک آن دست بزنید، حتما دستکش ایمنی، عینک محافظ و لباس آستین بلند بپوشید. 
برق خودرو
برق خودرو

ماشین را روی سطح صافی پارک کنید. پشت چرخ‌های ماشین چیزی بگذارید تا یک‌وقت حرکت نکند. بعد خودرو را جک بزنید. وقتی خودرو بلند شد، پایه جک را طوری قرار دهید که خودرو بالا بماند. 

تعویض سنسور اکسیژن ماشین با آچاره

چرا برای دسترسی به سنسور اکسیژن ماشین باید خودرو را جک زد؟

از اواخر سده‌ی بیستم میلادی، تولیدکنندگان خودرو از دو سنسور اکسیژن در ماشین استفاده‌ کردند. برای دسترسی به سنسور دوم، لازم است که زیر ماشین بروید. بلند کردن ماشین کار خطرناکی است، پس پیش از رفتن زیر بدنه‌ی ماشین حتما حواستان باشد که آن کاملا ایمن و ثابت شده است.

مرحله دوم: تعویض سنسور اکسیژن ماشین خراب

دنبال چیزی شبیه دوشاخه با سیم سیاه و ضخیم بگردید. سنسور اول، همیشه نزدیک موتور است. این قطعه، روی لوله اگزوز به طرف عقب ماشین سوار است. در خیلی از خودروهای امروزی هم، سنسور دوم پشت مبدل کاتالیستی قرار گرفته و شبیه یک سیلندر آهنی روی اگزوز است. این سنسور را پشت چرخ‌های جلویی ماشین می‌توانید پیدا کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

همه چیز درباره سنسورها

خودروهایی که بعد از سال ۲۰۰۰ ساخته شدند، دارای ۴ سنسور اکسیژن هستند. دو تا از این سنسورها نزدیک موتور و دو تای دیگر نزدیک مبدل کاتالیستی هستند.

سیمی که به سنسور وصل شده را پیدا کنید. انتهای سیم یک دوشاخه‌ی پلاستیکی وجود دارد که به مجرایی وصل شده است. برای جدا کردن این دو قطعه، یک زبانه کنار دوشاخه وجود دارد. آن را پایین بکشید و بعد دوشاخه را جدا کنید. اگر برای انفصال این دو قطعه مشکل دارید، از یک پیچ‌گوشتی کمک بگیرید و به کمک آن، زبانه را پایین نگه دارید و بعد با دست دیگر دوشاخه را بکشید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

مطلب پیشنهادی : تعمیر زنگ زدگی جزیی در بدنه ماشین

جدا کردن سنسور اکسیژن از اگزوز

مرحله سوم: استفاده از روغن برای تعویض سنسور اکسیژن ماشین

جدا کردن سنسور فرسوده کار دشواری است. برای این کار، لازم است از روغن نافذ استفاده کنید. قسمت اتصال دوشاخه به اگزوز را خوب چرب کنید. ممکن است لازم باشد چندین بار این کار را تکرار کنید تا موفق شوید سنسور را خارج کنید. یک راه دیگر برای جدا کردن سنسور اکسیژنی که از ماشین جدا نمی‌شود، گرم کردن آن است. با استفاده از تفنگ‌های حرارتی می‌توانید کمی زیر سنسور را حرارت دهید. این تفنگ‌ها شعله ندارند و ایمن هستند؛ اما باز هم لازم است هنگام استفاده از آن‌ها نکات ایمنی را رعایت کنید.

کار بعدی که برای تعویض سنسور اکسیژن ماشین لازم است انجام دهید استفاده از ابزار مناسب است. آچاری که اندازه سوکت سنسور اکسیژن است انتخاب کنید و پس از قرار دادنش دور سنسور، خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانیدش تا شل شود و بعد آن را با دست باز کنید.

لوله ی سنسور را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید

مرحله چهارم: نصب سنسور اکسیژن ماشین جدید

مدل سنسوری که جایگزین سنسور قبلی می‌کنید، باید دقیقا مانند سنسور قبل و از همان برند باشد. از مدل‌های ارزانتر استفاده نکنید چون این کار به خودروتان آسیب می‌زند و در نتیجه هزینه بالاتری را متحمل می‌شوید. 

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

سنسورِ خریداری شده، در بسته‌بندی‌ای به همراه یک ژل برنز می‌رسد. این ژل را دور نیندازید چون کارش چرب کردن سنسور است. بسته را باز کنید و بعد از پوشیدن دستکش، آن را روی کهنه‌ای بریزید و رشته‌های سنسور را چرب کنید. رشته‌ها نزدیک سر سنسور هستند. همچنین حواستان باشد که در مصرف ژل زیاده‌روی نکنید. همین که اجزای مورد نظر چرب شوند کافی است. در ادامه، سنسور را در لوله‌ی روی اگزوز قرار دهید. حواستان باشد که درست در لوله قرار بگیرد که وقتی آن را می‌چرخانید، در جای خود محکم شود. در آخر با کمک آچار نیز کمی بیشتر محکمش کنید. 

مطلب پیشنهادی : زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو

وظیفه ژل برنز چرب کردن رشته هاست

پایان کار

تفاوت سنسور جدید با سنسور قبلی به‌سادگی قابل تشخیص است. سنسور جدید باعث می‌شود سوخت ماشین بهتر مصرف شود، صدای ماشین بهتر باشد و راحت‌تر حرکت کند. اگر چراغ چک موتور روشن بوده، حلا که کار تمام شده خودش خاموش می‌شود. برای محکم‌کاری، ماشین را بیرون ببرید و چرخی بزنید تا مطمئن شوید که چراغ روشن نمی‌شود. 

دیگر کار تعویض سنسور اکسیژن ماشین به پایان رسیده و می‌توانید از رانندگی با خودروتان لذت ببرید. همچنان تاکید می‌کنیم که این کار تخصصی محسوب می‌شود و شما می‌توانید برای این‌کار از متخصصین کمک بگیرید. چنانچه تمایل به دریافت خدمات و تعویض سنسور در محل داشتید، می‌توانید از طریق سایت و یا اپلیکیشن آچاره اقدام کنید تا متخصصین در هر ساعتی که مورد نظر شما بود، در محل حضور پیدا کند و مشکل خودروتان را رفع کند. 

منبع: +

4.4/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. با سلام خدمت شما دوست عزیز اگر سنسور اکسیژن 2خودرو 405TU5رو بخواهیم عوض کنیم چ مبلغ باید کنار بذاریم براش کلا هزینش چقد میشه

    1. با سلام، در حال حاضر – اجرت تعویض سنسور اکسیژن برای خودرو های ایرانی 200000 تومان ( برای 206 ، 207 پارس slx ) 150000 تومان.
      -اجرت تعویض سنسور اکسیژن برای خودرو های خارجی 300000 تومان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید