تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آشنایی با انواع سیستم گردش گاز اگزوز و عملکرد آنها

خودروسرویس و نگهداری

در گذر زمان که نیاز‌های استانداردسازی زیست‌محیطی افزایش پیدا کرده است، سیستم‌های اضافی بر روی خودرو‌های مدرن نصب می‌شوند و ویژگی‌های عملکردی موتور در هنگام احتراق داخلی دچار تغییرات زیادی شده است‌. علاوه بر این، ترکیب سوخت و هوا در اثر این سیستم‌ها از تنظیمات جدیدی برخوردار است و هیدرو کربن موجود در اگزوز نیز خنثی می‌شود.
در میان گاز‌های خروجی از اگزوز، آلاینده‌های متنوعی مثل اکسید‌های نیتروژن وجود دارد که بیشترین خطر را برای محیط‌ زیست دارند. در ادامه این مقاله از مجله آچاره قصد داریم تا درباره سیستم گردش گاز اگزوز صحبت کرده و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم گردش گاز اگزوز چیست؟

یکی از روش‌های کاملاً مطمئن برای کنترل کردن موتور‌های بنزینی و دیزلی سیستم گردش گاز اگزوز بوده که کارایی آن کاملاً به اثبات رسیده است. زمانی که حجم اکسیژن به صورت کنترل‌شده کاهش می‌یابد، هنگام شروع فرایند احتراق از طریق شیر EGR، میزان دما و فشار ناشی از احتراق نیز به کمترین حد خود می‌رسد. در نتیجه میزان ورود آلاینده‌هایی مثل اکسید‌های نیتروژن به محیط‌زیست کمتر می‌شود.

چرا که این آلاینده‌ها در دمای بسیار بالا به وجود می‌آیند و این سیستم باعث می‌شود که تولید گاز‌های مضر موجود تا ۵۰% کاهش پیدا کند. همچنین از این طریق میزان ذرات دوده در موتور‌های دیزلی نیز تا بیش از ۱۰ درصد کمتر می‌شود. البته بهتر است بدانید سیستم گاز اگزوز فقط زمانی فعال می‌شود که در مراحل عملیاتی آن تعریف شده باشد و این مراحل در خودرو‌های گوناگون با یکدیگر متفاوت هستند.

سیستم گردش گاز اگزوز

انواع سیستم شیر گردش گاز در اگزوز

معمولاً در سیستم‌های گاز اگزوز 4 نوع سیستم شیر متنوع استفاده می‌شود. در ادامه هر یک آن‌ها را نام می‌بریم و درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم کرد:
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

  • شیر گردش گاز اگزوز پنوماتیک: این شیر به‌طور کلی با استفاده از مکش فعال می‌شود که این مکش، توسط شیر‌های الکترومغناطیسی کنترل می‌شود و فقط از حالت باز و بسته برخوردار است. مکش شیر پنوماتیک توسط ‌مانیفولد یا از طریق یک پمپ وکیوم تولید می‌شود و براساس نوع خودروی شما، این سیستم با سنسور مکان‌یاب مخصوص سیستم گردش گاز اگزوز ترکیب خواهد شد.
  • شیر گردش گاز اگزوز الکتریکی: این شیر‌ها به‌طور مستقیم تحت کنترل ECU قرار دارند و در آن‌ها لزومی برای استفاده از منبع مکش یا شیر‌های الکترو پنوماتیکی نیست.
  • شیر‌های گردش گاز اگزوز دارای ماژول‌های سرمایشی: این شیر‌ها در رساندن دمای احتراق به حداقل ممکن و بیشترین میزان کنترل گاز خروجی نقش مهمی دارند.
  • شیر گردش گاز اگزوز با موتور DC و سنسور‌های خاص: این شیر‌ها به عنوان واحد‌های جریانی به کار ‌می‌روند که برای افزایش نیروی باز کردن و کاهش مدت زمان واکنش در موتور‌های دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سیستم شیر گردش گاز در اگزوز

اصول کار 

این سیستم در عملکرد و اهداف، از اصول خاصی برای کارکرد برخوردار است. برای خیلی از کشور‌های دنیا میزان انتشار ماده آلاینده در خودرو‌های دیزلی و بنزینی محدودیت قانونی دارد. در نتیجه یکی از اصول کار سیستم گردش اگزوز به عنوان راه‌حلی مؤثر در کنترل میزان مواد آلاینده مثل اکسید نیتروژن است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

همچنین اصل اساسی این سیستم، آن است که می‌تواند میزان قابل‌کنترلی از گاز‌های خروجی را به موتور برگرداند. همچنین یک جزء کلیدی در کاهش آلاینده‌های جوی است که از زمان معرفی میزان تولید اکسید‌های نیتروژن تا ۵۵ درصد نیز کاهش پیدا کرده و از میزان ۱۸۰ میلی‌گرم در موتور‌های دیزلی در هر کیلومتر رانندگی، به میزان ۸۰ میلی‌گرم در هر کیلومتر رسیده است.

مطلب پیشنهادی:راهنمای کامل عیب‌یابی موتور دیزلی خودرو

اجزای تشکیل دهنده سیستم گردش گاز اگزوز

این سیستم از 2 جزء اصلی تشکیل شده که شامل شیر و خنک‌کننده گردش گاز است. زمانی که مقداری از گاز‌های خروجی خنک‌کننده به قسمت منیفولد ورودی برگردد، دمای احتراق مخصوص سوخت بسیار کمتر می‌شود. علاوه بر این، هر چه میزان دمای احتراق کمتر شود، اکسید‌های نیتروژن خروجی نیز به حداقل می‌رسد و در واقع هدف اصلی از کاربرد سیستم گردش گاز اگزوز همین است.

خرابی‌های متداول

عملکرد سیستم گردش گاز اگزوز همانند سایر قطعات خودرو می‌تواند دچار خرابی یا مشکل شود. زمانی که چراغ موتور شما خاموش باشد یا میزان قدرت موتور کاهش پیدا کند، می‌تواند نشان‌دهنده وجود خرابی در این قطعه باشد. معمولاً در این مواقع میزان مصرف سوخت بیشتر می‌شود و همچنین، گاهی اوقات صدای ضربه از قسمت موتور یا اگزوز به گوش می‌رسد و نحوه کارکرد موتور بسیار نامیزان است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

گازهای خروجی از اگزوز

مطلب پیشنهادی: موتور احتراق داخلی

نتیجه‌گیری

همان‌طور که متوجه شدید، سیستم گردش گاز اگزوز اهمیت زیادی در کارکرد صحیح ماشین دارد. زمانی که میزان دمای احتراق افزایش پیدا کند، نیتروژن هوا با اکسیژن واکنش می‌دهد. در نتیجه این واکنش، ترکیبات متنوعی از اکسید نیتروژن به‌وجود می‌آیند که این مواد در آلودگی هوا تأثیر بسیار زیادی دارند.

گردش گاز اگزوز می‌تواند میزان تولید این آلاینده‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهد؛ چراکه مخلوط سوخت و هوا در این شرایط رقیق می‌شود و میزان دمای احتراق کاهش پیدا می‌کند. درنهایت اکسید نیتروژن تا حد معینی کم خواهد شد. در صورتی که در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در زمانی کوتاه، پاسخ خود را از کارشناسان خودروی مجرب آچاره دریافت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید