آلکانترا در ماشین چیست؟

خودرواخبار خودرو

اگر از علاقه‌مندان به خودرو هستید، احتمالاً نام محصولی به‌نام آلکانترا را شنیده یا آن را دیده‌اید. این ماده نرم و جیر مانند روی فرمان‌ها، شیفترها، پانل درها و حتی سقف داخلی خودروهای اسپرت و لوکس رده‌بالا خودنمایی می‌کند. در این مقاله از مجله آچاره برای آشنایی بیشتر با آلکانترا در ماشین با ما همراه باشید.

آلکانترا چیست؟

آلکانترا نوعی جیر مصنوعی است که جایگاهی ویژه در میان برندهای لوکس‌گرا پیدا کرده است و سازندگانی مانند پورشه، تسلا و لامبورگینی از این ماده در ساخت خودروهای خود استفاده می‌کنند. در سال‌های اخیر این محصول دیگر منحصر به اتومبیل‌های مسابقه ای و فوق‌لوکس نیست و این پارچه در خودروهای متعدد با طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها، از جمله مدل‌های مقرون‌به‌صرفه شرکت‌های چینی قرار گرفته است. در واقع این پارچه تا حدی محبوب است که شرکت سازنده آن از اوایل سال 2018 نتوانسته با بازار تقاضا همگام شود.

آلکانترا

آلکانترا در چه قسمت‌هایی از داخل خودرو بکار می‌رود؟

این ماده به عنوان پوششی برای فرمان خودروهای مسابقه‌ای و دنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پارچه را می‌توان در هر جایی از کابین خودرو پیدا کرد. برای مثال صندلی‌ها را می‌توان با آلکانترا روکش کرد و داشبوردها را می‌توان با این پارچه پوشاند.

آیا آلکانترا بهتر از چرم است؟

وقتی صحبت از انتخاب مواد برای روکش داخلی ماشین شما می‌شود، هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. انتخاب مواد و رنگ به اولویت شخصی بستگی دارد. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مواد، باید همه گزینه‌های موجود را مورد بررسی قرار دهید. این پوشش معمولا از جیر، بادوام‌تر است. اگرچه با گذشت زمان همچنان آثار سایش روی آن باقی می‌ماند. اگر به دنبال جایگزینی پایدار یا گیاهی برای چرم یا جیر هستید که هر دو از پوست حیوانات تولید می‌شوند، این محصول گزینه خوبی است.

مزایا و معایب آلکانترا چیست؟

مانند هر نوع پارچه‌ای دارای معایب و مزایایی است که در ادامه به ذکر آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای پارچه آلکانترا

  • چسبندگی نسبت به چرم یا پلاستیک، آن را به بهترین گزینه برای دنده‌ و فرمان خودروهای مسابقه‌ای تبدیل کرده است. این چسبندگی مزیت‌های زیادی در کابین‌ داغ و روغنی اتومبیل‌های مسابقه‌ای دارد.
  • روکش مات آن نور خورشید را به شیشه جلو یا چشم راننده بازتاب نمی‌کند.
  • آلکانترا را می‌توان مقاوم به آتش ساخت.
  • این پوشش، سبک‌تر و سخت‌تر از چرم جیر است.
  • برخلاف چرم، از پوست هیچ حیوانی در تولید آن استفاده نمی‌شود و بافتی گیاهی دارد. با این حال بافت نرم و ماهیت اسپرت آلکانتارا به این معناست که انتخابی عالی برای خودروسازان خواهد بود.

آلکانترا

معایب پارچه آلکانترا

هیچ ماده‌ای کامل نبوده و آلکانترا نیز از این قاعده مستثنی نیست. آلکانتارای جدید ظاهر و بافتی نرم و کمی کرکی دارد اما به مرور زمان صاف می‌شود و نرمی خود را از دست می‌دهد. آلکانترایی که فرسوده شده باشد، جذابیت خود را از دست می‌دهد و با لمس آلکانترای فرسوده بافتی سفت و دانه‌دار یا چرب را حس می‌کنید. این اتفاق تا حدی به این دلیل است که آلکانترا چربی را از دستان و کثیفی را از لباس شما جذب می‌کند. تمیز کردن منظم آلکانترا می‌تواند این مشکل را برطرف کند یا از بروز آن جلوگیری نماید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تمیز کردن آن نسبتاً ساده است و به محلول‌ها و برس‌های تمیزکننده ملایمی نیاز دارد. قبل از تمیز کردن، دفترچه راهنمای خودرو یا دستورالعمل محصول را مطالعه کنید. کم شدن پرزهای آلکانترا بعد از استفاده مداوم و طولانی‌مدت می‌تواند باعث تغییر رنگ آن شود. به این ترتیب آلکانترا با رنگ‌های متفاوتی به نظر می‌رسد. این اتفاق ممکن است فرد را آزار ندهد اما شاید صاحبان سخت‌گیرتر را ناراحت کند.

آلکانترا

مقایسه با سایر پارچه‌های داخلی خودرو

آلکانترا نسبت به جیر محکم‌تر است و در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد. چسبندگی آن نسبت به چرم‌های معمولی یا پارچه‌های سنتی بیشتر است. این ماده به اندازه چرم یا پارچه سنتی مقاوم نیست و به تمیز کردن منظم‌تری نیاز دارد. قیمت آلکانترا از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است اما اغلب قیمت آن تقریباً با چرم برابری می‌کند.

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن ماشین بدون شستشو و کارواش

چه خودروهایی با آلکانترا عرضه می‌شوند؟

آلکانترا قبلاً در گران‌ترین خودروهای پرفورمنس بکار می‌رفت اما با کاهش هزینه تولید آن در سال‌های اخیر، امروزه در خودروهای بیشتری دیده می‌شود. بخش زیادی از تولیدکنندگان از آلکانترا در قسمت داخلی خودروهای اسپرت خود استفاده می‌کنند. برخی نیز آن را در مدل‌های لوکس و غیرورزشی بکار می‌گیرند زیرا ظاهر گران‌تری نسبت به پارچه دارد. برخی دیگر از صاحبان صنعت خودروسازی هم از پارچه‌ای مشابه استفاده می‌کنند که آلکانترا نیست. به عنوان مثال پورشه از ماده‌ای استفاده می‌کند که آن را Race-Tex می‌نامد.

نمی‌توان انکار کرد که آلکانترا ماده‌ای دوست‌داشتنی است که می‌تواند کابین خودرو را زیباتر کند اما اگر تمیز کردن مرتب و آسیب‌دیدگی و خوابیدن پرزهای آن شما را آزار نمی‌دهد، مطمئناً ارزش خرید دارد. اگر ترجیح می‌دهید زندگی آرامی را بدون تعمیر و نگهداری و مراقبت‌ از خودروی خود داشته باشید، بهتر است متریال متفاوتی را انتخاب کنید.

6 مزیت پارچه آلکانترا برای خودرو که باید بدانید

آلکانترا پارچه‌ای درجه یک است که برای زیباتر کردن فضای داخلی خودروها استفاده می‌شود. خریداران خودرو گاهی فکر می‌کنند آلکانترا چرم است اما در واقع جایگزینی برای جیر ساخته دست بشر محسوب می‌شود.

آلکانترا‌ها این روزها به‌طور گسترده از سوی بسیاری از برندهای سازنده خودرو استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از مرسدس بنز، BMW و پورشه. اما آیا واقعا ارزشش را دارد؟ این سوالی است که پس از دیدن آلکانترا به‌ عنوان تریم جیر برای سرپوش‌های خودرو، صندلی‌ها و روکش‌های کنسول جلو به ذهن ما خطور می‌کند. برای پاسخ به این پرسش مزایایی که آلکانترا ارائه می‌دهد را با هم مرور می‌کنیم.

1. کیفیت مواد

این پارچه توسط شرکت آلکانترا در ایتالیا تولید می‌شود و ماده میکروفیبر متشکل از 68٪ پلی‌استر و 32٪ پلی‌اورتان است. این پارچه در صنایع مختلفی مانند پوشاک، مد و لوازم جانبی، حمل و نقل هوایی، دریایی، الکترونیک مصرفی و غیره نیز بکار می‌رود. بافت این پارچه شبیه جیر است که دوام و ماندگاری طولانی دارد. آلکانترا یک ماده آوانگارد است که دارای کیفیت زیبایی‌شناختی، فنی و حسی درجه یک است که به ندرت در مواد دیگر یافت می‌شود. زیبایی، راحتی، وزن سبک، مقاومت و 100% کربن خنثی، ویژگی‌هایی هستند که آن را به انتخاب اول برای برندهای خودروی درجه یک تبدیل می‌کند.

2. نگهداری آسان

شاید فکر کنید نگهداری از این مواد درجه یک شامل مراحل پیچیده‌ای می‌شود اما باید گفت که تمیز کردن و نگهداری آلکانترا بسیار آسان است و این پوشش، کثیفی و مایع را جذب نمی‌کند. همچنین طبیعت غیر متخلخل، آن را در برابر نشت مواد غذایی و مایعات مقاوم‌تر می‌کند. این ویژگی‌ها این پارچه را به پارچه‌ای ضدلکه و دارای ثبات رنگ تبدیل می‌کنند. بنابراین اگر صاحب حیوان خانگی هستید یا بچه‌ دارید، این پارچه بهترین گزینه برای شما است. ظاهری لوکس همراه با مراقبت و نگهداری آسان‌، مشخصه اصلی این نوع پارچه‌ها به شمار می‌رود.

3. مقاوم در برابر خراش و آتش

آلکانترا در کنار خواص ضدرسوب و بادوام بودن، در برابر آتش هم مقاوم است. به همین دلیل است که گزینه‌ای برتر برای برندهای لوکس محسوب می‌شود. برندهای برتر خودرو مانند پورشه و مرسدس بنز از آلکانترا داخل خودروهای خود استفاده می‌کنند. سقف، کنسول جلو، فرمان، دسته تعویض دنده و موارد دیگر با استفاده از مواد آن پیچیده شده است.

مطلب پیشنهادی: نحوه تعمیر صندلی‌های چرمی ماشین

4. دوستدار محیط زیست

این  پارچه میکروفیبر مصنوعی است که در دهه 1970 توسط صنایع Toray در ژاپن ساخته شد. این محصول از ترکیب پلی‌یورتان و پلی‌استر ساخته شده و پارچه‌ای نرم برای داخل خودروها است. این بدان معنی است که آلکانترا محصولی غیرحیوانی است و از حقوق حیوانات حمایت می‌کند.

5. چسبندگی قوی

همان‌طور که گفتیم این محصول در صنعت خودرو کاربردهای زیادی دارد و در خودروها روی فرمان، دسته تعویض دنده و صندلی‌ها استفاده می‌شود. این پوشش به دلیل ساختار میکروفیبر و کاهش مقاومت اصطکاکی، چسبندگی بیشتری هنگام پیچیدن و در سایر شرایط رانندگی فراهم می‌کند.

6. بافتی نرم و مرغوب

این پارچه در حالی که سبک‌تر و بادوام‌تر از جیر طبیعی است، جزو ظریف‌ترین پارچه‌هایی است که می‌توان در داخل خودرو استفاده کرد. خاصیت ضدخش، تمیز کردن آسان، همه کاره بودن و 100% کربن خنثی به این محصول بافت و رنگی می‌بخشد که به‌راحتی از بین نمی‌رود. این پارچه انتخاب موردعلاقه طراحان و شرکت‌های معماری است. جدای از کاربردهایی که ذکر شد، آلکانترا برای لوازم الکترونیکی مصرفی مانند ساخت کاور تلفن همراه نیز استفاده می‌شود.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

نحوه تمیز کردن آلکانترا

این ماده که معمولاً در داخل خودروهای پیشرفته استفاده می‌شود، اگر به‌طور منظم و با دقت شسته نشود، می‌تواند به مرور زمان کثیف و کهنه شود. محصولات تمیزکننده داخلی مخصوص چرم معمولاً برای آلکانترا نامناسب هستند. توصیه می‌شود برای تمیز کردن و از بین بردن کثیفی آلکانترا از شوینده بسیار ملایم و برس نرم استفاده کنید. سپس با کمک پارچه سفید مرطوب، سطوح را خشک کنید. در ادامه با مراحل کار بیشتر آشنا می‌شویم.

  • پارچه را به‌آرامی با یک پارچه مرطوب مالش دهید. برای جلوگیری از تغییر رنگ، در صورت امکان از پارچه سفید استفاده کنید. شوینده ملایم را روی پارچه مرطوب اسپری کنید و قبل از ادامه آن را روی یک ناحیه کوچک نامحسوس تست نمایید.
  • مقدار کمی از شوینده را روی پارچه مرطوب اسپری کنید و آلکانترا را به‌آرامی پاک کنید. پارچه را به‌طور منظم بچرخانید تا از تجمع جلوگیری شود. پس از چند بار دستمال کشیدن، پارچه را با آب تمیز و ولرم بشویید و پروسه را تکرار کنید. پارچه باید مرطوب باشد و آب از آن نچکد. برای کثیفی‌های سرسخت، قبل از پاک کردن از یک برس نرم برای از بین بردن لکه‌های مقاوم استفاده کنید. به محض این که نتیجه رضایت‌بخش بود، به‌آرامی پارچه را با پارچه نمناکی پاک کنید تا کف باقی‌مانده روی صندلی پاک شود. درنهایت پنجره‌ها را نیمه‌باز بگذارید تا پارچه خشک شود.

بیشتر بخوانید: روش پاک کردن مدادرنگی از دیوار، مبل، صندلی و لباس

آلکانترا در ماشین

جمع‌بندی

آلکانترا از ترکیب 68 درصد پلی‌استر و 32 درصد پلی‌یورتان ساخته شده است. مزیت اصلی آلکانترا این است که پارچه آن از پوست حیوانات نیست. این مزیت نه‌تنها کشتن حیوانات بی‌گناه را کاهش می‌دهد بلکه امکان استفاده از پارچه در اندازه‌های بزرگتر را نیز فراهم می‌کند. در جایی که سطح چرم براساس اندازه گاو محدودیت‌هایی دارد، آلکانترا را می‌توان در صورت لزوم در ورق‌هایی با اندازه نامحدود ساخت. در نتیجه دوخت‌های موردنیاز برای پوشاندن قطعات بزرگتر، کم‌تر می‌شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا