بهترین و سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت چیست؟

پوستزیبایی و سلامت

لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت در بعضی مواقع ممکن است به‌مرورزمان رفع شوند؛ اما در مواردی هم باید با درمان‌های پزشکی مانند لیزر این لکه‌ها را برطرف کرد.

در این مطلب از مجله آچاره به طور کامل علت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت را بیان کردیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید در مدت زمان کوتاهی انواع لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت خود را درمان کنید.

نکات کلیدی

  • ۱۵ دقیقه قبل خروج از منزل حتماً ضدآفتاب بزنید.
  • پیش از اقدام به سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت ابتدا علت آن را بیابید.
  • پیش از استفاده از هرگونه ماسکی ابتدا صورت خود را کاملاً تمیز کنید.

فهرست مطالب

نحوه ایجاد لک‌های قهوه‌ای روی پوست صورت

پوست صاف به‌طور چشمگیری بر روی زیبایی فرد تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری از افراد هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند و روش‌های مختلفی مانند رژیم غذای مخصوص و روتین‌های پوستی را امتحان می‌کنند تا پوستی صاف و بدون لک داشته باشند.

در این میان نباید فراموش کرد که عوامل مختلفی مانند ژنتیک، استفاده از دارو، تغییرات هورمونی، افزایش سن و غیره در بروز لکه‌های صورت موثر هستند و برای درمان باید به ریشه و علت پیدایش این لکه‌ها هم توجه داشت.

عامل اصلی ایجاد رنگ پوست رنگ‌دانه‌های ملانین هستند. این پلیمرها با عملکردشان رنگ پایه پوست را ایجاد می‌کنند و ظاهری بسیار طبیعی به آن می‌بخشند، عملکرد این رنگ‌دانه‌ها بر روی سطح پوست انجام می‌شود.

در افراد سالم توزیع ملانین در قسمت‌های مختلف پوست به شکل متوازن و یکپارچه صورت می‌گیرد؛ اما زمانی که پخش و انتشار ملانین در قسمت‌های مختلف پوست دچار اختلال شود، شاهد تولید رنگ‌دانه‌های بیشتر در قسمت‌های خاصی از پوست خواهید بود.

این رنگ‌دانه‌های تجمع یافته در قسمت‌های مختلف پوست به نام خال، کک‌ومک، تیرگی و لکه‌های مختلف شناخته می‌شوند. می‌توانیم بگوییم پدیدآمدن لک‌های تیره و قهوه‌ای‌رنگ بر روی صورت نتیجه تغییر رنگ طبیعی پوست در برخی نقاط آن است و همچنین می‌توان آن را در دسته بیشترین عارضه‌ها و بیماری‌های پوستی قرارداد.

عوامل ایجادکننده لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت

بسیاری از مشکلات و عارضه‌های پوستی که معمولاً افراد با آن‌ها درگیر می‌شوند، با ایجاد لکه‌های پوستی همراه است و به همین دلیل می‌توانیم لکه‌های تیره‌رنگ را یکی از متداول‌ترین اختلالات پوستی در نظر بگیریم.

البته عوامل مختلفی در ایجاد لکه‌های پوستی اثر دارند و شکل، اندازه، مقدار و نواحی ایجاد این تیرگی‌ها تحت‌تأثیر همین عوامل هستند.

درمان و سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت صورت باتوجه‌ به عوامل ایجاد آن‌ها متفاوت خواهد بود؛ بنابراین پخش زیاد ملانین در قسمت‌های مختلف پوست می‌تواند از مشکلات و عوامل متعددی منشأ بگیرد که پس از بررسی‌های دقیق مشخص شده و متدهای درمانی آن باتوجه‌به نوع مشکل یا بیماری تعیین خواهد گردید.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توانیم از دلایل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای پوست و برای یافتن سریع‌ ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قرارگرفتن طولانی‌مدت و یا پیاپی در برابر اشعه نور آفتاب بدون استفاده از ضدآفتاب
  • دوران بارداری به دلیل نوسانات هورمونی
  • استفاده از داروهای هورمونی مثل قرص‌های ضدبارداری
  • بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با هورمون‌ها
  • بالارفتن سن
  • وراثت و ژنتیک
  • تأثیرات منفی ناشی از برخی روش‌های درمانی؛ مانند رادیوتراپی

همه عوامل گفته شده در بالا باعث ظهور لک قهوه‌ای روی پوست صورت می‌شوند. در ادامه لکه‌های پوستی را با توجه به عوامل ایجاد کننده آن‌ها بررسی می‌کنیم؛

1. لکه‌های پوستی ناشی از تماس با اشعه نور خورشید

نور خورشید و اشعه مضر آن تأثیر مستقیمی بر ایجاد لکه‌های پوستی دارند. این نوع تیرگی‌های پوست را به نام لکه‌های خورشیدی یا کبدی نیز می‌شناسند. قرارگرفتن مداوم در زیر اشعه نور خورشید و عدم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب سبب تشدید این لکه‌ها می‌شوند.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

همچنین این لکه‌ها به نام لکه‌های پیری نیز شناخته می‌شوند؛ اما به افزایش سن ارتباطی ندارند. لک‌های خورشیدی علاوه‌بر اینکه سبب ظهور لک قهوه‌ای روی پوست می‌شوند باعث پررنگی برخی لک‌های کم‌رنگ نیز هستند؛ زیرا تماس طولانی‌مدت نور آفتاب با پوست باعث پدیدارشدن این لکه‌ها بر روی صورت می‌شود؛ بنابراین با تشخیص درست این نوع عارضه، سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت خورشیدی را پیدا خواهید کرد.

همچنین اشعه فرابنفش نور خورشید یا به اصطلاحی UVA و UVB در ایجاد تیره‌شدن رنگ پوست و تیرگی‌های آن‌ها دخیل هستند؛ بنابراین باید ذکر کرد تغییر پوست از رنگ پایه و طبیعی به رنگ تیره و همچنین افزایش سن باعث تولید و توزیع رنگ‌دانه‌های پوستی بیشتری می‌شود.

2. لکه‌های پوستی دوران بارداری

از دیگر علل لک‌های قهوه‌ای روی صورت، تأثیر مستقیم هورمون‌ها در خانم‌های باردار است که معمولاً با نام ملاسما شناخته می‌شود. ملاسما به لک‌های دوران حاملگی نیز معروف است و نوسانات هورمونی در خانم‌های باردار باعث ظهور آن‌ها می‌شود.

لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ ملاسما معمولاً در نواحی خاصی از صورت مانند چانه و پیشانی دیده می‌شود. این لک‌ها به‌مرورزمان ایجاد شده و معمولاً با پایان‌یافتن دوره بارداری ناپدید می‌شوند. اما گاهی تأثیرات آن را تا ماه‌ها یا سال‌ها پس از دوران حاملگی بر روی پوست مشاهده می‌شود.

همچنین ملاسما یا لک‌های حاملگی در خانم‌هایی که از قرص‌های ضدبارداری زیادی استفاده کرده‌اند، به‌مراتب بیشتر دیده می‌شود. این تیرگی‌ها معمولاً در زیر نور آفتاب برجسته‌تر و پررنگ‌تر به نظر می‌رسند.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری است. زیرا این لکه‌ها و تیرگی‌ها به‌مرور کاهش می‌یابد؛ اما اثرات بسیار کم‌رنگی از آن‌ها به طور دائمی بر روی پوست باقی می‌ماند.

3. لک‌های پوستی در نتیجه مصرف برخی از داروها

داروهایی مانند دی پنیسیلامین، هیدانتوئین، کلرپرومازین، داروهای ضد مالاریا و ضدسرطان و همچنین استفاده بیشازحد و بلندمدت از ماینوسیکلین که معمولاً برای درمان و بهبود جوش‌های پوستی دوران جوانی تجویز می‌گردد در ظهور لکه‌ها و تیرگی‌های پوست مؤثر هستند.

معمولاً لکه‌های ناشی از مصرف این داروها با قرارگرفتن در زیر نور آفتاب پررنگ‌تر می‌شود و برجسته‌تر جلوه می‌کنند. بااین‌حال سریع‌ ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ ای صورت قطع مصرف این داروها است، زیرا تأثیرات بسیار مثبتی در کم‌رنگ‌تر شدن و یا درمان چنین لکه‌هایی خواهد داشت.

4. لک‌های پوستی ایجاد شده در اثر بعضی بیماری‌ها

بیماری‌هایی چون سیروز کبدی، نارسایی کلیوی و روماتیسم باعث ایجاد لکه‌های تیره‌رنگ بر روی پوست صورت می‌شوند. همچنین حملات آسماتیک ایجاد شده در نتیجه ابتلا به نارسایی‌های کبدی، کلیوی و آسم نیز به ظهور لکه‌های پوستی می‌انجامد. اما نگران ماندگاری آن‌ها نباشید؛ زیرا اثرات این تیرگی‌ها معمولاً بین سه روز تا یک هفته بر روی پوست باقی خواهند ماند.

5. لکه‌های پوستی ایجاد شده بر اثر کمبود برخی از ویتامین‌ها

در ادامه با برخی ویتامین‌های که کمبودشان باعث ایجاد لک قهوه‌ای می‌شوند و سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت در این باره بیشتر آشنا خواهید شد.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

  • کمبود ویتامین A

فقدان این ویتامین به ایجاد لکه‌هایی متعدد باحالت برجسته مانند پوست مرغ منجر می‌شود.

  • کمبود ویتامین B12

لکه‌های متعدد ایجاد شده بر روی پوست که بیشتر نژادهایی با پوست تیره‌تر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، نتیجه فقدان ویتامین B12 هستند.

  • کمبود ویتامین C

اسید اسکوربیک نوعی ویتامین C محسوب می‌شود که کمبود آن در بدن و ابتلا به انواع کم‌خونی منجر به ایجاد لکه‌های پوستی خواهند شد.

در این شرایط سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت استفاده از مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌های تجویز شده توسط پزشک است که به رفع کمبود این ویتامین‌ها کمک خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که این ویتامین‌ها به‌طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله زیتون یافت می‌شود. برای آشنایی بیشتر در این خصوص و کسب اطلاعات در خصوص خواص زیتون برای بهبودی وضعیت پوست و مو پیشنهاد می‌کنیم راهنمای رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون را مطالعه فرمایید.

6. لکه‌های پوستی ایجاد شده در نتیجه التهاب‌های پوستی

لکه‌های پوستی ممکن است در اثر التهابات پوستی ناشی از بیماری‌هایی چون لوپوس اریتماتویا و لیکن پلان ظاهر شوند.

علاوه‌بر این ایجاد سایش روی پوست به‌منظور از بین بردن جای زخم، سوختگی پوست به‌دلیل تابش آفتاب، شستن صورت با لیف ضخیم یا دست‌کاری‌کردن جوش‌های پوستی نیز سبب ایجاد التهاب می‌شوند که به‌مرورزمان لکه‌های پوستی را ایجاد می‌کنند. معمولاً این لکه‌های تیره در پوست صورت و در افرادی با رنگ پوست سبزه اتفاق می‌افتد.

7. لکه‌های پوستی Freckle (فرکل) یا کک‌ومک

5 عامل اصلی در تشکیل لکه‌های کک‌ومک بر روی پوست تأثیر می‌گذارند:

  • عوامل محیطی: تماس پوست با اشعه نور خورشید بدون استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باعث ایجاد و تشدید این لکه‌ها می‌شود.
  • بارداری: نوسانات هورمونی ایجاد شده در زمان حاملگی.
  • عوامل هورمونی: بیماری‌های که باعث نوسانات و تغییرات هورمونی می‌شوند.
  • ژنتیک: برخی افراد به طور مادرزاد با کک‌ومک متولد می‌شوند.
  • عوامل استرس‌زا و عصبی: استرس‌های ناگهانی طولانی‌مدت و ناراحتی‌های عصبی می‌تواند فرکل را روی پوست ایجاد کند.

8. لکه‌های پوستی ایجاد شده در نتیجه تماس با خوش‌بوکننده و عطر

عطرها، ادکلن‌ها و غیره که در ترکیبات خود حاوی برگومات و متوکسی پورالن هستند. با قرارگرفتن در برابر اشعه نور آفتاب به‌مرورزمان لکه‌هایی بر روی صورت ایجاد می‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ازاین‌گونه عطرها تاحدامکان استفاده نکنید؛ زیرا یافتن راه درمانی به‌عنوان سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت در این حالت بسیار دشوار خواهد بود.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

9. لکه‌های پوستی ایجاد شده در نتیجه تماس با برخی مواد شیمیایی

تماس مواد شیمیایی گوناگون با پوست ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای شود. معمولاً برخی افراد به اقتضای فعالیت‌های شغلی خاص دچار این عارضه می‌شوند.

10. لکه‌های پوستی ایجاد شده در نتیجه ژنتیک

لک‌های ارثی یا ملانیسم که قسمت‌های مختلف از پوست بدن را به‌مرورزمان در بر می‌گیرند. لکه‌های روی بینی، لکه‌های روی پیشانی، لکه‌هایی اطراف چشم‌ها و لکه‌های که در اطراف دهان ایجاد می‌شوند نتیجه ژنتیک و وراثت هستند که در این نوع نیز پیداکردن سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت امکان‌پذیر نیست.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

چگونه لکه ‌های قهوه ای صورت را از بین ببریم؟

از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای صورت بسته به‌علت بروز لکه، اندازه و ناحیه آن متفاوت است. به‌عنوان‌مثال لکه‌های ناشی از آکنه و یا لکه‌های دروان بارداری به‌مرورزمان خودبه‌خود رفع می‌شوند یا حتی برای سرعت‌بخشیدن به روند درمان آن‌ها، از پماد موضعی و درمان خانگی استفاده می‌شود.

اما برخی از لکه‌ها باگذشت زمان از بین نمی‌روند و باید دست‌به‌دامن روش‌های پزشکی شوید. البته در روش‌های پزشکی نیز یک شب معجزه حاصل نمی‌شود و لکه قهوه‌ای صورت طی چند ماه یا چند جلسه از بین می‌رود؛ بنابراین باید گفت از بین بردن لکه به تشخیص درست پزشک و زمان نیاز دارد و نمی‌توان برچسب سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت را به یک روش زد.

درمان‌های پزشکی لکه‌های قهوه‌ای روی صورت – سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت

برای رفع لکه با درمان‌های پزشکی می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید:

  • کرم‌های لایه‌بردار

کرم‌های لایه‌بردار عوارض جانبی بسیار کمی دارند، اما در مقابل، نتیجه‌گرفتن از آن‌ها به چندین ماه زمان نیاز دارد.

  • لایه‌بردارهای شیمیایی

از دیگر روش‌های مؤثر برای از بین بردن عارضه‌های پوستی استفاده از محلول‌های شیمیایی لایه‌بردار است. در این روش درمانی جداسازی سلول‌های سطح پوست و تحریک بیشتر اپیدرم برای ساخت پروتئین کلاژن انجام می‌شود.

هرچند که استفاده از محلول‌های شیمیایی لایه‌بردار اثرگذاری مطلوبی دارند؛ اما نتیجه آن‌ها ممکن است چندین ماه طول بکشد. به همین دلیل نباید به لایه‌بردار شیمیایی برچسب سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت زد.

  • لیزر درمانی

لیزر کردن لکه‌های پوستی از محبوب‌ترین متدها برای از بین بردن این عارضه پوستی به‌شمار می‌آید. لیزر یکی از روش‌های درمانی و زیباسازی است که عوارض بسیار کمی دارد. البته این متد احتمالاً با هزینه‌های بالایی همراه باشند.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

  • کرایوتراپی

در این روش نیترون مایع را در محل تجمع لک‌های پوست تزریق نموده که این ماده سبب انجماد ملانین‌ها می‌شود. کرایوتراپی با برطرف‌کردن تجمع ملانین‌ها در برطرف‌کردن لکه‌های پوستی بسیار مؤثر است و می‌توان آن را یکی از سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت نامید. اما متأسفانه این روش نسبت به سایر شیوه‌های درمانی عوارض بیشتری دارد.

  • میکرودرمابراسیون

این متد درمانی را می‌توان قسمتی از درمان میکرودرم‌ابریژن دانست. در این شیوه به کمک دستگاه میکرودرم به لایه‌برداری عمیق‌تر پوست می‌پردازند تا با افزایش کلاژن سازیف تجمعات ملانین پوست را کاهش دهد.

درمان‌ خانگی لکه های قهوه‌ای روی صورت

برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای روی صورت بدون مراجعه به پزشک دو راه دارید. در ادامه با این دو راه بیشتر آشنا خواهید شد.

  • کرم‌ها و پمادهای بدون نسخه

می‌توانید برای رفع جای لک از داروخانه، کرم‌های بدون نسخه که حاوی رتینول، آلفا هیدروکسی اسید و غیره هستند را تهیه کنید. این نوع کرم‌ها در مقایسه با داروهای تجویزی قدرت و عوارض کمتری دارند، اما می‌توانند به شما در برطرف‌کردن لکه‌ها کمک کنند.

همچنین استفاده از صابون تریاک نیز در برطرف کردن کک‌ومک و لکه‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی هم می‌تواند بسیار موثر باشد.

  • استفاده از ماسک‌های خانگی

استفاده برخی از محصولات طبیعی به‌عنوان سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت شناخته می‌شوند. از این محصولات می‌توانیم به لیمو، شیر، ماست و غیره اشاره کنیم. البته باید از ماسک‌های خانگی حداقل هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

برای درمان این لک‌ها به کمک درمان خانگی، از ماسک‌‌های زیر استفاده نمایید:

1. ماسک آبلیمو

آبلمیو دارای خاصیت اسیدی، خواص آنتی‌اکسیدانی و وجود مقدار زیادی ویتامین C در ساختار خود است که همین دلیل این ماده را در صدر فهرست درمان‌کننده‌های طبیعی پوست و به‌عنوان سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت می‌شناسند.

برای استفاده از آبلیمو برای رفع لکه پوست، ابتدا لیمو را بشویید و آن را به‌صورت برش‌هایی نازک به مدت 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. همچنین شما می‌توانید عصاره لیمو را بگیرید و سپس آن را بر روی صورت خود قرار دهید. ترکیب آبلیمو و آب گوجه یا آبلیمو و زردچوبه نیز در از بین بردن لکه‌های پوستی مؤثر هستند.

البته توجه داشته باشید که استفاده از لیمو به دلیل داشتن خاصیت اسیدی نیاز به احتیاط دارد؛ بنابراین پیش از استفاده از این ترکیب حتماً تست حساسیت انجام دهید. برای این کار مقداری از آن را به بازوی خود بزنید و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا روی آن ناحیه تأثیر بگذارد. در صورت عدم حساسیت و نداشتن زخم یا جوش، می‌توانید از ماسک آبلیمو استفاده کنید.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

2. ماسک سرکه سیب

سرکه سیب ماده‌ای بسیار تأثیرگذار و یکی از سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت است. ترکیب این ماده با عسل یا آب‌پرتقال نیز می‌تواند خواص لکه بری مناسبی داشته باشد. همچنین باید برای استفاده از ماسک سرکه سیب نیز تست حساسیت انجام دهید.

3. ماسک ماست

یکی دیگر از سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت صورت ماسک ماست است. زیرا اسیدلاکتیک موجود در ماست باعث روشن و شفاف‌شدن رنگ پوست می‌شود.

البته ترکیب ماست با آبلیمو و آرد نخود می‌تواند در درمان لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ پوست مؤثر باشد. برای استفاده از این ماسک، ابتدا صورت خود را تمیز کنید و سپس ماست را روی صورت خود بزنید، ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس صورتتان را با آب ولرم بشوید. این کار هفته دو بار انجام دهید.

4. ماسک باترمیلک

یک متد رفع لک صورت با باترمیلک است. باترمیلک را روی لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت بمالید و پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صورت خود را بشورید و سپس کرم مرطوب‌کننده بزنید. این کار را دو بار تا زمانی که لکه‌ها کم‌رنگ شدند، انجام دهید.

5. ماسک آلوئه‌ورا

با استفاده از ماده ژله‌ای موجود در برگ آلوئه‌ورا می‌توانید لکه‌های و تیرگی‌های ایجاد شده در پوست را از بین ببرید. برای این کار لازم است ژل آلوئه‌ورا را دو بار در روز و هر بار به‌مدت 15 دقیقه بر روی پوست صورت بزنید. همچنین می‌توانید از ماسک سفیده تخم‌مرغ برای رفع تیرگی و شفاف‌سازی پوست استفاده کنید.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

6. ماسک پاپایا

یکی دیگر از سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت صورت ماسک پاپایا است. برای این کار یک میوه پاپایا را برش بزنید، پوست بگیرید و دانه‌هایش را جدا کنید. سپس با غذاساز پاپایا را پوره کرده تا به‌صورت خمیر درآید.

این پوره را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی پوست پاکیزه صورت بمالید. این کار را هر روز یک‌بار صبح و یک‌بار شب پیش از رفتن به رختخواب انجام دهید، سپس صورت خود را با آب ولرم بشورید.

7. ماسک ترکیب جعفری، ماست و جوش‌شیرین

1 پیمانه جعفری خرد شده، یک قاشق غذاخوری ماست و نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و با هم مخلوط کنید. ماسک را به‌مدت ۱۵ دقیقه روی پوست پاکیزه صورت بمالید و درنهایت با آب ولرم بشورید. این ماسک ترکیبی را هفته‌ای ۲ بار تکرار کنید.

8. ماسک آب برنج و زردچوبه

در طب سنتی، ماسک زردچوبه جز بهترین ماسک خانگی برای درمان قطعی و سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت شناخته می‌شود. برای این کار باید ۱ قاشق چایخوری زردچوبه را با ۲ قاشق غذاخوری آب برنج و ۲ قاشق غذاخوری آرد مخلوط کنید. سپس ماسک را به‌صورت دورانی به کمک نوک انگشت روی پوست پاکیزه صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با آب ولرم آن را بشورید.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

9. ماسک شیر و آب‌اکسیژنه

۱ قاشق چایخوری شیر را با ۱ قاشق چایخوری آب‌اکسیژنه ترکیب کنید. این مخلوط را به کمک یک پد روی لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت بمالید، ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت را با آب ولرم بشورید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

10. ماسک روغن‌کرچک

یکی از درمان‌های محبوب و سریع ترین راه از بین بردن لک قهوه ای صورت ماسک روغن‌کرچک است، این روش قدیمی و بسیار مؤثر است. برای بهرمندی از این ماسک چند قطره روغن‌کرچک را صبح و شب‌روی لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت بمالید.

پیشگیری از ایجاد لکه قهوه ای روی پوست

رعایت برخی نکات از ایجاد لکه‌های پوستی قهوه ای روی صورت جلوگیری می‌کند در ادامه با ۳ نکته مهم در این زمینه آشنا خواهید شد:

  • کمتر در معرض نور خورشید بودن

بهتر است بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید. زیرا در این هنگام اشعه خورشید بسیار شدید است.

  • ضدآفتاب استفاده کنید

۱۵ الی ۳۰ دقیقه پیش از خروج از منزل، ضدآفتاب بزنید و هر ۲ ساعت یک‌بار آن را مجدد تمدید کنید. توجه داشته باشید که SPF ضدآفتاب باید بیشتر از ۳۰ باشد.

سریع‌ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ای صورت

  • پوست را بپوشانید

برای محافظت از پوست صورت در برابر نور آفتاب، از کلاه لبه‌دار پهن استفاده کنید. با انجام نکات گفته شده، می‌توانید به طور یقین از ایجاد لکه‌ها جلوگیری کنید.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

لکه‌های قهوه ای روی پوست برخلاف ظاهر آزاردهنده خود معمولاً بی‌ضرر هستند و به درمان ویژه و فوری نیاز ندارند. اما پزشک باید لکه‌هایی تیره و لکه‌هایی که ظاهر آن‌ها به‌مرورزمان تغییر زیادی کرده است را مورد بررسی قرار دهد. پس برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است با یک متخصص مشورت نمایید.

بنابراین، اگر لکه‌های قهوه ای روی پوست صورت و بدن شما یکی از ویژگی‌های زیر را داشتند حتماً دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه فرمایید:

  • لکه‌ها تیره‌رنگ هستند.
  • اندازه لکه‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.
  • لبه‌های آن‌ها نامنظم هستند.
  • به طور غیرعادی از چندرنگ تشکیل شده‌اند.
  • با خارش، قرمزی و خونریزی همراه هستند.

سخن پایانی

لکه‌های قهوه‌ای روی صورت می‌توانند به دلایل متعددی ایجاد شوند، از این دلایل می‌توانیم به آفتاب، تغییرات هورمونی، ژنتیک و غیره اشاره کنیم. اگر به دنبال سریع‌ ترین راه از بین بردن لک قهوه‌ ای صورت هستید ابتدا علت آن را بیابید و سپس به کمک راهکارهای ذکر شده به رفع آن‌ها بپردازید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا