رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، واقعیت یا افسانه؟!

زیبایی و سلامتمراقبت از مومو

رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون؛ واقعیت یا افسانه؟!

همه‌مان می‌دانیم که سفید شدن موها چقدر برای بعضی افراد دردناک و غمبار است؛ به‌خصوص اگر در سنین جوانی آغاز شود. حتی رنگ‌ کردن موها هم در این حالت تاثیری در بهبود وضعیتشان ایجاد نمی‌کند و اگر خودمان هم به این مسئله بی‌توجهی نشان دهیم، دیگران مدام این مسئله را به یادمان می‌آورند و با ارائه انواع راه‌حل‌های خانگی، شیمیایی و پزشکی سعی در کمکمان می‌کنند. 

یکی از روش‌هایی که از دیرهنگام برای از بین بردن خاکستری شدن موها استفاده می‌شده، استفاده از روغن زیتون بوده. ما در این مقاله می‌خواهیم صحت این مسئله را بررسی کنیم و علت استفاده از روغن زیتون را به شما بگوییم. با ما همراه باشید تا این مسئله را با هم بررسی کنیم.

علت سفید شدن موها

همه می‌دانیم که یکی از نشانه‌های کهولت سن، سفید شدن موهای سر و صورت است. همه‌ی ما معمولا از اواسط دهه‌ی بیست سالگی‌مان تعدادی موی سفید لابه‌لای موهای تیره مان پیدا می‌کنیم که این مورد نیز کاملا طبیعی است.

اما بعضی افراد در همین سن و سال، تعداد موهای سفید سرشان بسیار زیاد است و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود و برای فرد می‌تواند خیلی ناخوشایند باشد. اکثر ما سفید شدن زودهنگام موها را به ژنتیک و استرس و اضطراب نسبت می‌دهیم؛ ولی آیا این دو مورد تنها دلایل سفید شدن زودهنگام موها هستند؟ 

رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون

خیر! دلایل دیگری هم وجود دارند. از جمله:

  • سیگار کشیدن زیاد: همه می‌دانیم که سیگار کشیدن روی تک تک اجزا و اندام‌های بدن ما تاثیر منفی می‌گذارد. موهای سر ما هم از این آسیب‌ها در امان نیستند. اگر مدام سیگار می‌کشید و به تازگی متوجه ازدیاد موهای سفیدتان شده‌اید، ممکن است مشکل از سیگار باشد.
  • استرس: همانطور که گفتیم خیلی‌ها با استرس و نقش آن در سفیدی مو آشنا هستند. اگر به‌خاطر فشار کار و زندگی یا دیگر دغدغه‌هایتان یک لحظه آرام و قرار ندارید، موهایتان به همین علت سفید شده است.
  • مشکلات خودایمنی: سلول‌های بدن گاهی وقت‌ها علیه خودمان نقشه می‌کشند و برای ما مشکلاتی پدید می‌اورند. این مشکل می‌تواند به موهای سرمان حمله کند.
  • کم بودن ویتامین B12 در بدن: ویتامین ب ۱۲ از ویتامین‌های بسیار مهم و پیچیده در بدن است که کمبود آن به مشکلات زیادی منجر می‌شود. این ویتامین، برای رشد اطفال، درمان کم‌خونی، تقویت قلب و عروق، ساختن سلول‌های خونی، رفع سردردهای شدید مانند میگرن، جلوگیری از پوکی استخوان، تقویت حافظه، و همچنین جلوگیری از سفید شدن موها نقش زیادی دارد. گوشت قرمز و سفید، لبنیات، حبوبات و تخم مرغ، منابع سرشار این ویتامین هستند و ضروری است که در رژیمتان این ویتامین را بگنجانید. شما همچنین می‌توانید ویتامین ب ۱۲ را به‌صورت قرص‌های مکمل استفاده کنید.
  • مشکلات تیروئید: اگر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید دارید، حتما برای درمان و کنترل آن به پزشک مراجعه کنید. مشکلات تیروئیدی می‌تواند به تغییر رنگ موهایتان منجر شود.
  • ژنتیک: گفتیم که ژنتیک یکی از دلایل رایج سفید شدن موها در سنین بیست یا سی سالگی، و حتی کمتر است. 
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون؛ افسانه یا واقعیت؟

سفید شدن مو یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن رخ می دهد و به دلیل کاهش تولید ملانین ایجاد می‌شود. روغن زیتون می تواند به مرطوب نگه داشتن مو کمک کند و از سفید شدن زودرس آن جلوگیری کند.

ماساژ موها با روغن و به‌طور کل روغن زدن به موها، از دیرباز تصور می‌شده که تاثیر چشمگیری در رفع سفیدی مو، خشکی، و جلوگیری از ریزش آن خواهد داشت. روغن زیتون یک روغن رفع سفیدی مو است. رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون، به‌طوری که ریشه موها و کف سر را با روغن ماساژ دهید، یک متد قدیمی و باستانی است و گفته شده که تاثیر زیادی دارد. این کار همچنین منجر به کاهش ریزش موها، تثبیت رنگ طبیعی آن‌ها و افزایش قوت و درخشدگی‌شان می‌شود. 

علت سفید شدن موها

در ادامه بیشتر این مسئله را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم که آیا از نظر علمی روغن زیتون در رفع سفیدی موها تاثیر دارد یا نه.

۱. سفید شدن موها به علت خشکی و آسیب‌دیدگی

گفتیم که روغن زیتون یک روغن رفع سفیدی مو است و برای سلامت پوست سر مهم است. پوست سر سالم هم، نشانگر موی سالم است. 

کف سر خشک، منجر به مشکلاتی همچون شوره، وز شدن موها، ریزش آن‌ها، موخوره، و خیلی مشکلات دیگر می‌شود. شاید برایتان موضوع جدیدی باشد، اما باید بدانید که خشکی و شوره‌ی کف سر یکی از دلایل رایج سفید شدن موها در سنین پایین است. شوره، با ضعیف کردن و تخریب موها، موجب ریزش و سفیدی آن‌ها می‌شود. روغن زیتون، با  شوره‌ی کف سر به‌خوبی مقابله می‌کند.

۲. درمان تاثیرات آفتاب بر موها و بازیابی رنگ طبیعی 

لازم است بدانید که خورشید همیشه بخشنده‌ی زندگی نیست؛ بلکه گاهی  اوقات گیرنده‌ی آن هم هست. خورشید، با بخشیدن ویتامین دی به پوست و موی ما، باعث تقویت آن می‌شود و کاری می‌کند که فئوملانین، که برای جلوگیری از سفیدی مو ضروریست، تولید شود.

اما اگر برای مدت طولانی زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید، موهایتان خشک می‌شود و رنگ آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. روغن زیتون روشی ساده ودم‌دستی است که تاثیرات خورشید بر موها را ترمیم می‌کند و منجر به بازیابی رطوبت مو می شود.

۲. درمان تاثیرات آفتاب بر موها و بازیابی رنگ طبیعی

۳.  بازیابی pH فولیکول‌های مو

گفتیم که روغن زیتون رطوبت مو را تامین و ذخیره می‌کند تا مو از آسیب خورشید در امان بماند. روغن زیتون، کاری می‌کند که تاثیرات آفتاب بر رنگ مو زدوده شود و موها رنگ طبیعی خود را بازیابند. این کار، با کنترل سطح pH مو ممکن می‌شود. وقتی روغن زیتون سطح پی اچ فولیکول‌های مو را به حد مورد نیاز رساند، ملانین شروع به کار می‌کند و همچنین تعادل طبیعی میان ملانین و فیو ملانین، که دو پیگمنت مهم در تعیین رنگ  مو هستند، برقرار می‌شود و موها رو به تیرگی می‌روند.

۴. پیشگیری از سفید شدن زودهنگام مو

روغن زیتون، نه تنها رنگ موها را بعد از سفید شدن برمی‌گرداند، بلکه از وقوع آن هم در سنین کم جلوگیری می‌کند و باعث شادابی موها، سلامت و درخشندگی‌شان می‌شود. (افسانه‌ها می‌گفتند که روغن زیتون می‌تواند کاری کند که حتی در سنین پیری هم موها تیره بمانند. بهتر است چنین چیزی را باور نکنید چون هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پیری ما، و تغییر رنگ موهایمان شود. روغن زیتون، شاید بتواند این مسئله را به تعویق بیندازد اما جلوگیری کامل؟ هرگز!)

رفع سفیدی مو از ریشه با روغن زیتون

دستور استفاده از روغن زیتون برای سفیدی مو 

هر سری که روغن را زدید، می‌توانید آن را بین نیم الی یک ساعت روی سرتان نگه دارید. بعضی از افراد شب تا صبح نیز روغن را روی سر نگه می‌دارند اما توصیه می‌کنیم از آن‌جا که موها و پوست سر خیلی چرب می‌شود و احساس سنگینی بهتان می‌دهد، در روزی که قصد بیرون رفتن از خانه ندارید و می‌خواهید حمام کنید این کار را انجام دهید.

فواید روغن زیتون برایی رفع سفیدی مو

کاهش شوره سر

شوره سر می تواند تارهای موی شما را ضعیف کرده و منجر به سفیدی مو شود. استفاده از روغن زیتون رطوبت پوست سر را فراهم می کند، که ممکن است شوره سر را کاهش دهد و از رشد موهای سفید جلوگیری کند.

ترمیم آسیب‌های ناشی از نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث خشکی شود. روغن زیتون با آبرسانی و مرطوب کردن مو به ترمیم آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کند.

تنظیم سطح pH فولیکولی

عدم تعادل در pH فولیکول مو می‌تواند باعث سفیدی مو شود. روغن زیتون تعادل pH فولیکولی را بازیابی می‌کند و به حفظ رنگ طبیعی موهای شما کمک می‌کند.

ترمیم موهای آسیب دیده از مواد شیمیایی

استفاده بیش از حد از ابزارهای حرارتی و مواد شیمیایی می‌تواند باعث سفیدی مو شود.

۳ اقدام برای جلوگیری از سفید شدن موها

پیشگیری به موقع، بهتر از این است که بعد از بروز مشکل دنبال راه حل بگردید.

تغذیه سالم، برای داشتن پوست و موی سالم، و جلوگیری از تغییر رنگ زودهنگام موها، بسیار ضروری است. رژیم غذاییتان باید سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مختلف باشد که مناسب مو هستند. در خوراک‌های خود حتما فیبر، زینک و انواع سبوس‌ها را بگنجانید. ویتامین‌هایی نظیر B, E, A و C باید به‌طور مکرر مصرف شوند. فولیک اسید، مس و آهن فراموش نشود. اگر به دلایلی نمی توانید برخی از مواد خوراکی‌های حاوی این ویتامین‌ها را مصرف کنید، حتما قرص‌هایِ حاوی آن‌ها را استفاده کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

محصولات بهداشتی باکیفیت استفاده کنید. موهای شما، در زیبایی و اعتماد به نفس‌تان نقش زیادی دارند پس به این که چه چیزهایی به موها می‌زنید توجه کنید. شامپوها، ماسک موها و نرم‌کننده ‌ها مقادیر زیادی سولفات و فسفات به موها وارد می‌کنند که منجر به خشکی موها و پوسته سر، شوره زدن پوست سر و بهم زدن تعادل چربی آن می‌شوند. پس محصولی استفاده کنید که برای موهایتان مفید باشد.

پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار باعث بهتر شدن جریان خون در سر می‌شود. می‌توانید از روغن‌هایی نظیر روغن نارگیل یا بادام نیز هنگام ماساژ کمک بگیرید. (اگر می‌خواهید با ماسک‌های پوستی که می توانید با روغن نارگیل درست کنید آشنا شوید، این مقاله را مطالعه کنید)

جمع‌بندی

روغن زیتون، تاثیرات چشمگیری در رفع سفیدی مو دارد اما نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید. برای این که تاثیرات آن را ببینید، باید صبوری به‌خرج دهید تا تغییرات ذره ذره حاصل شود. علاوه بر آن، باید عوامل دیگر همچون ترک سیگار، مصرف منظم ویتامین‌ها، و دیگر نکاتی که گفته شد را نیز رعایت کنید. 

فراموش نکنید که موهای شما، هر رنگی که باشند، همیشه زیبا و جذابند و نباید اجازه دهید که تاثیری بر اعتماد به نفس شما بگذارد.

سوالات متداول

آیا می توانم تمام روز روغن زیتون را روی موهایم بگذارم؟

بله مشکلی ندارد اما بهتر است روغن زیتون را حدود 30 دقیقه تا یک ساعت یا حتی یک شب روی موهای خود بگذارید.

آیا روغن زیتون رنگ مو را کمرنگ می‌کند؟

بله روغن زیتون می‌تواند به تارهای مو نفوذ کند و رنگ موهای اضافه شده را که کمی محو شده‌اند از بین ببرد.

4/5 - (90 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا