آموزش تصویری نصب شیرآلات چشمی در 5 گام

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

نصب شیرآلات چشمی بسیار راحت است و استفاده از آن مزیت‌های زیادی دارد. زمانی که شما در حال آشپزی هستید، ممکن است چندین‌بار با دست‌های کثیف مجبور به باز و بسته کردن شیرآب شوید که باعث ایجاد آلودگی رو شیرآلات می‌شود. با نصب شیرآلات چشمی به‌صورت اتوماتیک و با قرار گرفتن دست‌ها زیر شیر آب می‌توانید به‌راحتی دست‌ها، ظروف و موادغذایی خود را بشویید. همچنین در مصرف آب هم صرفه‌جویی می‌شود. در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم شما را بیشتر با نحوه عملکرد و مزیت‌های شیرآلات چشمی آشنا کنیم.

نحوه عملکرد شیرآلات چشمی

شیرآلات چشمی که به آن‌ها شیرآلات اتوماتیک یا شیر الکترونیکی هم گفته می شود از 4 بخش اصلی تشکیل‌شده که شامل حسگر الکترونیکی، منبع تغذیه، بدنه شیر و شیر کنترل برقی است که در ادامه توضیح مختصری درباره هرکدام می‌دهیم.

  • حسگر الکترونیکی: این قطعه بعد از حس کردن یک جسم در نزدیک شیر آب، دستور قطع و وصل شدن آب را می‌دهد.
  • شیر کنترل برقی: وظیفه این قطعه وصل و قطع کردن جریان آب توسط برق است.
  • منبع تغذیه: همان‌طور که گفتیم، شیر کنترل برقی وظیفه قطع و وصل کردن جریان آب را برعهده دارد. این قطعه برای کار کردن نیاز به یک منبع تغذیه دارد‌. این قطعه برق موردنیاز شیر کنترل را تامین می‌کند.
  • بدنه شیر: بدنه شیر همان بخش خارجی شیرآلات چشمی است که بقیه اجزا در داخل آن قرار می‌گیرند.

طریقه نصب شیرآلات چشمی

عملکرد شیرآلات چشمی به این صورت است که ابتدا حسگر وجود یک شی یا جسم را در نزدیک شیرآب حس کرده و دستور باز شدن جریان آب را می‌دهد. سپس با توجه به امکاناتی که داخل شیر تعبیه شده، جریان آب وصل می‌شود. البته آب برای مدت زمان خاصی باز است که قابل تنظیم است. بعد از به پایان رسیدن مدت زمان مشخص، دستور قطع شدن آب توسط حسگر صادر و شیر کنترل برقی جریان آب را قطع می‌کند. با نصب شیرآلات چشمی شما به‌راحتی می‌توانید دست‌های خود را بشویید و از مصرف بیش از حد آب نیز جلوگیری کنید.

مزایای نصب شیرآلات چشمی

  • از مزیت‌های مهم نصب شیرآلات چشمی می‌توان به بهداشتی بودن آن اشاره کرد. شما با نصب شیرآلات اتوماتیک و قرار گرفتن دست‌ها زیر شیر به‌راحتی می‌توانید دست‌های خود را بشویید. همچنین به دلیل این‌که دست‌ها هیچگونه لمس و تماسی با شیر آب ندارند از پخش شدن آلودگی و انتقال بیماری جلوگیری می‌شود.
  • از مزایای نصب شیرآلات چشمی این است که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. این شیرآلات در مدت زمان مشخصی جریان آب را باز می‌کنند و بعد از اتمام این مدت زمان به‌صورت اتوماتیک جریان آب قطع می‌شود.نحوه نصب شیر چشمی
  • از آنجایی که در شیرآلات چشمی نیازی به تماس و لمس نیست، این نوع شیر نسبت به شیرآلات معمولی کمتر به تمیز کردن نیاز دارد. پس دیگر لازم نیست ساعت‌ها وقت خود را صرف تمیز کردن شیرآلات کنید.
  • با نصب شیرآلات چشمی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. با این‌که هزینه خرید شیرآلات اتوماتیک نسبت به نمونه‌های معمولی گران‌تر است اما به خاطر نوع مکانیزمی که دارند در مصرف آب صرفه‌جویی شده و موجب کاهش هزینه‌های شما در آینده می‌شود.
  • یکی از مزیت‌های نصب شیرآلات چشمی، سهولت کاربری است. اگر در منزل خود کودک یا فرد سالمند دارید که در باز و بسته کردن شیرآلات ناتوان هستند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما از شیرآلات اتوماتیک استفاده کنید. با نصب این شیرآلات این افراد می‌توانند به‌راحتی دست‌های خود را بشویند.

مزیت شیر چشمی

بیشتر بخوانید: نحوه تعویض باطری شیر چشمی

نحوه نصب شیرآلات چشمی

نصب شیرآلات چشمی بسیار راحت است و خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید. نصب شیرآلات چشمی و الکترونیکی شامل مراحل ذیل است:

مرحله اول؛ نصب شیرهای پیسوار

شیرهای پیسوار را با توجه به رنگ متناسب آب گرم و سرد به شلنگ‌ها متصل کنید. حتما شیرهای پیسوار را چند دقیقه باز کرده تا تمام رسوبات و ناخالصی در لوله‌ها خارج شود.

برای نصب شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

چگونه شیر چشمی را نصب کنیم؟

مرحله دوم؛ نصب شیر بر روی روشویی

بعد از نصب شیر به‌وسیله مهره و قطعه پلاستیکی به سنگ روشویی، سیم الکترونیکی و پیچ‌ها را از سوراخ کاسه روشویی رد کنید‌. سپس شلنگ آب خروجی از جعبه کنترل را به ورودی شیر متصل کنید.

نصب شیر چشمی بر روی روشویی

مرحله سوم؛ نصب کنتور

ابتدا سه‌راهی را به قسمت ورودی آب جعبه کنتور متصل کرده و سپس شلنگ‌های ورودی آب گرم و سرد را به سه‌راهی نصب کنید. در آخر جعبه کنتور را به‌صورتی که شلنگ‌ها تحت فشار نباشند، روی دیوار نصب کرده و شلنگ آب خروجی را متصل نمایید.

نصب شیر بر روی روشویی

مرحله چهارم؛ اتصالات الکتریکی

کانکتور آداپتور (فیش اتصال) و کانکتور خروجی از شیر را به جعبه کنترل وصل کنید.

نصب شیر چشمی

بیشتر بخوانید: تمیز کردن رسوب شیرآلات (با استفاده از سرکه، لیمو و شوینده‌های خانگی)

مرحله پنجم؛ تنظیم دمای آب

با استفاده از شیرهای پیسوال دمای آب را تنظیم کرده و در آخر با متصل کردن آداپتور به برق می‌توانید دست‌های خود را به‌راحتی بشویید.

نحوه تمیز کردن شیرآلات چشمی 

اگر متوجه رسوب روی شیرآلات شدید و قصد تمیز کردن آن را داشتید، حتما به نکات زیر توجه کنید:

    • برای تمیز کردن شیرآلات به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی مثل وایتکس و جرم‌گیر استفاده نکنید.
    • همچنین برای پاک کردن رسوب موجود روی شیر از اسکاچ و سیم ظرفشویی استفاده نکنید.
    • برای تمیز کردن شیرآلات، ابتدا یک پارچه تمیز برداشته و کمی آن را مرطوب کنید. سپس آن را به مقداری مایع ظرفشویی آغشته و شیرآب را تمیز کنید. در آخر با آب سرد، شیر را شسته و با یک پارچه تمیز دیگر آن را خشک کنید.
    • برای تمیز کردن رسوب‌های ایجادشده روی آبفشان، پیشنهاد می‌کنیم که آن را جدا کرده و به‌مدت چند ساعت در محلول آب و سرکه قرار دهید. سپس آن را شسته و در جای خود نصب کنید.
  • برای برق انداختن شیرآلات کرومی مات می‌توانید از جلاسنج یا واکس اتومبیل استفاده کنید.

طرز کار شیر آب چشمی

مطلب پیشنهادی: علت کار نکردن شیرآلات چشمی چیست؟

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله از مجله آچاره مطالعه کردید، نصب شیرآلات چشمی مزیت‌های زیادی دارد و یک انتخاب عالی برای اماکن عمومی و منازل مسکونی است. شما با نصب شیرآلات الکترونیکی به‌راحتی و بدون تماس و لمس شیر آب، می‌توانید دست‌های خود بشویید. حتما جهت خرید شیرآلات چشمی به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از اصالت کالا مطمئن باشید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا