بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی + رفع مشکل صدای جاروبرقی در 6 گام

لوازم خانگیجاروبرقی

به‌طور کلی جاروبرقی‌ها از جمله لوازم خانگی پر سر و صدا هستند، اما اگر جاروبرقی سالم باشد میزان صدای آن قابل تحمل است. اگر صدای جاروبرقی شما به‌تازگی غیر قابل تحمل شده است باید به دنبال بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی باشید. برای حل این مشکل با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید. فراموش نکنید اگر پرسشی دارید می‌توانید در بخش نظرات آن را درج کنید تا تعمیرکاران ما به آن پاسخ دهند. در مجله آچاره هیچ پرسشی بی پاسخ نمی‌ماند!

علت صدای زیاد جاروبرقی چیست؟

گرفتگی مجاری جاروبرقی

هنگام بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی شاید دلیل مشکل شما مسئله ساده‌ای مثل گرفتگی مجاری آن باشد. ممکن است حین جارو کشیدن بدون اینکه متوجه شوید قطعه کوچکی مثل یک دکمه یا اسباب بازی کوچک وارد لوله جاروبرقی شده و آن را مسدود کرده باشد. راهکار حل این مشکل ساده است. برای تست باز بودن لوله جاروبرقی آن را جدا کنید و یک سکه داخل آن بیندازید. اگر از طرف دیگر خارج نشد برای باز کردن مسیر از مفتول سیمی استفاده کنید.

خرابی یاتاقان‌های جاروبرقی

زمانی که صدای جاروبرقی بیش از حد بلند باشد یک علت آن می‌تواند معیوب بودن یاتاقان‌های جاروبرقی باشد.

یاتاقان چیست و چه کاربردی در جاروبرقی دارد؟

یکی از قطعات مهم جاروبرقی یاتاقان است. اگر به مباحث فنی علاقمند باشید حتما تا به حال نام یاتاقان را شنیده‌اید. این قطعه مکانیکی کاربرد گسترده‌ای در ماشین‌های الکتریکی، چه در ابعاد کوچک مانند موتور جاروبرقی و چه در ابعاد بزرگ صنعتی، دارد. به‌طور کلی در هر وسیله‌ برقی که قابلیت حرکت و چرخش حول محور دارد حتما یاتاقان استفاده شده است. برای روشن شدن کاربرد این قطعه به این مثال توجه کنید:

فرض کنید دستگاهی ساخته‌اید که دارای دو قطعه است که هنگام کار با هم در تماس هستند. بعد از مدت کوتاهی اصطکاک و ضربه باعث می‌شود قطعات از کار بیوفتند و بشکنند. در این بین نیاز به المانی واسط است که این امر را تسهیل کند. کاربرد یاتاقان‌ دقیقا همین است. یاتاقان بسته به کاربرد‌ دارای دو حلقه و تعدادی ساچمه در اندازه‌های مختلف است. ساچمه‌ها با غلتیدن بین دو قطعه باعث روان شدن حرکت قطعات می‌شوند.

یاتاقان جاروبرقی - بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی

یاتاقان انواع مختلفی دارند که عبارت است از:

  • بلبرینگ‌ها
  • رولبرینگ‌ها

موارد زیر از جمله کاربردهای یاتاقان هستند:

  1. کاهش اصطکاک بین قطعات
  2. تسهیل حرکت مکانیکی قطعات
  3. کاهش سر و صدای دستگاه
  4. نگهداری محکم قطعات در کنار هم

در مدل‌های مختلف جاروبرقی از سه نوع موتور یونیورسال استفاده می‌ شود که عبارت است از:

  1. موتورها با سرعت متغیر که توسط برد الکتریکی کنترل می‌شود.
  2. موتور تک سرعت که به وسیله کلید روشن و خاموش می شود.
  3. موتور چند سرعته

در بیشتر مدل‌های جاروبرقی دو یاتاقان ساچمه‌ای وجود دارد. البته این مسئله به ساختار داخلی جاروبرقی بستگی دارد. در برخی مدل‌ها از یک بلبرینگ و یک بوش برای به حرکت درآوردن آرمیچر استفاده می‌شود. خرابی بلبرینگ به دلیل خوردگی ساچمه‌ها به وجود می‌آید و باعث می‌شود که هسته فلزی آرمیچر با هسته فلزی کفشک‌های قطب درگیر شود و صدای بیش از حد بلند و آزاردهنده ایجاد کند. وقتی بلبرینگ برس خراب می‌شود صدای جاروبرقی بلند می‌شود و شروع به لرزش می‌کند. برای رفع مشکل باید آن را تعویض کنید. اگر خودتان اطلاعات فنی ندارید جاروبرقی را به تعمیرگاه ببرید یا از خدمات تعمیر جاروبرقی در محل استفاده کنید. در این حالت برای رفع عیب صدای زیاد جارو برقی کافی است که بوش یا بلبرینگ معیوب تعویض شود. هنگام خرید باید دقت شود که مشخصات قطعه جدید با قطعه قبلی تطبیق داشته باشد.

مقاله پیشنهادی دلایل روشن نشدن جارو برقی

فرسودگی نوارهای لاستیکی جاروبرقی

جاروبرقی به جهت وجود ارتعاشات حاصل از کارکرد موتور دستگاه پر سر و صدایی است. برای کاهش نویز حاصل از آن و برای جلوگیری از خروج صدا به بیرون از بدنه جاروبرقی از نگهدارنده‌های لاستیکی استفاده می‌شود. اگر این نوارها فرسوده شوند هم میزان لرزش دستگاه زیاد می‌شود که خود صدای اضافی تولید می‌کند و هم صدای تولید شده به بیرون از بدنه نفوذ می‌کند.

خرابی پروانه یا فن علت صدای زیاد جاروبرقی

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد صدای زیاد در جاروبرقی می‌شود پروانه یا فن آن است. گرد و غبار و ذرات آلودگی به مرور روی فن جمع می‌شود و استهلاک و آلودگی پس از مدتی باعث شکستن آن می‌شود. اگر پروانه موتور جاروبرقی شما خراب است حتما باید تعویض شود. برای رفع عیب، ابتدا بدنه جاروبرقی را باز کنید و در قسمت مکش موتور، پروانه موجود را بررسی کنید. بعضی مدل‌ها دارای دو پروانه و بعضی مدل‌ها دارای یک برنامه هستند. اگر در بازدید ظاهری پروانه متوجه وجود ایراد در آن شدید باید پروانه با قطعه یدکی مشابه آن تعویض شود. در بخش بعدی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه خواهیم داد.

بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی - پروانه یا فن

رفع علت صدای زیاد جاروبرقی

قبل از اینکه از دست جاروبرقی خود کلافه شوید و دنبال خرید یک مدل جلروبرقی سایلنت یا بی‌صدا باشید ابتدا سعی کنید علت صدای زیاد جاروبرقی را پیدا کنید. دستگاه را خاموش کنید تا ببینید آیا صدا ناشی از گیر کردن یک جسم بزرگ در خرطومی و لوله است یا خیر. اتصالات برس‌ها را نیز چک کنید. گاه شکستکی برس نیز می‌تواند سر و صدای اضافی تولید کند. اگر این تکنیک‌های ابتدایی عیب یابی جاروبرقی جواب نداد، سراغ اجرای این 6 گام بروید:

مقاله پیشنهادی علائم تمام شدن زغال جارو برقی

علت صدای زیاد جاروبرقی چیست

گام اول – بررسی فیلتر و پاکت جاروبرقی

فیلتر و پاکت جاروبرقی را بردارید و مطمئن شوید که مسدود یا بیش از حد پر نیست. فیلترها را طبق دستورالعمل مندرج در دفترچه راهنمای جاروبرقی تمیز کنید و پاکت را تعویض کنید. زباله های بیش از حد باعث می‌شود موتور پر سر و صدا کار کند و یا حتی علت کم و زیاد شدن صدای جاروبرقی باشد.

گام دوم – انسداد علت صدای زیاد جاروبرقی

شلنگ جاروبرقی را بررسی کنید و هر گونه زباله بزرگی که ممکن است داخل لوله گیر کرده باشد را در بیارید. تجمع گرد و غبار و سنگ ریزه ممکن است علت زیاد شدن صدای جارو برقی باشد.

گام سوم – بررسی پروانه

محفظه‌ای که موتور دستگاه شما در آن قرا دارد را بردارید و فن را برای آسیب یا شکستگی بررسی کنید. همچنین هر گونه کثیفی یا زباله‌ای که ممکن است مانع حرکت فن شود را از بین ببرید. فن را از نظر ظاهری بررسی کنید و نسبت به مواردی مانند خمیدگی یا لبه‌های بیش از حد تیز حساس باشید. در صورت نیاز پروانه را عوض کنید. تعویض پروانه دشوار نیست و به‌راحتی به کمک راهنمایی‌های مندرج در دفترچه راهنما قابل انجام است. اگر فن در محل نصبش شل بود، آن را محکم کنید. شل شدن فن باعث ایجاد صدای تق تق جاروبرقی می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

گام چهارم – تمیز کردن موتور

خاک و گرد و غبار را از روی قاب موتور پاک کنید. تجمع کثیفی یا گرد و غبار در اطراف موتور می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود و منجر به لرزش و صدای بلند شود و علت زیاد شدن صدای جارو برقی باشد. هنگام تمیز کردن موتور حواستان به خوردگی موتور باشید. اگر موتور دچار خوردگی شده باشد معلوم است عمرش به پایان رسیده و باید تعویض شود.

گام پنجم – روغن‌کاری موتور جاروبرقی

در صورت شنیدن صدای سایش از جاروبرقی، یاتاقان موتور را روغن‌کاری کنید. گریس‌کاری اغلب از طریق پورت‌های موتور جاروبرقی یا با برداشتن یاتاقان‌ها انجام می‌شود. آموزش مراحل روغن‌کاری جاروبرقی حتما در درفترچه راهنمای آن قید شده است.

گام ششم – چک نهایی

نگاهی به داخل جاروبرقی بیندازید و آن را از نظر وجود قطعات فرسوده یا شکسته بررسی کنید. قطعات فرسوده یا شکسته می‌توانند باعث ایجاد صداهای بلند و آزاردهنده شوند. در اولین فرصت نسبت به تعویض قطعات مشکوک اقدام کنید. برای این کار می‌توانید از یک تعمیرکار مجرب جاروبرقی مشورت بگیرید. اگر پرسشی دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها بنویسید تا تعمیرکاران جاروبرقی آچاره به شما پاسخ دهند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا