9 علت رایج باز نشدن درب ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

گاهی اوقات ممکن است بعد از تمام شدن چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی، زمانی که قصد باز کردن و خالی کردن ماشین ظرفشویی را دارید، درب دستگاه گیر کند و باز نشود. این مطلب را به بررسی علت باز نشدن درب ماشین ظرفشویی اختصاص دادهایم تا دلایل و نحوه برطرف کردن مشکل را بررسی کنیم.

نکات کلیدی

  • اگر سیستم کنترل الکترونیکی به‌طور دائم درگیر باشد، ممکن است برای باز کردن قفل ماشین ظرفشویی خود با مشکل مواجه شوید. برای رفع این مشکل، احتمالا لازم است سیستم کنترل الکترونیکی را ریست کنید.
  • مشابه سایر قطعات و ماشین‌های دیگر، مکانیسم دستگیره درب ممکن است با گذشت زمان از کار بیفتد. اگر دستگیره را فشار دهید و کمی سفت‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد، می‌تواند نشانه شکستن مکانیزم دستگیره در باشد.

علت باز نشدن درب ماشین ظرفشویی چیست؟

مهم است در ابتدا بدانیم چرا درب ظرفشویی باز نمی شود؟ چندین دلیل احتمالی وجود دارد که ماشین ظرفشویی شما همچنان قفل است. برای بررسی خرابی درب ماشین ظرفشویی لازم است که موارد زیر را درنظر داشته باشید:

1. باز نشدن درب ماشين ظرفشويي به‌دلیل گیر کردن سیستم کنترل الکترونیکی

این احتمال وجود دارد که سیستم کنترل الکترونیکی مشکل داشته باشد. بسیاری از درب‌های ماشین ظرفشویی به‌صورت الکترونیکی درگیر می‌شوند. اگر سیستم کنترل الکترونیکی خیس شده است، یا اگر به‌نوعی گیر کرده است، ممکن است طبق دستورالعمل عمل نکند.

اگر سیستم کنترل الکترونیکی به‌طور دائم درگیر باشد، احتمالا برای باز کردن قفل ماشین ظرفشویی خود با مشکل مواجه می‌شوید. برای رفع این مشکل، ممکن است لازم باشد سیستم کنترل الکترونیکی را ریست کنید.

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

2. باز نشدن درب ماشین ظرفشویی به‌دلیل خرابی مکانیزم دستگیره در

هنگامی که دستگیره درب ماشین ظرفشویی خود را فشار می‌دهید، مکانیزم دستگیره در باید درگیر شود و درب ماشین ظرفشویی را باز کند.

مشابه سایر قطعات و ماشین‌های دیگر، مکانیسم دستگیره درب ممکن است با گذشت زمان از کار بیفتد. اگر دستگیره را فشار می‌دهید و کمی سفت‌تر از حالت عادی به نظر می‌رسد، می‌تواند نشانه شکستن مکانیزم دستگیره در باشد.

قبل از شروع تعمیرات مکانیزم دستگیره در، گارانتی ماشین ظرفشویی خود را بررسی کنید.

مطلب پیشنهادی روش‌های آسان تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی

3. شکستگی ضامن درب ماشین ظرفشویی

در بعضی مواقع ممکن است چفت درب شکسته باشد. اگر قفل درب فرسوده شده باشد، ممکن است درب ماشین ظرفشویی شما در جای خود قفل بماند. درنتیجه، چرخه شستشو شروع نخواهد شد.

قفل درب مهم است؛ زیرا از نشت ماشین ظرفشویی در سراسر آشپزخانه جلوگیری می‌کند. اگر مشکلی در قفل درب وجود دارد، ممکن است لازم باشد یک سیستم مونتاژ قفل درب جدید تهیه کنید.

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی به‌دلیل شکستگی قفل و پنل جلویی ماشین ظرفشویی

4. باز نشدن درب ماشين ظرفشویی بر اثر کار نکردن لولای درب

یکی از دلایل باز نشدن در ظرفشویی، از کار افتادن لولای درب است. روی درب ماشین ظرفشویی شما مجموعه‌ای از لولاها قرار دارد. اگر می‌خواهید درب ماشین ظرفشویی شما به‌راحتی بازوبسته شود، لولاها باید به‌درستی کار کنند. چنانچه مشکلی در لولاهای درب وجود داشته باشد، ممکن است مانع از باز شدن درب ماشین ظرفشویی شما شود.

به‌طور کلی لولاهای درب ماشین ظرفشویی ابتدا به یک فنر متصل می‌شوند، سپس روی یک پین می‌چرخند. این سیستم اجازه می‌دهد تا درب ماشین ظرفشویی بازوبسته شود.

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی به‌دلیل خراب شدن لولا

5. گیر کردن ضربه‌زننده درب ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از عوامل خراب شدن درب ماشین ظرفشویی، وجود مشکل در قسمت ضربه‌زننده است. درواقع چفت درب به یک ضربه‌گیر متصل می‌شود و درب ماشین ظرفشویی شما را می‌بندد.

اگر سیستم ضربه‌گیر دستگاه گیر کرده باشد، ممکن است قفل درب را باز نکند. درنتیجه درب ماشین ظرفشویی شما باز نمی‌شود. ممکن است برای رفع این مشکل نیاز به تعویض سیستم مهاجم داشته باشید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

6. باز نشدن درب ماشین ظرفشویی بر اثر قطعی برق دستگاه

ماشین ظرفشویی برای کار کردن به یک منبع برق مداوم نیاز دارد. اگر برق مدار ماشین ظرفشویی به‌ هردلیلی قطع شود، قابلیت قفل خودکار ماشین ظرفشویی فعال می‌شود که از باز شدن درب جلوگیری می‌کند تا آب باقیمانده در ماشین ظرفشویی به بیرون نشت کند.

7. عدم تأمین آب کافی

ماشین ظرفشویی شما نه تنها برای کار کردن به آب نیاز دارد، بلکه آب باید با فشار معینی به داخل ماشین برود. دلیل دیگری که ممکن است درب ماشین ظرفشویی شما باز نشود این است که در وسط چرخه گیر کرده است و آب کافی یا آب با فشار کافی دریافت نمی‌کند.

پکیج روشن است ولی رادیاتور ها سرد هستند

8. فعال شدن مکانیسم قفل خودکار (قفل کودک)

ماشین ظرفشویی دارای سیستم‌های قفل خودکار است که از باز کردن درب توسط کاربر جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات، کاربر ممکن است به‌طور تصادفی ویژگی قفل ایمنی کودک را فعال کرده باشد که مانع از دسترسی او هم می‌شود.

مطلب پیشنهادی: مشکلات ماشین ظرفشویی

9. باز نشدن درب ماشين ظرفشویی به‌دلیل چفت شدن درب

اگر قفل درب آسیب دیده یا فرسوده شده است، ممکن است ماشین ظرفشویی شما قفل بماند یا چرخه شستشو را تمام نکند.

قفل قسمت ضروری است؛ زیرا درب را محکم می‌بندد تا از نشت آب از ماشین ظرفشویی شما در طول چرخه جلوگیری کند. ضامن درب نیز میکروسوئیچ را درگیر می‌کند که دستگاه را روشن می‌کند.

باز نشدن ظرف ماشین ظرفشویی و نشتی آن

میکروسوئیچ یک کلید اکشن کوچک است که به حداقل فشار واکنش نشان می‌دهد و نقاط تماس را برای کنترل یک دستگاه درگیر می‌کند. اگر میکروسوئیچ ایراد دارد، توصیه می‌شود برای رفع مشکل با یک تکنسین تماس بگیرید.

به‌دلایل ایمنی توصیه نمی‌شود که قفل درب یا میکروسوئیچ را خودتان تعویض کنید.

نحوه باز کردن قفل درب ماشین ظرفشویی برندهای Whirlpool، Maytag و بوش

درادامه مشکل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی چند برند معروف را بررسی می‌کنیم:

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی Whirlpool

  1. کلید اختصاصی «Control Lock/Hold 3 seconds» را پیدا کنید، به مدت سه ثانیه محکم فشار دهید تا قفل باز شود.
  2. اگر ماشین ظرفشویی شما کلید قفل کنترل اختصاصی ندارد، Proscrub Upper، 4 Hour Delay، Sani Rinse یا Bottle Wash را به مدت 3 ثانیه فشار دهید تا قفل کنترل‌ها باز شود.

نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی با تیم آچاره

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی Maytag

  1. در اکثر مدل‌ها، هنگامی که می‌خواهید هر دکمه کنترلی را فشار دهید، چراغ قفل کنترل چشمک می‌زند. اگر صفحه کلید قفل کنترلی مشخصی ندارید، به‌دنبال دکمه‌ای بگردید که نماد قفل قرمز یا سبز ظاهر می‌شود.
  2. دکمه‌ای که با آن نماد قفل ظاهر می‌شود را به مدت سه ثانیه فشار دهید تا قفل کنترل پنل باز شود.

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی بوش

  1. اگر قفل کودک روشن باشد، یک علامت کلید یا نماد “CL” در نمایشگر وجود خواهد داشت. دکمه شروع را به مدت 3-5 ثانیه فشار دهید و نگه دارید، منتظر بمانید تا بوق بیپ شنیده شود و نماد خاموش ‌شود.
  2. در صورت عدم‌موفقیت، دکمه‌های RPM و Finished In را به‌طور همزمان به مدت 3 ثانیه نگه دارید، منتظر بوق باشید، نماد ناپدید می‌شود.

اگر دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی بوش یا سایر برندها را ندارید، می‌توانید به‌راحتی به این موارد به‌صورت آنلاین دسترسی پیدا کنید، یا می‌توانید این راه‌حل‌های کلی را برای رفع مشکل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی سامسونگ به‌کار ببرید و همچنین دلیل باز نشدن درب ظرفشوی دوو را بدانید.

باز نشدن درب ظرفشویی

به دنبال یک کلید یا نماد قفل باشید

  1. بسیاری از مدل‌های ماشین ظرفشویی کلیدهایی را برای «LOCK» یا «CONTROL LOCK» روی پد کنترل O,N در نظر گرفته‌اند. درصورت باز نشدن درب ماشین ظرفشویی، این کلید را پیدا کنید و حداقل سه ثانیه نگه دارید.
  2. منتظر یک بوق یا نشانگر در بالا یا کنار کلید قفل باشید. اگر قفل کنترل فعال شده بود، باید چراغ نشانگر خاموش شود. اگر فعال نشده بود، با این کار چراغ آن روشن و عملکرد آن فعال می‌شود.

دراینصورت، منتظر بمانید تا دستگاه صدای بوق تولید کند که نشان دهنده غیرفعال شدن قفل الکترونیکی است.

کلام آخر

باز نشدن درب ماشین ظرفشویی می‌تواند مشکل چالش‌برانگیزی باشد. این مشکل می‌تواند بنا به‌دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اما مشکل غیرقابل‌حلی نیست. امیدواریم که توضیحات و راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب و توضیح دلیل باز نشدن درب ظرفشویی برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر به‌دلیل شکستگی لولا و ایرادات فنی، مشکل باز نشدن درب ماشین ظرفشویی حل نشد، متخصصان آچاره در اسرع وقت جهت ارائه خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در محل حاضر می‌شوند. فقط کافی است با شماره 1471 تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت نمایید.

سوالات متداول

چند عامل اصلی باز نشدن درب ماشین ظرفشویی چیست؟

چفت شدن درب – قفل شدن مکانیزم درب – قطعی مدار برق – گیر کردن ضربه‌زننده دستگاه - گیر کردن سیستم کنترل الکترونیکی

میکروسوئیچ ماشین ظرفشویی چیست؟

میکروسوئیچ یک کلید اکشن کوچک است که به حداقل فشار واکنش نشان می‌دهد و نقاط تماس را برای کنترل یک دستگاه درگیر می‌کند.

آیا می‌توان شخصا جهت تعمیر یا تعویض میکروسوئیچ اقدام کرد؟

خیر. در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، به‌دلایل ایمنی توصیه نمی‌شود که قفل درب یا میکروسوئیچ را خودتان تعویض کنید و بهتر است از یک متخصص کمک بخواهید.

3.9/5 - (9 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر. من ماشین ظرفشویی بکو 36641 به تازگی خریدم. از همون روز اول درب اتومات باز نمیشه.علامت باز شدن درب هم روی صفحه فعال هست. هیچ منبع معتبری برای رفع مشکلم توی گوگل پیدا نکردم. ممنون میشم اگر راهنمایی ام کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      وقت شما هم بخیر
      یا از میکرو سوئیچ میتونه باشه یا برد مشکل داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا