آموزش تصویری تعویض فن هود خانگی

لوازم خانگیهود و هواکش

کثیف شدن هود آشپزخانه، می‌تواند عملکرد آن را مختل کند و آن‌طور که لازم است، هوا را تهویه نکند و چربی حاصل از پخت‌وپز را از بین نبرد. این روزها در تمام آشپزخانه‌ها یک هود بالای گاز نصب است که بعد از مدتی، به‌خاطر زیاد چربی گرفتن، نمی‌تواند هوا را به‌خوبی مکش کند و لازم است تمیز شود. بنابراین، بد نیست طریقه‌ی تعویض پروانه هود را بدانید تا هر چند وقت یکبار بتوانید خودتان آن را تمیز کنید. با ما باشید با آموزش تعویض فن هود خانگی.

هود آشپزخانه چیست؟ 

هود، که به انگلیسی hood نوشته می‌شود، کلاهکی است که بالا سر گاز نصب می‌شود و فضای آشپزخانه را تهویه می‌کند. همچنین، چربی غذا و بوی نامطبوع محیط را به خودش جذب می‌کند. هود چندین نوع دارد که دو مدل هودهای تصفیه هوا و همینطور هودهای دارای خروجی هوا، از انواع هودهایی هستند که در بازار ایران استفاده می‌شوند.

تعویض فن هود آشپزخانه در ۱۰ مرحله

هود تصفیه کننده

این مدل هودها، ذرات معلق موجود در هوا را به خود جذب می‌کنند و باعث تمیز شدن هوای آشپزخانه می‌شوند.

هودهای خروجی هوا

این هودها به یک کانال وصل هستند و از این طریق، ذرات معلق، بوهای بد و چربی‌ها را به بیرون می‌فرستند.

روش تمیز کردن هود 

هودها هر چند وقت یکبار، پر از چربی می‌شوند و نمی‌توانند به‌خوبی چربی زدایی کنند. یکی از کارهایی که می‌توانید در این صورت انجام دهید، تمیز کردن هود است. 

برای تمیز کردن، یکی از راه‌ها شستن هود است. برای این کار، در ابتدا با کمک دستمال پارچه‌ای و آب گرم، چربی‌ها را کم کنید. می‌توانید از ماشین ظرف‌شویی کمک بگیرید یا خودتان با مایع ظرف‌شویی یا حتی الکل، اقدام به زدودن چربی‌ها و پاک کردن فن هود کنید. در ادامه آموزش تعویض فن هود را مشاهده خواهید کرد.

آموزش تعویض فن هود در ۱۰ مرحله

  1. برق را قطع کنید.
  2. فیلتر و سطح رویی هود را بردارید.
  3. سیم‌های برق را از هود جدا کنید.
  4. تمامی پیچ‌هایی که به هود وصل هستند را جدا کنید.
  5. بخشی از هود که به دیوار یاکابینت وصل است را جدا کنید.
  6. هود جدید را به فیلتر وصل کنید.
  7. کلاهک خود جدید را در جای خود محکم کنید و سیم‌های برق را به بالای آن وصل کنید.
  8. با پیچ و مهره‌ها هود را محکم کنید.
  9. روکش، فیلتر و لامپ‌های هود را نصب کنید. 
  10. برق دستگاه را وصل و روشن کنید تا از کار کردن هود مطمئن شوید.

مراحل انجام کار را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید:

نشانه‌های خرابی هود و دلیل‌های تعویض فن هود

هود هم مانند هر وسیله برقی دیگری بعد از مدتی دچار مشکل می‌شود. مشکلات لوازم برقی خودشان را به شکل سروصدا یا خاموش شدن ناگهانی نشان می‌دهند. در ادامه نشانه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که به محض مواجه شدن با آن‌ها، باید به فکر تعویض فن هود یا کمک گرفتن از نیروهای متخصص برای این کار بیوفتید.

۱. سر و صدای اضافی هود

این مشکل می تواند به علت خرابی یا شل شدن قطعات داخلی هود باشد. در چنین شرایطی، چنانچه توانایی‌های فنی دارید، هود را باز کرده و وضعیت بخش‌های داخلی آن را بررسی کنید. اگر قطعه‌ای سوخته، آن را تعویض، و اگر شل شده محکم کنید. طبق آمار بیشترین سر و صدا به‌علت شل شدن یا آسیب دیدن بلبرینگ ها یا فن هود است.

هود در آشپزخانه چکار میکند

۲. خرابی برق – دلیل تعویض فن خود

ممکن است که هود آشپزخانه شما حین کار کردن ناگهان خاموش شود، یا اصلا از ابتدا روشن نشود. در این شرایط ممکن است مشکل از فیوز باشد و ربطی به خود هود نداشته باشد. ابتدا فیوز را بررسی کنید و اگر سالم بود، سیم‌های برق دستگاه را چک کنید. سیم‌ها گاهی اوقات به دلیل حرارت بالا ذوب می‌شود، یا به مرور زمان دچار فرسایش می‌شوند و لازم است هر چند وقت یکبار بازبینی شوند.

۳. خرابی لامپ

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای هود پیش می‌آید، خراب شدن لامپ‌ها یا همان سوختنشان است. اگر فراموش کنید لامپ را پس از اتمام کارتان خاموش کنید، به مرور زمان می‌سوزند و این مسئله اجتناب ناپذیر است. به‌جز این، حرارت لامپ‌ها منجر به آسیب دیدن سیم‌ها و ایجاد هزینه‌های جدیدتر می‌شود.

۴. کاهش مکش – رایج‌ترین دلیل تعویض فن هود

یکی از مهمترین دلایل تعویض فن هود، درست کار نکردن سیستم مکش آن است. این مشکل بسیار رایج است و معمولا به‌خاطر جذب زیاد چربی‌هایی است که موقع آشپزی کردن به فن هود می‌چسبد. 

نکات قابل توجه هنگام خرید هود آشپزخانه

  • استفاده راحت: هودهای امروزی، قابلیت مدیریت و استفاده با گوشی‌های هوشمند را هم دارند. این ویژگی باعث می‌شود بتوانید کارکرد هود را آن‌طور که خودتان در نظر دارید مدیریت کنید.
  • فیلتر پلی‌اورتان: غذایی که می‌پزید، همیشه روغن خواهد داشت. اگر هود بالای گاز نصب باشد، روغن تا حدودی از غذا جدا شده و بالا می‌رود و منجر به کثیفی هود می‌شود و در نتیجه لازم است که اقدام به تعویض فن هود کنید. فیلتر پلی اورتان مانع جذب گریس و چربی غذا به هود می‌شود. همچنین در زدودن بوی غذا و دود نیز تاثیر خوبی دارد. بنابراین موقع انتخاب هود، به این ویژگی توجه کنید.
  • سنسور حرارتی: سنسور حرارتی ویژگی بسیار مثبتی برای هود خانگی است. این هودها، میزان دمای اتاق را کنترل می‌کنند و چنانچه دما ناگهان بالا برود، هود خودبخود فعال شده و دمای محیط را به تعادل می‌رساند.
  • تایمر: ویژگی مثبت هودهای تایمردار این است که می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید تا در زمان مورد نظر شما روشن و خاموش شود. اینطوری حتی اگر فراموش کنید که آن را خاموش کنید هم جای نگرانی ندارد. مثلا اگر قرار است به مدت یک ساعت شیرینی‌های داخل فر حرارت ببینند و پخته شوند، می‌توانید هود را طوری تنظیم کنید که یک ساعت روشن بماند و بعد خودش خاموش شود. 

هود آشپزخانه

پایان

در این مقاله، علاوه بر آموزش تعویض فن هود، به بررسی ویژگی‌های مثبتی که هر هود باید داشته باشد و مشکلات رایجی که برای هودها پیش می‌آید نیز پرداختیم. اگر برای تعویض هود به مشکل خوردید و خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید، می‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید. برای ارتباط با ما، کافی است که به سایت آچاره مراجعه، و سفارش خود را به رایگان برای تعمیر یا تعویض هود ثبت کنید. همچنین، اگر تجربه تعویض فن هود را دارید یا نکاتی می‌دانید که در این کار می تواند به دیگران کمک کند، در قسمت نظرات مطرح بفرمایید تا دیگران نیز بتوانند از تجربیات شما استفاده کنند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا