8 دلیل روشن نشدن جاروبرقی و روش حل مشکل

لوازم خانگیجاروبرقیویدیو

فرض کنید جاروبرقی را روشن می‌کنید و قصد دارد تمام خانه را ظرف مدت نیم ساعت جارو بزنید ولی با فشردن دکمه پاور جاروبرقی متوجه می‌شود که جاروبرقی روشن نمی‌شود! روشن نشدن جاروبرقی علل مختلفی دارد که در این مقاله از بخش تخصصی تعمیرات لوازم خانگی مجله آچاره به آن خواهیم پرداخت. در ادامه در هشت بخش علت روشن نشدن جاروبرقی را بررسی خواهیم کرد و روش رفع مشکل را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خرابی پریز علت روشن نشدن جاروبرقی

 

یکی از بدیهی ترین علل روشن نشدن جاروبرقی این است که جریان برق به جاروبرقی نمی‌رسد! گاهی مشکل از پریز برق است. برای رفع عیب بهترین کار تست پریز برق با استفاده از ولت متر یا مولتی متر (بخش ولت سنج) است. اگر پریزتان سالم باشد و برق را به‌درستی به دوشاخه برساند، باید عقربه ولت متر عدد‌ ولت۲۲۰ را نشان دهد در غیر این صورت پریز مشکل دارد و باید توسط برقکار و با رعایت نکات ایمنی تعویض یا تعمیر شود.

اگر خودتان قصد دارید سلامت پریز را بررسی کنید حتماً ابتدا فیوز برق منزل را قطع کنید و بعد اقدام به باز کردن و رفع عیب پریز کنید. اگر در خانه دسترسی به ولت متر ندارید می‌توانید‌ به‌‌‌سادگی دو شاخه را در پریز دیگری تست کنید و ببینید که آیا ایراد از پریز مربوطه است و یا دوشاخه جاروبرقی شما دچار مشکل شده.

علت روشن نشدن جاروبرقی

ایراد دوشاخه جاروبرقی

گاه دلیل روشن نشدن جاروبرقی خرابی دو شاخه یا کابل رابط جاروبرقی است. اگر خروجی پریز شما ولتاژ ۲۲۰ ولت را نشان می‌داد مشخص است که پریز سالم است و علت نرسیدن برق به جاروبرقی ایراد در دو شاخه و یا سیم رابط آن است. برای حل این مشکل بدنه دستگاه را باز کنید و ورودی‌های جریان برق به جارو برقی را بررسی کنید. پس از اتصال دو شاخه جاروبرقی به برق از ولت متر کمک بگیرید و ولتاژ ترمینال اصلی جاروبرقی خود را اندازه‌گیری کنید تا متوجه شوید دستگاه چه ولتاژی دریافت می‌کند.

مقاله پیشنهادی آموزش تعمیر جاروبرقی میله

با استفاده از این روش مطمئن خواهید شد که کابل و دوشاخه شما سالم هستند یا ایراد دارند. اگر پریز ولتاژ درستی دارد اما در ترمینال ورودی جاروبرقی این ولتاژ دیده نمی‌شود ابتدا دو شاخه را بررسی کنید. اگر دوشاخه سالم بود و مشکلی نداشت حتماً ایراد از کابل است و باید آن را رفع عیب کنید.

روش دیگری هم برای تست سالم بودن دوشاخه و سیم جاروبرقی وجود دارد که تعمیرکاران جاروبرقی از آن استفاده می‌کنند در این روش مولتی متر را برروی رنج R قرار می‌دهند و پروب‌های آن را به دوشاخه متصل می‌کند. اگر دوشاخه جاروبرقی شما سالم باشد عقربه منحرف شده و عدد مقاومت کوچکی را نشان می‌دهد. در غیر اینصورت دوشاخه باید تعویض شود و از دو شاخه نو استفاده شود. پس از آن نیز باید اگر دوشاخه سالم بود کابل را باید بررسی کنید تا قطعه معیوب پیدا شده و تعویض شود.

خرابی اتصالات داخل جاروبرقی

گاه ممکن است دلیل روشن نشدن جاروبرقی به‌سادگی با بررسی پریز و دوشاخه و کابل برطرف نشود و مشکل جدی‌تر باشد و اتصالات داخل دستگاه قطع شده باشد. در چنین مواقعی برای تعمیر جاروبرقی باید اتصال قطع شده را پیدا کنید. بدنه جاروبرقی را باز کنید و با چشم اتصالات را دنبال کنید. ممکن است سیمی را مشاهده کنید که قطع شده است در چنین مواردی با برقراری اتصال مشکل به‌سادگی حل خواهد شد.

خرابی کلید علت روشن نشدن جاروبرقی

عملکرد کلی جاروبرقی شما به ولتاژی که از طریق کلید به موتور اعمال می‌شود بستگی دارد. اگر کلید به‌درستی کار نکند و ولتاژ به موتور نرسد دستگاه روشن نشده و کار نخواهد کرد. تمام مدارات داخلی جاروبرقی تحت فرمان این کلید قرار دارند لذا تست آن یکی از گام‌های مهم برای پیدا کردن علت روشن نشدن جاروبرقی است.

روش مرسوم تعمیرکاران جاروبرقی این است که از قسمت اهممتر استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود حداقل یکی از سیم‌های متصل به کلید را از مدار جدا کنید و سپس توسط اهم‌تر آن را بررسی کنید. در حالت وصل کلید باید مقاومت صفر یا مقاومت بسیار کمی را نشان دهد و در حالتی که کلید قطع است عقربه اهم متر باید روی بی نهایت قرار بگیرد. اگر هنگام بررسی متوجه شدید این حالات مشاهده نمی‌شود باید کلید را تعویض کنید. هنگام خرید کلید جاروبرقی به مشخصات نامی آن یعنی ولتاژ و جریان دقت کنید.

مشکل در اتصالات بدنه جاروبرقی

گاه دلیل روشن نشدن جاروبرقی از اتصالات بدنه جاروبرقی است. در بعضی مدل‌ها بین قسمت‌های مختلف بدنه جارو یک میکروسوئیچ قرار دارد. اگر اتصال به‌درستی برقرار نشود، میکروسوئیچ در حالت باز قرار می‌گیرد و مدار الکتریکی جاروبرقی را قطع می‌کند این مورد کاملاً به نقشه برق جاروی شما بستگی دارد و باید به صورت تخصصی نقشه جاروبرقی مورد بررسی قرار بگیرد. مثلا ممکن است کلید جاروبرقی روی لوله مکش قرار گرفته باشد و اگر اتصال شلنگ به بدنه جاروبرقی درست برقرار نشود، ارتباط کلید نیز با موتور برقرار نخواهد شد. در چنین حالتی دستگاه روشن نمی‌شود.

بررسی علت روشن نشدن جاروبرقی

محافظ الکتریکی موتور جاروبرقی یا اورلود جاروبرقی

همانطور که از نام قطعه محافظ الکتریکی موتور یا اورلود مشخص است، وظیفه آن محافظت از موتور در برابر سوختن است. مشکلاتی مثل مسدود شدن لوله، پر شدن کیسه جاروبرقی، اتصالی در آرمیچر و اتصالات داخلی باعث افزایش جریان موتور می‌شود و ممکن است سبب سوختن موتور شود. به همین دلیل در سیستم حفاظتی جاروبرقی از قطعه‌ای به نام محافظ الکتریکی استفاده می‌شود.

این سیستم بسته به مدل جاروبرقی می‌تواند پیچیده یا ساده باشد. برای مثال در برخی مدل‌ها پشت کیسه زباله جارو برقی یک کلید فشاری قرار داده می‌شود که وقتی کیسه پر شد و حجم آن از حد مشخصی تجاوز کرد به حالت قطع در بیاید. این کلید طوری تعبیه می‌شود که با قطع شدن آن فاز یا نول اصلی موتور نیز قطع شود و قبل از خالی کردن کیسه و یا قرار دادن کیسه جدید روشن شدن جاروبرقی غیر ممکن باشد. به علاوه جاروبرقی‌ها دارای فیوزی هستند که اگر جریان دریافتی موتور از حد مجاز بیشتر شود فیوز به حالت قطع می‌آید و عملکرد جاروبرقی متوقف خواهد شد.

پر شدن پاکن جاروبرقی

در بعضی از مدل‌های جاروبرقی اورلود، یک قطعه المنت کم وات و یک صفحه فلزی حساس است که با گرمای المنت تحریک شده و ارتباط بین کنتاکت‌های ورودی و خروجی را قطع می‌کند. اگر مدت زیاد طولانی از جارو برقی استفاده شود گرمای موتور با انبساط صفحه حساس باعث می‌شود که عملکرد متوقف شود. همانطور که بیان شد سیستم اورلود طوری طراحی شده است که با مدار موتور جاروبرقی به صورت متوالی یا سری قرار بگیرد و بروز مشکل در آن مانع عملکرد جاروبرقی خواهد شد. برای تست اورلود جاروبرقی می‌توان یکی از سیم‌های متصل به آن را جدا کرد و از مولتی متر (R)استفاده کرد. در صورتی که اورلود سالم باشد عقربه تقریباً عدد صفر را نشان خواهد داد و در غیر این صورت باید تعویض شود.

علت روشن نشدن جاروبرقی : خرابی برد دیمر جاروبرقی

اکثر جاروبرقی‌ها این امکان را دارند که با سرعت و قدرت‌های مختلفی بتوانند کار کنند تا کاربر بتواند بر حسب نیاز خود میزان قدرت دستگاه را تنظیم کند. برای دستیابی به این هدف از دیمر و یا خروجی‌های مختلف موتور استفاده می‌شود. دیمر قطعه‌ای است که در تعیین ولتاژ جاروبرقی نقش مهمی دارد.

بعضی دیمر‌ها طوری طراحی می‌شوند که از ولتاژ صفر تا ۲۲۰ ولت محدوده تغییرات داشته باشد و اگر ولوم بر روی ولتاژ صفر قرار گرفته باشد موتور روشن نخواهد شد. بنابراین ممکن است علت روشن نشدن جاروبرقی شما تنظیم اشتباه دیمر یا معیوب بودن آن باشد که در این صورت باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

علت روشن نشدن جاروبرقی : خرابی دیمر جاروبرقی

سوختن موتور جاروبرقی

این مورد بدترین و پرهزینه‌ترین دلیل روشن نشدن جاروبرقی است. اگر موتور جاروبرقی شما سوخته باشد از آنجایی که اتصال برق برقرار نمی‌شود و به‌تبع میدان مغناطیسی تشکیل نمی‌شود، دستگاه کار نخواهد کرد. برای تست سوختن موتور جاروبرقی کافی است به پیچک‌ها و آرمیچر موتور توجه کنیم. در اغلب موارد موتور سوخته کاملا سیاه به نظر می‌رسد.

محاسبه رایگان هزینه عیب‌یابی و تعمیر جارو برقی!

بوی سوختگی نیز یکی از علائم ساده نشان‌دهنده سوختگی موتور جاروبرقی است. البته یادتان باشد بوی سوختگی جاروبرقی حتما به معنی سوختن موتور نیست و می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. داغ شدن بیش از حد جاروبرقی هشداری است که خبر از احتمال سوختن موتور می‌دهد پس بهتر است نسبت به آن حساس باشید! تمیز نکردن جاروبرقی و روی هم جمع شدن گرد و غبار مهمترین جلوی تبادل حرارتی دستگاه را می‌گیرد و جاروبرقی را در معرض سوختگی قرار می‌دهد. تمیز کردن فیلتر هم کمک زیادی به افزایش عمر مفید موتور می‌کند.‌  

امیز کردن و تعمیر جاروبرقی توسط تکنسین

دقت کنید که گاهی موتور سالم است اما عیب کوچکی باعث کار نکردن آن می‌شود. مثلاً ارتباط یکی از زغال‌ها با کلکتور برقرار نشده برقرار نمی‌شود. می‌توانید به کمک مولتی متر چنین ایراداتی را به‌سادگی شناسایی و رفع کنید.

برای تعمیر جاروبرقی خود تنها از خدمات آنلاین تعمیر جاروبرقی آچاره استفاده کنید تا از خدمات با کیفیت، قطعات اورجینال با فاکتور معتبر، هزینه منصفانه و خدمت‌رسانی در کمترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

4.6/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید