تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

7 علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی چیست؟

لوازم خانگیماشین لباسشویی

زمانی که ماشین لباسشویی‌تان بدون هیچ مشکلی کار کند، تنها بویی که احساس می‌کنید بوی شوینده‌ای است که داخل ماشین ریخته‌اید. اما بلند شدن بوی سوختگی از ماشین لباسشویی، مثل سوختگی لاستیک، نشانگر یک مشکل جدی‌ست که احتمالا باید نگران شوید! ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی بپردازیم تا اگر در حین شستن لباس‌هایتان با این بو آشنا شدید، بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

نکات کلیدی

  • از آن‌جایی که مدل لباسشویی‌ها فرق دارد، علت بوی سوختگی در آن‌ها هم می‌تواند با هم متفاوت باشد.
  • حساس‌ترین قسمت‌ها که ممکن است منجر به بلند شدن بوی سوختگی شوند، یاتاقان‌ها، موتور، لاستیک درب و سیم‌کشی دستگاه است.

دلایل بوی سوختگی ماشین لباسشویی چیست؟

تشخیص دقیق علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی، به نوع ماشین شما بستگی دارد. ماشین لباسشویی‌ها به 2 نوع دسته‌بندی می‌شوند: آن‌هایی که از بالا باز می‌شوند و آن‌هایی که از جلو.

حال نگاهی می‌اندازیم به علت بو دادن ماشین لباسشویی در هر دو حالت.

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی‌ هایی که از بالا باز می‌شوند

۱. اولین علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی: شل شدن یا گیر کردن تسمه

موتوری که داخل لباسشویی‌ست به یک تسمه وصل است. وقتی پروسه شستشو آغاز می‌شود، موتور فعال می‌شود و این تسمه را می‌چرخاند. انرژی از طریق تسمه، دیگ شستشو را می‌چرخاند و لباس‌ها به گردش درمی‌آیند.

تسمه‌ی موتور باید همیشه به‌خوبی در جای خود باشد؛ تسمه‌ای که درست نصب نشده، شل می‌شود یا گیر می‌کند و موتور نمی‌تواند آن را بچرخاند. این مشکل می‌تواند یک علت بوی بد ماشین لباسشویی باشد.

برای رفع مشکل، تسمه را دربیاورید و به‌درستی نصب کنید. اگر تسمه پوسیده شده، بهتر است یکی دیگر نصب کنید. 

علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی

۲. داغ شدن بیش از حد پمپ تخلیه

همان‌طور که از اسمش پیداست، وظیفه‌ی این پمپ خارج کردن آبی است که داخل ماشین جمع شده. پمپ تخلیه در قسمت عقبی ماشین لباسشویی و نزدیک به زمین قرار دارد و تقریبا در تمامی لباسشویی‌ها هم در همین موقعیت است.

تخلیه‌ی آب در لباسشویی مسیر مشخصی دارد. اما چندین علت می‌تواند در این کار مشکل ایجاد کند. برای مثال، ممکن است مسیر تخلیه گرفته باشد و آب نتواند خارج شود. به‌جز آن، خراب بودن شیر آب می‌تواند کاری کند که آب مدام داخل دیگ لباسشویی بریزد و فعالیت مدام پمپ بی‌تاثیر شود. 

بروز چنین مشکلی، باعث می‌شود پمپ یک لحظه هم استراحت نکند و داغ شود. علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی می‌تواند همچین چیزی باشد.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

برای رفع مشکل باید منشا مشکل را پیدا کنید. دقت داشته باشید که داغ شدن پمپ تخلیه منشا مشکل نیست و فقط یک نشانه است. بهتر است شیر آب را چک کنید و ببینید که مسیر تخلیه نگرفته باشد. در صورت گرفتگی مسیر تخلیه، مانع را رفع کنید و  اگر دیگر نتوانستید عیب دستگاه را پیدا کنید، از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

۳. دیگر علت بوی سوختگی ماشین؛ داغ کردن موتور

موتور با کمک تسمه که به آن وصل شده و زودتر در موردش صحبت کردیم، دیگ شستشو را می‌چرخاند. زمانی که دستگاه چندین ساعت پیاپی پر از لباس شود و دیگ را زیادی پر کرده باشید، داغ می‌کند. در چنین شرایطی شما بوی سوختگی چیزی مثل لاستیک سوخته را احساس خواهید کرد.

علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی سامسونگ

ممکن هم است موتور به دلایل دیگری خراب شده باشد و انرژی زیادی مصرف کند. همین مسئله منجر به داغی دستگاه خواهد شد. اگر فکر می‌کنید دستگاه در وضعیت خیلی خطرناکی نیست، پیش از روشن کردن مجدد آن، چند ساعتی بگذارید استراحت کند و لباس کمتری داخلش بریزید. در دفترچه راهنمای تمام لباسشویی‌ها مقدار باری که باید داخلشان قرار گیرد درج شده است.

دلیل بوی سوختگی لباسشویی‌ هایی که از جلو باز می‌شوند

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

۱. خراب شدن لاستیک دور درب

لاستیک داخل درب لباسشویی مانع بیرون ریختن آب در حین چرخش می‌شود. زمانی که سرعت چرخش خیلی بالا باشد، یاتاقان‌ها به ثابت ماندن دیگ کمک می‌کنند؛ اما اگر یاتاقان‌ها از کار بیفتند، دیگ در جای خود دچار لغزش می‌شود و نمی‌توان کنترلش کرد. این کار موجب اصطکاک بالای دیگ شستشو با لاستیک دور درب می‌شود و نهایتا بوی سوختگی به مشام می‌رسد.

برای رفع بوی سوختگی ماشین لباسشویی، بهتر است یاتاقان‌ها عوض شوند و در صورتی که لاستیک‌ هم آسیب دیده، آن را نیز عوض کنید.

بلند شدن دود از ماشین لباسشویی

۲. شلنگ آب جدید

اگر بعد از نصب شلنگ جدید بوی سوختگی احساس کردید، بهتر است اول شلنگ را عیب‌یابی کنید و بعد بقیه بخش‌ها را چک کنید.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

نحوه بررسی شلنگ آب برای پیدا کردن علت بوی سوختگی از ماشین لباسشویی:

  • دستگاه را با آب گرم پر کنید.
  • پیش از آغاز سیکل شستشو و چرخش دیگ، دستگاه را بلافاصله متوقف کنید.
  • اگر بوی سوختگی فقط زمان آبگیری دیگ احساس می‌شود، این بو از شلنگ است. از آن‌جایی که پروسه شستشو هنوز آغاز نشده، پس این مشکل ربطی به موتور و پمپ ندارد.
  • اگر بوی سوختگی بعد از روشن شدن و چرخیدن ماشین احساس شد، مشکل به پمپ و موتور برمی‌گردد.

علت بوی بد ماشین لباسشویی

۳. فرسوده شدن و داغ کردن یاتاقان‌ها

دیگ شستشو خیلی سریع می‌چرخد. پایه‌های فلزی که دیگ رویشان می‌چرخد، یاتاقان دیگ شستشو نام دارند و موجب چرخش بی‌عیب‌ونقص دیگ می‌شوند.

به مرور زمان، این تایاقان‌ها فرسوده می‌شوند و دیگ به‌درستی نمی‌چرخد. اصطکاکی که بین دیگ و یاتاقان‌ها ایجاد می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل بوی سوختگی ماشین لباسشویی باشد.

تنها راه رفع این مشکل، تعویض یاتاقان‌هاست. عوض کردن یاتاقان کار دشواری نیست اما دسترسی به آن‌ها می‌توان بسیار چالش‌برانگیز باشد. بهتر است این کار را به یک تعمیرکار باتجربه بسپارید.

علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی

۴. خرابی سیم‌کشی داخلی

یک علت دیگر بلند شدن بوی سوختگی در لباسشویی به سیم‌کشی‌ها و دوشاخه‌ی آن برمی‌گردد. سیم‌ها ممکن است در اثر گذر زمان فرسوده شوند و همین مشکل می‌تواند منجر به بلند شدن دود از ماشین لباسشویی یا صرفا بوی لاستیک سوخته شود. بهتر است سوکت و فیوز را بررسی کنید تا به منشا مشکل برسید. 

توصیه می‌شود که شستشوی لباس را در ساعاتی از روز که مصرف برق کمتر است انجام دهید تا فشار زیادی به دستگاه نیاید.

جمع‌بندی

در این مقاله، علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی‌های مختلف را بررسی کردیم؛ بنابراین اگر دنبال علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی سامسونگ یا علت بوی سوختگی ماشین لباسشویی ال جی می‌گردید، کافی‌ست همین موارد را بررسی کنید و مشکل را بیابید.

توصیه می‌کنیم که خودتان تصمیم به تعمیر و رفع مشکلات نکنید؛ چون ممکن است نتیجه‌ی مورنظرتان را به‌دست نیاورید. پیشنهاد ما به شما، کمک گرفتن از تعمیرکاران لباسشویی آچاره است. با ورود به وب‌سایت آچاره، بهترین تعمیرکاران هر شهر را پیدا خواهید کرد که آماده‌ی کمک‌رسانی به شما هموطنان عزیز هستند. تنها کافی‌ست چند مرحله ساده برای ثبت سفارش انجام دهید و تعمیرکار موردنظرتان را انتخاب کنید تا خدمات، در روز و ساعتی که شما مشخص کرده‌اید، انجام شوند.

4.2/5 - (24 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام.لباسشویی جدیدی که برای بار اول استفاده شده و بوی سوختگی میده هم دلیلش همین دلایلیه که گفتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید