باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ (بررسی ۷ دلیل!)

ساختمانبرقکاریجک پارکینگ

تا به حال پیش آمده که از بیرون برگردید و ببینید که درب پارکینگ خود به خود باز شده، در حالی که شما پس از خروج آن را بسته بودید؟ یا متوجه شوید دربی که باز بوده ناگهان بسته شده است. علت باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ چیست؟ همراه ما باشید تا در این مقاله این مورد را بررسی کنیم.

علت باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ

۱. ریموت و بازکننده‌ی دیواری

ریموتی که برای باز کردن درب پارکینگ استفاده می‌کنید، یک ترانزیستور یا فرستنده است که با ارسال پیامی به سنسورهای در، موجب باز شدن آن می‌شود. در هنگام بررسی علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت، اول مطمئن شوید که ترانزیستوری که کارش باز و بسته کردن درب است، درست کار می‌کند. دکمه‌های ریموت را چک کنید چون ممکن است به‌طور موقت یا دائم، گیر کرده باشند. دکمه‌های دیواری را هم بررسی کنید. اگر دکمه‌ها به هر دلیلی گیر کرده باشند، باعث مدام باز و بسته شدن در می‌شوند.

ریموت پارکینگ را کجا نگه می‌دارید؟ اگر در جایی نگهش می‌دارید که مدام وسیله‌ای با آن تماس پیدا می‌کند و احتمال فشار وارد شدن به دکمه‌ها زیاد است، می‌تواند علت باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ همین برخورد اجسام با دکمه‌ها باشد. همچنین، دکمه‌ها را یکی یکی چک کنید و عملکردشان را بررسی کنید. شاید هم باتری ریموت تمام شده باشد و لازم باشد بررسی‌اش کنید. دکمه‌های گیر کرده و باتری‌های ضعیف دو تا از ساده‌ترین مشکلاتی هستند که برای درب پارکینگ می‌توانند پیش بیایند.

علت باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ (بررسی ۷ دلیل)

 

۲. کد/فرکانس‌های مشابه

سیگنالی که از ریموت به در پارکینگ می‌رود، در فرکانس مشخصی حرکت می‌کند و کد خاصی دارد. ممکن است کسی در همسایگی شما هم درب پارکینگ مشابهی داشته باشد. این مشکل البته بیشتر در پارکینگهای قدیمی رخ می‌داد. روش بررسی این مشکل نیز بسیار ساده است. آیا وقتی همسایه شما درب پارکینگ را باز می‌کند، درب پارکینگ شما هم باز می‌شود؟ اگر مشکل همین بود، می‌توانید فرکانس آن را مجددا تنظیم کنید. برای  این کار باید ریموت مجددا برنامه‌ریزی شود. هر کدام از ریموت‌ها مدل خاصی برای برنامه‌ریزی را دارند، بنابراین بهتر است این کار را خودتان انجام ندهید و از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. 

۳. وجود اجسام مزاحم

برخی پارکینگ‌ها  یک آپشن ایمنی دارند که مکانیزم معکوس هم نامیده می‌شود. این مکانیزم در واقع سنسوری است که نزدیک زمین، درست جایی که در بسته می‌شود نصب شده. کار این سنسور، حفظ کردن جان افراد و جلوگیری از خسارت زدن به اجسامی است که جلوی این سنسور قرار می‌گیرند. علت باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ می‌تواند این باشد که وقتی سنسور حس کند چیزی مانعش شده است، عملکرد معکوس پیدا می‌کند و باز می‌شود. 

علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت

این ویژگی مثبت، در برخی مواقع می‌تواند آزاردهنده باشد. اگر در دارد بسته می‌شود و ناگهان مانعی مانند تکه‌ای سنگ، چوب یا همچنین چیزی احساس کند، مکانیزم معکوس فعال می‌شود. پارکینگ را بررسی کنید و اگر جعبه یا هر چیزی دیگری آنجا هست که نزدیک آستانه در قرار دارد، آن را جابجا کنید. حتی ممکن است در زمستان برف جمع شده نزدیک درب پارکینگ هم این مکانیزم معکوس را فعال کند.

۴. تراز نبودن سنسورهای ایمنی

اگر تمامی اجسام مزاحم را برداشتید، اما باز هم درب پارکینگ در نیمه‌های مسیرِ بسته شدن، باز می‌شود، ممکن است مشکل به‌خاطر تراز نبودن سنسورهای ایمنی باشد. 

سنسورهای ایمنی که به آن‌ها چشمی نیز گفته می‌شود، در دو طرف در پارکینگ هستند. این دو سنسور باید دقیق روبروی هم قرار بگیرند و هم‌تراز باشند که در پارکینگ عملکرد درستی داشته باشد و به‌خوبی وصل شود. زمانی که چیزی مانع اتصال نور دو چشمی شود، یا در اثر همتراز نبودن نورها با هم یک خط را تشکیل ندهند، مکانیزم معکوس فعال می‌شود. در صورت تراز نبودن چشمی‌ها، خطی تشکیل نمی‌شود  و این پیام به در ارسال می‌شود که مانعی سر راهش قرار گرفته. در چنین شرایطی، باید از تعمیرکاران درب پارکینگ برقی بخواهید تا نگاهی به سنسورها بیاندازند و آن‌ها را تعمیر کنند.

تراز نبودن چشمی‌های درب پارکینگ

۵. خراب شدن مدار برقی

یکی از مواردی که می‌تواند منجر به باز پ بسته شدن خود به خود درب پارکینگ شود، هوا است. طوفان، برف سنگین و گرد و خاک شدید می‌تواند منجر به قطعی برق یا نوسانات آن شود. اگر جدیدا برق منزلتان قطع شده، ممکن است همین مسئله ریو مدارهای برقی که مسئول باز و بسته کردن در پارکینگ هستند اثر گذاشته باشد.  این مسئله می‌تواند علت باز نشدن درب پارکینگ با ریموت یا بسته شدن خودبه‌خود آن باشد.

حل این مشکل ساده نیست. اگر فکر می‌کنید که نوسانات برق اخیر ممکن است روی درب پارکینگ اثر گذاشته باشد، باید حتما از یک متخصص کمک بگیرید تا وضعیت مدار را چک کند.

۶. خراب شدن سیم‌کشی‌ واحد کنترل

در پارکینگ شما سیمی هست که از واحد موتور، که در مرکز مدار است و در سقف قرار دارد، به باز کننده در که داخل دیوار جاسازی شده، کشیده شده است. سیم‌هایی هم هستند که در میان فاصله مرکز مدار تا در قرار گرفته‌اند و اگر هر کدامشان ذره‌ای آسیب دیده باشند، ممکن است باعث شود که در پارکینگ خودبه‌خود باز شود. 

از دلایلی که منجر به خراب شدن سیم‌کشی‌ها می‌شود، می‌توان به برخورد میخ یا اجسام تیز دیگر داخل پارکینگ به سیم‌ها، جویدنشان توسط موش‌ها، یا فرسایششان به خاطر هوا اشاره کرد. هر دلیلی که داشته باشد، از آن‌جا که این مشکل به برق کل پارکینگ برمی‌گردد، بهتر است اجازه دهید متخصصین آن را بررسی کنند و خودتان وارد عمل نشوید.

مطلب پیشنهادی: آموزش نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک

۷. شکستن اسپرینگ‌ها

اسپرینگ یا فنر شکسته، در کارکرد درب اتوماتیک پارکینگ نقش دارد. فنرهای شکسته، کلا کار در را مختل می‌کنند. فنرها سایزهای مختلفی دارند اما در هر سایزی که باشند، قلب  درب پارکینگ محسوب می‌شوند. متاسفانه خیلی پیش می‌آید که فنرها خراب شوند اما باز هم ما توصیه می‌کنیم خودتان سعی نکنید در صورت شکستن، خودتان تعویضشان کنید. درهای  پارکینگ سنگین هستند و موقع تعویض فنرها، احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارد.

علت باز و بسته شدن خود به خود درب پارکینگ

مطلب پیشنهادی: صدا دادن جک درب پارکینگ + راه‌های کم کردن صدای جک

پایان

باز و بسته شدن ناگهانی درب پارکینگ، می‌تواند بسیار آزاردهنده و حتی خطرناک باشد. اگر در چارچوب در ایستاده باشید یا خودروتان را قرار داده باشید و در ناگهان بسته شود، می‌تواند به شما آسیب بزند. بنابراین چنین مشکلی را به هیچ عنوان پشت گوش نیندازید و برای رفع مشکل، هرچه سریعتر اقدام کنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا