آموزش نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک

ساختمانبرقکاریجک پارکینگ

نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک در ساختمان‌های جدید به یک موضوع عادی تبدیل شده است که علاوه‌بر حفظ امنیت ساختمان، تا حد زیادی در وقت و انرژی ساکنین نیز صرفه‌جویی می‌کند؛ تصور کنید بخواهید برای هربار که می‌خواهید به‌وسیله خودرو از درب پارکینگ عبور کنید، مجبور باشید برای باز و بسته کردن درب از ماشین خود خارج شوید، این روند مسلماً برای شما بسیار وقت‌گیر خواهد بود.

در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم تا در مورد آموزش نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک توضیحاتی را ارائه دهیم تا شما اطلاعات کاملی در این‌باره به‌دست آورید. بدین منظور چند نوع جک درب پارکینگ پرکاربرد در ایران یعنی برندهای سیماران، میلان و سوزوکی را برای آموزش نصب جک انتخاب کرده‌ایم.

جک درب پارکینگ اتوماتیک چیست؟

جک درب پارکینگ اتوماتیک که به آن جک پارکینگی نیز گفته می‌شود، ابزاری است که به‌وسیله آن، درب اماکن مسکونی، اداری و انواع درب پارکینگ ساختمان‌ها یا هر مکانی که محل تردد خودرو است را تبدیل به یک سیستم اتوماتیک می‌کند. نحوه کار این جک به این صورت که تنها با فشار دادن یک دکمه درب پارکینگ باز و بسته می‌شود. جک درب اتوماتیک به 2 شکل بازویی و ریلی وجود دارد که نوع بازویی برای درب‌های تک‌لنگه یا دولنگه و نوع ریلی نیز مخصوص درب‌های کشویی است.

انواع مختلفی از جک درب پارکینگ وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیز مدل‌های متنوعی دارند. در ادامه آموزش نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک را در 3 مدل سیماران، میلان و سوزوکی آورده‌ایم، همچنین مطالبی نیز در رابطه با نصب جک پارکینگ اتوماتیک بیرون بازشو بیان شده است.

نحوه نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک

راهنمای نصب جک درب پارکینگ سیماران

برای نصب جک پارکینگ از نوع سیماران در دو مدل Q60 و Q70 مراحل زیر را طی کنید:

  1. 2 نقطه که یکی برای مکان نصب جک روی چارچوب و نقطه دوم هم روی لنگه درب است را در نظر بگیرید، برای این کار جک‌های پارکینگ سیماران را باز کنید و درب ساختمان را ببندید و تقریباً 50 میلی‌متر جک پارکینگ سیماران را برای رگلاژهای بعدی به داخل فرو ببرید.
  2. براکت‌ها (تکیه‌گاه‌ها) را ببندید و آن‌ها را درون شکاف آغازین و پایانی جک پارکینگ سیماران وصل کنید و سپس پیچ‌هایشان را ببندید.
  3. اکنون نوبت به تراز کردن جک پارکینگ سیماران با سطح افق است، این کار یک روند کاملاً اصولی بوده و برای هر مدل جک متفاوت است؛ زیرا اصول محاسبه خاصی برای هر مدل در نظر گرفته شده است.
  4. درنهایت محل تکیه‌گاه‌ها را روی خود درب و چارچوب مشخص و محکم نمایید، برای این کار می‌توانید از جوش فلز استفاده کنید.

البته لازم است بگوییم که مراحل ذکرشده به‌عنوان راهنمای نصب جک درب پارکینگ سیماران، به‌صورت کلی توضیح داده شده است و برای نصب جک پارکینگ به‌صورت تخصصی، حتماً لازم است که از کمک یک متخصص استفاده کنید؛ زیرا برای هر مدلی دستور نصب متفاوتی وجود دارد.

نکات مورد توجه در نصب جک پارکینگ سیماران:

  • قسمت انتهایی جک پارکینگ سیماران باید روی چارچوب درب یا در مکانی که درب در آن‌جا چارچوب دارد، نصب شود.
  • فتوسل‌ها (چراغ چشمک‌زن) که یکی از متعلقات جک پارکینگ سیماران هستند، باید در قسمت بالایی درب نصب گردند.
  • برای نصب چشمی‌های الکترونیکی از دیگر متعلقات جک پارکینگ سیماران باید توجه داشته باشید که درب به چه صورتی باز می‌شود؛ زیرا اگر درب به طرف داخل ساختمان باز می‌شود، باید دقت کنید که هنگام نصب درب‌ها منجر به مختل شدن دید چشمی‌ها نشود.
  • اگر درب ساختمان به سمت داخل ساختمان باز می‌شود و می‌خواهید که چشمی‌ها در بیرون درب ساختمان نصب شوند، باید فتوسل‌ها را روبه‌روی هم و در یک راستا و در ارتفاع حداکثری 60 سانتی‌متری از کف زمین بر روی چارچوب نصب نمایید.

درب پارکینگ

مطلب پیشنهادی: باز و بسته شدن خودبه‌خود درب پارکینگ

انواع جک پارکینگ سیماران

جک پارکینگ سیماران به جک ایتالیایی پروتکو بسیار شبیه است؛ زیرا در ابتدا شرکت سیماران از جک‌های پروتکو ایتالیا الگوبرداری و حتی از موتور آن استفاده کرده بود؛ لذا مدار قبلی که Q60 نام داشت، مربوط به آن زمان است. اما در حال حاضر شرکت سیماران تمام قطعات جک پارکینگ را خودش تولید می‌کند و مدار Q70 در این دسته جدید قرار می‌گیرد.

از مزایای مدار فرمان Q70 این است که:

  • در هنگام نصب قادر هستید برای باز و بسته شدن درب، به‌طور جداگانه یک‌لنگه یا دولنگه آن را تنظیم کنید.
  • این امکان فراهم شده است تا خطا به‌همراه کد خطا قابل تشخیص باشد، در ضمن می‌توانید حساسیت تشخیص موانع را نیز تغییر دهید.
  • به کارت قفلی برای اتصال به قفل برقی احتیاج نخواهید داشت.
  • می‌توانید برای هر جک، زمانی را به‌صورت جداگانه برای باز و بسته کردن درب تنظیم نمایید.
  • این مدار از قابلیت فست کلوز پشتیبانی می‌کند.
  • مدل Q70، تایم گذر پیاده‌ یا نفررو دارد.

ضمناً در هنگام خرید و نصب جک پارکینگ اتوماتیک سیماران دقت داشته باشید که این جک‌ها در 2 نوع ریلی و بازویی تولید می‌شوند. در مدل بازویی که با نام مدل فراز و در سه نوع S, P و V طراحی شده است، دکمه‌های ریموت جک پارکینگ سیماران را می‌توان به‌صورت معمولی، تک‌لنگه‌ای و STOP برنامه‌ریزی نمود.

آموزش نصب جک درب پارکینگ میلان

در ادامه، مراحل آموزش نصب جک درب پارکینگ میلان را که یکی از پرفروش‌ترین جک‌های ساخت ایران است را به‌صورت کلی شرح خواهیم داد:

مراحل نصب سخت‌افزاری

در ابتدا باید با توجه به مکان نصب، پایه را برروی چارچوب درب نصب نمایید؛ بنابراین ممکن است به کنده‌کاری برای ایجاد فضای مناسب برای نصب نیاز داشته باشید. (میزان فضایی که گلدانی ابتدای جک دارد، ارتفاعی در حدود 40 سانتی‌متر و عمق 25 سانتی‌متر است.)

  • پایه ابتدایی را با فاصله 15 سانتی‌متر از لولای درب و با ارتفاعی حدوداً 20 سانتی‌متر به سمت خودتان جوش کنید و جک را برروی پایه سوار کنید.
  • درب را به میزان دلخواه و تا زاویه حداکثر 110 درجه باز نمایید.
  • سپس پایه جلو را روی بازو سوار کنید و به درب بچسبانید.
  • حالا با استفاده از یک ماژیک جای آن را برروی درب کاملاً مشخص کنید.
  • اکنون درب را ببندید و پایه را از بازو جدا کنید و آن را سر جای علامت‌گذاری‌شده جوش دهید.
  • سپس بازوی جک‌ها را خلاص کرده و برروی درب سوار کنید.
  • درب را با دست، باز و بسته کنید تا در صورت وجود هرگونه اشتباهی، آن را اصلاح کنید.درب پارکینگ اتوماتیک
  • مدار کنترل را با استفاده از پیچ و رول‌پلاک، در کنار درب و در نزدیکی برق ورودی نصب نمایید. (توجه داشته باشید که با باز شدن درب، مدار کنترل همچنان در دسترس بماند.)
  • چشمی‌ها را در فاصله 25 الی 50 سانتی‌متری در بیرون ساختمان نصب کنید.
  • فلاشر را در سردر ورودی به حالتی نصب نمایید که از فاصله 20 الی 30 متری، داخل کوچه قابل مشاهده باشد.

مطالعه بیشتر: آموزش تبدیل گوشی به ریموت پارگینگ

مراحل سیم و سیم‌کشی بازوی جک میلان

اگر محل نصب جک درب پارکینگ نوساز باشد، می‌توانید از لوله‌های برقی که قبلاً تعبیه شده است، استفاده کنید. اما در غیر اینصورت باید از چارچوب درب برای رد کردن سیم‌ها استفاده نمایید، بهتر است توسط دریل بر روی چارچوب سوراخ ایجاد شود.

    1. برای نصب جک درب پارکینگ میلان باید یک کابل 3 در 1.5 از هر بازو تا مدار کنترل کشیده شود.
    2. سپس از هر چشمی یک کابل تلفنی 2 زوج و برای فلاشر نیز یک سیم نایلون 2 در 0.75 در نظر بگیرید.
    3. سیم‌ها را با توجه به کاتالوگی که هنگام خرید جک میلان در داخل جعبه قرار دارد، نصب نمایید.
    4. درب را نیمه‌باز کنید و بازوها را به‌وسیله کلید خلاص‌کن برروی حالت غیردستی یا اتوماتیک قرار دهید.

درب پارکینگ ساختمان

چند نکته در رابطه با آموزش نصب جک درب پارکینگ میلان

شرکت میلان 2 مدل جک با نام‌های Mohest 400 و 500 عرضه کرده است که تفاوت آن‌ها فقط در اندازه شفت آن‌ها است. اندازه شفت جک میلان 400 دقیقاً 40 سانتی‌متر است و اندازه شفت مدل 500 نیز 50 سانتی‌متر. همین 10 سانتی‌متر تفاوت باعث می‌شود که جک میلان مدل Mohest 500 قادر باشد تا برای درب‌های بلندتر تا 3.5 متر در هر لنگه مورد استفاده قرار بگیرد.

جک پارکینگ میلان 220 ولت است، لذا از یک مدار کنترل فول با همین ولتاژ استفاده می‌کند، که به‌عنوان یکی از کامل‌ترین کنترل باکس‌های جک پارکینگی است که تاکنون ارائه شده است.

آموزش نصب جک درب پارکینگ سوزوکی SUZUKI

قبل از شروع نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک از هر نوعی و مدلی، لازم است که ابتدا از سالم بودن لولاها و درب اطمینان حاصل کنید.

مراحل آموزش نصب جک درب پارکینگ سوزوکی:

  • جعبه بورد را نصب کنید و سیم‌کشی چشمی و فلاشر را نیز انجام دهید.
  • بهترین مکان را بر روی درب که محل محکمی برای فشار برروی درب است، انتخاب نمایید.
  • مطابق نقشه زیر، برروی چارچوب درب 2 فاصله که به نام‌های A و B شناخته می‌شود را مشخص نمایید.

فاصله A: بستگی به زاویه بازشو درب دارد و معمولاً در درب‌هایی که بین 90 تا 100 درجه باز می‌شوند، عدد 15 یا 16 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

فاصله B: اگر جک Kb400 را انتخاب کرده باشید، باید مجموع دو برابر A و B، برابر با 32 باشد. به‌عنوان مثال اگر فاصله 15:A باشد، اندازه B برابر با 17 خواهد بود.

نصب جک درب پارکینگ سوزوکی SUZUKI

  • بعد از این مراحل، شروع به جوشکاری نمایید و هر 2 پایه راست و چپ را نصب کنید.
  • برای خلاص کردن می‌توانید از آچار مخصوصی که درون جعبه موجود است، استفاده کنید. آچار را در جای خود قرار داده و آن را 180 درجه بچرخانید.
  • درب را تا زوایه‌ای که قرار است باز شود، باز کنید و محل قرارگیری پایه سر جک را علامت‌گذاری و سپس جوشکاری کنید. (سر جک پایه باید 3 درجه یا نیم سانتی‌متر پایین‌تر از ته جک در نظر گرفته شود.)
  • سیم الکتروموتور را به‌ترتیب نصب کنید. (درب رو M1 و درب زیر M2) توجه کنید که سیم آبی همواره در قسمت وسط قرار گرفته و 2 سیم دیگر همراه با خازن در CL و OP قرار می‌گیرند.
  • اکنون درب دوم شروع به باز شدن می‌کند، درب دوم که چهار‌پنجم (4/5) مسیر خود را طی کرد، دکمه ریموت را بزنید تا جک شروع به حرکت آهسته کند.
  • صبر کنید تا درب به زاویه دلخواه برسد، سپس بار دیگر کلید ریموت را بزنید تا درب‌ها آهسته شروع به بسته شدن کنند.
  • در این مرحله از آموزش نصب جک درب پارکینگ سوزوکی، شما می‌توانید جک را باز و بسته کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید فرمان‌های بیشتری را از طریق پارامترها اجرا نمایید.
  • برای استفاده از فشار نهایی باید دکمه A را بزنید تا به عبارت Pr برسید؛ اکنون دکمه B را آن‌قدر بزنید تا به عبارت ‌CS برسید؛ در این مرحله دکمه C را بزنید و سپس di را به حالت En درآورید.
  • اکنون باید دکمه B را بزنید تا به کلمه SA برسید و سپس دکمه C را بزنید؛ می‌بینید که سیگنال چشمک می‌زند و درخواست شما اجرا می‌شود؛ در واقع با این درخواست بعد از بسته شدن درب، یک فشار نهایی 2 ثانیه‌ای به درب وارد شده و درب بسته می‌شود.

بعد از اتمام مراحل نصب، برق شهری را قطع کرده و آن را بعد از 5 ثانیه مجدداً وصل کنید. اکنون بورد آماده انجام تمام مراحل است.

آموزش نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک بیرون بازشو

در مورد نحوه نصب جک درب پارکینگ بیرون بازشو باید بگوییم که این جک‌ها عملکردی رو به سمت بیرون ساختمان دارند. هرچند در اکثر موارد از جک‌های داخل بازشو استفاده می‌شود اما در برخی موارد فضای داخلی پارکینگ یا فضای پشتی درب به‌صورتی است که جای کافی برای باز شدن درب به‌سمت داخل وجود ندارد. در این موارد از جک‌هایی که به سمت بیرون عمل می‌کنند، استفاده می‌شود.

نحوه نصب جک درب پارکینگ بیرون بازشو به این صورت است که همانند جک‌های داخل بازشو، باید در ابتدا پنل یا صفحه موردنیاز به‌عنوان زیرسازی نصب شود، این پلیت برای نصب بازوها و اهرم‌های جک در مراحل بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آن‌جایی که نصب جک پارکینگ بیرون بازشو روی درب و در قسمت بالای آن انجام می‌شود، لازم است که پلیت و پایه جک در بالای درب و به‌سمت فضای داخلی نصب شوند؛ زیرا به این ترتیب از احتمال برخورد اشیاء با جک جلوگیری خواهد شد.

نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک بیرون بازشو

همچنین بهتر است از پلیتی با اندازه 5 تا 7 سانتی‌متر استفاده شود. بعد از نصب پلیت، جک موردنظر نصب شده و بازوهای جلویی و عقبی جک روی آن سوار شوند. در این مرحله باید به فضای لازم به زاویه‌دهی بازوها نیز توجه داشته باشید.

به این ترتیب مراحل مکانیکی نصب جک پارکینگ بیرون بازشو به اتمام می‌رسد. در این جک‌ها نیز باید فلاشر را روی درب نصب کنید و سنسورهای چشمی را در قسمت پایینی درب و در جایی که مانعی روبه‌روی آن وجود نداشته باشد، نصب نمایید. در نهایت با کددهی به ریموت و تنظیم برنامه‌ها، زمان و نحوه باز و بسته شدن درب برنامه‌ریزی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: صدا دادن جک درب پارکینگ

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله آچاره سعی کردیم به ساده‌ترین بیان، آموزش نصب جک درب پارکینگ اتوماتیک را در اختیار شما قرار دهیم. شما با توجه به این نکات قادر خواهید بود تا این روند را با گمترین چالش احتمالی و در مدت زمانی کوتاه پشت سر بگذارید. در صورتی که در این زمینه سوالی در ذهن خود داشتید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

امیدواریم که توانسته باشید از این مطالب برای نصب جک پارکینگ خود، استفاده لازم را برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام من سوالاتی در مورد جک معمولیه درب راه پله ونیز درب ورودیه محل کارم دارم که ارتباط دقیق وکامل با سرقت های پی در پی از محل کار من میشده والان نیز امنیت جانی ومالی همچنان وجود ندارد.خواهشمندم نحوه ارتباط با متخصص رو برای افراد مشخص کنید

    1. سلام وقت بخیر. برای این کار می‌تونید از سرویس تعمیر جک پارکینگ آچاره استفاده کنید. همچنین می‌تونید با شماره 1471 هم تماس بگیرید و مشکل خودتون رو مطرح کنید تا همکاران ما بهتر شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا