با 8 مشکل متداول درب آسانسور آشنا شوید!

ساختمانآسانسور

مشکلات درب آسانسور از جمله مسائلی است که بسیاری از مالکان و مدیران ساختمان‌ها هرازگاهی با آن مواجه می‌شوند. گاهی این مشکلات جدی‌تر شده و باعث صدمات جانی به افراد می‌شوند. از جمله این مسائل محکم بسته شدن درب آسانسور است که ممکن است به سرنشینان آسیب برساند.
مشکلات درب آسانسور و آسیب‌های ناشی از آن معمولاً زمانی رخ می‌دهند که قطعات محافظ درب دچار نقص شده باشند. این قطعات محافظ شامل چشم الکترونیک درب آسانسور، لبه انعطافی ایمنی و آشکار ساز درب آسانسور و دیکتاتور آسانسور می‌شود.
علاوه بر این، درهایی که از نظر سرعت بسته شدن و نیروی بسته شدن به درستی تنظیم نشده باشند ممکن است به مسافران برخورد کرده و باعث آسیب دیدگی افراد شوند. در خانه‌های آپارتمانی قدیمی‌تر آسانسورهایی با درهای بیرونی از نوع چرخشی می‌توانند باعث آسیب‌ انگشتان و دست‌ها در اثر بسته شدن خیلی سریع درها شوند.

بررسی مشکلات اصلی درب آسانسور

آسانسورها را می‌توان در بسیاری از مکان‌ها جمله پارکینگ‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، آپارتمان‌ها، هتل‌ها، و فرودگاه‌ها یافت. در مکان‌های شلوغ ممکن است از آنها صد بار یا بیشتر در یک روز استفاده شود.بررسی مشکلات اصلی درب آسانسور

در حالی که آسانسورها به طور کلی یک راه امن و راحت برای رسیدن به سطوح مختلف ساختمان هستند، اما در صورت خرابی و بروز مشکلات اصلی درب آسانسور می توانند خطری جدی برای افراد ایجاد کنند و اغلب باعث تصادفات وحشتناک و صدمات فاجعه آمیز یا مرگ شوند.

یکی از این مشکلات که ارتباطی مستقیم با سلامت افراد دارد محکم بسته شدن درب آسانسور است. این اتفاق ناخوشایند و خطرناک ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. علت محکم بسته شدن درب آسانسور هر چه باشد باید هر چه زودتر برای رفع آن اقدام کرد. در ادامه این مقاله به برخی مشکلات اصلی درب آسانسور می‌پردازیم که می‌توانند مشکلاتی را برای ساکنین ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید : آموزش ریست آسانسور

علل شایع سوانح مربوط به درب آسانسور

زمانی که آسانسورها معیوب هستند یا نیاز به تعمیر دارند، افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند ممکن است به طرق مختلف آسیب ببینند. دلایل رایج وقوع این حوادث عبارتند از:

1. لبه ایمنی یا سنسور درب

لبه ایمنی آسانسور که سنسور درب نیز نامیده می‌شود وسیله‌ای است که ورود و خروج افراد از آسانسور را “حس” می‌کند. این قطعه روی درگاه آسانسور مونتاژ شده و از یک قاب فرستنده الکترونیکی باریک و کشیده تشکیل شده است.لبه ایمنی یا سنسور درب

زمانی که سنسورهای آسانسور به درستی کار نکنند، درب آسانسور ممکن است خیلی سریع بسته شود و گاهی اوقات افرادی که قصد ورود یا خروج از آسانسور را دارند آسیب می‌بینند. بنابراین خرابی سنسورها را می‌توان مهم‌ترین علت محکم بسته شدن درب آسانسور دانست.

اگر سنسور درب آسانسور کار خود را متوقف کند درها بدون حس کردن افراد یا اشیا در زمان‌های از قبل برنامه ریزی شده بسته می‌شوند. از آنجایی که اکثر مردم منتظر می‌مانند تا درهای آسانسور دوباره باز شوند و از آن عبور کنند خرابی لبه ایمنی می‌تواند خطرناک باشد.

2. اپراتور درب آسانسور

اپراتورهای درب دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که از آن‌ها انتظار می‌رود. آن‌ها مسئول بستن و باز کردن درهای آسانسور با فشار دادن دکمه بوده و شامل چندین قطعه متحرک می‌شوند.

در واقع اپراتورهای درب آسانسور قطعات متحرک بیشتری نسبت به سایر اجزاء آسانسور دارند. از آنجایی که اپراتور درب در حال استفاده مداوم است دچار ساییدگی و پارگی مکرر می‌شود. به همین دلیل، خرابی اپراتور درب به ویژه برای آسانسورهای تجاری مهم‌ترین علت باز و بسته شدن درب آسانسور است.

بیشتر بخوانید : آموزش تنظیم سرعت درب آسانسور

اپراتور درب آسانسور

با این حال نگران نباشید. خرابی اپراتور درب به گیر افتادن مسافران در داخل آسانسور منتهی نمی‌شود. در واقع وجود ایراد در اپراتور درب به عدم باز یا بسته شدن کامل درهای آسانسور یا باز و بسته شدن در زمان‌های نامناسب منجر خواهد شد.

تعویض اپراتور درب یکی از تعمیرات پرهزینه‌ای است که با توجه به دفعات استفاده از آن‌ انجام می‌شود. اما به دلایل ایمنی و حفظ سلامت مسافران، تعمیر اپراتور درب آسانسور که یکی از مهم‌ترین مشکلات اصلی درب آسانسور محسوب می‌شود باید جزء اولویت‌ها قرار گیرد.

3. جک آسانسور

یکی دیگر از مشکلات اصلی درب آسانسور مربوط به آسانسورهای هیدرولیک می‌شود. اگر ساختمان شما مجهز به آسانسور هیدرولیک است جک جزء مرکزی است که بار آسانسور شما را بالا و پایین می‌کند.

از آنجایی که جک جزء اصلی عملکرد آسانسور است مدل‌های هیدرولیک جدیدتر دارای ویژگی‌هایی هستند که جک را در برابر اثرات محیطی از جمله فرسایش محافظت می‌کند. برخی از این عوامل محیطی عبارتند از نمک و مواد شیمیایی موجود در خاک و همچنین آب‌های زیرزمینی و جریان الکتریکی در مناطق اطراف.

بیشتربخوانید : مراحل و نحوه تعویض روغن موتور آسانسورجک آسانسور

اکثر جک‌های جدید دارای یک پوشش محافظ به عنوان سپر در برابر عناصر خورنده هستند. گاهی اوقات، مدل‌های قدیمی‌تر از این محافظت برخوردار نیستند و باعث می‌شود که جک در برابر سایش و پارگی آسیب‌پذیرتر شود. این فرسایش را می‌توان یکی دیگر از مشکلات اصلی درب آسانسور دانست.

4. پمپ و موتور هیدرولیک

پمپ و موتور هیدرولیک قطعه پیچیده‌ای از ماشین آلات است که شامل یک یا چند سیلندر هیدرولیک و همچنین یک سوپاپ کنترل الکترونیکی و یک مخزن روغن می‌شود. بسیاری از پمپ‌ها و موتورهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بی صدا و روان کار کنند اما ممکن است به سرعت فرسوده شوند.

اگر آسانسور شما توقف‌های نامنظم دارد و درب آن بصورت مداوم باز و بسته می‌شود این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از خراب شدن سیستم پمپ هیدرولیک باشند. بنابراین خرابی موتور هیدرولیک آسانسور یکی دیگر از چندین علت باز و بسته شدن درب آسانسور است.

5. کنترل کننده آسانسور

اگر یک “مغز” در آسانسور شما وجود داشته باشد آن کنترل کننده آسانسور است. کنترلر آسانسور سیستم الکترونیکی است که سرعت، تراز، کنترل درب و عملکرد دکمه‌های اضطراری را تنظیم می‌کند.  کنترل کننده معمولاً خارج از آسانسور قرار دارد.

خرابی کنترلر آسانسور می‌تواند فاجعه بار باشد چون باعث مشکلات اصلی درب آسانسور شده و می‌تواند علت محکم بسته شدن درب آسانسور محسوب شود.کنترل کننده آسانسور

خوشبختانه، احتمال کمی وجود دارد که کنترل کننده آسانسور بشکند زیرا هیچ فشار فیزیکی در طول کارکرد معمولی روی آن وارد نمی‌شود. با این حال، اتصال کوتاه یا خرابی این قطعه همچنان امکان‌پذیر است.

6. خرابی آرام بند درب آسانسور

آرام بند قطعه‌ای است که در بالای درب آسانسور نصب می‌شود. گاهی اوقات تنظیم نبودن دیکتاتور و خرابی آرام بند علت محکم بسته شدن درب آسانسور هستند. در این شرایط، درب آسانسور با شدت بسته می‌شود و ممکن است آسیب‌هایی را به مسافران وارد نماید.

7. از تنظیم خارج شدن درب آسانسور

تغییرات آب و هوا می‌تواند روی عملکرد درب آسانسور اثر بگذارد. با گرم و سرد شدن هوا و انبساط و انقباض درب، تنظیم درب آسانسور به هم می‌خورد. با این که این تغییرات در حد چند میلی‌متر است اما می‌تواند علت بروز مشکلات اصلی درب آسانسور باشد.

علت محکم بسته شدن درب آسانسور

حل این مشکل به دست سرویس‌کاران حرفه‌ای آسانسور است و برای رفع این ایراد درب معمولا زبانه قفل را سوهان می‌کشند. البته سوهان کشی باید به دقت انجام شود تا به عملکرد درب آسیبی نرساند.

برای تعمیر و نگهداری آسانسور از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

8. خرابی قفل درب آسانسور

خرابی قفل درب آسانسور یکی از چندین علت باز و بسته شدن درب آسانسور است. گاهی اتفاق می‌افتد که کابین آسانسور به طبقه نرسیده اما درب بی موقع باز می‌شود. اینجاست که باید بگوییم قفل درب خراب شده است.

عملکرد قفل درب آسانسور دقیقا مشابه قفل درب خانه است و در چارچوب درب در تمام طبقات ساختمان نصب شده است. اندازه آن حدودا 30 سانتی‌متری است و هر زمان کابین در طبقه تعیین نشده ثابت نشود زبانه قفل درب بیرون آمده و باعث قفل شدن درب آسانسور می‌شود.مشکلات درب آسانسور

حال اگر کابین در طبقه درستی توقف کرده باشد این زبانه وارد قفل شده و درب آسانسور باز می‌شود. خرابی قفل درب یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات اصلی درب آسانسور است که اگر به موقع تعمیر نشود صدمات جانی را به دنبال خواهد داشت.

جمع‌بندی

درب‌ها یکی از مهم‌‌ترین قطعات آسانسور هستند. هر آسانسور به طور متوسط ​​200000 بار در سال باز و بسته می‌شود. هر بار که آسانسور در یک طبقه متوقف می‌شود درب آن باید روان و ایمن باز و بسته شود. در واقع بیش از 70 درصد از اتفاقات مربوط به مشکلات اصلی درب آسانسور می‌شوند. در این مقاله به 8 مشکل درب آسانسور اشاره شد که باید در سرویس دوره‌ای طبق چک‌ لیست سرویس آسانسور بررسی و رفع شوند.

بررسی علت باز و بسته شدن درب آسانسور و مشکلات مربوط به آن از جمله اقداماتی است که باید به موقع انجام شود. پیدا کردن علت محکم بسته شدن درب آسانسور و رفع عیوب احتمالی می‌تواند در حفظ ایمنی افراد مؤثر باشد و سلامت ساکنین را نیز تضمین کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا