مکانیزم بخاری گازی بدون دودکش+نکات ایمنی و راهنمای خرید

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

یکی از موضوعاتی که با فرا رسیدن فصول سرد سال می‌تواند برای ما تبدیل به چالش شود، سیستم گرمایشی ساختمان است. امروزه سیستم‌های گرمایشی در مدل‌های مختلفی وجود دارد اما یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی، بخاری است که در خانه‌های امروزی، با توجه به استفاده بیشتر از سیستم‌های گرمایشی جدیدتر، استفاده از آن کم شده است.

گاهی اوقات ممکن است هوا برای مدتی کوتاه یا حتی فقط برای چند روز از سال به‌قدری سرد شود که شما به یک سیستم گرمایشی دیگر هم نیاز داشته باشید.

در این شرایط بخاری بهترین گزینه است؛ اما با توجه به این‌که ممکن است محل نصب بخاری در ساختمان تعبیه نشده باشد، این سؤال پیش می‌آید که آیا بخاری گازی بدون دودکش کار می‌کند؟ قطعاً جواب منفی است مگر این‌که بخواهید از بخاری‌های گازی بدون دودکش استفاده کنید. در ادامه این مقاله از مجله آچاره بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

برای خدمات بهتر در زمینه تعمیر بخاری گازی بدون دودکش از متخصصین آچاره مشاوره بگیرید.

نکات کلیدی

جواب به این سوال ایا بخاری بدون دودکش برای منزل مناسب است در این مقاله گنجانده شده است. در این مطلب به نکات ایمنی بخاری بدون دودکش برای خرید ان پرداخته می‌شود. به‌طور کلی به مزایا و معایب آن عنوان شده است.

بخاری گازی بدون دودکش بخریم یا با دودکش؟

اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید برای جواب دادن به این سؤال در نظر بگیریم، این است که آیا محل نصب این نوع بخاری گازی در خانه تعبیه شده است یا خیر. بعد از این مورد و در صورتی که امکان استفاده از بخاری گازی دودکش‌دار وجود داشت، باید این نکته را در نظر بگیریم که بخاری گازی بدون دودکش به‌راحتی قابل جابه‌جایی و حمل است.

همچنین امکان نصب بخاری گازی بدون دودکش روی دیوار هم وجود دارد. به‌طور معمول در بخاری‌های گازی بدون دودکش شاهد شعله باکیفیت‌تری هستیم و میزان گاز مونوکسیدی هم که توسط این بخاری‌ها تولید می‌شود، بسیار کمتر از میزان گاز تولیدی توسط بخاری گازی‌های با دودکش است.بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی دودکش‌دار برای این‌ که محیط را گرم کند، میزان قابل‌توجهی از اکسیژن محیط را می‌گیرد و در نتیجه، مونوکسید زیادی تولید می‌کند که می‌تواند برای سلامت افراد مضر باشد. در صورتی که میزان گاز کربن مونوکسید در یک فضا از حد قابل‌قبولی بیشتر شود، منجر به مرگ انسان خواهد شد.

در بخاری گازی دودکش دار، گاز مونوکسید کربن به‌وسیله لوله بخاری به بیرون از محیط منتقل می‌شود. زمانی که از بخاری گازی دودکش‌دار استفاده می‌کنید، باید علاوه بر تهیه دودکش باکیفیت، از کیفیت خودِ بخاری نیز مطمئن شوید. معمولاً از این مدل بخاری در خانه، اتاق، مساجد، سالن و … استفاده می‌شود.

در هر صورت زمانی که شما قصد استفاده از بخاری گازی را دارید، باید همواره 2 نکته را مدنظر قرار دهید:

  1. به هیچ عنوان از بخاری گازی در حمام استفاده نکنید.
  2. تحت هیچ شرایطی سر دودکش بخاری را درون آب قرار ندهید.

قبل از روشن کردن این دستگاه تمیز کردن بخاری برقی را جدی بگیرید.

مکانیزم بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی بدون دودکش، مکانیزمی مشابه بخاری گازی دودکش‌دار دارد؛ اما تفاوت این 2 در این است که در بخاری گازی بدون دودکش به دلیل برخورداری از طراحی برنر، شعله با راندمان بالایی از ترکیب سوخت و اکسیژن تولید می‌شود و به همین دلیل، میزان مونوکسید کربنی که در این نوع بخاری تولید می‌شود، بسیار کم است. در این بخاری‌ها شعله در حالت بهینه‌ای تولید شده و کمترین میزان اکسیژن را برای تولید شعله مصرف می‌کند.

برای تعمیر بخاری از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

سیستم ایمنی بخاری گازی بدون دودکش

ترموکوبل بخاری گازی بدون دودکش به دلیل نوع آلیاژی که در آن به کار برده شده است، از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل زمانی که شعله در آن کم می‌شود، ترموکوبل عمل کرده و جریان گاز قطع می‌شود.

سیستم ایمنی استفاده‌شده در این بخاری‌ها (ODS (Oxygen Detection Safety-pilot نام دارد. این سیستم به کمبود اکسیژنِ محیط بسیار حساس است و به‌راحتی آن را تشخیص می‌دهد. هر زمان که میزان اکسیژن محیط به کمتر از 18 درصد برسد، بخاری بلافاصله خاموش خواهد شد.

معایب بخاری گازی بدون دودکش

این بخاری‌ها برای استفاده در فضاهای بسته مناسب نیستند و باید در فضاهایی استفاده شوند که هوا در جریان است. فضاهایی مانند مغازه‌ها و مکان‌های پر رفت‌وآمد. معایب بخاری گازی بدون دودکش

مزایای بخاری‌های گازی بدون دودکش

نکات ایمنی بخاری بدون دودکش بسیار مهم است و از مزایایی آن به‌شمار می‌رود. برخورداری از سیستم ایمنی ods و حفظ رطوبت موجود در هوا از فواید این دستگاه است.

1. برخورداری از سیستم ایمنی ods

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفتیم، این سیستم به‌طور خودکار میزان اکسیژن موجود در محیط را بررسی می‌کند و در صورتی که این میزان کمتر از 18 درصد باشد، ترموکوبل عمل می‌کند و بخاری خاموش می‌شود.

2. حفظ رطوبت موجود در هوا

زمانی که محیط شروع به گرم شدن می‌کند، رطوبت هوا به‌طور طبیعی گرفته خواهد شد و هوا خشک می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی در افراد شود. استفاده از بخاری گازی بدون دودکش این مزیت را دارد که به دلیل سوخت کامل، هیدروژن آزاد می‌شود که در ترکیب با اکسیژن هوا، منجر به ایجاد رطوبت ملایمی خواهد شد.

  • به دلیل نداشتن دودکش به‌راحتی می‌توانید آن را جابه‌جا کنید.
  • می‌تواند گرمای یکنواخت و مطلوبی را به فضا ببخشد.
  • همه هوای گرمی که تولید می‌کند، به فضا منتقل می‌شود.
  • نسبت به بخاری‌های دارای دودکش قیمت کمتری دارد.
  • میزان مصرف گاز آن کمتر است و در نتیجه، هزینه مصرف سوخت آن نیز کمتر خواهد بود.حفظ رطوبت موجود در هوا

بخاری گازی بدون دودکش فن‌دار

بخاری گازی بدون دودکش در دو مدل فن‌دار و بدون فن طراحی و تولید می‌شود. مهم‌ترین تفاوتی که بخاری بدون دودکش فن دار نسبت به مدل معمولی آن دارد، این است که حرارت با سرعت بیشتری از طریق فن به محیط منتقل و پخش می‌شود و می‌تواند محیط را سریع‌تر به دمای مطلوب برساند.

استفاده از بخاری گازی بدون دودکش برای منزل

پاسخ این سؤال منفی است. شما به هیچ عنوان نمی‌توانید از این بخاری‌ها در منازل و آپارتمان‌ها استفاده کنید. استفاده از این بخاری‌ها در منازل، توسط شرکت ملی گاز ممنوع اعلام شده است. در فضاهای بسته شرایط استفاده از این بخاری‌ها وجود ندارد و می‌تواند جان افراد را مورد تهدید قرار دهد.

بررسی قیمت

قیمت این بخاری‌ها با توجه به برند و مدلشان متفاوت است. شرکت‌های آبسال و پلار این بخاری‌ها را تولید می‌کنند و قیمت محصولات هر شرکت متفاوت از دیگری است. همین‌طور مدل فن‌دار و بدون فن این بخاری‌ها نیز نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

برای پاسخ به سوا کدام سیستم گرمایشی برای خانه مناسب‌تر است؟مقاله موردنظر مطالعه کنید.بررسی قیمت 

نکاتی که باید در زمان خرید در نظر بگیرید

موقع خرید بخاری بدون دودکش باید به یک سری نکات توجه کنید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

1. ابعاد محیط را در نظر بگیرید

قبل از هر چیز شما باید مشخص کنید که قصد استفاده از بخاری در چه قسمتی را دارید. ابعاد محیط را بررسی کنید. اگر ابعاد اتاق کوچک‌تر از سالن باشد، شما بخاری کوچک‌تری نیاز دارید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

2. ایمنی بخاری

اگر فرزند کوچک دارید یا از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، باید از نظر ایمنی خرید بخاری را بررسی کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود. حتماً بخاری بدون دودکش شما باید مجهز به سیستم تشخیص اکسیژن محیط باشد.ایمنی بخاری

3. ابعاد بخاری گازی بدون دودکش

تمامی بخاری‌های گازی بدون دودکش خانگی دارای ابعاد خاص هستند و قبل از اقدام به خرید آن‌ها باید در رابطه با محل نصب بخاری خوب فکر کرده باشید و با در نظر گرفتن ابعاد محیط، برای خرید بخاری موردنظر خود اقدامات لازم را انجام دهید.ابعاد بخاری گازی بدون دودکش

4. امکان نصب کردن بخاری بدون دودکش

بعضی از مدل‌های بخاری‌های بدون دودکش، از امکان نصب روی دیوار برخوردار هستند. همچنین بعضی از آن‌ها نیز قابلیت نصب روی زمین را دارند. مدل‌های طرح شومینه بخاری بدون دودکش فقط قابلیت نصب روی زمین را دارند.

همچنین مدل‌هایی که می‌توان آن‌ها روی دیوار نصب کرد، وزن کمی دارند، سبک هستند و فضای کمی را به خود اختصاص می‌دهند.

5. بررسی میزان انرژی مصرفی

بخاری‌ گازی بدون دودکش هم مانند سایر لوازم خانگی از رده مصرف انرژی برخوردار است و در زمان خرید شما باید میزان مصرف انرژی آن را بررسی کنید.بررسی میزان انرژی مصرفی

تأثیرات آلودگی ناشی از بخاری گازی بدون دودکش روی سلامت انسان

استفاده از بخاری گازی بدون دودکش تا حدودی میزان آلاینده‌های موجود در هوا را افزایش می‌دهد و این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات تنفسی در افراد شود. افراد مبتلا به آسم باید در مورد انتخاب این بخاری‌ها دقت بیشتری کنند، به‌خصوص اگر کودکان یا افراد مسن به این بیماری مبتلا باشند.

بخاری بدون دودکش دی‌اکسید نیتروژن تولید می‌کند که بدون بو و نامرئی است و می‌تواند برای سلامت افراد مضر باشد. گاز دیگری که توسط این مدل بخاری تولید می‌شود، مونوکسید کربن است که باعث کاهش اکسیژن بدن فرد شده و سطح هوشیاری افراد را دچار اختلال می‌کند.

زمانی که مونوکسید کربن موجود در یک فضا بیش از حد زیاد شود، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را دچار درد قفسه سینه یا آنژین می‌کند. این شرایط برای افراد سیگاری مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز مضر است. علاوه بر این‌ها، کودکان خردسال، نوزادان و افراد مسن نیز در معرض خطرات احتمالی قرار خواهند داشت.

مونوکسید کربن زیاد در هوا باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و از علائم مسمومیت با مونوکسید کربن می‌توان به خستگی، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف و گیجی اشاره کرد. میزان زیاد این گاز می‌تواند موجع به مرگ افراد نیز شود.

برای درک بهتر مقاله کارآمدترین سیستم گرمایشی 1400 چیست؟ مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی خصوصیات بخاری گاری بدون دودکش، تلاش کردیم تا تمام اطلاعات مهم به منظور انتخاب و استفاده از یک بخاری مناسب و ایده‌آل را در اختیار شما قرار دهیم. شما با مطالعه نکاتی که به مرور آن‌ها پرداختیم می‌توانید یک تصمیم آگاهانه را در این روند اتخاذ کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا