تمیز کردن بخاری برقی در 5 گام

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

پیشرفت‌های فنی و علمی در زمینه‌های مختلف با هم ادغام شده‌اند تا صنعت گرمایش صنعتی مدرن را شکل دهند. پیش از این هرگز این صنعت، چنین اوجی را در راندمان گرمایشی مشاهده نکرده بود. در حال حاضر سیستم‌های گرمایشی (انواع بخاری‌) بیشترین میزان راندمان حرارتی ممکن را با کمترین مقدار گرمای هدر رفته، تولید می‌کنند. در ادامه این مقاله به موضوع تمیز کردن بخاری برقی و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیکی و علمی در زمینه‌های مختلف با هم ادغام شده و صنعت گرمایش صنعتی مدرن و بخاری‌ها را شکل داده است. انواع مختلف بخاری‌ها، به طور گسترده در صنایع گوناگون برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند.

سرویس‌های منظم و تمیز کردن بخاری الکتریکی کمک می‌کند تا آنها بدون هدر رفت انرژی کار کنند و عمر وسیله شما چند برابر شود. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نحوه تمیز کردن بخاری و اهمیت تعمیر بخاری گازی این کار با شما صحبت کنیم.

نکات کلیدی

با توجه به اینکه بخاری از نوع برقی است بهتر است در استفاده از مواد شوینده دقت شود زیرا ممکن است خطرناک باشد و به رنگ بدنه آسیب بزند یا و موجب اشتعال باشد مخصوصا اگر بخواهید قسمت داخلی بخاری را تمیز کنید. برای از بین بردن لکه روی بخاری می‌توان از موادی مانند سرکه، جوش شیرین و  سایر موارد استفاده کرد.

مراحل تمیز کردن بخاری برقی

به طور کلی، تمیز کردن بخاری 5 مرحله دارد که ما در ادامه به طور کامل به شرح آنها می‌پردازیم:

  1. بخاری را خاموش کنید

همیشه برای کارهای تعمیراتی با احتیاط پیش بروید. به عنوان مثال اگر قصد تمیز کردن بخاری برقی را دارید، باید بخاری را خاموش کرده و دوشاخه آن را از پریز برق جدا کنید. شاید بنظر شما خاموش بودن شعله بخاری کافی باشد، اما باید به خاطر داشته باشید که تمام دستگاه‌های الکتریکی، مقداری الکتریسیته ذیره شده را در مدار خود حمل می‌کنند، حتی اگر خاموش شده باشند.

تمیز کردن بخاری برقی

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

حال حدود ده تا پانزده دقیقه زمان دهید تا بدنه بخاری خشک شود. می‌توانید انگشت خود را روی بدنه بیرونی بخاری بگذارید تا بررسی کنید که آیا محفظه در زمان لمس خنک است یا خیر.

هنگامی که دستگاه به درستی خنک شد، مدار گرمکن را با استفاده از یک فازمتر آزمایش کنید. فازمتر باید بتواند حتی خفیف‌ترین اثر جریان الکتریکی را که از سیستم عبور کرده را دریافت کند. بعد از اطمینان از این مورد، فرآیند نظافت بخاری برقی آغاز می‌شود.

نظافت بخاری و تمیز کردن شومینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  1. قسمت بیرونی بخاری برقی را تمیز کنید

اکنون که بخاری برقی شما خاموش شده، وقت تمیز کردن بخاری است. بیشتر بخاری‌ها، دارای یک پوشش بیرونی محافظتی هستند که از دسترسی مستقیم به اجزای داخلی آن با دست محافظت می‌کند.

با گذشت زمان، ممکن است لایه‌ای از گرد و غبار یا حتی لکه‌ها روی سطح بدنه انباشته شود و در صورت عدم از بین بردن لکه روی بخاری، به بخش‌های داخلی نفوذ کنند. پس همیشه سعی کنید سطح بخاری خود را با یک پارچه یا دستمال مناسب، غبار روبی کنید تا از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری شود.

گاهی، تمیز کردن بخاری با دستمال شدنی نیست و لکه‌ها بسیار زیاد و مقاوم هستند. از این رو شما می‌توانید از لکه برهای مناسب، برای از بین بردن لکه‌های سخت روی پلاستیک و فلز ساخته شده‌اند، استفاده کنید. در زمان تمیز کردن بخاری با شوینده‌ها، بسیار مراقب باشید، زیرا برخی از آنها بسیار قابل اشتعال یا حتی سمی هستند.

اگر بخاری شما برقی است و مجبورید برای از حذف آلودگی‌ها از شوینده‌های مایع استفاده کنید، حتما بعد از اتمام کار خود، اجازه دهید بدنه بخاری از طریق هوا خشک شود. زیرا برخورد آب یا رطوبت با جریان الکتریسته می‌تواند باعث سانحه شود.

تمیز کردن محفظه بیرونی بخاری، تنها نیمی از کار است. بیشتر بخاری‌ها حتی در بخش‌های داخلی، به‌ویژه فیلترهای هوا، نیاز به تمیز کردن کامل دارند. برای دسترسی به اجزای داخلی بخاری خود، ابتدا باید بدنه را جدا کنید. به بدنه بخاری خوب نگاه کرده و نحوه اتصال آن به بخش مرکزی دستگاه را مشاهده کنید.

اگر با پیچ به هم چسبیده باشد، باید هر پیچ را با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف باز کنید. همه پیچ‌ها را در یک ظرف کوچک نگه دارید تا آنها را از دست ندهید. اگر دستگاه شما با گیره یا بست ایمن شده است، به سادگی گیره‌ها را یکی یکی باز کنید.

حال از یک انبردست قابل تنظیم برای جدا کردن دستگیره ترموستات بخاری استفاده کنید. ابتدا توری‌ها را جدا نکنید. برداشتن دستگیره نه تنها احتمال آسیب تصادفی به ترموستات خود را کاهش می‌دهد، بلکه ممکن است شما را از خدمات تعمیر پرهزینه یا حتی نیاز به خرید یک بخاری جدید نجات دهد.

روش تبدیل شومینه هیزمی به گازی روش‌های مختلی دارد که توصیه می‌شود توسط تکنسین‌ها انجام شود.

از بین بردن لکه روی بخاری

بخاری یکی از وسایل گرمایشی پرکاربرد در فصل سرما است. در طول استفاده از بخاری، ممکن است لکه‌هایی روی آن ایجاد شود. این لکه‌ها می‌توانند ناشی از گرد و غبار، سوختگی لباس یا پلاستیک و سایر عوامل باشند.

از استفاده از مواد شوینده قوی و ساینده برای تمیز کردن بخاری خودداری کنید، زیرا ممکن است به رنگ یا بدنه بخاری آسیب وارد کنند. در صورت استفاده از اسپری پاک‌کننده، حتماً دستورالعمل‌های روی محصول را به دقت مطالعه کنید. با رعایت این نکات می‌توانید به راحتی لکه‌های روی بخاری خود را از بین ببرید و آن را تمیز و درخشان نگه دارید.

برای از بین بردن لکه روی بخاری، به روش‌های زیر می‌توان عمل کرد:

1. استفاده از سرکه

سرکه یک ماده پاک‌کننده طبیعی است که می‌تواند برای از بین بردن بسیاری از لکه‌ها از جمله لکه روی بخاری استفاده شود. برای این کار، مقداری سرکه را روی یک دستمال نرم اسپری کنید و سپس آن را روی لکه بکشید. پس از چند دقیقه، لکه را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

2. استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نیز یک ماده پاک‌کننده طبیعی است که می‌توان برای از بین بردن لکه روی بخاری استفاده کرد. برای این کار، مقداری جوش شیرین را روی لکه بپاشید و سپس آن را با یک مسواک نرم بسابید. پس از چند دقیقه، لکه را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

3. استفاده از اسپری پاک‌کننده

در صورت عدم موفقیت در از بین بردن لکه با روش‌های فوق، می‌توانید از یک اسپری پاک‌کننده مخصوص بخاری استفاده کنید. این اسپری‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم خانگی تهیه کنید.

  1. فضای داخلی بخاری برقی را تمیز کنید

در این مرحله از تمیز کردن بخاری باید پوشش بیرونی آن را بردارید، باید با هرگونه آلودگی که در بخش‌ها و اجزای داخلی جمع شده است، مقابله کنید. شما می‌توانید با استفاده از گردگیر هوای فشرده، گرد و غبار یا کثیفی را که در منافذ، توری‌ها یا دریچه‌های بخاری جمع شده را پاکسازی کنید.

وجود گرد و غبار جمع شده در نزدیکی المنت، ممکن است میزان گرمایشی دستگاه شما را از بین ببرد. در این مرحله از تمیز کردن بخاری دقت داشته باشید که هرگز از مواد شوینده و لکه ‌برها برای غبار روبی استفاده نکنید. زیرا بیشتر این مایعات به شدت قابل اشتعال هستند و اگر کاملاً از روی بخاری خشک نشوند، می‌توانند باعث آتش گرفتن دستگاه شما شوند.

همچنین سعی کنید از استفاده از آب صابون برای تمیز کردن اجزای داخلی بخاری فضا خودداری کنید زیرا آب صابون خشک نشده می تواند به این اجزا آسیب برساند یا باعث زنگ زدگی آنها شود.

اگر با سیم کشی برق یا حتی واحد ترموستات داخل بخاری خود برخورد کردید، سعی کنید در صورت امکان به آنها دست نزنید. سیم‌کشی موجود در داخل بخاری فوق‌العاده حساس است و یک تغییر یا تنظیم نادرست، ممکن است باعث خرابی دستگاه شما شود.

پس غبار روبی بخش‌های داخلی با استفاده از گردگیر هوای فشرده تمام ذرات گرد و خاک را از بین ببرید. شما همچنین با استفاده از یک جاروبرقی که نوک آن باریک است، می‌توانید هر گونه کثیفی که در امتداد توری‌ها یا دریچه‌ها یا حتی اطراف عنصر گرمایش ایجاد شده است را مکش کنید.

تمیز کردن بخاری برقی

  1. بخاری را دوباره جمع کنید

حال که کار تمیز کردن بخاری برقی تمام شده است، باید بخاری خود را دوباره ببندید. قبل از مونتاژ مجدد مطمئن شوید که فضای داخلی خشک است. در این راستا می‌توانید با استفاده از سشوار در حالت خنک، این روند را تسریع ببخشید.پس بعد از مطمئن شدن از قطعات داخلی، بدنه بیرونی را روی قاب اصلی گاشته با پیچ‌های موجود ببندید. تعداد گیره‌ها، بست‌ها و پیچ‌های مورد استفاده را بشمارید تا مطمئن شوید همه چیز درست در جای خود قرار گرفته است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  1. بخاری خود را برای آخرین بار پاک کنید

این آخرین گام برای تمیز کاری بخاری است. پس همه چیز را به خوبی چک کنید. اگر همه چیز درست و به جا بود، برای آخرین بار درزها و سطح بیرونی بخاری را پاک کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه خشک یا تکه پارچه، دریچه‌ها و پوشش بیرونی را برای آخرین بار پاک کنید.

اطمینان حاصل کنید که بدنه بیرونی نه تنها تمیز، بلکه کاملاً خشک است. در صورت مشاهده هر گونه علائم رطوبت در پوشش خارجی، ابتدا اجازه دهید بخاری شما در هوای مناسب برای چند ساعت خشک شود. تنها پس از خشک شدن کامل بخاری می‌توانید آن را به پریز برق وصل کرده و برای استفاده بیشتر روشن کنید. اگر بخاری شما برقی نیست، نهایتا 30 دقیقه برای خشک شدن کامل کافی است.

چرا باید بخاری فضای خود را تمیز کنید؟

بخاری‌ها چه از نوع برقی باشند و چه گازی، باید حداقل سالی دوبار جدا آنها را به طور کامل سرویس کرد. برخلاف بسیاری از دستگاه‌های الکتریکی که به‌طور مداوم روزانه کار می‌کنند (مانند تلفن همراه یا حتی لپ‌تاپ)، باید سالیانه تمیز شوند. بی‌توجهی به این مورد می‌تواند به بخش‌های داخلی آسیب زده یا به خانه شما را گرم کند. پس قبل از هدر رفتن مقدار زیادی انرژی، بهتر است تمیز کردن بخاری برقی را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

با برسی ویژگی‌های انواع شومینه گازی و هزینه نصب و نگهداری آنها بهتر به عملکرد این وسیله پی ببریم.

دلیل تمیز کردن بخاری

کلام آخر

با رعایت این مراحل ذکر شده در بالا، می‌توانید فرآیند تمیز کردن بخاری الکتریکی را خودتان در خانه انجام دهید. به شدت توصیه می‌شود که این کار را به طور منظم انجام دهید تا از تجمع بیش از حد کثیفی و گرد و غبار هم در سطح و هم در داخل بخاری فضایی جلوگیری کنید. این یک فرآیند مهم و در عین حال حساس است.

با این حال اگر تجهیزات کافی مثل پیچ گوشتی ندارید یا تمیز کردن توری‌ها و دریچه‌ها برای شما سخت است، بهترین کار مراجعه به یک تعمیر کار متخصص و ماهر است.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا