6 علت گرم نشدن آبگرمکن برقی!

آبگرمکنسرمایش و گرمایشگرمایش

علت گرم نشدن آبگرمکن برقی شما می‌تواند مشکلی ساده مانند سوختن فیوز یا عدم اتصال مدار قطع‌کن باشد. علاوه‌بر این برخی از آبگرمکن‌های برقی دارای کلید ایمنی هستند که در نزدیکی یا روی ترموستات قرار دارد. قطع شدن این کلید تولید حرارت را متوقف می‌کند.

دوش آب گرم آرامش و حس خوب را در هر زمانی از روز فراهم می‌کند. با این حال سرد شدن ناگهانی آب همیشه تجربه‌ای ناخوشایند است. مشکل هر چه که باشد، قبل از تماس با متخصص می‌توانید برخی از احتمالات را خودتان بررسی کنید.

نکات کلیدی

  • هزینه برق بیشتر از هزینه گاز است. با این حال قیمت‌ها در نوسان است و ممکن است همیشه اینطور نباشد. قبل از اینکه تصمیم به خرید آبگرمکن برقی بگیرید بهتر است هزینه هر 2 نوع سوخت را بررسی کنید.
  • گرم نشدن آب، وجود نشتی و سروصدای غیرطبیعی از رایجترین مشکلات آبگرمکن برقی به‌‌شمار می‌روند.
  • اگر بازده آبگرمکن برقی را با واحد گازی مقایسه کنید، بخاری‌های برقی کارآمدتر هستند.
  • سیستم‌های گرمایش آب دومین مصرف‌کننده برق در خانه شما هستند. طبق گفته وزارت انرژی ایران آبگرمکن برقی به‌طور متوسط ​​18٪ از هزینه‌های برق شما را شامل می‌شود.

عیب یابی گرم نشدن آبگرمکن برقی

قبل از هر کاری برق را قطع کنید. اول ایمنی بعد کار.

قبل از شروع به عیب یابی آبگرمکن برقی، مطمئن شوید که برق را قطع کرده‌اید. می‌توانید این کار را با خاموش کردن فیوز یا قطع‌کننده مدار متصل به واحد هیتر انجام دهید.

با ما همراه باشید تا مشکلات رایج آبگرمکن برقی را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

سرویس تعمیر آبگرمکن را از کارشناسان کاربلد آچاره بخواهید!

  • نصب انواع آبگرمکن‌ها
  • اسیدشویی آبگرمکن
  • تعویض منبع آبگرمکن
  • تعویض مبدل آبگرمکن
تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی با آچاره
سرویس تعمیر آبگرمکن را از کارشناسان کاربلد آچاره بخواهید!
  • نصب انواع آبگرمکن‌ها
  • اسیدشویی آبگرمکن
  • تعویض منبع آبگرمکن
  • تعویض مبدل آبگرمکن
تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی با آچاره
علت گرم نشدن آبگرمکن برقی

1. آبگرمکن آب گرم را تامین نمی‌کند

برخی مشکلات آبگرمکن برقی را می‌توان علت گرم نشدن آبگرمکن برقی دانست. علائم ممکن است از نداشتن آب گرم گرفته تا آب گرم ناکافی تا آبی که خیلی داغ است متغیر باشد.

اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا خطا به دلیل مشکل لوله‌کشی است یا خیر. شیر داغ را باز کنید. اگر آب به سختی خارج می‌شود به این معنی است که لوله‌ها مشکل دارند. با لوله‌کش تماس بگیرید تا بررسی کند که مشکل چیست.

اگر آب از شیر خارج می‌شود اما سرد یا ولرم است احتمالاً منشأ مشکل ایراد الکتریکی است.

2. قطع کن مدار آبگرمکن کار نمی‌کند

جعبه فیوز را بررسی کنید تا ببینید آیا قطع‌کننده مدار قطع شده یا فیوز پریده است. اگر آبگرمکن شما کلیدی برای حالت بدون پیک برق دارد آبگرمکن را در حالت فعالیت اجباری قرار دهید تا ببینید آیا کنتور شما شروع به ثبت برق اضافی مصرفی می‌کند یا خیر.

اگر این اتفاق نیفتاد، به این معنی است که مشکل برق از خود آبگرمکن است. اگر مدارشکن دوباره خاموش شود ممکن است آب نشتی با مدارهای الکتریکی تماس پیدا کند و باعث اتصال کوتاه شود.

زمانی که آب گرم وجود ندارد مشکل می‌تواند ناشی از کمبود برق، ترموستات الکتریکی معیوب یا المنت گرمایش الکتریکی باشد. با بررسی مشکلات برق شروع کنید. ابتدا قطع‌کننده مدار را مجدداً تنظیم کنید و فیوزهای سوخته را تعویض نمایید.

3. ترموستات خاموش شده است

در مرحله بعد بررسی کنید که آیا برق ترموستات عنصر گرمایش آب تامین می‌شود یا خیر. المنت را تست کنید و اگر معیوب است آن را جایگزین نمایید. در نهایت اگر ترموستات برق دریافت می‌کند اما هنوز غیر فعال است، آن را تعویض کنید.

برای بررسی علت گرم نشدن آبگرمکن برقی با استفاده از پیچ‌گوشتی 4سو، پوشش دسترسی که معمولاً در زیر آبگرمکن قرار دارد را بردارید. حالا می‌توانید ترموستات را ببینید. روی ترموستات شکاف کوچکی خواهید دید که یک دکمه قرمز رنگ داخل آن قابل مشاهده است.

با استفاده از پیچ‌گوشتی 2سو یا فازمتر سعی کنید دکمه را به داخل فشار دهید. سپس برق را دوباره وصل کنید.

  • هشدار: از الان به بعد به سیستم زیر آبگرمکن دست نزنید و دوباره سعی کنید آن را در حالت کارکرد اجباری قرار دهید.

خرابی ترموستات آبگرمکن

اگر ترموستات دوباره خاموش شود این موارد را بررسی کنید:

  1. ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.
  2. ترموستات به دلیل اینکه سیلندر بیش‌ازحد از رسوب آهک پر شده است، به حالت ایمنی می‌رود.
  3. ترموستات معیوب است یا به‌درستی تنظیم نشده است.

این امکان وجود دارد که ترموستات آبگرمکن به‌درستی تنظیم نشده باشد. ممکن است شخصی تعمیراتی روی آبگرمکن انجام داده، به‌طور تصادفی کلید تنظیم دما ضربه خورده باشد. به همین دلیل در درجه‌ای بیش‌ازحد بالا (خیلی داغ) تنظیم شده است.

در این صورت دکمه تنظیم را بچرخانید تا دمای گرمایش مناسبی را انتخاب کنید و سپس برق آبگرمکن را دوباره وصل کنید.

ممکن است ترموستات معیوب باشد و باید تعویض شود. با استفاده از مولتی‌متر در حالت اهم‌متر می‌توانید وضعیت آن را بررسی کنید. کانکتورها را از ترموستات جدا کنید و پروب‌های مولتی‌متر را روی پایانه‌های ترموستات قرار دهید. اگر جریانی وجود ندارد باید ترموستات را تعویض کنید.

4. آبگرمکن و المنت رسوب گرفته‌اند

آبگرمکن‌ها اغلب به تخلیه و رسوب زدایی نیاز دارند؛ یعنی زمانی که متوجه می‌شوید آب کندتر جریان دارد و شروع به گرم شدن کمتر و کمتر می‌کند. در واقع اگر در منطقه‌ای با آب سخت زندگی می‌کنید، رسوب آهک در انتهای مخزن و روی المنت حتی در دماهای متوسط ​​جمع می‌شود.

این رسوبات می‌توانند علت گرم نشدن آبگرمکن برقی باشند. همچنین ممکن است دستگاه به حالت ایمنی برود. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از انجام هر کاری روی آبگرمکن برق را در جعبه فیوز وصل کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

5. المنت گرمایشی معیوب است

اگر آبگرمکن باز هم کار نکند با وجود بررسی همه این موارد، المنت احتمالاً از کار افتاده است. در صورت داشتن مولتی‌متر، می‌توان المنت را بررسی و تست کرد. ابتدا کانکتورها را از المنت جدا کنید. در مرحله بعد مطمئن شوید که مولتی‌متر شما در حالت اهم‌متر است.

سپس 2 پروب کنتور را روی 2 پایانه المنت قرار دهید تا تداوم آن را بررسی کنید. اگر دستگاه شما خیلی قدیمی نیست، ارزش تعویض المنت را دارد. در غیر اینصورت بهتر است کل آن را تعویض کنید!

6. کوچک بودن آبگرمکن

از دیگر دلایل گرم نشدن آبگرمکن برقی می‌توان به کوچک بودن آبگرمکن، اتصالات سرد و گرم، معیوب بودن المنت گرمایشی یا ترموستات اشاره کرد. برای بررسی اندازه مناسب آبگرمکن، مطمئن شوید که 75 درصد ظرفیت آبگرمکن دارای آب گرم باشد.کوچک بودن آبگرمکن

سایر مشکلات رایج آبگرمکن برقی

در این مقاله با مشکلاتی که علت گرم نشدن آبگرمکن برقی هستند آشنا شدیم. برخی دیگر از مشکلات هم وجود دارند که ممکن است در طول عمر آبگرمکن برقی با آن‌ها مواجهه شوید.

در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم:

1. وجود نشتی در آبگرمکن

نشت آب می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. معیوب بودن شیر اطمینان دما و فشار (T&P)، فشار بیش‌ازحد، افزایش گرما، گیر کردن شیر، نشتی از اتصال لوله کشی، شل شدن پیچ‌های المنت گرمایشی، خرابی واشر یا نشتی مخزن آب، همگی می‌توانند دلایل نشتی آب باشند.

برای کاهش فشار یا گرمای بیش‌ازحد، تنظیم ترموستات را پایین بیاورید. سپس شل بودن اتصالات لوله را بررسی کنید و از آچار برای سفت کردن اتصالات استفاده کنید. مراقب باشید بیش‌ازحد سفت نکنید. در مرحله بعد پیچ‌های المنت گرمایشی را بررسی و در صورت نیاز آن‌ها را سفت کنید.

اگر المنت گرمایشی همچنان نشتی دارد، آن را بردارید و واشر را تعویض کنید. در نهایت بررسی کنید که آیا مخزن ذخیره نشتی دارد یا خیر. مخازن ذخیره‌سازی ممکن است به دلیل خوردگی یا مسائل دیگر مانند خرابی حلقه‌های اورینگ نشت کنند.

وجود نشتی در آبگرمکن

2. تغییر رنگ یا بو

آب زنگ زده می‌تواند در اثر خوردگی داخل مخزن شیشه‌ای یا خرابی میله آند ایجاد شود. اگر میله آند خراب است، آن را با میله آند منیزیم جایگزین کنید.

میله آندِ پوسیده می‌تواند هیدروژن را آزاد کند و باعث ایجاد بویی شبیه تخم مرغ فاسد شود. برای رفع این مشکل ابتدا آبگرمکن را بشویید. سپس مخزن و لوله‌ها را به مدت 2 ساعت با محلولی از 2 پیمانه پراکسید هیدروژن 3 درصد به 40 گالن آب شستشو دهید.

اگر بو باقی ماند، آند خراب را با آند آلیاژ روی جایگزین کنید. اگر باز هم بو از بین نرفت، آبگرمکن را با پوشش پلاستیکی تعویض کنید.

3. سر و صدای آبگرمکن

وجود صدای کم می‌تواند نشان‌دهنده جوشیدن آب باشد که در اثر گرم‌شدن بیش‌ازحد به دلیل تجمع رسوب ایجاد می‌شود. با شستشوی آبگرمکن این مشکل را حل کنید.

صدای بلند می‌تواند ناشی از تجمع آهک روی المنت گرمایش الکتریکی باشد. برای حل این مشکل ابتدا آبگرمکن را بشویید.

سپس مخزن و المنت‌های آبگرمکن را تمیز کنید. در نهایت المنت گرمایشی با چگالی وات کم و سطح بزرگتر را برای راندمان انتقال حرارت بیشتر نصب کنید.

جمع‌بندی

نداشتن آب گرم همیشه متداول‌ترین شکایت ساکنین خانه بوده است. علت گرم نشدن آبگرمکن برقی و نبود آب گرم معمولا خرابی مشعل گازی یا المنت گرمایش الکتریکی آبگرمکن است.

برای اینکه مطمئن شوید در کل خانه آب گرم ندارید شیرهای آب را بررسی کنید. اگر متوجه شدید یک یا چند شیر دارای آب گرم هستند به‌دنبال رفع مشکل در جایی دیگر باشید. گاهی رسوبات جمع‌شده در اطراف المنت گرمایشی می‌تواند علت گرم نشدن آبگرمکن برقی باشد.

کوچک بودن آبگرمکن هم دلیلی برای گرم نشدن آب است. اگر آبگرمکن شما ظرفیت کافی برای تامین آب گرم خانواده را ندارد بهتر است آن را تعویض کنید. کارشناسان خبره آچاره به‌منظور تعمیر انواع آبگرمکن در کنار شما خواهند بود.

سوالات متداول

ریست آبگرمکن برقی چگونه است؟

روی آبگرمکن برقی خود، دکمه ریست را پیدا خواهید کرد. این دکمه معمولا قرمز است و در نزدیکی ترموستات قرار دارد.
همچنین ممکن است پشت پانل فلزی تعبیه شده باشد. زمانی که دکمه را پیدا کردید آن را فشار داده و رها کنید.

علت سرد شدن ناگهانی آب آبگرمکن برقی چیست؟

باید بررسی کنید که آیا مخزن نشتی دارد یا خیر. ممکن است مشکل مربوط به وجود نقص در لوله‌کشی باشد.
اگر آب قطع است باید شیر تامین آب را چک کنید. اگر مشکل حل نشد، باید با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید.

رایج ترین مشکل آبگرمکن برقی چیست؟

یکی از رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن‌های برقی، خرابی المنت گرمایشی است که به تولید آب کم یا گرم نشدن آب منتهی می‌شود.

عمر آبگرمکن برقی چقدر است؟

بر اساس عمر پیشنهادی سازنده، طول عمر آبگرمکن حدود 8 تا 12 سال است. این طول عمر نسبت به مکان و طراحی واحد، کیفیت نصب، برنامه نگهداری و کیفیت آب متفاوت است.

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا