تعمیر پکیج تعمیرپکیج

نحوه کار ایرونت پکیج+ آموزش نصب و تعویض

سرمایش و گرمایشپکیجگرمایش

با گذشت زمان، شاهد استفاده بیشتر از پکیج‌ گرمایشی در منازل برای تامین آب‌گرم مصرفی و گرمایش هستیم. این موضوع ضرورت اشراف به مشکلات احتمالی پیش‌روی پکیج‌های گرمایشی، را بیشتر کرده است.

مساله باقی‌ماندن هوا در پکیج، یکی از مشکلات متداول است. ایرونت (Air Vent) یا هواگیر، یکی از بخش‌های دستگاه پکیج است. وظیفۀ این بخش، هواگیری رادیاتور به صورت دستی یا اتوماتیک است. زمانی که ایرونت پکیج رسوب می‌گیرد، عملکرد کلی دستگاه را با مشکل روبرو می‌کند چرا که فرایند هواگیری به درستی انجام نمی‌شود.

نکات کلیدی

برای تعمیر پکیج به شناخت کامل اجزای آن نیاز است. پس در این مقاله به ایرونت پکیج پرداخته می‌شود و در مورد عملکرد و محل نصب آن توضیح داده می‌شود. این وسیله می‌تواند تا سال‌ها هواگیری دستگاه را انجام دهد.

ایرونت پکیج چیست؟

استفاده از پکیج‌ به طور کلی موارد متداولی مانند خوردگی در لوله‌ها، رسوب اجزا و عدم تنظیم مناسب دما به دلیل وجود هوا در داخل سیستم پکیج، رخ می‌دهند. این وسیله، یکی از شیرهای ضروری دستگاه شماست که به هواگیری کمک شایانی می‌کند. در داخل ایرونت، یک شناور وجود دارد که از جنس تفلون است.

در حالت عادی، این شناور روبروی روزنۀ شیر قرار دارد. بعد از اینکه هوا وارد آن شد، این شناور خودبه‌خود به پایین می‌آید و روی آب قرار می‌گیرد. در این شرایط است که روزنه باز می‌شود و هوای اضافی از آن خارج می‌شود. بعد از اتمام فرایند تخلیه هوا، شناور دوباره به جای اول خود باز می‌گردد.

در شرایط طبیعی، این وسیله اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند تا سال‌ها هواگیری دستگاه شما را تضمین کند. ایرونت‌ پکیج‌ها در گذشته به شکل چدنی ساخته می‌شدند. این گونه ایرونت پکیج، به رغم اینکه ماندگاری بالایی داشتند، بعد از مدتی دچار رسوب می‌شدند.

از آنجا بود که ایرونت پکیج پلاستیکی هم به بازار آمد. حالا به شکل معمول، ایرونت پکیج‌ها به دو شکل فلزی و پلاستیکی عموماً ساخته می‌شوند. ایرونت پکیج ایران‌رادیاتور، بوتان و پکیج‌هایی نظیر ایساتیس، از مدل پلاستیکی هستند.

تعمیر پکیج
تعمیرپکیج

هواگیری به دو شکل اتوماتیک و دستی انجام می‌پذیرد. پیش‌شرط هواگیری اتوماتیک، بازبودن پیچ سر ایرونت است. شیرهای تخلیۀ هوا، بایستی در محل معمول تجمع هوا نصب شوند. همانطور که می‌دانیم هوای موجود به دلیل چگالی پایین‌تر، تمایل دارد تا در بالاترین نقطۀ دستگاه قرار گیرد.

ایرونت بایستی توانایی تحمل فشار و دمای بالایی که در حین عمل دستگاه، برای مدت طولانی، با آن روبرو می‌شود را داشته باشد. بهترین مکان برای نصب ایرونت، به شکل عمودی و در جایی نزدیک بالاترین نقطۀ دستگاه مثل توزیع‌کننده‌ها که امکان گیرکردن هوا در آن‌ها بیشتر وجود دارد، است.

ایرونت پکیج

دلایل نصب

  • یکی از مهم‌ترین دلایل نصب نیاز مبرم هر دستگاه به هواگیری است. ایرونت پکیج، از زنگ‌زدگی و خوردگی لوله‌ها ناشی از وجود هوا و گازهای دیگر جلوگیری می‌کند.
  • اگر هوا درون پکیج باقی بماند، جلوی ترشح آب از شیر گرفته می‌شود.
  • نصب ایرونت پکیج موجب می‌شود که هوا وارد بخش‌های تامین آب سرد و آب گرم نشوند.
  • راه‌افتادن روان در فرایندهای تخلیه، یکی دیگر از دلایل مهم نصب است.
  • زمانی که هوا درون لوله‌ها وجود داشته باشد مشکلاتی نظیر کاهش توان پمپ، افت دبی جریان سیال، انبساط ناگهانی توده هوا و بالارفتن امکان خوردگی لوله‌ها رخ می‌دهد. در اینجاست که ضرورت نصب بیش از پیش آشکار می‌شود.

مشاهده هزینه تعمیر پکیج!

بیشتر بخوانید: آموزش ریست کردن پکیج

دلایل نصب ایرونت پکیج

انواع شیرهای تخلیه هوا

1. شیر تخلیه هوای اتوماتیک

شیر تخلیه هوای اتوماتیک بر روی کلکتورهای دبی‌سنج قرار می‌گیرند تا با هواگیری خودکار، عملکرد دستگاه را بهبود ببخشند. چهارچوب عملکرد شیر تخلیه هوای اتوماتیک، اختلاف فشار است. تفاوت در فشار ناشی از ورود هوا سبب تخلیۀ خودکار دستگاه می‌شود.

2. شیر هواگیری دستی

شیر هواگیری دستی در دو شکل ساخته می‌شود. اولی به شکل ولومی باز و بسته می‌شود ولی دومی نیاز به پیچ‌گوشتی دارد. به دلیل اینکه فرایند هواگیری پکیج، یک روند پرتکرار است استفادۀ زیاد از پیچ‌گوشتی علاوه بر ایجاد سختی برای شما، ممکن است موجب خرابی بخش‌های اتصالی شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که از مدل ولومی استفاده شود.

3. تنظیم

پیچ ایرونت پکیج را یک بار باید باز و بسته کرد تا اگر رسوبی در آن جمع شده، خارج شود. حتماً دقت کنید که قبل از چرخاندن پیچ ایرونت، پکیج در حالت گرمایش روشن باشد. در این حالت بایستی پمپ روشن باشد ولی اجازه ندهید که شعله تشکیل شود. عقربۀ مانومتر را عموماً بر روی 1 تا 2 بار تنظیم کنید.

در کنار هواگیری با ایرونت هواگیری سیستم گرمایش از کف هم اهمیت دارد.

تعمیرات تخصصی پکیج با آچاره

4. تست ایرونت (شیر هواگیری)

وظیفه ایرونت هوای محبوس در پمپ سیرکوله را خارج می‌کند. در اثر گیر کردن شناور در پایین محفظه و باز ماندن ایرونت ممکن است از این شیر آب مدار شوفاژ تخلیه شود. در صورتی که شناور بالای محفظه گیر کند یا درپوش ایرونت کاملا بسته باشد.

هوای درون پمپ خارج نشده و باعث شود که عملکرد پمپ مختل گردد و ممکن است دستگاه جوش بیاورد. اگر شیر شکسته یا دفرمه نشده باشد با رسوب‌گیری و تمیز کردن آن مشکل برطرف خواهد شد.

  • در تست سلامت و معیوب‌بودن، ابتدا باید نشتی آب از هواگیر را بررسی کرد. یکی از متداول‌ترین دلایل کاهش کارایی ایرونت پکیج، خرابی درون فنر آن است که وظیفۀ تنظیم خودکار نسبت هوا و خروجی را بر عهده دارد. پس در تست، سلامت فنر داخلی دستگاه را با دقت مورد بررسی قرار دهید
  • بعضاً پیش می‌آید که گوی شناور بعد از اتمام فرایند هواگیری، در پایین گیر می‌کند و دیگر به جای اولیه خود باز نمی‌گردد. این موضوع باعث می‌شود که در ادامه، که بایستی شناور با پایین‌رفتن، هوای حبس‌شده را تخلیه کند، درست عمل نکند. در این حالت، ممکن است به جای آب، هوا از دستگاه خارج شود. دومین مساله در تست ایرونت پکیج، بررسی وضعیت گوی شناور آن است.

خدمات پیشنهادی آچاره : تعمیر پکیج


تست ایرونت

پاسخ به چند سوال متداول

1. محل مناسب نصب ایرونت کجاست؟

به دلیل اینکه در فرایند انتقال آب و حرارت، اتاق خواب در انتهای مسیر قرار می‌گیرد و امکان گیرکردن هوا در آن بیشتر است، پیشنهاد می‌شود حتماً در آنجا از ایرونت استفاده شود.

2. ایرونت پکیج، چه فشار و دمایی را تحمل می‌کند؟

به شکل معمول، یک ایرونت پکیج تا دمای ۱۱۰ درجه و فشار ۱۰ بار را به سهولت، کار تخلیه را انجام می‌دهد.

3. قطر ایرونت پکیج مناسب چقدر است؟

برای فرایند خروج هوا، ایرونت‌های سایز ۰.۵ به بالا پیشنهاد می‌شود.

4. طریقه تعویض ایرونت پکیج چطور است؟

بهترین کار برای جلوگیری از تعویض، سرویس منظم دستگاه است. در صورتی که فنر یا توپی دستگاه که مهم‌ترین اجزا در فرایند خودکار تخلیه هوا هستند، خراب شود، پیشنهاد می‌شود که ایرونت پکیج را تعویض کنید.

5. بهترین ایرونت پکیج بازار کدام است؟

بسته به شرایط کاربری شما، ممکن است ایرونت پکیج‌ متفاوتی پیشنهاد شود. ولی در کنار تولیدات داخلی باکیفیت مثل ایرونت پکیج ایران‌رادیاتور و ایرونت پکیج بوتان، در بین محصولات خارجی موجود در ایران، ایرونت پینتوسی ایتالیا و ایرونت پینتوسی چین پیشنهاد می‌شود. ایرونت پکیج پینتوسی ایتالیا در سایز ۱.۲ اینچ قیمتی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان دارد.

4.9/5 - (55 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید