نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

تکنیک‌های مهم تربیت و آموزش سگ نگهبان

تربیت حیوانات خانگیحیوانات خانگی

بهترین سن برای تربیت و آموزش سگ نگهبان دوره جوانی حیوان است. البته این‌طور نیست که سگ پیر را نتوان برای نگهبانی آموزش داد. در واقع آموزش سگ مسن‌تر نسبت به سگ جوان‌تر زمان بیشتری می‌برد و گاهی مشکل‌تر است.

شایان ذکر است که هر چه توله سگ شما به شما و خانواده تان وفادارتر باشد تمایل او برای محافظت بیشتر خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم راه‌های مختلف تربیت و آموزش سگ نگهبان را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین درباره مهم‌ترین نژادهای سگ نگهبان هم صحبت کنیم.

یادآور می‌شویم شرکت خدماتی آچاره با همکاری تیم متخصص تربیت سگ، اقدام به راه‌اندازی سرویس تربیت، فرمان‌پذیری و آموزش سگ نگهبان با نژادهای مختلف کرده است. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان و دریافت خدمات، به صفحه خدمات آموزش سگ مراجعه کرده یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

چرا باید سگ نگهبان داشته باشیم؟

محافظت از خانواده، خانه و وسایل شخصی بخش مهمی از حفظ امنیت افراد است. آموزش سگ نگهبان و گارد نه تنها می‌تواند برای زندگی شخصی شما مفید باشد بلکه محافظت خوبی برای کسب و کار و تجارت شما هم محسوب می‌شود.

شاید بپرسید چرا آموزش سگ نگهبان مهم است. امروزه بسیاری از منازل و مشاغل به دوربین‌های امنیتی برای ثبت تخلف مجهز هستند. اما این دوربین‌های مدار بسته به تنهایی برای به دام انداختن مجرم کافی نمی‌باشند.

سگ‌های نگهبان را می‌توان به دور از صاحبانشان در خانه یا فروشگاه تنها گذاشت. این سگ‌ها به عنوان یک سیستم دفاعی عمل می‌کنند و در دستگیری و به دام انداختن مجرمان نقش مهمی دارند. تربیت و آموزش سگ نگهبان می‌تواند مانع سرقت‌ها و شرارت‌های احتمالی شود.

آموزش سگ نگهبان چگونه است؟

بهترین نژاد سگ برای آموزش نگهبانی کدام است؟

یکی از نکات مهم در مورد نحوه تربیت سگ نگهبان نژاد آن‌ها است. برخی از نژادها از جمله ژرمن شپرد، پیت بول و دوبرمن پینچر ذاتأ محافظ و بهترین توله سگ برای آموزش هستند. از این رو آموزش سگ ژرمن و پیت بول در بیشتر موارد به راحتی انجام می‌شود.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

در واقع هدف از آموزش سگ پیت بول یا دوبرمن این است که سگ خود را برای پارس کردن و رفتار تهدید آمیز با غریبه‌ها آموزش دهید. نگهبان بودن چیزی است که به سگ خود می‌آموزید. در واقع قرار نیست سگ شما به یک قاتل تبدیل شود.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باش که آیا تبدیل سگ ولگرد به سگ نگهبان امکان پذیر است. نکته مهم این است که تکنیک‌های آموزشی را نمی‌توان برای هر سگی بکار برد. هدف از آموزش سگ‌های نگهبان اجتماعی و نترس شدن آن‌هاست در حالیکه متخاصم نباشند.

آموزش سگ ژرمن

نحوه آموزش سگ نگهبان

وقت آن رسیده که به این پرسش بپردازیم که آموزش سگ نگهبان چگونه است؟ قبل از اینکه به سگ خود بیاموزید از شما و خانواده تان محافظت کند باید او را با آموزش‌های اولیه از جمله دستوراتی مانند نشستن، ایستادن، پارس کردن و ساکت شدن آشنا کنید.

یکی از نکات مهم در آموزش سگ نگهبان و گارد استفاده از خوراکی‌های تشویقی برای رفتار خوب سگ است. برای آموزش و کنترل سگ به قلاده نیاز دارید. مکان‌هایی را برای آموزش انتخاب کنید که بتوانید با انسان‌ها و حیوانات خانگی دیگر ارتباط برقرار کنید مانند کمپ آموزش سگ.

آموزش سگ ژرمن یا پیت بول فرآیندی طولانی است پس صبور باشید. سگ شما به صبور بودن شما نیاز دارد. اگر وقت بگذارید و صبور باشید سخت کوشی شما در دراز مدت نتیجه خواهد داد.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

نحوه تربیت سگ نگهبان

مراحل زیادی برای آموزش سگ به عنوان سگ نگهبان پیشنهاد شده است. در ادامه فهرستی از نکات آموزشی برای تربیت سگ نگهبان را با هم بررسی می‌کنیم.

نحوه تربیت سگ نگهبان

1. از کلمات مناسب استفاده کنید

همه اعضای خانواده باید از کلمه مشابهی برای ابراز وحشت خود استفاده کنند. از کلماتی مانند “پارس کن” یا “حمله” استفاده نکنید. در عوض بکارگیری اصطلاحی مانند «کمک» برای انتقال حس خطر برای سگ شما تاثیر گذارتر خواهد بود.

در حالی که به سگ خود عبارت دستوری می‌گویید باید هیجان زده و خوشحال باشید. برای تربیت و آموزش سگ نگهبان صدای هیجان زده  بهتر از لحن خشمگین یا ترسناک تاثیر دارد.

وقتی غریبه‌ای نزدیک می‌شود سگ معمولی پارس می‌کند. حال چگونه سگی را تربیت کنیم که از پارس کردن به غریبه‌ها امتناع کند؟ برای این آموزش از دوست خود بخواهید به جلوی در خانه بیاید  و زنگ بزند. همانطور که سگتان شروع به پارس کردن کرد عبارت فرمان را به او بدهید.

سپس او را آرام کنید و به او دستور دهید دیگر پارس نکند. هر زمان که این کار را انجام داد حتماً به او خوراکی تشویقی بدهید و آموزش را تکمیل کنید. این کار را باید ترکیب پارس کردن و تشویقی ادامه دهید تا او سگ شما را یاد بگیرد. این کار ممکن است روزها و ماه‌ها طول بکشد.

سگ‌ها در طول زمان یاد می‌گیرند که بین افراد خوب و بد تمایز قائل شوند و در صورت تقاضا از صاحبان خود محافظت کنند.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

2. سگ را برای قلاده آماده کنید

استفاده از قلاده برای اجتماعی کردن و آموزش سگ نگهبان اهمیت زیادی دارد. وقت آن است که سگ را با قلاده به پیاده روی طولانی ببرید. از دوستان آشنا و غریبه‌ها بخواهید به سمت سگ شما بیایند. قلاده را محکم بگیرید و به او بگویید ساکت شود. اگر این کار را کرد به او تشویقی دهید.

وقتی سگ شما غریبه‌ها را می‌بیند به آرامی قلاده او را بکشید. اگر شروع به پارس کردن کرد، سه بار به او دستور دهید که “ساکت” باشد.

آموزش سگ پیت بول

3. با سگ خود صحبت کنید

یکی دیگر از نکات مهم در تربیت سگ نگهبان تقویت مهارت‌های اجتماعی او است. بهتر است قبل از آموزش دادن به سگ برای محافظت از خود و خانواده‌تان، به او اجتماعی بودن را آموزش دهید. این کار مستلزم بردن سگ به پارک شلوغ و پر رفت و آمد است.

به افراد “مناسب” اجازه دهید نزدیک سگ شما بیایند و حتی او را نوازش کنند. همانطور که در حال پیاده روی هستید دستورات آسان را تمرین کنید و به خاطر اطاعت از رفتارهای آموزشی به سگ خود تشویقی بدهید. کلمات نشانه ترس را هم به او بیاموزید.

قدم بعدی برای آموزش سگ نگهبان این است که به سگ خود اجازه دهید سه بار پارس کند و سپس فرمان “ساکت” را به او بدهید. وقتی پارس کردنش متوقف شد، بگویید «ساکت» یا «استاپ». این روش‌ها را تا زمانی که کنترل کاملی بر پارس او داشته باشید تکرار کنید.

آموزش سگ‌های نگهبان از چه زمانی آغاز می‌شود؟

تربیت و آموزش سگ نگهبان باید قبل از تولد توله شروع شود. اگر می‌خواهید سگ نگهبان داشته باشید والدین سگ شما باید ویژگی‌های شخصیتی را داشته باشند که دوست دارید سگ شما داشته باشد. ژنتیک تاثیر قوی روی سگ شما دارد.

باید نژادی را انتخاب کنید که ساختار ژنتیکی برای انجام کارهای مورد نظر شما را داشته باشد. و از اولین مانع در مسیر موفقیت خود عبور کرده باشید. با فرض اینکه سگی با زمینه ژنتیکی برای انجام این کار دارید بهترین سن تربیت سگ نگهبان حدود 8 هفتگی است.

آموزش واکنش‌های دفاعی را تا زمانی که توله سگ از نظر عاطفی به اندازه کافی بالغ شود به تعویق بیندازید. به این ترتیب می‌توانید آن را مدیریت کنید. بسته به نوع سگ، آموزش نگهبانی را می‌توانید از حدود 10 ماهگی یا بیشتر شروع کنید.

آموزش سگ ژرمن

بهترین سگ‌های نگهبان

با این که هر سگی را می‌توان به عنوان سگ نگهبان آموزش داد اما نکات مهمی در مورد انتخاب نژاد سگ وجود دارد. از نژادهای سگ بزرگتر به دلیل داشتن عضله و وزن بیشتر به عنوان سگ نگهبان استفاده می‌شود.

برخی از معروف‌ترین نژادهای سگ نگهبان عبارتند از:

  • ژرمن شپرد
  • روتوایلر
  • داچ شپرد
  • پیت بول
  • دوبرمن پینچر
  • بول ماستیف
  • استافوردشایر تریر
  • جاینت اشناوزر
  • سگ سرابی

نکاتی در مورد نحوه آموزش سگ به عنوان سگ نگهبان

آموزش سگ نگهبان یک شبه اتفاق نمی‌افتد. این کار نیاز به صبر و زمان قابل توجهی دارد. در ادامه مقاله با نکات آموزش سگ نگهبان آشنا خواهیم شد.

1.تفاوت بین سگ نگهبان و سگ مهاجم را بدانید

سگ‌های نگهبان برای محافظت از خانواده‌ها و دارایی‌های افراد آموزش دیده‌اند. به آنها آموزش داده می‌شود که نگهبان باشند و در مواقع خطر پارس کنند. اما سگ‌های مهاجم آموزش می‌بینند که نسبت به تهدیدات بیش از حد تهاجمی باشند. اغلب سگ‌های مهاجم نیروهای پلیس را همراهی می‌کنند.

نحوه تربیت سگ نگهبان

2. نژاد مناسب سگ را انتخاب کنید

به طور کلی می‌توان بیشتر سگ‌ها را به عنوان نگهبان تربیت کرد. اما نژادهای خاصی وجود دارند که به عنوان بهترین سگ‌های نگهبان شناخته می‌شوند. بهترین سگ‌های نگهبان، ژرمن شپرد و دوبرمن پینچر به دلیل ذات محافظتی‌شان هستند.

3. اجتماعی شدن یک پیش نیاز است

قبل از اینکه حیوان خانگی خود را به عنوان سگ نگهبان آموزش دهید مطمئن شوید که می‌تواند بین محیط عادی خود و عوامل تهدید آمیز تمایز قائل شود. می‌توانید با اجتماعی کردن سگ خود به این هدف برسید. بهترین سن تربیت سگ نگهبان بین 3 تا 12 هفتگی است.

4. آموزش فرمانبرداری ضرورتی حیاتی است

آموزش سگ نگهبان به آگاهی سگ شما از دستورات اولیه بستگی دارد. او باید بتواند به دستور شما بایستد، بنشیند و دراز بکشد. این مهارت‌های مهم در آموزش تکنیک‌های دفاعی مانند گارد ایستادن و پارس کردن هوشیار بسیار مهم هستند.

5. تشویق کردن را فراموش نکنید

برای آموزش کارآمد، همیشه به رفتار خوب جایزه دهید و زمانی که سگ رفتار بدی دارد او را نادیده بگیرید. با انجام این کار، سگ شما به احتمال زیاد رفتارهایی را که با آنها جایزه می‌گیرد را تکرار خواهد کرد.

تربیت و آموزش سگ نگهبان

6. تعیین مرزهای مالکیت

در طول آموزش به سگ خود کمک کنید تا مرزهای مالکیت را شناسایی کند. به او بیاموزید که دارایی شما را به عنوان قلمرو خود بشناسد. برای نتایج بهتر، تشویقی را فراموش نکنید.

7. سگ خود را کنترل کنید

یکی از نکات مهم در مورد آموزش سگ نگهبان و گارد این است که باید بتوانید در آموزش پارس نکردن سگ موفق باشید. با استفاده از تشویقی، به سگ خود بیاموزید که وقتی کسی به ملک شما می‌آید پارس کند. سگ شما باید یاد بگیرد که به دستور شما ساکت شود.

جمع بندی

سگ نگهبان در واقع به معنای داشتن دوست چهارپای وفادار و محافظ و مطیع است. آموزش سگ نگهبان ممکن است کار آسانی نباشد اما نتایج آن ارزش صرف زمان و تلاش را دارد. تکنیک‌های ذکر شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا سگ خود را به عنوان سگ نگهبان آموزش دهید.

بهترین سگ برای محافظت از خانه یا اموال شما سگی است که آرام، وفادار و مطیع باشد. انتخاب نژاد مناسب سگ هم برای آموزش موفقیت آمیز سگ نگهبان بسیار مهم است. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب سگ نگهبان درباره آن تحقیق و پرس و جو کنید.

گاهی وجود حیوانات خانگی و شیطنتشان و مراقبت از آن‌ها یا حتی ترس بعضی از حیوانات از صدای جاروبرقی و ماشین لباسشویی مانع نظافت منزل می‌شود. خدمات آچاره این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت مراقب حیوانات خانگیتان باشید و هم به تمیزی منزلتان رسیدگی کنید.

سوالات متداول

آیا تربیت سگ‌های نگهبان آسان است؟

بهترین سگ‌های نگهبان برای آموزش عبارتند از: ژرمن شپرد، روتوایلر، دوبرمن پینچر و سایر نژادهای به اصطلاح "گاردین". این سگ‌ها بی‌باک هستند، به راحتی آموزش می‌بینند و استعداد تشخیص موقعیت تهدید آمیز از وضعیت بی‌خطر را دارند.

چقدر طول می‌کشد تا سگ نگهبان تربیت شود؟

برای آموزش اولیه، 4 تا 6 ماه و برای آموزش کامل 3 سال طول می‌کشد. این بازه زمانی به وظیفه خاصی که سگ‌ها برای آن آموزش می‌بینند و نژاد سگ بستگی دارد. اما سگ‌هایی که برای هدف منحصر به فردی آموزش می‌بینند معمولاً در عرض 12 تا 18 ماه تربیت می‌شوند.

بهترین نژاد سگ نگهبان چیست؟

برای محافظت، امنیت و سگ خانگی، بهترین انتخاب نژاد ژرمن شپرد است.

سگ‌های نر برای نگهبانی بهتر هستند یا ماده؟

تفاوت زیادی بین سگ‌های نر و ماده از نظر رفتارهای محافظتی وجود ندارد. رفتارهای حفاظتی یا قلمرویی در سگ‌های معمولی نسبت به سگ‌های عقیم شده بارزتر است. نژاد نیز بی تأثیر نیست.

آیا می‌توانیم دو سگ نگهبان داشته باشید؟

سگ‌های نگهبان بسیار اجتماعی هستند و داشتن دو سگ در خانه مشکلی ندارد. این دو سگ دستورات شما را بدون مشکل اطاعت خواهند کرد. با آموزش مناسب، آنها می‌توانند در کار نگهبانی و حفاظتی با همکاری کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید