نگهداری از حیوانات نگهداری از حیوانات

نکات مهم نگهداری از گربه پرشین در خانه!

حیوانات خانگینگهداری از حیوانات خانگی

اگر تا به حال گربه ایرانی را دیده باشید، حتماً می‌دانید که این گربه‌های زیبا مظهر زیبایی و ظرافت هستند. گربه پرشین به دلیل داشتن خزهای بلند و نرم و همچنین شخصیتی آرام که بودن در کنار آنها را لذت بخش می‌کند، مشهور است. اگر به فکر این هستید که یکی از این پشمالوهای دوست داشتنی را در خانه نگهداری کنید، باید بدانید که گربه‌های پرشین بیش از همتایان خود نیاز به مراقبت دارند. برای آگاهی از تمام نکات مهم نگهداری از گربه پرشین در خانه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی گربه ایرانی یا گربه پرشین (Persian Cat)

گربه‌های ایرانی با چهره‌های عروسکی و چشمان درشت، خلق و خوی ملایم و شخصیت دوست داشتنی خود نژاد محبوبی برای نگهداری در خانه هستند. نگهداری از گربه پرشین در خانه نیز شرایط خاص خود را دارد. قبل از اینکه در مورد شرایط لازم برای نگهداری از گربه پرشین در خانه صحبت کنیم، بهتر است ابتدا به معرفی این نژاد بپردازیم.

 

پرشین‌ها یکی از محبوب‌ترین نژادهای گربه هستند. طبق نظر برخی افراد آگاه قدمت این گربه‌ها به 1684 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. گربه‌های ایرانی به حیواناتی شیرین و دوست داشتنی معروف هستند.

نگهداری از حیوانات
نگهداری از حیوانات

دکتر کارلو سیراکوزا، استادیار رفتار حیوانات خانگی و مدیر خدمات رفتار حیوانات کوچک در گروه علوم بالینی دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا است. او درباره گربه پرشین چنین می‌گوید: «این نژاد بسیار ملایم و آرام است. آنها زیاد فعال نیستند، به خصوص زمانی که بزرگتر شوند و خیلی راحت خسته می‌شوند».

محقق دیگری (یادی بلاس) که سال‌ها در مورد رفتار گربه‌ها و سگ‌ها در واشنگتن دی سی مطالعه داشته و به مدت چندین سال نیز از گربه‌های ایرانی نگهداری کرده، در مورد گربه‌های پرشین با نظر دکتر سیراکوزا موافق است و می‌افزاید: «این گربه‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند فعال باشند، اما هرگز از دیوارها نمی‌پرند. اگر سبک زندگی آرام دارید، آنها بسیار مناسب هستند».

انواع گربه پرشین

گربه‌های پرشین رنگ‌های سفید، آبی، کرم، سیاه، نقره‌ای، طلایی، شکلاتی و … دارند. گربه پرشین سفید چشمانی به رنگ آبی یاقوتی دارد که زیبایی خاصی به آن داده است. انواع گربه پرشین از نظر رنگ چشم تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند. امروزه نژاد پرشین تنوع زیادی پیدا کرده است. هفت دسته از انواع گربه پرشین به رسمیت شناخته شده است. این گربه‌ها بیش از 60 رنگ دارند.

گربه پرشین

مهم‌ترین مشخصه‌ای که گربه ایرانی را از دیگر نژادهای گربه متمایز می‌کند، خز بلند و نرم آنها است. برای اینکه این پوشش براق سالم نگه داشته شود، صاحب خانه باید شرایط نگهداری از گربه پرشین در خانه را به خوبی بداند و به آن عمل کند. بلاس می‌گوید: «گربه‌های ایرانی نیاز به نظافت روزانه دارند». باید برای از بین بردن زباله‌ها از پوست آنها کوشا باشید؛ زیرا آنها به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

مواردی که باید برای نگهداری از گربه پرشین در خانه رعایت کنید

در ادامه توجه شما را به نکاتی که برای نگهداری از گربه پرشین در خانه باید رعایت کنید، جلب می‌کنیم.

1. نظافت و  مسواک گربه

قسمت زیرین پوشش گربه‌های ایرانی خیلی راحت گره می‌خورد؛ بنابراین باید مراقب باشید که گره‌ها زیاد بزرگ و پیچ خورده نشوند که در این صورت دردناک خواهند شد. از مهم‌ترین نکات نگهداری از گربه پرشین در خانه این است که گره‌ها باید در اسرع وقت برداشته شده و صاف شوند. برس‌های زیادی برای شانه زدن و صاف کردن خزهای گربه‌ها وجود دارد، اما صاحبان گربه ایرانی باید به دنبال برس‌هایی باشند که بتواند از خز بلند بچه گربه‌شان عبور کند. اگر نمی‌دانید کدام برس برای گربه شما بهتر است، یک برس دو طرفه (مانند برس گربه دو طرفه JW Pet) انتخاب کنید.

مشاهده هزینه نگهداری از حیوانات خانگی

برخی نکات دیگر در زمینه نظافت پوشش انواع گربه پرشین عبارتند از:

  • ممکن است گربه اجازه مسواک زدنش را به شما ندهد! این کاملاً طبیعی است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید گربه‌ها را از زمان بچگی به مسواک زدن و تمیز کردن بدنش عادت دهید (اگر این کار را نکنید، ممکن است هیچ وقت نتوانید گربه را برای مسواک زدن مجاب کنید!)
  • یک راه خوب برای عادت دادن گربه به مسواک، همزمان کردن مسواک زدن و غذا دادن به گربه است؛ بدین معنی که سعی کنید درست قبل از غذا دادن به گربه، او را مسواک بزنید. در این صورت گربه شما مسواک زدن را با دریافت غذا (چیزی که از آن لذت می‌برد) مرتبط می‌کند.
  • یکی دیگر از شرایط نگهداری گربه پرشین در خانه این است که باید روش صحیح تمیز کردن خز گربه را بیاموزید. یکی از اشتباهاتی که صاحبان این گربه‌ها در شانه زدن خزهای آنها مرتکب می‌شوند، این است که تنها قسمت‌های بیرونی خز را شانه می‌زنند و اجازه نمی‌دهند شانه به ریشه خز برخورد کند. این کار اصلاً کافی نیست. گره‌ها باید از ریشه تا انتهای خز آزاد شوند؛ پس کار شانه زدن را در تمام طول خز انجام دهید. اگر در جهت رشد خز شانه کنید، مناسب‌تر است (برای گربه راحت‌تر است و کمتر مقاومت نشان می‌دهد).
  • عمل شانه زدن را به‌آرامی انجام دهید و بهیچ وجه او را عصبی نکنید.

2. کمک به تنفس گربه و تمیز کردن بینی

اقدام دیگری که برای نگهداری از گربه پرشین در خانه باید انجام دهید، کمک به تنفس گربه است. پرشین‌ها براکی سفالیک هستند؛ بدین معنی که بینی و حفره‌های بینی آنها در مقایسه با گربه‌های معمولی کوتاه است. این ویژگی گربه‌های ایرانی را مستعد عطسه و خرناس می‌کند؛ زیرا بینی آنها فیلتر معمولی – که اولین خط دفاعی در برابر عفونت است – را ندارد.

  • بینی گربه را تمیز نگه دارید: بهترین راه برای کمک به گربه در مبارزه با عفونت‌های تنفسی، تمیز نگه داشتن بینی اوست. اطمینان از تمیز بودن بینی انواع گربه پرشین بسیار مهم است؛ زیرا به دلیل کوتاه بودن بینی در گربه‌های پرشین، بینی به‌راحتی می‌تواند مسدود شود و در نتیجه تنفس گربه با مشکل مواجه می‌شود.
  • از یک پارچه گرم و مرطوب برای تمیز کردن بینی گربه خود استفاده کنید.
  • بینی گربه را حداقل یک بار در روز پاک کنید.
  • واکسن زدن گربه برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی: گربه‌های ایرانی به دلیل گرفتگی بینی، در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت چندانی ندارند؛ در نتیجه بیشتر به عفونت‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. (گربه‌ها معمولاً یک لایه دفاعی اضافی در بینی خود دارند که از آنها در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند، اما گربه‌های ایرانی فاقد این لایه دفاعی هستند). بنابراین مهم است که گربه پرشین خود را به طور منظم نزد دامپزشک ببرید تا واکسن‌های لازم را علیه عفونت‌های تنفسی دریافت کند.
  • اگر متوجه شدید گربه به سختی نفس می‌کشد یا پشت سر هم و به نحوی خارج از کنترل عطسه می‌کند، او را نزد دامپزشک ببرید.

درخواست خدمات مراقبت از حیوانات خانگی

بیشتر بخوانید : واکسن سه‌ گانه گربه

 3. حفاظت از چشمان گربه

گربه‌های ایرانی بدن‌های گردی دارند و صورت زیبا، چشمان درشت و بینی کوتاه چهره‌ای بچگانه و زیبا به آنها داده است. این چهره برای بسیاری از افراد جذاب است، اما همین ویژگی‌هایی که آنها را زیبا کرده، مشکلاتی را نیز برایشان ایجاد کرده است.

  • برجستگی و پهن بودن چشم‌های گربه پرشین مشکلاتی نیز دارد. چشم‌های گربه ایرانی به خوبی توسط فرم صورت محافظت نمی‌شود و می‌توانند به راحتی آسیب ببینند. آنها همچنین مستعد تخلیه نامناسب اشک هستند.
  • از دستمال مرطوب چشم گربه برای کمک به تمیز نگه داشتن صورت اشک آلود او استفاده کنید، اما اگر متوجه تخلیه بیش از حد آن شدید، به خصوص زمانی که با قرمزی چشم و درد همراه باشد، فوراً با دامپزشک تماس بگیرید.
  • هر زمان متوجه شدید زیر چشمان گربه خیس به‌نظر می‌رسد، آن را پاک کنید (دقت کنید که نباید دستمال را مستقیم به چشم گربه بکشید؛ زیرا خطر خراش یا زخم قرنیه وجود دارد).

سخن آخر

در این مطلب نکاتی که برای نگهداری از گربه پرشین در خانه باید بدانید را بیان کردیم. پرشین‌ها موجودات دوست داشتنی و جذابی هستند که متأسفانه ویژگی‌هایی که باعث زیبایی و دوست داشتنی بودن آنها شده است، موجب شده نسبت به دیگر نژادهای گربه استعداد بیشتری برای ابتلا به برخی بیماری‌ها داشته باشند. امیدواریم نکات این مقاله برای شما مفید باشد. شما می‌توانید سوالات خود را در ارتباط با گربه‌های پرشین در بخش نظرات مظرح نمایید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از متخخصین آچاره دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : اهمیت و لزوم تربیت حیوانات خانگی

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نگهداری و تربیت حیوانات خانگی
درخواست نگهداری و تربیت حیوانات خانگی!

 

کلیک کنید