مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

خودرومکانیک خودرو

جلوبندی خودرو از حیاتی‌ترین بخش‌های یک ماشین به‌شمار می‌رود که وظیفه آن حفظ تعادل هنگام حرکت یا ساکن بودن ماشین است. این سیستم آن‌قدر برای ماشین مهم است که اگر دچار خرابی شود ماشین هم کاملا خراب می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. رانندگی با ماشینی که یک جلوبندی خراب دارد به‌شدت سخت و آزاردهنده است. در این شرایط شما ممکن است ترجیح دهید حتی ماشین را وسط خیابان رها کنید و باقی مسیر را پیاده‌روی کنید. بنابراین به زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو اهمیت بدهید تا همیشه جلوبندی خودروتان سالم باشد.

معرفی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

وقتی صحبت از عملکرد خودرو به‌میان می‌آید، اکثر مردم از جلوبندی غافل شده و به‌سمت نیروی شتاب و اسب بخار خودرو کشیده می‌شوند. اگر حتی راننده بتواند تعادل ماشین را کنترل کرده و آن را در دست بگیرد، بازهم تمام نیرویی که از طریق موتور پیستون تولید شده است هیچ فایده‌ای ندارد. به‌خاطر همین هم مهندسان خودرو تمام تمرکز و حواس خود را روی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو صرف کردند. آن‌ها قصد داشتند که اصطکاک بین لاستیک و جاده را به بیشترین حد ممکن رسانده و مقاومت فرمان و جابه‌جایی بهتری را برای راننده به‌وجود بیاورند.

سیستم تعلیق خودرو شامل یک شبکه محافظ از اجزای ضربه‌گیر نظیر عایق و فنر است. ازطرفی سیستم جلوبندی به شما اطمینان‌خاطر می‌دهد که رانندگی شما با گذراندن دست اندازهای جاده و … هیچ خطری برای شما ندارد. باتوجه به اهمیت این بخش‌ها، واجب است که به زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو بها بدهید. 

تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

بررسی کردن سیستم جلوبندی خودرو

رانندگی کردن با خودرویی که یک سیستم تعلیق معیوب دارد بسیار سخت و دشوار خواهد بود. اگر جلوبندی آسیب ببیند، ماشین شما تعادلش را از دست خواهد داد. سیستم‌های تعلیق‌ متشکل از دو جز هستند: فنرها، عایق‌ها و یک گوی اتصال. برای درک این‌که این سیستم چگونه کار می‌‎کند باید سازوکار آن را بلد باشید. برای مثال در بخش فنرها که ورود کنیم، مشاهده می‌کنید که ب‎عنوان یک منبع انرژی عمل می‏‌کنند.

وقتی خودرو روی ناهمواری‌های جاده حرکت می‌کند باعث فشردگی فنرها می‌شود. سیستم تعلیق باعث خنثی شدن این ناملایمات می‌شود. با این تفاسیر، قطعاتی که در این سیستم استفاده می‌شوند باید بسیار محکم و قوی باشند. محکم بودن این قطعات باعث می‌شود ضرباتی که به خودرو در اثر ناهمواری‌های جاده وارد می‌شود، اثری روی اتومبیل نداشته باشد.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

بهتر است خیلی زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو را عقب نیندازید. عقب انداختن این مسئله باعث می‌شود شما هزینه‌های بیشتری برای تعمیر و تعویض قطعات متحمل شوید.

جلوبندی ماشین و کاربردهای آن

6 نشانه‌ خرابی تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

گفتیم که جلوبندی خودرو نقش بسیار مهمی را در خودرو ایفا می‌کند و برای حفظ تعادل خودرو به‌کار می‌رود. پس اگر یک موقع خودرو دچار مشکل تعادل شد و حین عبور از سطوح ناهموار جاده بازی کرد، می‌توان به‌راحتی تشخیص داد که زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو فرا رسیده است. البته با یاد گرفتن یک‌سری نشانه‌ها هم می‌توان این مشکل را تشخیص داد.

1. دیدن ناهمگونی در آج‌های تایر

مشاهده آج‌های ناهمگون روی لاستیک‌های ماشین و وجود لاستیک‌سایی از نشانه‌های خراب‌بودن جلوبندی است.

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

2. روغنی بودن قطعات جلوبندی خودرو

اگر امکان مشاهده قسمت زیر خودرو را دارید؛ حتما نگاهی به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو بکنید. اگر قطعات آن، که شامل فنر و کمک فنرها هستند به نظرتان روغنی رسید پس در حال نشت مایع هستند. وقتی‌که این قطعات از خود مایع نشت می‌کنند نمی‌توانند به‌درستی کار کنند. در این صورت می‌توان گفت که زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو رسیده است.

روغنی بودن قطعات جلوبندی

3. رانندگی بسیار خشک و آزاردهنده

یکی از مواردی که نشان می‌دهد زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو شده است، سواری خشک است. درواقع اجزای جلوبندی که دچار آسیب شوند، روی رانندگی تاثیر بسزایی می‌گذارند. پس اگر حین رانندگی احساس کردید که مثل قبل خیلی روان و نرم نمی‌توانید رانندگی کنید، به احتمال زیاد جلوبندی ماشینتان خراب شده است. سریعا ماشین را به یک متخصص نشان دهید.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع کاسه نمد کمپرسور کولر پراید

رانندگی خشک و آزار دهنده

4. شنیدن صداهای غیرمعمول موقع عبور از موانع

یکی از علائم خرابی جلوبندی ماشین زمانی است که شما هنگام عبور از ناهمواری‌های مسیر مثل دست‌انداز یا چاله، با صداهایی عجیب روبه‌رو می‌شوید. این صداها توسط قسمت جلوبندی خودرو ایجاد می‌شوند. علت این اتفاق، خرابی کمک فنرها و میل تعادل می‌باشد. پس اگر موقع رانندگی با این صداهای غیرعادی مواجه شدید، بدانید که زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو رسیده است.

صداهای غیرمعمول جلوبندی

5. خراب بودن دستگاه تعلیق

اگر می‌خواهید متوجه شوید که آیا زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو رسیده است یا خیر؛ این‌کار را انجام دهید. موقعی که ماشین را جایی قرار داده‌اید، یک دست خود را روی کاپوت قرار داده و فشار دهید. اگر ماشین شما بیشتر از دو یا سه بار بلند شد احتمالا اجزای جلوبندی خودرو آسیب دیده است و باید تعمیر شود.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

6. مشاهده لرزش و کشیده شدن فرمان خودرو

لرزش و کشیده شدن فرمان هم یکی از آن عواملی است که رخ دادنش را می‌شود به حساب خراب بودن جلوبندی گذاشت. شاید شما موقع چرخیدن فرمان و رانندگی‌کردن متوجه شده باشید که فرمان خودرو را برخلاف جهتی که می‌چرخانید حرکت می‌کند. علت بروز این مسئله می‌تواند به‌خاطر اختلال در زاویه لاستیک‌های ماشین و مرکز بالانس باشد.

مطلب پیشنهادی 4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین

عدم تعادل چرخ‌ها یا مشکلات در سیبل‌ها هم یکی‎دیگر از علل خرابی جلوبندی خودرو است. مواجهه با این مشکل می‌تواند نشانه زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو باشد. تمام این موارد از نشانه‌های خرابی سیستم جلوبندی ماشین بودند. از آن‌جایی که نقش این سیستم در ماشین بسیارمهم است پس باید خیلی به آن اهمیت بدهیم.

کشیده‌ شدن فرمان خودرو به یک طرف

عمر مفید جلوبندی ماشین چند مدت است؟

عمر متوسط سیستم جلوبندی یک خودرو را ۶ ماه تخمین می‌زنند. البته به‌شرطی که این خودرو فعالیت روزانه و مکرر داشته باشد. خودروهایی که هر روز از مسیرهای بسیار ناهموار و جاده‌های خراب حرکت می‌کنند دارای عمر کمتری هستند. اما ماشین‌هایی که هرروزه مسیرهای نسبتا هموار و کم مسافت را طی می‌کنند، عمرمفیدی در حدود یک‎سال و نیم دارند. ولی اگر بیشتر از این بگذرد زمان تعویض تعلیق و جلوبندی خودرو می‌رسد و هرچه زودتر باید جهت معاینه و سرویس ماشین به متخصص مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی 9 علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

عمر مفید جلوبندیو  تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو چه موقع است؟

سیستم فنربندی خودرو می‌تواند تا 10 سال بدون مشکل کار کند. البته این عدد به شرایط خودرو، سطح کیفیت جاده و چگونگی رانندگی فرد نیز بستگی دارد. اگر تمامی این موارد به‌خوبی رعایت شود، سیستم تعلیق می‌تواند تا سال‌ها کار کند. کارشناسان می‌گویند که پس از طی مسافتی بین 60 و 80 هزارکیلوتر، زمان تعمیر و تعویض جلوبندی خودرو می‌باشد. با درنظرگرفتن عواملی مثل سروصدای زیاد ماشین هنگام حرکت، روغن‌ریزی و… می‌توان فهمید که خودرو چه زمانی به تعمیر و بازرسی نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی تعویض روغن موتور و کاهش مصرف سوخت

تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

نتیجه گیری

سیستم‌های جلوبندی و تعلیق از مهم‌ترین و ضروی‌ترین بخش‌های یک خودرو به‌شمار می‌رود. بخش جلوبندی وظیفه حفظ تعادل ماشین را برعهده دارد. بدون وجود این سیستم در ماشین، راننده نمی‌تواند تعادل ماشین را کنترل کند. شما با مشاهده 6 علائم از خرابی سیستم جلوبندی می‌توانید متوجه شوید که زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو چه زمانی می‌باشد.

مطلب پیشنهادی علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو 

مراقبت و توجه به این سیستم باعث می‌شود که ماشین شما تا مدت زیادی سالم بماند. اگر هم خرابی در ماشین صورت گرفت که مربوط به سیستم جلوبندی و تعلیق بود؛ باید سریعا به آن رسیدگی کنید. ساده گذشتن از کنار این مسائل باعث می‌شود که بعدها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین برای تعمیر و تعویض قطعات خودرو بکنید. ممنون که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید.

در این باره بیشتر بخوانید

راهنمای جامع کاسه نمد کمپرسور کولر پراید

بررسی علت صدای کمپرسور کولر ماشین

تعویض کمپرسور کولر پراید

علائم خرابی ترموستات کولر پراید

کولر ماشین چگونه کار می ‌کند؟

عیب یابی کولر پراید صبا

اواپراتور کولر پراید 

ساخت واکس خودرو در منزل

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید