اطلاعات کاربردی درباره تراز لاستیک و سیستم تعلیق ماشین

خودرومکانیک خودرو

آیا اخیرا متوجه شده‌اید این که ماشین شما مستقیم حرکت‌ نمی‌کند؟ یا لرزش غیر طبیعی دارد؟ هر دو این علائم‌ می‌توانند نشان‌دهنده هم ترازی نادرست خودروی شما باشند. اصطلاح ترازبندی خودرو یا بالانس چرخ‌ها به تنظیم کردن سیستم تعلیق ماشین گفته‌ می‌شود. کارکرد سیستم تعلیق این است که وسیله نقلیه را به چرخ متصل کند. در واقع سیستم تعلیق شامل همه فنرها، بوش‌ها، میله رابطه‌ها و هر چیزی است که برای از بین بردن ضربه و لرزش، سواری نرم و اطمینان از پاسخ مناسب خودرو در برابر راننده طراحی‌ می‌شود.
هنگامی که‌ می‌خواهیم سیستم تعلیق ماشین و لاستیک‌ها را تراز کنیم در واقع‌ می‌خواهیم آن را با مشخصات سازنده آن تنظیم کنیم. تمام ماشین‌های جدید وقتی از کارخانه بیرون‌ می‌آیند، دستگیره و ترمزشان در حالت مطلوب بوده و از یک راستای مناسب برخوردار هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره آموزش تراز لاستیک و سیستم تعلیق ماشین نکاتی کاربردی در اختیار شما قرار دهیم؛ پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم تعلیق ماشین چیست و چه وظایفی دارد؟

سیستم تعلیق یا به اسم دیگر، فنر بندی خودرو بخشی از ماشین است که از انتقال ارتعاشات و تکان‌هایی که در اثر حرکت بر سطوح ناهموار ایجاد‌ می‌شوند، جلوگیری‌ می‌کند. بدنه در این جا به معنی اتاق، شاسی و همه اجزای آن است. این سیستم در واقع همه قطعات اصلی مثل فنرها، کمک فنرها، ستون‌های نگه دارنده و چرخ‌ها را شامل‌ می‌شود و اتصال چرخ‌ها و محورهای عقب و جلوی ماشین را با شاسی به خوبی برقرار‌ می‌کند. سیستم تعلیق ماشین دو وظیفه اصلی دارد:

اول اینکه این سیستم باید تکانه‌ها، ارتعاش‌ها و نوسان‌هایی که از راه رفتن خودرو روی سطوح مختلف جاده ایجاد‌ می‌شوند را از بین ببرد

و دوم اینکه عملکرد چرخ‌ها و استهکاک مناسب لاستیک با سطوح روی جاده را ایجاد کند؛ در نتیجه، این سیستم باعث‌ می‌شود که خودرو راحت‌تر کنترل شود.سیستم تعلیق ماشین

 جلوبندی با سیستم تعلیق فرق‌ می‌کند؟

این روزها کمتر مکانیکی وجود دارد که از اصطلاح سیستم تعلیق خودرو استفاده کند. در واقع این عبارت را بیشتر کسانی که مهندس هستند استفاده‌ می‌کنند یا در کتاب‌های فنی و تخصصی به چشم‌ می‌خورد. با این وجود همه مردم کلمه جلوبندی خودرو را شنیده‌اند و مکانیکی‌ها به وفور از عبارت جلوبندی خودرو استفاده‌ می‌کنند.

هر دوی این عبارت‌ها تقریبا یک معنی دارند اما منظور مکانیکی‌ها از جلوبندی، قسمت جلویی سیستم تعلیق است. این قسمت علاوه بر مجموعه‌های فرمان و میل فرمان، شامل اجزای دیگری مثل محور جلو، فنر و کمک فنر، چرخ‌های جلو و سایر اتصالات مرتبط با آن‌ها نیز‌ می‌شود.

 اجزای سیستم تعلیق ماشین چیست؟

سیستم تعلیق در حال حاضر انواع مختلف و اجزای بسیاری دارد؛ اجزایی که هر کدام وظیفه خاصی دارند و در صورت خراب بودن یا عدم هر یک از این اجزا، تعلیق خودرو به کل مختل‌ می‌شود. آسیب به هر یک از قطعات سیستم تعلیق خودرو باعث‌ می‌شود تا ایمنی خودرو تحت تاثیر قرار گرفته و فرمان پذیری خودرو کاهش پیدا کند. اجزایی مثل بازوی آزاد، خمیده، پیت-من، دنباله دار، فرمان اکسل و میله الصاقی، پن‌هارد، شاه پین و بازوی کنترل از جمله این قطعات هستند.

این قطعات در سیستم‌های تعلیق مختلف در خودرو‌های مختلف کم و زیاد شده اما به طور کلی باید گفت که چند جزء مهم در تمامی سیستم‌های تعلیق وجود دارد. اجزای اصلی سیستم تعلیق که نقش محوری را در همه سیستم‌های تعلیق ایجاد‌ می‌کنند عبارت اند از:تراز لاستیک و سیستم تعلیق ماشین

  • رینگ و لاستیک
  • فنرها
  • دمپر یا کمک فنر
  • میل تعادل یا میل موجگیر
  • میل رابط
  • سیبک
  • بوش
  • طبق
  • استارت

 تراز خودرو به چه کاری گفته‌ می‌شود؟

ترازبندی خودرو به هندسه سیستم تعلیقی که بر ماشین شما قرار گرفته اشاره‌ می‌کند. در واقع بازوهای کنترل، اجزای فرمان و نقاط نصف برای محورها همه به گونه‌ای ساخته و تولید شده‌اند که در مکان‌های دقیق و مخصوص به خودشان قرار گیرند. هندسه این قطعات همگی با یکدیگر مرتبط هستند؛ در واقع لازم است که این توری فلزی باعث آن شود که هر چهار تایر شما به صورت تیمی و همزمان با یکدیگر کار کنند. آن‌ها باید در همان جهت و با همان سرعت یکسان بچرخند. زمانی که قطعاتی وجود داشته باشد که از جای خود تغییر مکان بدهد، در واقع تراز بندی خودرو بهم ریخته است. این اتفاق ممکن است در اثر آسیب یا سایش به وجود بیاید.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 تراز وسیله نقلیه

فلز با وجود استحکامی که دارد، همچنان انعطاف‌پذیر است و برخورد به چاله‌ها یا حاشیه‌ها خواهد توانست که تغییراتی کوچک در شکل این قطعات ایجاد شود. با گذشت زمان این زاویه‌ها از جای خود خارج‌ می‌شوند و تراز خودرو بهم‌ می‌ریزد. اجزای لاستیکی بوش هم تخریب شده و کارایی خود را از دست‌ می‌دهند. شاید از خود بپرسید که زاویه‌ها تراز چیست؛ با ما همراه باشید تا در ادامه به سؤال شما درباره تراز لاستیک و سیستم تعلیق ماشین پاسخ دهیم.

زاویه‌های تراز لاستیک چیست؟

سه زاویه اصلی وجود دارد که تکنسین ماشین آن‌ها را بررسی کرده و سعی در تصحیح آن‌ها دارد عبارت اند از: کمبر، انگشت پا و کستر.

کمبر در واقع شیب چرخش عمودی چرخ‌ها است؛ به صورتی که اگر چرخ‌های ماشین شما با زاویه مناسب در جاده بالا  و پایین‌ نمی‌ایستد، احتمالا به این خاطر است که زاویه کمبر خاموش است.

انگشت پا برای جهت چرخش چرخ‌های ماشین است؛ چرخ‌ها باید در جهت دقیق چرخ‌های دیگر حرکت کنند.

کاستور زاویه متعادل کننده مربوط به وزن و فرمان خودرو بوده و بیش از حد کم بودن آن کنترل وسیله نقیله را برای راننده سخت‌ می‌کند. تکنیک‌های قدیمی تراز دستی خودرو که مکانیک‌ها برای تنظیم خودرو از آن استفاده‌ می‌کردند، دقت کافی ندارند. بنابراین ایستگاه‌های خدمات مدرن از یک ردیف تراز کامپیوتری با حسگرهای نوری استفاده‌ می‌کنند تا کار تراز لاستیک‌ها و سیستم تعلیق ماشین را به نحو احسنت انجام دهند. یک تکنسین آموزش دیده و ماهر وسیله نقلیه شما را روی قفسه قرار‌ می‌دهد و موقعیت هر کدام از چرخ‌ها را اندازه گیری‌ می‌کند. بعد از این کار نتایجی که روی صفحه نمایش داده‌ می‌شود، زاویه‌های تراز فعلی شما است که نیاز به تنظیم یا تعمیر دارد.

چطور‌ می‌توان تشخیص داد که ماشین به تراز نیاز دارد؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم اندازه گیری دقیق تراز ماشین باید توسط یک تکنسین ماهر با ابزارهای ویژه انجام شود؛ با این حال نشانه‌های واضحی وجود دارند که در صورت مشاهده آن‌ها‌ می‌توانید به وجود مشکل احتمالی پی ببرید و به دنبال حل آن باشید.تشخیص تراز ماشین

1. ماشین به سمت چپ یا راست کشیده‌ می‌شود

در اغلب اوقات اولین چیزی که راننده متوجه آن‌ می‌شوند حرکت اضافه ماشین به سمت چپ و راست است. البته کشش یا رانش ماشین اگر خیلی کم باشد طبیعی است چرا که جاده‌ها پستی و بلندی دارند و همچنین تاج گذاری در سطح جاده وجود دارد. اما رانندگی مستقیم باید بدون نیاز پیدا کردن به فرمان برای راننده بسیار راحت باشد.

2. فرمان از مرکز خارج است

وقتی از جاده مستقیم عبور‌ می‌کنید فرمان ماشین شما باید در حالت وسط قرار بگیرد. یعنی آرم به صورت مستقیم و صاف قرار‌ می‌گیرد. اگر نگران علت‌های کج بودن فرمان خود هستید، پس باید تراز بندی ماشین خود را چک کنید.

3. لرزش اتومبیل یا لرزش فرمان

شاید به عنوان راننده بتوانید به خوبی لرزش‌هایی را در دست‌های خود احساس کنید. این اتفاق دلایل مختلفی‌ می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها تراز نبودن لاستیک‌ها و سیستم تعلیق ماشین است. این اتفاق همچنین ممکن است نشان دهنده قطعات فرسوده ماشین یا عدم تعادل در لاستیک‌ها باشد. متعادت کردن چرخ وقتی که ماشین‌ می‌چرخد وزن چرخ‌ها را برابر‌ می‌کند. این مورد با تراز بندی اتومبیل فرق‌ می‌کند و نیاز به بررسی بیشتر تکنسین خواهد داشت.

4. سایش غیر عادی لاستیک

ساییدگی لاستیک‌های شما نشانه خوبی برای سلامت ماشین شما است. سایش غیر معمول مثل تمرکز در داخل یا خارج به یک تکنسین آموزش دیده تصویر خوبی از نحوه توزیع وزن از طریق ماشین خواهد داد. ممکن است در بالای تایر یک شیب وجود داشته باشد و یا این که لبه خارجی آن فرسودگی بیش از اندازه ای داشته باشد. در نتیجه همه آن‌ها تکنسین متوجه‌ می‌شود که ماشین نیاز به چیدمان مجدد دارد یا نه. اگر هر کدام از این علائم را پیدا کرده اید، بد نیست یک سر به تکنسین بزنید و تراز ماشین خود را بررسی کنید.

فواید تراز لاستیک‌ها و سیستم تعلیق ماشین

تایرهای شما برای حرکت در مسافت‌های طولانی آماده شده و درجه بندی‌ می‌شوند. این فاصله ای است که سازنده تخمین‌ می‌زند که آج طول بکشد. در واقع در این تخمین زدن فرض بر این است که تراز ماشین شما به‌درستی انجام شده است و اگر این طور نباشد لاستیک‌های ماشین شما زودتر از موعد پیش بینی شده فرسوده‌ می‌شوند. این اتفاق همچنین‌ می‌تواند در موارد دیگر ضمانت لاستیک را از بین ببرد. یک ترازبندی مناسب همچنین رانندگی وسیله نقلیه شما را آسان‌تر کمی کند.

مطلب پیشنهادی : آموزش کامل تعویض سنسور اکسیژن

 فواید تراز کردن لاستیک‌ها

مبارزه کردن با کشش یا رانش ماشین با فرمان در مسافت‌های طولانی برای راننده خیلی طاقت فرسا است. اگر فرمان ماشین کج باشد‌ می‌تواند از نظر راننده کمی گیج کننده باشد. حتی امکان این وجود دارد که تراز وسایل نقلیه به تعویض لاستیک و قطعات خراب شده یا فرسوده نیاز داشته باشد. بدیهی است که این کار به هزینه تراز ماشین قیمتی اضافه‌ می‌کند اما خبر خوش این است که همیشه این طور نیست. در بسیاری از مواقع، تنظیم کردن تراز با تنظیم ساده اجرا و انجام‌ می‌شود. اگر مطمئن نیستید که ماشین شما به تراز لاستیک‌ها و سیستم تعلیق احتیاج دارد یا نه، آن را به یکی از مراکز خدمات ماشین نشان دهید.

 چند وقت یکبار ماشین خود را تراز کنم؟

اگر شما به اندازه کافی بد شانس نباشید که یک حادثه جدی رانندگی را تجربه کنید یا با یک خطر اساسی در جاده رو به رو شده باشید، یک روش چیدمان چرخ کامل باید در بالای لیست کارهایی باشد که باید انجام دهید. حتی اگر 6 ماه داشته باشید، تراز بندی ماشین در سرویس اتومبیل معمولی شما لحاظ‌ می‌شود. معمولا بعد از هر 9000 کیلومتر توصیه‌ می‌شود که تراز بودن ماشین را بررسی کنید. این کار اجازه‌ می‌دهد تا همه قطعات و اجزای خودرو با یکدیگر هماهنگ باشند و خودرو با حداکثر بازدهی در اختیار شما قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی : نحوه استفاده از توربو شارژر ماشین

 جمع‌بندی

به بخش پایانی مقاله آموزش تراز لاستیک و سیستم تعلیق ماشین رسیدیم؛ همان طور که در این مقاله گفته شد مشکلات رایج ناشی از در کنترل نبودن ماشین، لرزش غیر طبیعی و این دست مسائل به خاطر تراز نبودن لاستیک‌ها و سیستم تعلیق ماشین اتفاق‌ می‌افتند. به طور کلی چند نشانه وجود دارد که‌ می‌تواند از خرابی سیستم تعلیق خودرو خبر دهد. این نشانه‌ها شامل وجود روغن ری کمک فنرها و بوش‌ها، صدای زیاد قطعات ماشین و کوبش بیش از اندازه ماشین هنگام عبور از سطوح ناهموار‌ می‌شوند. طول عمر سیستم فنربندی به مسیرهای رانندگی و کیفیت قطعات استفاده شده در ماشین بستگی دارد؛ با این حال برای بیشتر کردن طول عمر ماشین و بالا بردن دوام آن، بهتر این است که سرویس‌های دوره‌ای به ازای هر 60 هزار کیلومتر انجام شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا