تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو + علائم خرابی آن

خودروسرویس و نگهداری

ترمز دستی یکی از اجزای مهم و کاربردی خودرو است. این ابزار در سراشیبی‌ها خیالتان را از این بابت راحت می‌کند که ماشین به هیچ عنوان دیگر حرکت نمی‌کند. در واقع ترمز دستی وظیفه ساکن نگه داشتن خودروی خاموش یا روشنی که پارک شده است را برعهده دارد. ترمز دستی یا روی چرخ‌ها قرار گرفته و مانع از چرخیدن آن‌ها می‌شود یا روی میل گاردن قرار گرفته و از گردش آن جلوگیری می‌کند.
استفاده این ترمزها در مقایسه با ترمز معمولی خیلی کمتر است و از آن صرفا برای توقف خودرو در سطوح شیب‌دار، پارک خودرو، کم کردن سرعت خودرو یا انجام حرکات نمایشی در مواقع اضطراری استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت عملکرد این بخش، رگلاژ ترمز دستی یکی از موارد مهمی است که راننده باید خیلی به آن توجه کند. اگر ترمز دستی را به‌ صورت دوره‌ای و منظم رگلاژ نکنید، باعث اختلال در عملکرد آن خواهید شد. با ما همراه باشید تا در مورد نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو مطالب بیشتری یاد بگیریم.

انواع ترمز دستی

گفتیم که ترمز دستی‌ها یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین اجزای به‌کار رفته در خودرو هستند. این وسیله در خودروهای معمولی با یک اهرم و در خودروهای مدرن با استفاده از یک دکمه کار می‌کند تا مانع از حرکت رو به جلو یا عقب ماشین ایستاده شود. بنابراین می‌توان گفت که ترمزهای دستی به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1. ترمز دستی دکمه‌ای

ترمز دستی‌های دکمه‌ای نوع جدید ترمز دستی‌ها هستند که روی خودروهای جدید مدرن تعبیه شده‌اند. برای استفاده از این ترمز دستی‌ها، راننده کافی است که دکمه قرمز ترمز دستی که با حرف P نشان داده شده است را فشار دهد. فشردن این دکمه باعث می‌شود تا سیم ترمزها توسط موتور برقی کوچک کشیده شده و باعث درگیر شدن ترمزها شود.

در ترمز دستی برقی، روی هر چرخ یک سیستم الکترونیکی قرار داده شده است که به محض فشردن دکمه به دیسک ها فشار وارد می‌کنند. سپس هر دو دیسک، چرخ را به یک اندازه درگیر می‌کنند. لازم به ذکر است که ترمزهای دستی دکمه‌ای در انواع تک‌سیمی و دوسیمی طراحی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

ترمز دستی دکمه‌ای

2. ترمز دستی اهرمی

ترمز دستی اهرمی همان‌طور که از اسمش پیداست، به‌ شکل یک اهرم در کنار صندلی راننده و پشت اهرم دنده قرار گرفته است، البته در برخی از خودروها این ترمز به‌ شکل یک پدال طراحی شده است. مدل‌های اهرمی را بیشتر در خودروهایی که جزو تولیدات داخل یا خودروهای قدیمی هستند، مشاهده می‌کنیم. اسم دیگر ترمز دستی‌های اهرمی، ترمز دستی مکانیکی است. در مدل‌های مکانیکی یک اهرم، کابل یا پدال را به لنت‌های چرخِ عقب وصل می‌کند. سپس با کشیدن اهرم یا فشار دادن پدال، لنت‌های عقب درگیر شده و باعث توقف خودرو می‌شوند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

اما نحوه کارکرد در ترمز دستی اهرمی چطور است؟ ابتدا برای کار کردن و فعال‌سازی این ترمز دستی باید اهرم آن را به سمت بالا بکشید و در آخرین درجه رهایش کنید. برای رها کردن آن کافی است تا راننده دکمه رها کردن ترمز را که در بالای اهرم قرار دارد، فشار دهد و آن را به سمت پایین رها کند. این ترمز دستی نیز در 2 نوع تک‌سیمی و دوسیمی وجود دارد.

ترمز دستی اهرمی

نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو

از آنجایی که نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو یک روند تخصصی است، بهتر است درصورت نیاز به رگلاژ، به یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد مراجعه کنید. البته تنظیم آن استثنا هم دارد و در برخی موارد می‌توان آن را با تنظیم پیچ رگلاژ درست کرد. اما این امکان هم وجود دارد که با این‌ کار هم عیب ترمز دستی خودروی شما برطرف نشود. بنابراین بهترین کار این است که وقتی عملکرد این قطعه دچار مشکل شد یا نیاز به تنظیم داشت، به تعمیرکار مراجعه کنید. به صورت کلی شما می‌توانید برای تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو، روش‌های زیر را امتحان کنید. البته اگر طی کردن این روند جواب نداد، باید به فکر یافتن یک متخصص کاربلد باشید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

روش اول رگلاژ ترمز دستی

  • ابتدا ترمز دستی را بخوابانید و درب کنارش را باز کنید.
  • پیچ رگلاژ را تا میزانی که اگر ترمز دستی 5 دندانه بالا آمد سفت شود، بچرخانید.
  • در این مرحله باید دقت کنید که پیج رگلاژ را زیاد سفت نکنید چون باعث داغ شدن لنت‌ها و تمام شدن آن‌ها می‌شود.

روش دوم رگلاژ ترمز دستی

  • اول از همه ماشین را در مکانی بدون شیب پارک کنید.
  • ترمز دستی را کاملا پایین ببرید.
  • پیچ رگلاژ را باز کنید ولی آن را کامل شل نکنید و بگذارید در انتها حداقل یک دور باقی بماند.
  • در مرحله چهارم باید اهرم ترمز دستی را 4 تا 5 بار متوالی و پشت سر هم بالا و پایین ببرید.
  • در این مرحله باید ترمز دستی را بخوابانید و ماشین را روشن کنید.
  • پدال ترمز را 3 بار و با بیشترین نیرو فشار دهید و سپس رها کنید. در هر بار، 3 تا 4 ثانیه پدال را نگه دارید.
  • خودرو را خاموش کنید.
  • پیچ رگلاژ را به اندازه‌ای که اگر ترمز دستی 9 دندانه بالا آمد سفت شود، بچرخانید.

دیسک ترمز خودرو

رگلاژ ترمز دستی توسط مکانیک

درصورتی که روش‌های بالا را امتحان کردید و هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی نگرفتید، باید به تعمیرکار مراجعه کنید. علت‌هایی که نام می‌بریم به احتمال قوی، باعث ایجاد نقص در ترمز دستی شده یا زمان خرید کابل ترمز دستی جدید فرا رسیده است.

  • صدمه دیدن سیم ترمز دستی
  • از بین رفتن لنت‌های عقب یا همان کفشک‌های عقب

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

چه مواقعی باید از ترمز دستی استفاده کنیم؟

وقتی که داریم ماشین را پارک می‌کنیم. در این مواقع تحت هر شرایطی، چه ماشین در سطح صاف و چه شیب‌دار قرار گرفته باشد، باید ترمز دستی را بکشیم. وقتی ترمز اصلی از کار افتاد، برای توقف خودرو باید ترمز دستی را خیلی آرام بکشید تا با کاهش سرعت، این ترمز کم‌کم باعث توقف خودرو شود. لازم به ذکر است که نخواباندن ترمز دستی در طولانی‌مدت باعث خرابی و زنگ‌زدگی این قطعه می‌شود و در شرایط ضروری نیز به‌خوبی کار نخواهد کرد.

زمان‌های استفاده از ترمز دستی

علائم خرابی ترمز دستی چیست؟

  • به‌درستی عمل نکردن، یکی از نشانه‌های خرابی ترمز دستی است.
  • بعد از کار کردن به حالت اولیه برنگشتن، یکی دیگر از این علائم محسوب می‌شود.
  • اگر در حین فشردن ترمز پدالی یا ترمز دستی اهرمی، هیچ مقاومتی حس نمی‌کنید.

سخن پایانی

ترمز دستی یکی از وسایل مهم خودرو محسوب می‌شود که عملکرد صحیح آن باید هرچند وقت یک‌بار بررسی شود. البته بهتر است برای حفظ جان سرنشینان ماشین، عملکرد تمام قطعات خودرو به‌طور منظم مورد بررسی قرار بگیرد. با مطالعه نحوه تنظیم و رگلاژ ترمز دستی خودرو، شما می‌توانید این روند را به‌ صورت دستی هم انجام دهید اما در برخی موارد نیاز است که آن را به دست یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپاریم. فراموش نکنید که کارشناسان مجرب آچاره به این منظور در کنار شما خواهند بود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید