تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

خودروسرویس و نگهداری

سیستم ترمز ، از بخش‌های مهم و حیاتی خودرو است که اگر دچار نقص شود، در حین رانندگی نتایج زیان‌باری را به همراه می‌آورد. مشکلات پدال ترمز را باید شناخت و به موقع به آن‌ها رسیدگی کرد تا بتوان از بروز هر اتفاق ناگواری  پیش‌گیری کرد. در این مقاله قصد داریم بپردازیم به رایج‌ترین مشکلات سیستم پدال ترمز و نکاتی را بررسی کنیم. مثل، علت پایین رفتن پدال ترمز یا بالا نیامدن پدال ترمز یا انحراف ماشین به یک سو موقع ترمز گرفتن.

امیدوار هستیم که این مقاله به تمام سوالات شما در خصوص ترمز و مشکلاتش پاسخ بدهد. ممنون که این مقاله را مطالعه می‌کنید.

سیستم ترمز ماشین چکار می‌کند؟

این سیستم، در ناحیه‌ی چرخ‌ها اصطکاک ایجاد می‌کند و بدین شکل، سرعت ماشین را کم کرده و نهایتاً ان را متوقف می‌کند. سیستم ترمز، با ایجاد اصطکاک میان لنت ترمز و دیسک چرخ، شتاب منفی ماشین را می‌گیرد و سرعتش را کم می‌کند و در نهایت، آن را نگه می‌دارد. اما امروز کار سیستم ترمز فقط کنترل سرعت و توقف خودرو نیست. سیستم ترمز‌های مدرن و امروزی، در هندلینگ خودرو هم نقشی دارند و در پیچ و خم‌های شدید، به کمک راننده می‌رسند و از لغزش‌های خطرناک پیشگیری می‌کنند.

تعمیر پدال ترمز

از کجا بفهمیم سیستم ترمز خراب شده است؟

  • چراغ ترمز در صفحه کیلومتر روشن شده است.
  • پدال خیلی سفت شده است.
  • پدال ترمز زیادی پایین رفته است.
  • موقع ترمز گرفتن ماشین مایل می‌شود.
  • هنگام ترمز‌گیری صدای جیغ می‌آید.
  • ترمز با کوچکترین فشار پا عمل می‌کند.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

۹ تا از رایج‌ترین مشکلات پدال ترمز

  1. حالت اسفنجی و نرمی زیاد از حد پدال ترمز هنگام فشردن آن
  2. سفت شدن یا چوب شدن پدال ترمز
  3. صدای ساییدگی آهن به آهن و خراشیده شدن از ترمزها
  4. پایین رفتن پدال ترمز
  5. سوت کشیدن ترمز در زمان ترمز گرفتن
  6. لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن
  7. انحراف ماشین به یک سو موقع ترمز گرفتن
  8. درگیری دائمی لنت ترمز با سطح دیسک
  9. کم بودن سطح روغن ترمز

یک) حالت اسفنجی و نرمی زیاد از حد پدال ترمز هنگام فشردن آن ؛ یکی از مشکلات پدال ترمز

اگر هوا در سیستم ترمز مانده باشد این مشکل ایجاد می‌شود. این که هوا در سیستم ترمز وجود دارد، می‌تواند به خاطر پایین بودن سطح ترمز باشد یا وجود نشتی در سیستم ترمز.

برای گذر کردن از این مشکل لازم است که سیستم ترمز را هواگیری کنید. نحوه‌ی انجام این کار در دفترچه تعمیرات خودرو گفته شده اما توصیه‌ی ما به شما این است که این کار را به کاردان بسپارید و از تعمیرکاران کمک بگیرید. توصیه می‌شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز، اگر سیستم هوا گرفت، تعویض روغن ترمز را انجام دهید و هواگیری سیستم را در زمان دیگری پیش بگیرید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

دو) از مشکلات پدال ترمز می‌توان به سفت شدن یا چوب شدن پدال ترمز اشاره کرد

علت بالا نیامدن پدال ترمز

اگر مقدار وکیوم پیشرانه کم باشد، یا بوستر نقصی بوجود بیاید، و یا در شلنگ وکیوم نشتی ایجاد شده باشد، چنین وضعی در پدال ترمز ایجاد می‌شود. خرابی در شیر کنترل باعث نشتی می‌شود و چوب شدن پدال ترمز رخ می‌دهد.

اگر خواستید عملکرد شیر کنترل را چک کنید، پیشرانه را روشن کنید و پس از گذشت چند دقیقه، خلاء درون بوستر مشخص می‌شود. بعد، پیشرانه را خاموش کنید و چند دقیقه که گذشت، پدال را فشار دهید. اگر هنوز هم دیدید که پدال سفت است، پس می‌توان نتیجه گرفت که باید شیر را عوض کنید.

در صورت تمایل به تست بوستر ترمز، پیشرانه را خاموش کنید. پدال ترمز را چند بار فشار دهید تا این خلاء از میان برود و پدال ترمز سفت بشود. بعد همراه با فشار دادن ترمز، پیشرانه را هم روشن کنید. اگر بوستر خودروی شما سالم باشد، پدال ترمز باید نرم شده باشد و پایین برود. اما اگر سفت باشد، لازم است که بوستر را عوض کنید.

سه) صدای ساییدگی آهن به آهن و خراشیده شدن از ترمزها ؛ از دلایلی که باید دنبال تعمیر پدال ترمز باشید

این صدا را که شنیدید، یعنی لنت‌های ترمز خودرو تمام شده‌اند.  هر چه زودتر برای تعویض لنت‌های خودرو اقدام کنید بهتر است. هرچه دیرتر اقدام کنید، ترمزگیری سخت‌تر می‌شود و به دیسک خودرو صدمه وارد می‌کند. آن‌وقت هزینه‌ای که متحمل می‌شوید بیشتر خواهد بود.

چهار) پایین رفتن پدال ترمز

در ماشین‌هایی که سیستم ترمز چرخ‌های عقبی‌شان کاسه‌ای است، در صورت زنگ زدگی کفشک‌های ترمز یا سایش نامنظم، این اتفاق رخ می‌دهد و ترمز در نقطه‌ای پایین‌تر از حالت معمول فعال می‌شود و این می‌شود علت پایین رفتن پدال ترمز .

توصیه ما به شما این است که در صورت بالا نیامدن پدال ترمز ، کفشک‌ها را تعویض کنید تا مشکل رفع شود. البته شاید هم نشتی‌ای در سیستم ترمز وجود داشته باشد. پس بهتر است به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا سیستم ترمز به کلی بازبینی شود.

پنج) سوت کشیدن ترمز در زمان ترمز گرفتن

این اتفاق دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مثلاً، لرزش بین لنت‌ها یا برخورد لنت‌ها با دیسک. اگر لنت‌ها را عوض کنید به احتمال زیاد مشکل  رفع بشود. گاهی هم دیسک خودرو کمی لبه‌دار شده و به همین علت موقعی که ترمز می‌گیرید، ماشین صدا می‌دهد. اگر پشت لنت‌ها صداگیر بگذارید یا کمی گریس بمالید، این صداها کم می‌شوند.

شش) یکی دیگر از مشکلات پدال ترمز، لرزش فرمان ماشین هنگام ترمز گرفتن است

علت های کشیده شدن فرمان به یک سمت در هنگام رانندگی

اگر دیسک ترمز تاب بردارد، این اتفاق می‌افتد چون دیگر صاف نیستند. از دلایلی که می‌توانند باعث تاب برداشتن دیسک‌های ترمز بشوند می‌توان به تغییر دمای ناگهانی‌شان اشاره داشت.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

تغییر دما در دیسک‌ها چطور اتفاق می‌افتد؟

مثلاً اگر بر اثر ترمز گیری سطح دیسک گرم شده باشد، و ناگهان آب به آن پاشیده بشود، دیسک سرد می‌شود و این تغییر دما، باعث تاب برداشتن دیسک می‌شود.

هفت) انحراف ماشین به یک سو موقع ترمز گرفتن

مشکلات سیستم ترمز

این وضع، یعنی که نیروی یکسانی به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که ترمز یکی از چرخ‌ها عملکرد درستی ندارد، پس خودرو به سمتی مایل می‌شود که ترمزش قوی‌تر است.

چه چیزی باعث بروز این اتفاق می‌شود؟

احتمالاً سطح لنت و دیسک ترمز چرب شده باشد. شاید هم گیره نگه‌دارنده‌ی پیستون ترمز معیوب است.

شاید هم جنس لنت‌های ترمز فرق دارند. چرا که اگر چنین باشد، هر یک از لنت‌ها توان ترمز گیری متفاوتی دارند و در نتیجه این مشکل رخ می‌دهد. بهترین حالت این است که لنت‌های ترمز هر دو طرف یکی باشند.

هشت) درگیری دائمی لنت ترمز با دیسک، از مشکلات رایج پدال ترمز است

وقتی که درگیری میان لنت‌ها و دیسک‌ها دائمی باشد، باعث می‌شوند که دیسک‌ها درگیر شوند و داغ بشوند. ایم مسئله حتی می‌تواند منجر به از کار افتادن سیستم ترمز بشود.

نه) کم بودن سطح روغن، از یکی از معمول‌ترین مشکلات پدال ترمز

روغن موتور مناسب برای خودرو شما

این اتفاق، می‌تواند به دلیل کم بودن گوشت لنت ترمز باشد. چون در این صورت، فشار روغن در پشت لنت بیشتر می‌شود و نتیجتاً، سطح روغن کاهش می‌یابد.

اگر مشکل از گوشت لنت‌ها نبود، شاید نشتی در سیستم ترمز وجود دارد. باید کل سیستم ترمز را چک کنید و هر نقصی در آن بود رفعش کنید.

سخن پایانی

مشکلات پدال ترمز را جدی بگیرید. در صورتی که در رابطه با خلاصی پدال ترمز ، تعمیر پدال ترمز، یا هر مشکل دیگری نیاز به نیروی متخصص داشتید، فراموش نکنید که می‌توانید از تعمیرکاران ما در آچاره کمک بگیرید. برای این کار کافی است که با شماره تماس ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید یا از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره اقدام بفرمایید.

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید