تعویض کمپرسور کولر پراید

خودروسیستم تهویه خودرو

یکی از پرکاربردترین وسایل در فصل‌های گرم در ماشین، کولر است. نبود کولر می‌تواند در بعضی مواقع باعث گرمازدگی و یا حتی باعث افزایش احتمال تصادف شود. برای ساخت کولرها از سیستم تهویه استفاده می‌شود که در کارخانه‌های خودروسازی ساخته می‌شود. عملکرد این سیستم‌های تهویه کار ساده‌ای است و پیچیدگی خاصی ندارد. سیستم خودروها متشکل از اجزای مختلفی است که کمپرسور هم جزو آن است. کمپرسور از مهم‌ترین اجزای سیستم تهویه به‌شمار می‌رود و باعث گردش گاز مبرد می‌شود. از آن‌جایی که کمپرسور مهم‌ترین نقش را در کولر ماشین ایفا می‌‎کند، باید در حفظ آن تلاش کرد. اگر این قطعه خراب شود باید آن را تعمیر یا تعویض کرد. اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درمورد تعویض کمپرسور کولر پراید مطالعه کنید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

کمپرسور کولر خودرو چیست؟

کمپرسور یک دستگاه است که اجزای تشکیل‌دهنده آن شامل چند سیلندر و پیستون است. عملکرد این دستگاه به این صورت است که در موتور خودروها، هوا را می‌گیرد و توسط سوپاپ به سیلندر ارسال می‌کند. اتفاقی که اینجا میفتد این است که سرمای تشکیل شده به‌وسیله لوله‌ها به اواواپراتور می‌رسد. سپس توسط فن، به کابین خودرو راه پیدا می‌کند.

تعویض کمپرسور کولر پراید 1

کمپرسور باعث انتقال گاز خنک‌کننده به کندانسور می‌شود. بعد از این‌که دوباره مسیر را طی کرد، به اواپراتور برمی‌گردد و این چرخه تکرار می‌شود. این تغییر باعث افزایش دمای سیال می‌شود که با به‌کار بردن گاز داغ و پشت‌ سرگذاشتن چند مرحله باعث کاهش دمای محیط شد.

 کمپرسور تمامی ماشین‌ها از جمله پراید ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. اگر هم مشکل جدی بود که با تعمیر قابل درست شدن نباشد، باید یک کمپرسور جدید جایگزین کنیم. تعویض کمپرسور کولر پراید یک امر رایج است که هنگام خرابی قطعه انجام می‌شود. برای تعویض این قطعه باید از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید تا با تعویض کمپرسور کولر پراید، آن را مثل روز اول درست کند.

کمپرسور

تعویض کمپرسور کولر پراید به چه صورت است؟

گاز مبرد درون سیستم کولر پراید و خودروهای دیگر تعبیه شده است. این گاز باید ازطریق کمپرسور کولر خودرو حرکت کرده و ماشین را خنک کند. شما نمی‌توانید بدون این‌که گاز را فشرده کنید، یک مسافت طولانی را طی کنید. چون سیستم امکان جذب کوچک‌ترین گرمایی را داخل کابین ماشین ندارد. حال به این نکته بپردازیم که تعویض کمپرسور کولر پراید چگونه انجام می‌شود؟

مطلب پیشنهادی علائم خرابی ترموستات کولر پراید

1. خاموش کردن کمپرسور از سیستم

نگاهی به باتری بیندازید و پایانه منفی را خاموش کنید. حالا دیگر هیچ اتصال کوتاهی ندارید. الان باید برای دسترسی به موتور خودرو تمامی پوشش‌ها را بردارید. شیلنگ‌ها را چک کرده و حذفشان کنید. شاید قطعات و لوازم جانبی دیگری هم وجود داشته باشند که کمپرسور را در زیر آن‌ها ببینید. با آچارهای مناسب برای این‌کار باید همه لوازم جانبی‌ها و همه سیم‌ها و پیچ‌ها را بردارید.

وقتی می‌خواهید تعویض کمپرسور کولر پراید را انجام دهید، تمامی قطعات را به‌منظور جلوگیری از گم‌شدن آن‌ها، یک گوشه مشخص نگه دارید. با استفاده از پیچ گوشتی، اتصال برق نزدیک به کمپرسور را جدا کنید. پس از جداسازی این قسمت، باید تمامی اتصالات جانبی حذف شوند.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پس از اتمام کار باید با یک آچار یا سوکت مشترک پیچ و مهره‌های بالا و پایین را باز کنید و آن‌ها را جدا کنید. قبل از دیدن کمپرسور و خارج کردن آن از ماشین، ممکن است یک پیچ دیگر هم ببینید. موقع بازکردن پیچ آخر شاید نیاز باشد کمپرسور را نگه دارید، که باید این کار را بدون آسیب‌زدن به خود و سیستم کمپرسور انجام دهید.

طریقه کارکرد کمپرسور خودرو

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع تعویض و تعمیر رادیاتور پراید

2. بازرسی کردن کمپرسور حذف شده

پیش از حذف‌کردن یا تعویض کمپرسور کولر باید اول آن را چک کنید. با بررسی‌کردن آن ممکن است بتوانید آن را عیب‌یابی کرده و مشکلش را برطرف کنید. اگر کلاچ را بچرخانید و صدایی مانند سنگ‌زنی بشنوید، یعنی در این سیستم موی زائد فلزی وجود دارد که باید برداشته شود. با خرید یک کیت‌فلاش سیستم AC از فروشگاه، دریچه انبساط یا همان لوله بازشو را باز کنید. درگاه اگزوز و خطوط مبرد را چک کرده و درصورت نیاز تمیزشان کنید. اگر دریچه انبساط کاملا گرفته بود، هرچه زودتر تعویضش کنید.

تعویض کمپرسور کولر پراید

3. رسیدن به کمپرسور جدید برای تعویض کمپرسور کولر پراید

برای تعویض کمپرسور کولر پراید، ابتدا باید یک کمپرسور جدید بخرید. البته کمپرسور جدید یک ورژن آپدیت شده است که طراحی آن متفاوت‌تر است اما روش نصب آن با نسخه قدیمی تفاوتی ندارد. قسمت‌هایی که باید از آن‌ها مطمئن شوید، بخش‌های ورودی و اگزوز درگاه‌های مبرد می‌باشد.

مطلب پیشنهادی اواپراتور کولر پراید

تعداد دنده‌ها، قطر بیرونی و قرقره‌ کمربند را مورد بررسی قرار دهید. پیچ‌های قدیمی را باز کرده و به بخش جدید انتقال دهید. از اضافه‌کردن روغن کمپرسور به داخل واحد غافل نشوید. همیشه راهنمای کاربر را چک کنید و ببینید کدام واحدها به پرکردن روغن نیاز دارند چون بعضی از آن‌ها از قبل پر شده‌اند.

4. عوض کردن حلقه‌های قدیمی O

در تعویض کمپرسور کولر پراید، برای خطوط جانبی بالا و پایین، از حلقه‌های O استفاده می شود. برای عوض‌کردن کمپرسور AC باید حلقه‌های O را عوض کرد تا بعدها دچار نشت نشوند. بنابراین خطوط بالا و پایین را پیدا کنید و حلقه Oرا از آن خارج کنید. حلقه‌های O جدید را پیش خودتان نگه دارید.

به این نکته توجه کنید که باید قطر و طول حلقه‌های جدید با قدیمی‌ها هم‌سان باشد. حلقه‌های O را باید در خطوط جانبی بکشید. وقتی مطمئن شدید در جاهای خود قرار گرفته‌اند باید مقداری روغن به آن‌ها بزنید تا مرحله نصب انجام شود.

5. آخرین مرحله نصب کمپرسور

با دست همه پیچ‌ها را درون واحدها قرار دهید سپس با کمک یک سوکت یا آچار آن‌ها را محکم کنید. هردو خط مبرد جانبی بالا و پایین را چک کرده و نصبشان کنید. تمام پیچ‌ها را از نو بررسی کنید و مطمئن شوید محکم شده‌اند. برای اطمینان خاطر می‌توانید از تمامی مراحل عکس بگیرید. تمام این مراحل نحوه تعویض کمپرسور کولر پراید و خودروهای دیگر است.

مطلب پیشنهادی عیب یابی کولر پراید صبا: رایج‌ترین مشکلات و رفع آنها 

نگهداری از کولر خودرو پراید

برای افزایش عمر مفید کولر خودرو، باید نکاتی را رعایت کنید. رعایت این نکات باعث سالم ماندن کولر و دیرتر خراب‌شدن آن می‌شود.

  1. فیلتر هوای ماشین را عوض کنید. چون‌که کولرماشین یک محل مناسب برای رشد قارچ و باکتری است. درنتیجه کثیف بودن فیلتر هوا و تصفیه نامناسب، دچار بیماری‌های تنفسی خواهید شد.
  2. اگر خودروی شما 6 سیلندر باشد، پس قطعا می‌دانید که روشن بودن کولر باعث کاهش قدرت موتور می‌شود. پس با دو موتور پایین حرکت کنید و سرعتتان را در مسیرهای طولانی کم کنید.
  3. اگر در ترافیک سنگین گیر کردید یا با شیب تند مواجه شدید؛ حتما کولر را خاموش کنید.
  4. هرگز سیستم کولرتان را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید. اگر با کمبود گاز مواجه شدید حتما آن را تمدید کنید.

مهم‌ترین نکات نگهداری از کمپرسور خودرو

رعایت یک سری نکات برای نگه‌داری از کمپرسور بسیار کاربردی است و باعث می‌شود تعویض کمپرسور کولر پرایدعقب بیفتد.

  1. شیشه‌ای که در قسمت بالای کپسول ذخیره شده، برای دیدن عبور گاز در سیستم است. وقتی گاز مایع در مدار به اندازه موجود باشد، می‌توانید شاهد عبور مایع سفید رنگ با حباب‌های فراوان از زیر شیشه باشید. اگر حباب ها را با کف کم مشاهده کنید پس گاز مایع در سیستم به اندازه کافی موجود نیست. اگر هم حباب و مایع سفید را نبینید پس سیستم کولر خودرو، گاز ندارد.
  2. اگر گاز سیستم کم یا خالی بود به هیچ عنوان کولر را روشن نکنید. چون کمپرسور آسیب خواهد دید.
  3. موقع استارت زدن باید سیستم کولر خاموش باشد. قبل از این‌که خودرو را روشن کنید بگذارید موتور گرم شود.
  4. برای حفظ سلامت کمپرسور در فصل‌های سرد بهتر است گاهی کولر را درحد چند دقیقه روشن کنید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 سخن پایانی

گفتیم که کمپرسور از مهم‌ترین قطعات کولر است که در اثر زیاد کار کردن، دچار ایراد و اشکال می‌شود. برای تعویض کمپرسور کولر پراید باید مطمئن شوید که قطعه خراب شده و دیگر قابل استفاده نیست. سپس باید یک کمپرسور را با همان قدرت، توان و ظرفیت خریداری کنید. بهترین روش برای نصب آن، نصب توسط نصاب حرفه‌ای است. با سپردن کارتان به یک متخصصین کاربلد خودرو آچاره، خیال خود را از بابت نصب درست راحت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

14 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید ببخشید من پراید مدل 84 دارم بعد کمپرسوری که روش هست مارک ساندن سوخته خواستم بدونم که میشه کمپرسور مارک داک بجاش نصب کرد لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم؟؟

  2. سلام.من پراید ۱۳۱ دارم از کجا باید بدونم کولرم سالم یانه روشن میکنم دکمه کولر میزنم باد گرم میاد خواستم بدون مشکلش نبود گاز یا چیز دیگه ای هست؟

  3. سلام خسته نباشید من یه پراید مدل 89 دارم موقعی که کولر میگیرم باید اولش گاز خالی بدم به ماشین تا خنک بشه بعد اگه تو دنده هم حرکت کنم گرم میشه حتما باید گاز خلاص بدم

  4. سلام وقت بخیر ماشین من پژو۴۰۵ مدل ۸۵ کولر رو روشن میکنم خیلی اتومات میکنه یعنی هر ۲۰ ثانیه ۳۰ ثانیه قطع و وصل میشه

  5. سلام،امکانش هست که یه کمپرسور قوی تر یا کمپرسور ماشین دیگه ای به پراید نصب کرد؟ جهت تقویت کولر؟؟ مثلا کمپرسور پژویی به پراید میخوره؟؟؟ ممنون

  6. دوست عزیز درباره اینکه چطور مجدد کمپرسور را شارژ کنیم و پودر مخصوص بریزیم و شلنگهای اتصال را چگونه بازکنیم و ببندیم چیزی ننوشتید اصلا این مطلب برای چی نوشته شده
    چقدر زمان میبره این کار؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا