روش تشخیص تعادل شوفاژها و بالانس کردن رادیاتورها

سرمایش و گرمایشپکیجرادیاتور شوفاژگرمایش

اگر به‌صورت دوره‌ای رادیاتورهای خود را چک نکنید و اقدامات لازم را انجام ندهید، ممکن است سیستم گرمایشی شما تضعیف شده و به مرور زمان خراب شود. زمانی که شوفاژها به‌درستی کار نکنند انرژی زیادی هدر می‌رود و پول زیادی را صرف پرداخت قبوض خود خواهید کرد.

گاهی ممکن است یکی از رادیاتورهای خانه شما نسبت به بقیه بیشتر گرم شوند یا قسمتی از خانه سرد و قسمتی دیگر گرم باشد؛ در این شرایط، بالانس کردن شوفاژها چاره کار است. این اقدام باعث می‌شود سیستم گرمایشی خانه به درستی کار کند و گرما در تمام محیط به تعادل برسد. با متعادل کردن شوفاژها می‌توان تا مقدار زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

اگر در زیاد کردن شوفاژ  مشکل دارید بهتر است برای تعمیر پکیج با ما تماس بگیرید یا روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

زمان مناسب برای بالانس کردن رادیاتورها

اگر رادیاتورهای خانه شما بالانس نباشند، با سرعت یکسان محیط را گرم نمی‌کنند؛ برخی جاها سرد و برخی دیگر گرم می‌شوند. بنابراین گرما  یکنواخت توزیع نمی‌شود که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. برای رفع این مسئله باید به صورت دوره‌ای اقدام به این کار کنید. در موارد زیر حتما لازم است دمای شوفاژهای خانه را متعادل کنید.

  • تعویض رادیاتور یا شیر آن
  • انجام هرگونه شستشو یا هواگیری
  • تغییرات سیستم گرمایشی
  • تعویض پمپ حرارت مرکزی

بالانس کردن یا هواگیری شوفاژ؟

اگر متوجه شدید که قسمت‌هایی از رادیاتور شما سرد است، ابتدا باید آن را هواگیری کنید. هدف از هواگیری شوفاژها این است که هوای جمع شده در داخل لوله‌ها تخلیه شده و سیستم گرمایش به‌درستی کار کند. اما بالانس کردن شوفاژها به این معناست که اجازه می‌دهید آب بیشتری به رادیاتورهای سردتر برسد و جریان رادیاتورهای خیلی گرم را محدود می‌کنید. در این صورت به تعادل گرمایی در محیط می‌رسید.

بالانس کردن یا هواگیری شوفاژ

بیشتر بخوانید رفع نشتی رادیاتور 

اگر مطمئن نیستید که مشکل اصلی رادیاتور شما از چیست، بهتر است هر دو کار را انجام دهید. هواگیری شوفاژ و متعادل کردن آن از موارد مهمی است که پس از راه‌اندازی آن باید انجام داد. ابزارهای مورد نیاز برای بالانس کردن و زیاد کردن شوفاژ بدین شرح‌اند:

  • کلید هواگیری رادیاتور
  • کلید سوپاپ یا آچار قابل تنظیم
  • پیچ‌گوشتی
  • دماسنج دیجیتال

شناخت سه نوع شیر در رادیاتور

رایاتورها سه نوع شیر دارند که برای تعمیر و عیب‌یابی رادیاتور باید با کارکرد آنها آشنا شوید.

بالانس کردن یا هواگیری شوفاژ

شیر دستی شوفاژ

شیر دستی شوفاژ از انواع قدیمی شیر است که تنها می‌توانید برای روشن و خاموش کردن رادیاتور از آن استفاده کنید که به آن شیر کنترل نیز می‌گویند. این شیر تنها دو حالت دارد: خاموش یا روشن. بنابراین این تنها کنترلی است که می‌توانید بر میزان جریان آب گرم رادیاتور خود داشته باشید.

شیر ترموستاتیک (TRV)

اکثر رادیاتورهای جدید به جای شیر دستی، دارای شیر ترموستاتیک هستند. اغلب روی آن‌ها اعدادی نیز وجود دارد. همانطور که از نامش پیداست، آن‌ها ترموستات مخصوص به خود را دارند و زمانی که دمای محیط به سطح دلخواه شما برسد، این شیر جریان آب گرم داخل رادیاتور را تنظیم می‌کند. به این صورت تنها به اندازه نیاز از انرژی استفاده می‌شود.

شیر قفل‌شونده

این مدل شیر شوفاژ دارای یک کلاه پلاستیکی کوچک است که نمی‌توان تغییر زیادی روی آن اعمال کرد. در واقع برای برداشتن درپوش پلاستیکی باید از یک دسته استفاده کنید. برخی از مدل‌ها دارای یک پیچ در بالای درپوش هستند که باید پیش از بیرون کشیدن قطعه پلاستیکی باز شوند.

بالانس کردن یا هواگیری شوفاژ

راهنمای مرحله به مرحله بالانس کردن رادیاتورها

برای متعادل کردن و زیاد کردن شوفاژ بهتر است 7 مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. شوفاژها را هواگیری کنید.

اگر نقاطی از رادیاتور شما سرد است، آن را هواگیری کنید تا گرما در تمامی سطح رادیاتور یکنواخت باشد.

  1. گرمایش مرکزی را خاموش کنید.

گرمایش مرکزی رادیاتورها را خاموش کنید و بگذارید تمامی آن‌ها خنک شوند.

  1. شیرهای شوفاژ را باز کنید.

برای این کار ابتدا باید درپوش تمامی شیرها را بردارید. با توجه به نوع شیر ممکن است به پیچ‌گوشتی نیاز داشته باشید. برای باز کردن شیر رادیاتور باید آن‌ها را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت (به سمت چپ) بچرخانید.

  1. سیستم گرمایشی خود را روشن کنید.

در این مرحله سیستم گرمایش را باید روشن کنید و سرعت گرم شدن هر رادیاتور را بررسی کنید. بهتر است از چند نفر کمک بگیرید که به طور همزمان بتوانید سرعت گرم شدن را بررسی کنید. سپس رادیاتورها را از سریعترین تا کندترین زمان گرم شدن لیست کنید.

  1. رادیاتوری که سریع‌تر گرم می‌شود را شناسایی کنید.

رادیاتوری که سریع‌تر از بقیه رادیاتورها گرم شده است را شناسایی کنید. شیر آن را ببندید؛ یعنی در جهت عقربه‌های ساعت (راست) بچرخانید. پس از این که کاملا بسته شد، دوباره به اندازه یک چهارم یا یک دور شیر آن را باز کنید.

  1. درجه حرارت رادیاتور را اندازه‌گیری کنید.

درجه حرارت قسمت‌هایی از رادیاتوری که زودتر گرم شده را اندازه بگیرید. برای این کار با استفاده از دماسنج دیجیتالی خود درجه حرارت لوله کنار رادیاتور را اندازه بگیرید. سپس دمای لوله‌ای که در سمت دیگر رادیاتور وجود دارد را اندازه‌گیری کنید. زمانی که اختلاف دمای این دو به 12 درجه رسید، شیر آن را ببندید.

  1. مرحله 6 را برای دیگر رادیاتورها تکرار کنید.

لیستی که از قبل آماده کردید و شوفاژ‌ها را از سریع‌ترین زمان گرم شدن تا کندترین آن طبقه‌بندی کرده‌اید را بردارید. طبق لیست خود پیش بروید و به ترتیب مرحله 6 را برای آن‌ها تکرار کنید. در نهایت با انجام این 7 مرحله، متعادل کردن دمای شوفاژ انجام می‌شود. اگر خودتان قادر به انجام این مراحل نبودید، حتما از تکنسین مربوطه کمک بگیرید تا مراحل کار را با کیفیت بالا برای شما انجام دهند.

بالانس کردن یا هواگیری شوفاژ

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سوالات متداول

آیا متعادل کردن رادیاتورها را می‌توانیم خودمان انجام دهیم؟

بالانس کردن شوفاژها و ایجاد تعادل دمایی کار دشواری نیست. ما در این مقاله این کار را در ۷ مرحله برای شما خلاصه کردیم که با انجام آن به‌راحتی می‌توانید نسبت به آن اقدام کنید. البته اگر حس کردید که نمی‌توانید این کار را به صورت دقیق انجام دهید، حتما با یک متخصص تماس بگیرید.

رادیاتورهای منزل ما گرما را به صورت یکنواخت پخش نمی‌کنند؛ مشکل از چیست؟

زمانی که رادیاتورها گرمای مطلوب را به‌صورت یکنواخت توزیع نمی‌کنند یا تنها بخشی از خانه شما گرم می‌شود و بخشی دیگر سرد باقی می‌ماند، به احتمال زیاد مشکل از بالانس نبودن شوفاژهاست. برای رفع این مسئله باید اقدام به متعادل کردن دمای شوفاژ کنید.

تفاوت هواگیری و بالانس کردن رادیاتور در چیست؟

برای انجام سرویس‌های دوره‌ای شوفاژ اغلب این دو مورد انجام می‌شود. هواگیری شوفاژ با هدف تخلیه لوله‌های شوفاژ برای به جریان انداختن سیال صورت می‌گیرد. اما بالانس کردن رادیاتور به معنای به تعادل رساندن دمای شوفاژ برای محیط است.

هرچندوقت یکبار باید دمای شوفاژ‌ها را بالانس کرد؟

به‌صورت دوره‌ای این کار را انجام دهید؛ زیرا اگر مشکل رفع نشود ممکن است هزینه زیادی متحمل شوید و همچنین انرژی بسیاری هدر رود. پس برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ایجاد گرمایی مطلوب در خانه بهتر است به صورت دوره‌ای این کار را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر پکیج

درخواست تعمیر پکیج!

 

کلیک کنید