آموزش نصب دودکش آبگرمکن دیواری

گرمایشآبگرمکنسرمایش و گرمایش

برای آگاهی از مراحل نصب دودکش ابگرمکن دیواری ابتدا باید درباره عملکرد این سیستم گرمایشی اطلاعاتی داشته باشیم. تمام آبگرمکن‌هایی که گاز طبیعی یا گاز پروپان مایع (LP) را می‌سوزانند نیاز به سیستم تهویه دارند. فرآیند سوزاندن گاز را احتراق می‌گویند و باعث ایجاد گرما، خروج گازهایی از جمله مونوکسید کربن بسیار سمی و رطوبت می‌شود. در بیشتر موارد نوع سیستم تهویه به نوع آبگرمکن بستگی دارد. در تمام سیستم‌های آبگرمکن از یک مجرای هواکش یا لوله که به آن دودکش نیز می‌گویند برای رساندن گازهای خروجی از آبگرمکن به بیرون استفاده می‌شود. آبگرمکن‌های گازی و پروپان، برای احتراق علاوه بر هواگیری نیاز به تأمین هوا دارند. اینجاست که آشنایی با راه‌های نصب دودکش آبگرمکن دیواری ضرورت پیدا می‌کند. 

آنچه باید درباره ایمنی آبگرمکن دیواری رعایت کنیم

نکته مهم در زمان نصب دودکش آبگرمکن دیواری این است که باید دودکش استانداردی را انتخاب کنیم. دودکش خوب و استاندارد دارای مکش قوی است و هر چه ارتفاع دودکش بیشتر باشد مکش بیشتری هم دارد. دودکش استاندارد باید سطح مقطع خوبی داشته باشد و هر چه دودکش بلندتر باشد امکان گرفتگی سطح مقطع آن کمتر است.

یکی از نکات مهم درباره لوله دودکش ابگرمکن دیواری جنس آن است. جنس جداره‌ی دودکش باید از جنسی با کیفیت و صیقل داده شده باشد چون روی مکش دودکش تأثیر مهمی دارد. بهتر است ارتفاع دودکش آبگرمکن دیواری را 5 متر در نظر بگیریم تا عملکرد خروج گازهای احتراق به خوبی انجام شود.

قطر دودکش آبگرمکن دیواری باید متناسب با سیستم آبگرمکن انتخاب شود. اگر اندازه‌ها با هم هماهنگی نداشت، می‌توانید با کمک پشم شیشه یا ورق آلومینیومی، قطر لوله را تنظیم کنید. در بیشتر مواقع در زمان نصب دودکش آبگرمکن دیواری سعی می‌شود قطر لوله دودکش با قطر کلاهک تعدیل متناسب و یک اندازه باشد.

نصب دودکش آبگرمکن

سایز مناسب دودکش آبگرمکن دیواری

به لحاظ استاندارد، قطر دودکش آبگرمکن دیواری باید 15 سانتی‌متر باشد تا تخلیه دوده به خوبی انجام گیرد. اگر انتخاب شما دودکش دوجداره است در صورتی که فضای کافی برای جریان هوا وجود داشته باشد می‌توانید از دودکش‌هایی با قطر 10 سانتی‌متر هم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که دودکش دوجداره چیست؟ این نوع دودکش‌ها جدیداً وارد بازار شده‌اند و طرفداران زیادی را پیدا کرده‌اند. در این نوع دودکش‌ها برای احتراق از اکسیژن فضای خانه استفاده نمی‌شود بلکه اکسیژن مصرفی از فضای بیرون تأمین می‌شود. مزیت بزرگ این نوع دودکش‌ها این است که کیفیت هوای فضای خانه حفظ می‌شود و سلامت افراد خانواده به خطر نمی‌افتد.

معمولاً آبگرمکن دیواری را در آشپزخانه‌ها نصب می‌کنند اما نصب آبگرمکن دیواری در بالکن هم متداول است که باید با دقت و رعایت نکات ایمنی انجام شود. فضایی که آبگرمکن نصب می‌شود نباید کمتر از 60 سانتی‌متر مربع باشد چون در فضای محدود، هوای کافی برای احتراق آبگرمکن تأمین نخواهد شد.

سایز مناسب دودکش آبگرمکن دیواری

مطلب پیشنهادی تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3118 + نکات نصب و عیب یابی

محل مناسب برای نصب آبگرمکن دیواری

هنگام نصب دودکش آبگرمکن دیواری توجه داشته باشید که سوراخ‌های موجود در دودکش می‌تواند از مکش آبگرمکن جلوگیری کند و باعث ایجاد جریان به سمت پایین و خطر مسمومیت با مونوکسید کربن شود. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید آبگرمکن را به بزرگ‌ترین سوراخ دودکش برسانید و سوراخ‌های باقی‌مانده را درپوش بگذارید. حتماً دودکش آبگرمکن دیواری خود را سالانه از نظر ترک یا نشتی چک کنید.

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محل نصب آبگرمکن نباید روی سطوح چوبی و قابل اشتعال باشد. در صورت نصب آبگرمکن دیواری در بالکن دقت کنید که در فصل سرما برای جلوگیری از یخ‌زدگی آبگرمکن، باید آن را عایق‌بندی کنید. اجزای اصلی آبگرمکن از جمله شیر اطمینان، بشقابک حرارتی، کلاهک و سه راهی باید به دقت سر جای خود نصب شوند.

مطلب پیشنهادی آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی آبگرمکن دیواری این است که نباید از یک دودکش مشترک برای آبگرمکن و هود استفاده کرد. در صورت پرفشار بودن گاز منزل بهتر است از گاورنر استفاده کنید. لوله‌های اتصالات آب آبگرمکن نباید از لوله‌های نوع خرطومی یا شلنگ با فشار ضعیف باشند.

نصب دودکش آبگرمکن دیواری

مطلب پیشنهادی نصب دودکش آبگرمکن زمینی و نکات پیرامون آن

مراحل نصب دودکش آبگرمکن دیواری

در ابتدای کار توصیه می‌کنیم اگر در زمینه نصب دودکش آبگرمکن دیواری تخصصی ندارید بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید. قبل از هر کاری باید لوله دودکش را اندازه گرفته و برش بزنید. طول دودکش باید متناسب با فاصله قسمت ورودی دودکش به سقف تا فاصله نقطه خروجی دود آبگرمکن شما باشد. به گفته متخصصان، شیب مناسب برای خروج گازهای آبگرمکن 2 درصد است تا خروج کامل دود و گازها تضمین شود.

در ادامه این مقاله با آموزش نصب دودکش آبگرمکن با شما همراه هستیم:

1- نصب قسمت اصلی دودکش آبگرمکن دیواری

این مرحله شامل نصب لوله مستقیم با کمک پیچ‌های 9 سانتی‌متری و در فواصل 7 تا 10 سانتی‌متری به دودکش می‌شود. رعایت فواصل مناسب از نشتی گاز در آینده جلوگیری می‌کند.

2- نصب دودکش در محل اتصال دریچه خروجی گاز آبگرمکن

نصب دودکش به دریچه خروجی دود آبگرمکن با پیچ 9 سانتی انجام می‌شود. در این مرحله باید مطمئن شوید که دودکش به‌طور مستقیم روی کلاهک آبگرمکن نصب شود و انتهای دودکش حتماً باید دارای کلاهک باشد تا ایمنی آبگرمکن دیواری در هوای بارانی و باد و طوفان تأمین شود. بهتر است برای نصب دودکش آبگرمکن دیواری از بیش از یک زانویی استفاده نکنید.

نکته مهم درباره لوله دودکش ابگرمکن دیواری این است که حتماً باید داخل لوله دودکش را بررسی کنید تا مطمئن شوید مسیر لوله مسدود نشده باشد. لوله دودکش را تا حدی وارد دودکش اصلی کنید که مانع خروج گازها نشود.

دودکش آبگرمکن

محل‌های ممنوع برای نصب آبگرمکن دیواری

یکی از نکات ایمنی آبگرمکن دیواری محل نصب آن است. توصیه می‌کنیم از نصب آبگرمکن در محل‌های فاقد هواکش و تهویه کافی اجتناب کنید. نصب آبگرمکن دیواری در حمام و اتاق خواب ممنوع و خطرناک است. نصب آبگرمکن در فضاهای بزرگ با تهویه خوب دارای اهمیت است. از نصب آبگرمکن دیواری در انباری‌های کوچک با جریان هوای محدود خودداری کنید.

بهتر است محل نصب آبگرمکن از دسترس کودکان به دور باشد. رختکن جای مناسبی برای نصب آبگرمکن نیست چون ممکن است باعث آتش سوزی و خفگی شود. آبگرمکن را در محل‌های متروکه و دارای مواد سوختنی و قابل اشتعال نصب نکنید. بهتر است آبگرمکن را در محلی با سقف بلند نصب کنید.

مطلب پیشنهادی نشت گاز آبگرمکن دیواری [بررسی 6 علت متداول]

جمع‌بندی

دودکش آبگرمکن دیواری باید مختص این وسیله باشد و از نصب لوله اشتراکی آبگرمکن و هود خودداری کنید. گازهای سمی خروجی از آبگرمکن برای سلامت افراد خانواده خطرناک هستند و باید مطمئن شوید که در زمان نصب دودکش آبگرمکن دیواری تمام نکات ایمنی را رعایت کرده‌اید. محل نصب آبگرمکن دیواری باید دارای هواکش و تهویه مناسب باشد و از نصب این وسیله گرمایشی در محیط‌های بسته و کوچک اجتناب کنید. در مورد نصب آبگرمکن دیواری در بالکن با توجه به فصل سرما و امکان زیر صفر رفتن دمای بیرون بهتر است قبل از شروع فصل سرما از عایق بندی مناسب آبگرمکن دیواری خود مطمئن شوید. اگر آشپزخانه را به عنوان محل نصب آبگرمکن دیواری در نظر می‌گیرید بهتر است آبگرمکن شما از دیوار کناری 15 سانتی‌متر و از دیواری روبروی آن 1 متر فاصله را رعایت کنید.

مطلب پیشنهادی تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری

در این مقاله مراحل نصب دودکش آبگرمکن دیواری و نکات ایمنی مرتبط با آن را با شما در میان گذاشتیم. نصب آبگرمکن کاری تخصصی محسوب می‌شود که بهتر است توسط افراد متخصص انجام گیرد. در انتخاب محل نصب آبگرمکن دیواری دقت کافی را به خرج دهید تا ایمنی آبگرمکن دیواری شما تضمین شود. برای نصب آبگرمکن خود می‌توانید از نیروهای متخصص آبگرمکن آچاره کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا