آموزش رفع نشتی رادیاتور شوفاژ + یافتن علت نشتی شوفاژ

سرمایش و گرمایش

یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند در خانه بیفتد، نشتی رادیاتور و رطوبت فضای اطراف رادیاتورِ شوفاژ است. بسیاری از نشتی‌های رادیاتور ناشی از خراب بودن اتصالات آن است. باید ابتدا علت نشتی را پیدا کنید و سپس نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. در این مطلب در مورد پیدا کردن محل نشتی و رفع نشتی رادیاتور شوفاژ توضیحاتی ارائه شده است که کمک زیادی به شما در حل این مشکل خواهد کرد.

آمادگی برای رفع نشتی رادیاتور شوفاژ

برای آماده شدن برای رفع نشتی رادیاتور شوفاژ بهتر است خود را برای بدترین اتفاقی که ممکن است طی تعمیر با آن مواجه شوید آماده کنید. یعنی حالتی که آب از رادیاتور شما سرازیر شود. بنابراین تعدادی حوله یا مواد جاذب دیگر روی زمین در اطراف رادیاتور قرار دهید و یک سطل بزرگ نیز در دسترس داشته باشید تا بتوانید تا جایی که می‌توانید جلوی آب را بگیرید. بسیار خوب الآن شما آماده‌اید که نشتی رادیاتور خود را برطرف کنید!

رفع نشتی رادیاتور شوفاژ

چطور علت نشتی شوفاژ را پیدا کنیم؟

با استفاده از یک حوله یا پارچه مناسب به طور کامل سطح شوفاژ مرطوب خود را خشک کنید. این کار کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید علت نشتی را پیدا کنید. وقتی رادیاتور شما خشک شد می‌توانید به‌راحتی منبع نشتی رادیاتور را پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید. مقداری دستمال توالت بردارید و اتصالات رادیاتور را یک به یک بررسی کنید. این کار به شما در یافتن محل نشت کمک می‌کند. آب دادن شوفاژ و نشتی رادیاتور در چهار نقطه اتفاق می‌افتد:

  1. بدنه رادیاتور
  2. نقطه ورود آب به رادیاتور و خروجش از آن
  3. دریچه هواگیری رادیاتور
  4. شیر رادیاتور

آموزش رفع نشتی رادیاتور شوفاژ

رفع نشتی رادیاتور شوفاژ: نشتی شیر رادیاتور

برطرف کردن مشکل نشتی شیر رادیاتور کار آسانی است. نشتی شیر رادیاتور زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت داخلی سوپاپ خراب شود. این حالت از نشتی معمولا زمانی رخ می‌دهد که اتصالات شیر در وضعیت «نیمه باز» قرار داشته باشند. اگر شیر را به طور کامل ببندید نشتی برطرف خواهد شد. برای برطرف کردن مشکل نشتی شیر رادیاتور اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا باید آب رادیاتور را تخلیه کنید.
  • شیر تغذیه (جایی که آب از آنجا وارد رادیاتور می‌شود) و شیر قفلی (شیر پلاستیکی که در طرف دیگر رادیاتور قرار دارد) را ببندید. به‌خاطر بسپارید که برای بستن شیر قفلی چند دور آن را چرخاندید.
  • حوله‌ها و سطل خود را آماده کنید تا جلوی آب‌ باقیمانده رادیاتور را بگیرید.
  • با استفاده از یک آچار قابل تنظیم پیچ بین لوله تغذیه و رادیاتور را باز کنید.
  • دریچه رادیاتور را باز کنید تا باقیمانده آب بیرون بریزد.
  • از انتهای دریچه شروع کنید. 10 تا 15 بار نوار تفلون بپیچید.

روش رفع نشتی رادیاتور شوفاژ

مهره اتصال را دوباره محکم کنید و سوپاپ‌های هواگیری و قفلی را باز کنید (از قبل به‌ یاد دارید که قبلا چند بار آن را چرخانده‌اید). وقتی آب به سیستم بازگردانده شد، مجدداً احتمال وجود هرگونه نشتی را بررسی کنید و سپس سوپاپ هواگیری را ببندید. (نحوه باز کردن و برداشتن رادیاتور شوفاژ)

چه زمانی باید شیر رادیاتور را تعویض کنید؟

ممکن است گاهی نیاز باشد برای رفع نشتی در رادیاتور شوفاژ، شیر آن را تعویض کنید. قبل از تعویض شیر رادیاتور باید جایگزین آن را خریداری کنید. ترجیحاً مدلی را انتخاب کنید که مشابه شیر فعلی‌تان باشد. نوع متفاوت ممکن است با لوله شما همخوانی نداشته باشد. باید تمام آب سیستم گرمایش مرکزی خود را تخلیه کنید. شیر را باز کرده و سپس پیچ آن را باز کنید تا آن را تعویض کنید. قبل از نصب شیر جدید رشته‌های موجود در انتهای رادیاتور را کاملاً تمیز کنید.

نوار تفلون را دور رشته‌های شیر جدید بپیچید و آن را در انتهای رادیاتور قرار دهید. مطمئن شوید که بیش از حد آن را سفت نکرده باشید تا به محل اتصال آسیبی نرسد. شیر جدید را وصل کنید. به محض اینکه شیر جدید را نصب کردید، باید سیستم را مجدداً پر کرده و رادیاتور را هواگیری کنید. محل اتصالات را به‌دقت بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد.

نشتی اسپیندل رادیاتور

اسپیندل بخشی از اتصال لوله و رادیاتور است. گاهی اوقات ممکن است علت نشتی رادیاتور شوفاژ، خرابی اسپیندل باشد که خوشبختانه به‌سادگی قابل رفع است. با استفاده از یک آچار مهره را محکم کنید و ببینید که آیا نشتی برطرف می‌شود یا خیر. اگر برطرف نشد، مهره را باز کرده و قبل از بستن مجدد کمی نوار تفلون داخل اسپیندل ببندید. اگر با انجام دادن این کار باز هم موفق به رفع نشتی در رادیاتور شوفاژ نشدید، ممکن است نیاز باشد سیستم را تخلیه کرده و شیر را تعویض کنید.

نشتی اسپیندل رادیاتور

نشتی مهره اتصال شیر رادیاتور

گاهی اوقات برای رفع آب دادن شوفاژ باید مهره اتصال رادیاتور را بررسی کرد. کوپلینگ را مجدداً سفت کنید تا این مشکل برطرف شود. اگر با این کار موفق به رفع نشتی در رادیاتور شوفاژ نشدید، باید قسمت داخلی کوپلینگ را تعویض کنید. برای انجام این کار باید آب را تخلیه کنید و سپس مهره بین لوله نشت‌کننده و رادیاتور را شل کنید. مهره و اتصالات را بردارید و یک حلقه جدید جایگزین کنید. قبل از وصل مجدد، آن را به درزگیر سیلیکونی آغشته کرده یا با نوار تفلون ببندید. اگر با این روش موفق به رفع نشتی رادیاتور شوفاژ نشدید، ممکن است مجبور شوید شیر رادیاتور را تعویض کنید.

اگر با مطالعه مطالب بیان شده در این مقاله نتوانستید موفق به رفع مشکل نشتی شوفاژ خود شوید، می‌توانید از خدمات آچاره برای تعمیر و رفع نشتی رادیاتور خود استفاده کنید. آچاره با ارائه خدمات تعمیر شوفاژ با قیمتی رقابتی و کیفیتی عالی در خدمت شماست.

4/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام رادیاتور ما از نوع پره ای هست و یکی از پره هاش پوسیده و آب میده و به علت مسافرت ضروری فعلا نمیشه برای تعمیرش اقدام کنم سوالم اینه که اگر شیر های رفت و برگشت زیر پکیج رو ببندم جلوی ورود آب به رادیاتور گرفته میشه ؟
    ترسم اینه که در نبودم پوسیدگی بیشتر بشه و خونه رو آب برداره
    ممنون از پاسخگویی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا