زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو

خودرومکانیک خودرو

تسمه تایم یکی از قطعات خیلی مهم در خودرو است و وجود آن برای عملکرد صحیح موتور ضروری است. در صورتی که تسمه تایم نتواند به‌درستی کار کند، سوپاپ‌های ماشین عمل نمی‌کنند و ورود و خروج هوا درست انجام نخواهد شد. این موضوع ممکن است باعث آسیب دیدن پیستون‌های ماشین شود. اطلاع از زمان تعویض تسمه تایم، یکی از موضوعات مهمی است که به عنوان یک راننده حتما باید از آن اطلاع داشته باشید تا آسیب بیشتری به موتور ماشین شما وارد نشود.

تسمه تایم چیست؟

همانطور که گفتیم، تسمه تایم یکی از قطعات بسیار مهمی است که در خودرو به کار می‌رود و بدون آن خودرو روشن نمی‌شود. این تسمه یک قطعه پلاستیکی است که تعدادی دندانه روی آن وجود دارد و پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ را به هم متصل می‌کند. تعداد دندانه‌ها و اندازه تسمه تایم به نوع خودرو شما بستگی دارد.

قبلا به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می‌شد و هنوز هم در برخی خودرو‌ها می‌توان زنجیر تایم را مشاهده کرد. تفاوت این دو هم در این است که زنجیر تایم دیرتر از تسمه تایم خراب می‌شود و حتی برخی اوقات تا پایان عمر موتور نیازی به تعویض زنجیر تایم نخواهید داشت. البته زنجیر تایم سر و صدای بسیار زیادی دارد ولی تسمه تایم هیچگونه سر و صدای اضافی تولید نمی‌کند. در خودروهای داخلی موجود در بازار، فقط در پیکان و پیکان وانت می‌توان زنجیر تایم را مشاهده کرد اما در بقیه ماشین‌های داخلی از زنجیر تایم استفاده می‌شود.

تسمه تایم

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

همانطور که می‌دانید تسمه تایم و زنجیر تایم از نظر نوع مواد به کار رفته متفاوت هستند اما عملکرد هر دو آن‌ها یکسان است. هر دوی این قطعات میل‌لنگ موتور را به میل بادامک وصل می‌کنند و وظیفه تنظیم زمان‌بندی ورود و خروج هوا را بر عهده دارند. زنجیر تایم داخل موتور قرار می‌گیرد و به صورت کامل روغن‌کاری می‌شود. اما تسمه تایم خراج از موتور قرار دارد و به همین خاطر احتمال ترک خوردن و خشک شدن آن نیز وجود دارد. علاوه بر ماشین‌های قدیمی، ممکن است در برخی ماشین‌های جدید هم که موتور آن‌ها صدا و لرزش کمتری دارند از زنجیر تایم استفاده شود. برای اطلاع بیشتر از این موضوع، بهتر است به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خودتان مراجعه کنید.

زمان تعویض تسمه تایم‎‎

اگر تسمه تایم در زمان مناسب تعویض نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که تسمه تایم به موقع تعویض نشود، امکان پارگی آن وجود دارد. پارگی تسمه تایم آسیب زیادی به خودرو وارد می‌کند. مهم‌ترین قطعه‌ای که در صورت پاره شدن تسمه تایم آسیب می‌بیند، سوپاپ‌ها هستند. سوپاپ و پیستون هر دو داخل سیلندر قرار دارند و با توجه چرخش میل‌لنگ و تنظیم زمان‌بندی میل سوپاپ هیچ برخوردی با هم ندارند. اما اگر تسمه تایم پاره شود، این زمان‌بندی به هم می‌ریزد و ممکن است پیستون‌ها و سوپاپ‌ها به هم برخورد داشته باشند. این برخورد باعث می‌شود که سوپاپ‌ها خراب شوند و عملکرد ماشین هم دچار مشکل خواهد شد. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کمترین آسیبی است که در صورت پاره شدن تسمه تایم به ماشین شما وارد می‌شود. در صورتی هم که دور موتور بالا باشد و تسمه تایم پاره شود، حتی ممکن است سیلندرها نیز آسیب ببینند و لازم باشد آن‌ها را نیز تعویض کنید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

زمان تعویض تسمه تایم‎‎

ماشین هایی مثل پژو بیشتر در معرض این نوع آسیب دیدگی هستند اما در ماشین‌هایی مثل پراید و به خصوص پرایدهایی که مدل پایین‌تری دارند، به دلیل کوتاه بودن شاتون‌ها، با پاره شدن تسمه تایم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و فقط ماشین خاموش می‌شود. البته دقت داشته باشید که پراید‌های یورو ۴ مانند پژو بوده و در صورت پارگی تسمه تایم، سوپاپ‌ها آسیب می‌بینند. علاوه بر زمان تعویض تسمه تایم، شما باید به زمان تعویض تسمه دینام هم توجه کنید. تسمه دینام عمر کمتری نسبت به تسمه تایم دارد و در صورت پارگی، تکه‌های پاره شده آن وارد محفظه تایمینگ شده و باعث پاره شدن تسمه تایم خواهد شد.

بیشتز بخوانید: عمر مفید تسمه تایم پراید

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم ماشین به عملکرد و کارکرد خودرو شما بستگی دارد و نمی‌توان گفت که پس از طی چند کیلومتر زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. با این وجود بهتر است زمانی که کارکرد خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر رسید، تسمه تایم را عوض کنید. همچنین در صورتی که از زمان تعویض آن    بین ۳ تا ۵ سال گذشته باشد هم بهتر است تسمه تایم را عوض کنید زیرا ممکن است تاریخ انقضاء آن گذشته باشد. به همین خاطر برای تعویض تسمه تایم باید هم به کیلومتر طی شده توسط ماشین و همینطور مدت زمان استفاده از تسمه تایم توجه کرد. همچنین در صورتی که هرکدام از علائم زیر را مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریعتر تسمه تایم را عوض کنید.

زمان تعویض تسمه تایم‎‎

مهم‌ترین علامتی که نشان‌دهنده تعویض تسمه تایم است این است که دود خروجی از اگزوز افزایش پیدا کند. افزایش دود نشان‌دهنده این است که عمل احتراق موتور به‌درستی انجام نمی‌شود و دلیل آن هم در اکثر مواقع عملکرد بد تسمه تایم است. علامت بعدی، استارت نخوردن ماشین است. زمانی که ماشین را استارت می‌زنید در واقع میل‌لنگ به گردش در‌می‌آید و پس از آن یک سیکل احتراق موتور اتفاق می‌افتد تا ماشین روشن شود. در صورتی که تسمه تایم خوب کار نکند، میل لنگ حرکت می‌کند اما این حرکت به‌درستی به میل سوپاپ منتقل نمی‌شود و ماشین روشن نخواهد شد. علامت بعدی بد کار کردن موتور در هنگام حرکت است. برای مثال قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند و موتور دچار لرزش می‌شود.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

معمولا بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف پس از پیمایش کیلومترهای زیر است. البته همانطور که گفته شد، بهتر است علاوه بر مسافت پیموده شده، به نشانه‌های دیگر هم توجه کنید.

پراید ۱۰۰ هزار کیلومتر
پژو ۴۰۵ ۷۰ هزار کیلومتر
زانتیا ۶۵ هزار کیلومتر
تندر۹۰ ۴۰ هزار کیلومتر
مگان ۶۰ هزار کیلومتر
ریو ۶۵ هزار کیلومتر
مزدا ۳۲۳ ۷۰ هزار کیلومتر

معمولا میانگین مدت تعویض تسمه تایم بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است. در صورتی هم که خودروی شما در لیست بالا وجود ندارد، می‌توانید به دفترچه راهنمای ماشین خودتان مراجعه کنید.

سخن نهایی

نگهداری و تعویض به موقع تسمه تایم خیلی موضوع مهمی است. زیرا پاره شدن تسمه تایم ممکن است خسارات زیادی به دنبال داشته باشد و حتی باعث وارد شدن آسیب زیادی به موتور خودرو شود. همچنین در کنار تسمه تایم بهتر است به تسمه دینام، بلبرینگ تایم و واترپمپ نیز توجه داشته باشید و به صورت دوره‌ای آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. بهترین زمان تعویض تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر است. با این وجود باید علاوه بر این موضوع، به نحوه عملکرد خودرو و نشانه‌هایی هم که ذکر کردیم توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید : نشانه اصلی خرابی ترمز خودرو

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا