تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی: آیا لباسشویی هم نیاز به تمیزکردن دارد؟

لوازم خانگیماشین لباسشویی

هر چه بگندد، نمکش می‌زنند؛ وای به روزی که بگندد نمک! ممکن است شما هم فکر ‌کنید ماشین لباسشویی خانه‌تان، نیازی به نظافت ندارد چرا که با هر بار شستن لباس‌ها، خود آن هم تمیز می‌شود. اگر اینطور فکر می‌کنید، باید بگوییم که شما هم اشتباه می‌کنید! تمیز کردن ماشین لباسشویی یک اقدام حیاتی است که باید آن را در روتین نظافت منزل جای داد.

همانطور که سینک ظرفشویی، در صورت عدم گندزدایی متناوب با گرفتگی مجاری روبرو می‌شود، نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی و مجاری آن نیز بایستی به شکل منظم مورد توجه افراد خانه قرار گیرد. ماشین لباسشویی، به صورت پیوسته با بمبارانی از باقیمانده‌های غذا، نخ و الیاف و دیگر مواد معدنی روبروست که ممکن است در گوشه و شکاف‌های آن، جا خوش کنند و برای مدت طولانی ماندگار شوند.

از طرفی، رطوبت  و محیط گرم داخل ماشین لباسشویی، فضای بسیار مناسبی را برای رشد کپک‌ها و دیگر مواد میکروبی به خصوص در بخش‌هایی که امکان دسترسی و تمیزکردن و خشک‌شدن‌شان سخت است، فراهم می‌سازد. در کنار این‌ها، مواد شوینده و املاح آب، می‌توانند لباس‌های شما را کدر کنند و موجب جمع‌شدن رسوب در ماشین لباسشویی شما شوند. اگر بخواهیم تمامی این موارد را جمع‌بندی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تمامی این آلاینده‌ها در صورت عدم رسیدگی، موجب کاهش کارایی ماشین لباسشویی شما می‌شوند.

از چه موادی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

ویژگی مهم تمیز کردن ماشین لباسشویی که فرایند کار را ساده‌تر می‌کند، در دسترس بودن بسیاری از مواد مورد نیاز این کار است. مهم‌ترین مواد برای تمیز کردن ماشین لباسشویی عبارت‌اند از:

  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • هیدروژن پروکساید
  • پارچه کهنه
  • مسواک

تمیز کردن ماشین لباسشویی

مراحل تمیز کردن ماشین لباسشویی به چه صورت است؟

مراحل تمیزکردن محفظۀ بیرونی ماشین لباسشویی عبارت است از:

بخش‌های خارجی

ایا ریختن سرکه در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟ حتماً شما هم با این پرسش روبرو شده‌اید. اصلاً نگران نباشید و با این ماده شروع کنید. تمیزکردن لبه‌ها و شیارهای بیرونی را در اولویت قرار دهید. تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه، همواره یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای تمیزی دستگاه شماست.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

برای این کار یک پارچۀ کهنه را آغشته به سرکۀ سفید کنید. در حین انجام این کار مطمئن شوید که هیچ مادۀ ساینده که ممکن است به شیشۀ جدار بیرونی آسیب بزند، استفاده نمی‌کنید. همچنین برای این کار می‌توانید از یک مسواک کهنه که دندانه‌های نسبتاً نرمی دارد کمک بگیرید.

بخش‌های داخلی

حالا که جداره‌های بیرونی تمیز شد، نوبت بخش‌های داخلی دستگاه است. بسته به اندازه مدل ماشین لباسشویی شما، محفظۀ مادۀ شوینده ماشین لباسشویی را با 1 یا 2 فنجان سرکه پر کنید. اسید موجود در سرکه، کمک می‌کند تا هرگونه کف آب سخت و صابون از بین برود و دستگاه ضدعفونی شود.

تمیز کردن ماشین لباسشویی - جا پودری

روشن کردن لباسشویی بدون لباس

درجۀ کار ماشین لباسشویی را بر روی حالت ضدعفونی یا گرم‌ترین چرخش قرار دهید تا دستگاه با توان کامل، بدون هیچ لباسی در آن کار کند. در ابتدا ماشین لباسشویی را با آب گرم (بدون لباس) پرکنید. بعد از اینکه ماشین پر شد، دکمۀ توقف را بزنید و سه فنجان سرکه را در داخل آن بریزید. اجازه دهید یک ساعت این محلول در دستگاه نشست کند تا به خورد بخش‌های مختلف برود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین، یک سوم فنجان از آن را در ماشین ریخته و دستگاه را در حالت دمای بالا، روشن کنید. برای اینکه در مصرف آب هم صرفه‌جویی کنید، می‌تواند یک ماه در میان از بین جوش‌شیرین و سرکه، یکی را انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که جرم‌گیری ماشین لباسشویی با جوش‌شیرین و سرکه در یک نوبت تمیزکردن، رخ ندهد چرا که این دو ماده، به دلیل ساختار شیمیایی‌شان، خاصیت تمیزکنندگی همدیگر را خنثی می‌کنند. استفاده همزمان این مواد به ماشین لباسشویی آسیبی نمی‌زنند ولی دست شما را از خاصیت تمیزکنندگی که مطلوب شماست در انتهای فرایند، خالی خواهد کرد.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه

دیگر نکات تمیز کردن ماشین لباسشویی که نباید فراموش کرد

  • زمانی که ماشین لباسشویی در حال کار نیست، همیشه درب ورودی محفظۀ لباس را باز نگاه دارید و مطمئن شوید که تمامی بخش‌های داخلی در معرض هوا، خشک می‌شوند. این یکی از در دسترس‌ترین راه‌ها برای افزایش عمر ماشین لباسشویی شماست!
  • حتماً با مواردی برخورد کرده‌اید که لباس‌های خیس، مدت زیادی در ماشین لباسشویی رها شده‌اند. این کار موجب آسیب به ماشین لباسشویی می‌شود. هرگز لباس‌های خیس را برای مدت طولانی در محفظۀ شستوی ماشین لباسشویی قرار ندهید و بعد از پایان فرایند تمیزشدن، بلافاصله آن‌ها را در خشک‌کن دستگاه قرار دهید یا از آن خارج کرده و پهن کنید.
  • قسمت بالایی ماشین لباسشویی را دور از هرگونه پرز و مواد شوینده نگاه دارید. پُرزها را بعد از هر مرتبه خشک‌کردن از صفحۀ نمایش خشک‌کن، پاک کنید.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با وایتکس

بسیاری به دلیل در دسترس بودن، برای تمیز کردن ماشین لباسشویی از وایتکس استفاده می‌کنند. وایتکس، برای سفیدکردن پارچه و گندزدایی استفاده می‌شود. این ماده، به دلیل قدرت پاک‌کنندگی بالا، بو و رنگ خاصی دارد.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

در صورتی که تمایل به ضدعفونی‌کردن ماشین لباسشویی با وایتکس دارید باید دقت داشته باشید که این ماده به علت خواص شیمیایی‌اش، در صورت باقی‌ماندن در دستگاه می‌تواند موجب زنگ‌زدن بخش‌های فلزی مانند دیگ و تغییر رنگ لاستیک در ماشین لباسشویی شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که حتی الامکان از آن در ماشین لباسشویی خود استفاده نکنید. در کنار مواد پا‌ک‌کننده خانگی که بیان شد، شوینده‌های متنوعی در بازار هستند که می‌توانید برای ضد عفونی کردن لباسشویی از آن استفاده کنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین

اگر علی رغم توصیه‌های ما، برای سفید کردن لباس‌های سفید خود اصرار به استفاده از وایتکس در ماشین لباسشویی دارید، و نمی‌دانید محل ریختن وایتکس در لباسشویی کجاست، بهترین روش این است که وایتکس را با آب رقیق کنید و همراه لباس‌های سفید داخل دیگ بریزید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا