نحوه نصب ماشین ظرفشویی و راه‌اندازی اولیه

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

طریقه نصب ماشین ظرفشویی بسیار اهمیت دارد و اگر این وسیله کاربردی را به‌شکل صحیح نصب نکنید، امکان دارد با مشکلاتی مثل تجمع آب در زیر ماشین ظرفشویی، لرزش و سر و صدای زیاد، شستشوی ناقص ظروف و سایر مشکلات مواجه شوید.

اگر دانش فنی داشته باشید و اصول نصب ماشین ظرفشویی را بدانید، کار شما آسان است و می‌توانید شخصا نسبت به نصب آن اقدام کنید. اما اگر دست به آچار نیستید و حوصله این کار را ندارید، بهترین راه‌حل برای نصب ماشین ظرفشویی، کمک گرفتن از افراد متخصص در این امر است.

لازم به یادآوری است که عدم آشنایی با نحوه نصب و راه اندازی ظرفشویی در منزل و نصب نکردن آن به‌شکل اصولی، می‌تواند آسیب‌های جدی به دستگاه وارد کرده و مهم‌تر از آن، سلامت شما و اعضای خانواده را با خطر جدی مواجه کند.

نکات کلیدی

  • ماشین ظرفشویی را در مکانی دور از کابینت‌های چوبی که ضد آب نیستند، نصب کنید.
  • یکی از مراحل مهم‌ نصب ماشین ظرفشویی، تراز کردن دستگاه است.
  • کابل حامل جریان برق ماشین ظرفشویی را تحت هیچ شرایطی به سه‌راهی متصل نکنید.

معرفی انواع ماشین ظرفشویی

قبل از آموزش نصب ماشین ظرفشویی بهتر است کمی به معرفی انواع ماشین ظرفشویی بپردازیم و با ویژگی آن‌ها آشنا شویم. به‌صورت کلی انواع مختلف ماشین‌ ظرفشویی در 3 دسته جای می‌گیرند:

1. ماشین ظرفشویی رومیزی

ماشین ظرفشویی رومیزی به‌آسانی حمل می‌شود و شما بعد از اتمام شست‌وشوی ظروف قادر خواهید بود تا ماشین ظرفشویی رومیزی را به خارج از آشپزخانه منتقل کنید.

با این اوصاف نحوه نصب انواع ماشین ظرفشویی رومیزی از جمله نحوه نصب ماشین ظرفشویی ال جی مدل رومیزی آن و همچنین سایر برندها، نیازمند شرایط خاصی نیست و خیلی راحت می‌توان آن را راه‌اندازی کرد.

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

تعمیر ماشین ظرفشویی خود را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع ماشین ظرفشویی 
  • نشت‌یابی و رفع آب‌ریزی 
  • جرم‌‎گیری ظرفشویی 
  • تعویض و تعمیر قطعات
  • تعویض پمپ تخلیه

اعزام تعمیرکار ماشین ظرفشویی به محل

2. ماشین ظرفشویی ایستاده

به‌دلیل این‌که عرض و ارتفاع این نوع از ماشین ظرفشویی متناسب با استاندارد کابینت‌ها نیست، معمولا در محل پیش‌بینی‌شده برای نصب ماشین ظرفشویی قرار داده نمی‌شود.

به همین دلیل ماشین ظرفشویی ایستاده را در کنار کابینت‌ها و با رعایت اصول ایمنی و فنی راه‌اندازی می‌کنند.

چگونه ظرفشویی را نصب کنیم؟

3. ماشین ظرفشویی توکار

برای نصب ماشین ظرفشویی توکار که پرکاربردترین نوع ظرفشویی است، به‌طور معمول جایی بین کابینت‌ها تعیین می‌شود.

شما برای نصب ماشین ظرفشویی توکار می‌توانید از فضاهایی مثل بین کابینت‌ها، داخل کابیت‌ها و زیر سینک استفاده کنید.

مطلب مرتبط: نصب ماشین ظرفشویی جی پلاس

آماده سازی مکان نصب ماشین ظرفشویی

بهتر است قبل از خرید ماشین ظرفشویی به 2 نکته توجه کنید؛ چگونه ظرفشویی را نصب کنیم؟ و بهترین مکان برای نصب ماشین ظرفشویی کجاست؟

قبل از این‌که برای خرید و نصب ماشین ظرفشویی اقدام کنید، لازم است ابتدا راهنمای خرید ماشین ظرفشویی را مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری در خصوص انواع ظرفشویی کسب کنید؛ سپس مکان قرارگیری این دستگاه را موردبررسی قرار دهید.

دقت داشته باشید که محل قرارگیری ماشین ظرفشویی باید دارای فضای کافی برای نصب ماشین ظرفشویی رومیزی یا توکار را داشته باشد.

ماشین ظرفشویی معمولا در کنار سینک ظرفشویی نصب می‌شود و لوله تخلیه آن را به خروجی فاضلاب سینک متصل می‌کنند. پس باید در قسمت پشتی کابینت و ماشین ظرفشویی، محیط کافی را برای جای‌گیری لوله تخلیه در نظر بگیرید.

قابل ذکر است که ماشین ظرفشویی در موقع شست‌وشو از خود بخار تولید می‌کند. اگر کابینتی که در کنار آن است از جنس چوب ضد آب باشد، با گذشت زمان آسیب می‌بیند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

بنابراین لازم است نصب ماشین ظرفشویی را در مکانی به دور از کابینت‌های چوبی که ضد آب نیستند انجام دهید.

قبل از راه‌اندازی و نصب ماشین ظرفشویی رومیزی، شما باید مکان قرارگیری ورودی‌های آب و تخلیه را در نظر بگیرید. شیلنگ‌های دستگاه، ضخامت کمی دارند؛ با ایجاد یک سوراخ کوچک در کابینت می‌توانید لوله‌ها را به مکان مناسب برسانید.

نصب ماشین ظرفشویی مجیک

وصل کردن آب به ماشین ظرفشویی

بعد از تعیین محل نصب ماشین ظرفشویی، به سراغ اتصال آب به دستگاه می‌رویم.

در برخی از ظرفشویی‌ها، 2 ورودی آب برای اتصال به دستگاه در نظر گرفته شده است و در بعضی دستگاه‌‌ها یک ورودی آب تعبیه می‌شود. قبل از اتصال شیلنگ ورودی آب، اول به بررسی دستگاه بپردازید و ببینید یک ورودی دارد یا دارای 2 ورودی است.

برای دانستن طریقه نصب ظرفشویی‌هایی که دارای یک ورودی آب هستند، شما باید فقط آب سرد را به دستگاه متصل کنید. این دستگاه‌ها نیازی به آب گرم ندارند و آب سرد ورودی، درون دستگاه گرم و آماده استفاده می‌شود.

اگر در هنگام نصب ماشین ظرفشویی سامسونگ و همچنین در زمان نصب ماشین ظرفشویی زیرووات با 2 ورودی آب روبه‌رو شدید، در این مرحله باید ورودی نصب آب گرم و سرد را از قبل مشخص کنید.

بعد از آن لوله‌ها را به محل صحیح خود متصل کنید. اصولا شیر آب گرم با رنگ قرمز و شیر ورودی آب سرد با رنگ آبی مشخص می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علت وارد نشدن آب به ماشین ظرفشویی کلیک کنید.

طریقه نصب ظرفشویی

اتصال شلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی

گام بعدی در نحوه نصب ماشين ظرفشويي، متصل کردن لوله تخلیه ماشین ظرفشویی به فاضلاب است.طریقه نصب شلنگ تخلیه مانند نحوه تعویض شیلنگ تخلیه ماشین ظرفشویی چندان پیچیده نیست.

باید قسمت انتهایی شلنگ تخلیه را به لوله فاضلاب وصل کنید و آن را محکم ببندید. شما برای محکم کردن شیلنگ فاضلاب ماشین ظرفشویی می‌توانید از رابط پلاستیکی یا بست استفاده کنید.

نصب ماشین ظرفشویی سامسونگ

تراز کردن ماشین ظرفشویی

یکی از مراحل مهم‌ نحوه نصب ماشین ظرفشویی، تراز کردن دستگاه است. بعد از اتمام نصب لوله‌های آب و فاضلاب، برای تراز کردن ماشین ظرفشویی، باید درب دستگاه را باز کرده و تراز بودن آن را موردبررسی قرار دهید.

در شرایطی که ماشین ظرفشویی تراز نشده باشد، درب دستگاه متمایل به چپ یا راست می‌شود و به ماشین ظرفشویی شما آسیب وارد می‌کند.

اگر که درب ماشین به سمت چپ مایل باشد، لازم است پایه عقبِ سمت راست دستگاه را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و این عمل را تا هنگامی که درب دستگاه بدون متمایل شدن به طرفین باز و بسته شود ادامه دهید.

در صورتی که درب دستگاه به سمت راست متمایل شود، لازم است پایه چپ در قسمت عقب ظرفشویی را در جهت عقربه‌های ساعت چرخانده و این عمل را تا هنگام تراز شدن دستگاه و رسیدن به ارتفاع مناسب آن ادامه دهید.

تراز کردن ماشین ظرفشویی

نکات مهم نصب ماشین ظرفشویی

همراه با انجام مراحل ذکرشده، برای نصب ماشین ظرفشویی برندهای مختلف از جمله نصب ماشین ظرفشویی مجیک، نکات قابل‌توجهی وجود دارد که شما با رعایت کردن آن‌ها ایمنی دستگاه حفظ می‌شود و کارکرد آن دچار اشکال نخواهد شد.

  • قبل از آغاز نصب ماشین ظرفشویی، لازم است دفترچه راهنمای دستگاه که توسط شرکت سازنده آن تهیه شده است را مطالعه کنید.
  • کابل حامل جریان برق ماشین ظرفشویی را تحت هیچ شرایطی به سه راهی متصل نکنید و کابل را به‌صورت مستقیم به پریز متصل نمایید.
  • در زمان باز و بسته کردن درب، اگر با چسبندگی درب روبه‌رو شدید، اول تراز بودن دستگاه را چک کنید. معمولا با تراز کردن پایه‌های ماشین ظرفشویی، این موضوع رفع خواهد شد.
  • اگر ماشین ظرفشویی شما در هنگام کار، صدا یا لرزش زیاد داشته باشد، معنی آن تراز نبودن دستگاه است. در قدم اول، شما با تراز کردن ماشین جهت رفع این موضوع اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی!

راه‌اندازی اولیه ماشین ظرفشویی

بعد از پایان نصب ماشین ظرفشویی، در هنگام راه‌اندازی اولیه، نکاتی را باید رعایت کنید.

لازم است به‌هنگام استفاده از ظرفشویی و چیدن ظروف کثیف در داخل آن، نخست غذاهای مانده روی ظروف را کاملا تمیز کنید و ماهیتابه، فنجان و لیوان‌ها را به شکل سرپایین در مکان جای‌گیری ظروف‌ قرار دهید.

همین‌طور چنگال‌ها و چاقوها را در محل مخصوصی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، قرار دهید و رعایت کنید که قسمت‌های تیز کاردها رو به پایین قرار گیرند.

نصب و راه اندازی ظرفشویی در منزل

بعد از چیدمان صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی، سبد‌ها را در جای خود قرار دهید و ماشین ظرفشویی را روشن کنید. پودر یا قرص را در جای تعیین‌شده دستگاه قرار داده و بعد از استارت دستگاه با دکمه ON/OFF برنامه شستن موردنظر را انتخاب کنید و دکمه START را فشار دهید.

تبریک! شما موفق به نصب ماشین ظرفشویی شدید و کار شست‌وشوی ظروف شروع شد. لازم است این را هم بدانید که هنگام کارکردن ظرفشویی درب آن را باز نکنید؛ زیرا امکان دارد آب داغ درون ماشین به بیرون بپاشد و به شما آسیب بزند.

در این شرایط همچنین دستگاه متوقف شده و کار شست‌وشو با مشکل روبه‌رو شود.

بیشتر بخوانید: علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

جمع‌بندی

یکی از پراستفاده‌ترین لوازم آشپزخانه ماشین ظرفشویی است. اگر می‌خواهید برای سال‌ها و بدون دردسر از این دستگاه استفاده کنید، لازم است که نصب ماشین ظرفشویی را به‌طور اصولی انجام دهید و نکات گفته‌شده را در هنگام استفاده از آن جدی بگیرید.

همچنین جهت نصب ماشین ظرفشویی یا تعمیر و سرویس آن می‌توانید از طریق ثبت درخواست در صفحه تعمیر ماشین ظرفشویی و شماره 1471 با متخصصان آچاره مشاوره رایگان داشته باشید.

سوالات متداول

وجود یک ورودی یا 2 ورودی آب در ماشین ظرفشویی به چه معناست؟

برای ظرفشویی‌هایی که دارای یک ورودی آب هستند، شما باید فقط آب سرد را به دستگاه متصل کنید. این دستگاه‌ها نیازی به آب گرم ندارند و آب سرد ورودی، درون دستگاه گرم و آماده استفاده می‌شود.
اگر هنگام نصب ماشین ظرفشویی با 2 ورودی آب روبه‌رو شدید، در این مرحله باید ورودی نصب آب گرم و سرد را از قبل مشخص کرده و بعد از آن لوله‌ها را به محل صحیح خود متصل کنید.
اصولا شیر آب گرم با رنگ قرمز و شیر ورودی آب سرد با رنگ آبی مشخص می‌شود.

اولین نشانه تراز نبودن ماشین ظرفشویی چیست؟

معمولا زمانی که ماشین ظرفشویی تراز نیست، درب دستگاه متمایل به چپ یا راست می‌شود و به ماشین ظرفشویی شما آسیب وارد می‌کند.

محل اتصال لوله تخلیه ماشین ظرفشویی کجاست؟

معمولا ماشین ظرفشویی در کنار سینک ظرفشویی نصب می‌شود و لوله تخلیه آن را به خروجی فاضلاب سینک متصل می‌کنند.
پس باید در قسمت پشتی کابینت و ماشین ظرفشویی، محیط کافی را برای جای‌گیری لوله تخلیه در نظر بگیرید.

4.8/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا