چگونه شیرآلات سیاه شده را تمیز کنیم؟ | 5 راهکار آسان و تضمینی!

شیرآلاتلوله کشی و تاسیساتنظافت و شستشو

یکی از چالش‌های نظافت سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه این است که چگونه شیرآلات سیاه شده را تمیز کنیم و رسوبات و زنگ‌زدگی‌های روی آن‌ها را پاک کنیم؟!

شیرآلات در تماس با مواد ضدرسوب سیاه می‌شوند و دلیل آن واکنش شیمیایی بین ماده جرمگیر و آلیاژ به‌کار رفته در شیرآلات است. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است در گام اول استفاده از آن ماده شوینده را قطع نمایید و مواد شوینده ایمن را جایگزین جرمگیرها و شوینده‌های اسیدی کنید.

همراه مجله آچاره باشید تا بررسی کنیم که چگونه شیر آلات سیاه شده را تمیز کنیم بدون اینکه رنگ و لعاب آن آسیب ببیند و زنگ بزند.

چنانچه به‌دلیل مشغله‌های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و لوازم شخصی خود ندارید، می‌توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی آچاره در این زمینه بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نظافت منزل کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • هرگز شوینده‌های اسیدی و خانگی را روی شیرآلات آبکاری‌شده استفاده نکنید.
  • بهتر است رطوبت روی شیر آب را روزانه با یک پارچه میکروفایبر خشک کنید تا نیاز به هیچ‌گونه جرمگیری نداشته باشید.
  • برای اینکه قدرت تمیزکنندگی سرکه برای از بین بردن سیاهی شیرآلات بیشتر شود، می‌توانید چند قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید.
  • برای جلوگیری از هرگونه واکنش شیمیایی، اطمینان حاصل کنید که ماده جرمگیر یا شوینده با شیرآلات شما سازگاری داشته باشد.
  • پس از پاک کردن شیر با هرگونه ماده شوینده، در نهایت آن را با آب داغ بشویید و از یک اسفنج یا پارچه تمیز برای شستشوی باقی‌مانده مواد استفاده کنید.

چگونه شیرآلات سیاه شده را تمیز کنیم؟

راهکارهای متعددی برای تمیز کردن شیرآلات وجود دارند؛ اما آنچه که مهم است و باید در نظر گرفته شود، سازگاری مواد شوینده با شیرآلات است. اگر کیفیت شیرآلات پایین باشد، حتی مواد پاک‌کننده خانگی نیز ممکن است موجب سیاه و کدر شدن آن‌ها شوند.

از این رو توصیه می‌کنیم ابتدا در قسمتی دور از دید، مواد را روی شیرآلات امتحان کنید. مواد پیشنهادی ما برای تمیز کردن و رفع سیاهی شیرآلات به شرح زیر است:

1. سرکه

اگر شیرآلات شما می‌توانند اسیدیته سرکه را تحمل کنند، بهترین گزینه برای رفع سیاهی شیرآلات، سرکه است. برای تمیز کردن با این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

  • سرکه
  • کیسه پلاستیکی
  • کش
  • مسواک
  • جوش شیرین

یک کیسه پلاستیکی را با نصف آب و نصف سرکه پر کنید. مطمئن شوید که این مقدار مایع برای اینکه شیر را داخل کیسه فرو ببرید و تمام حجم آن را در بگیرد، کافی است. کیسه پر از مایع را روی شیر آب قرار دهید و آن را با یک کش محکم کنید. بگذارید 30 دقیقه تا یک ساعت بماند. دقت کنید که از 30 دقیقه بیشتر نشود.

برای اینکه قدرت تمیزکنندگی آن افزایش یابد، می‌توانید چند قاشق غذاخوری جوش شیرین نیز اضافه کنید. پس از برداشتن کیسه پلاستیک، روی شیر، آب داغ را بریزید و با مسواک، هر گونه زباله باقی‌مانده و شل‌شده را پاک کنید.

اگر سر شیر رسوب گرفته یا زنگ زده است می‌توانید کیسه را فقط در سر شیر قرار دهید و اجازه دهید که زنگ‌زدگی‌ها و رسوبات پاک شوند.

رفع سیاهی شیرآلات بخاطر استفاده از جرمگیر

همچنین می‌توانید اطراف شکاف‌ها را با مسواک بشویید تا مطمئن شوید که کاملاً تمیز شده‌اند. از این روش می‌توانید برای از بین بردن سیاهی کف قابلمه تفلون هم استفاده کنید.

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

2. اسید سیتریک

اگر برای از از بین بردن سیاهی شیرآلات و رسوبات مشکل دارید، استفاده از اسید سیتریک پودری را در نظر بگیرید. با این حال، بهتر است این کار را با احتیاط انجام دهید؛ زیرا برخی از شیرها قادر به مقاومت در برابر این ماده نیستند.

چگونه شيرآلات سياه شده را تميز کنيم

مواد لازم:

  • پودر اسید سیتریک
  • کیسه پلاستیکی
  • کش
  • صابون
  • حوله
  • اسپری

حدود 3/4 فنجان اسید سیتریک را در حدود 1 لیتر آب جوش حل کنید و یک کیسه پلاستیکی را با این مخلوط پر کنید. کیسه پلاستیکی را روی شیر آب قرار داده و با کش محکم کنید. اگر نمی توانید کیسه‌ای را روی شیر آب خود قرار دهید، می‌توانید این محلول پاک‌کننده را روی آن اسپری کنید.

بگذارید محلول به مدت 30 دقیقه بماند، در صورت نیاز آن را ماساژ دهید و سپس با آب و صابون پاک کنید. دقت کنید که این محلول را در نزدیکی سطوح نرم و متخلخل مانند سنگ مرمر و گرانیت استفاده نکنید.

3. یک پاک‌کننده ملایم با pH خنثی

فراموش نکنید که دسته‌های شیر آب را نیز تمیز کنید. تمیز کردن منظم قسمت بیرونی و دسته‌های شیر آب، لکه‌ها، رسوبات آب سخت و کپک را از بین می‌برد و این باید بخشی از روال تمیز کردن هفتگی شما باشد. حالا بپردازیم به اینکه با پاک‌کننده ملایم، چگونه شيرآلات سياه شده را تميز کنيم؟!
مواد لازم:

  • یک پاک‌کننده ملایم با pH خنثی
  • حوله میکروفایبر
  • مسواک

تمامی سطح شیر را با یک پاک‌کننده ملایم با pH خنثی اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس سطح آن را با مسواک تمیز کنید و با حوله میکروفایبر جلا دهید. برای لکه‌های سخت آب، محلولی بین 2 تا 3 قاشق غذاخوری اسید سیتریک و آب را اسپری کنید.

چگونه شيرآلات سياه شده را تميز کنيم

4. لیمو

نظافت منزل با لیمو ترش یکی از ترفندهای تمیزکاری سریع و ایمن است که حرفه‌ای‌ها آن را انجام می‌دهند.

برای رفع سیاهی شیرآلات یک لیمو را با چاقوی آشپزخانه از وسط نصف کنید و آن را روی قسمت لکه‌دار و کدرشده شیر آب قرار دهید. تمام سطح شیر به آبلیمو آغشته کنید و قطعات لیمو را تا جایی که کل رسوبات و تیرگی‌ها را بپوشاند روی لکه‌ها بگذارید. اگر می‌خواهید شیرآلات بزرگتر مانند سر دوش را تمیز کنید، از تعداد بیشتری لیمو استفاده کنید.

لیموها را با یک کیسه پلاستیکی و کش در جای خود محکم کنید و اجازه دهید 2 تا 3 ساعت یا یک شب بمانند.

پس از این مدت لیمو را بردارید و شیرآلات را با پارچه تمیزکننده، اسفنج، برس اسکراب یا مسواک پاک کنید. در نهایت شیر آب را با آب داغ بشویید و از یک اسفنج یا پارچه تمیز برای شستشوی باقی‌مانده آب لیمو و رسوب از شیر آب استفاده کنید.

از بین بردن سیاهی شیرآلات

5. صابون و آب داغ

مقداری آب مقطر را گرم کنید. زیرا این آب، برخلاف آب خانگی، هیچ رسوب معدنی در خود ندارد. مقداری از صابون ملایم را به آب داغ اضافه کنید و از یک پارچه تمیزکننده نرم میکروفیبر یا یک اسفنج نرم استفاده کنید تا به آرامی محل را پاک کنید.

در نهایت آن را با پارچه میکروفایبر کاملاً خشک کنید. از اعمال فشار زیاد هنگام شستن و خشک کردن خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به طور تصادفی سطح شیر خراشیده شود.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

از بین بردن لکه جوهر نمک روی شیرآلات

اگر از جوهر نمک برای تمیز کردن سینک و سرویس بهداشتی خود استفاده می‌کنید، لازم است که قبل از هر کاری با یک پلاستیک روی شیرآلات را بپوشانید؛ زیرا جوهر نمک ساختار شیمیایی بسیار قوی دارد و به سرعت شیرآلات را سیاه و کدر می‌کند.

چنانچه جوهر نمک باعث سیاه شدن شیرآلات شده است، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از چند ماده پاک‌کننده زیر برای رفع سیاهی شیرآلات بخاطر استفاده از جرمگیر استفاده کنید:

  • لیمو ترش
  • جوش شیرین
  • آمونیاک
  • جلاسنج

روش کار ساده است؛ کافی است با یک پارچه یا مقداری پنبه، شیرآلات را به یکی از مواد ذکر شده آغشته کنید و بعد از چند دقیقه مواد را از روی شیرآب پاک کنید و با آب و شوینده ملایم، آن را بشویید.

نکته:

  • بهتر است با جوش شیرین و آب، یک خمیر روان درست کنید و روی شیرآلات بکشید.
  • آمونیاک را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از آمونیاک حتما دستکش در دست داشته باشید.

از بین بردن سیاهی شیرآلات آبکاری‌شده فلزی

از بین بردن سیاهی شیرآلات آبکاری شده فلزی | چگونه شیرآلات سیاه شده را تمیز کنیم

برای رفع سیاهی شیرآلات آبکاری‌شده فلزی از پاک‌کننده‌های ساینده یا اسیدی استفاده نکنید؛ زیرا وسایلی که با طلا، برنج، نیکل یا هر فلز دیگری روکش شده‌اند، لایه‌های بسیار ظریفی دارند. این مواد به سرعت با مواد شیمیایی خورنده و همچنین پاک‌کننده‌های اسیدی خانگی مانند آب لیمو و سرکه فرسایش داده می‌شوند.

آن‌ها همچنین می‌توانند به راحتی با برس‌های مویی و مسواک و پارچه‌ها خراشیده شوند. برای تمیز کردن این شیرآلات باید روزانه رطوبت روی آن‌ها را با یک پارچه میکروفایبر به صورت روزانه از بین ببرید. با مراقبت منظم می‌توانید به راحتی از تجمع رسوبات و آلودگی جلوگیری کنید.

سخن پایانی

برای یافتن پاسخ این سوال که چگونه شیرآلات سیاه شده را تمیز کنیم، ابتدا باید از جنس و میزان کیفیت شیراآلات مطلع شویم. بیشتر پاک‌کننده‌های صنعتی برای تمیز کردن بعضی فلزات مناسب نیستند و نه تنها شیرآلات را تمیز نمی‌کنند، بلکه به لعاب و آبکاری روی سطح فلز آسیب می‌رسانند. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از هر شوینده‌ای، ابتدا آن را روی سطح مورد نظر تست کنید.

سوالات متداول

چرا پس از استفاده از جرمگیر، شیر آب سیاه می‌شود؟

دلیل آن واکنش شیمیایی بین ماده جرمگیر و شیرآلات است. به طور کلی برخی از محلول‌های ضدرسوب حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است با برخی فلزات واکنش دهند و در طول زمان باعث تغییر رنگ یا کدر شدن آن‌ها شوند.

چگونه شيرآلات سياه شده را تميز کنيم؟

استفاده از سرکه و جوش شیرین، بهترین راه برای رفع سیاهی شیرآلات بخاطر استفاده از جرمگیر است. در مواردی ممکن است مجبور باشیم از بعضی مواد شیمیایی نیز استفاده کنیم.

آیا می‌توان شیرآلات برنجی و کروم را با ماده جرمگیر پاک کرد؟

خیر، برای پاک کردن این شیرآلات، فقط باید روزانه آن‌ها را خشک کنید تا از کدرشدگی و بروز رسوبات روی آن‌ها جلوگیری شود.

بهترین ماده خانگی برای از بین بردن سیاهی شیرآلات و سینک چیست؟

محلول سرکه، آب و جوش شیرین به همراه لیمو بهترین گزینه‌ برای رفع سیاهی شیرآلات است.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا