راهکار های ترمیم موکت سوخته

خانه‌دارینظافت و شستشو

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که، به دلیل بی‌دقتی و عجله در کار، جسم داغی مانند قابلمه را روی موکت قرار‌دادید. و یا به‌طور اتفاقی زغالی روی موکت بیافتد و باعث سوختگی موکت شود. در این هنگام اینکه موکت با چه چیزی سوخته است، خیلی اهمیت ندارد. آن مسئله‌ایی که خیلی مهم و دغدغه اصلی شماست این است که؛
برای ترمیم موکت سوخته چه اقداماتی می‌شود انجام داد؟
آیا می‌توانیم این کار را با کمترین هزینه در خانه انجام دهیم؟
نکته مهمی که وجود دارد این است که باید بدانید، روش ترمیم سوختگی موکت وابسته به نوع سوختگی و علت سوختگی است. در ادامه مقاله شمارا با رفع سوختگی موکت براثر زغال و قابلمه داغ آشنا خواهیم کرد.

راهکارهای ترمیم موکت سوخته

سوختگی موکت می‌تواند به دلایل متعددی اتفاق افتد که به نظافت منزل جلوه مناسبی نمی‌دهد. وجود سوختگی روی موکت خیلی خوشایند نیست. در ساده‌ترین حالت شاید به فکر تعویض موکت بی‌افتید، که قطعا هزینه دارد. اما شما می‌توانید برای ترمیم موکت سوخته از راهکارهایی بهره ببرید، که منجر به تعویض موکت و هزینه اضافی نمی‌شود.

ترمیم موکت سوخته

شما می‌توانید باکمی حوصله به روش رفو کردن آسیب بخش سوخته را برطرف کنید. همچنین می‌توانید این کار را به‌راحتی در منزل انجام دهید.

به طور کلی سوختگی موکت به چند دسته تقسیم می‌شود، که ما در این مقاله تنها دو مورد را در جهت ترمیم موکت سوخته بررسی می‌کنیم.

  1. سوختگی موکت با زغال
  2. سوختگی موکت با قابلمه

ساختار موکت از الیاف پلی‎اتیلن و پروپیلن است که مقاومت بالایی‌ در برابر حرارت دارد. راهکارهای ترمیم موکت سوخته وابسته به عمق سوختگی موکت است، مثلا در مواردی که سوختگی عمیق نیست و تنها لکه‌های زرد بر روی موکت ظاهر‌شده، شما می‌توانید به کمک یک تکه یخ، لکه زرد به جای‌ مانده را از بین ببرید.

در زمان نصب موکت، تکه‌های کوچک را نگه‌دارید تا در مواقع ضرورت و سوختگی موکت، از این تکه‌ها برای رفو استفاده کنید. تکه‌هایی که فکر می‌کردید دور ریختنی هستند، در این مواقع به‌کارتان می‌آید.

اگر عمق سوختگی بیشتر از یک لکه زرد است، باید با یک کاتر تیز دورتادور محل سوختگی را برش دهید. برش باید به‌صورتی باشد که تنها لایه بالایی موکت و بخش سوخته را بردارید و بعد لایه جایگزین را در محل برش قرار دهید.

برای ترمیم موکت سوخته به این روش موکت سالم را به‌اندازه محل جدا‌شده برش دهید و بعد توسط چسبی که سریع خشک نمی‌شود آن را روی لایه برش شده قرار دهید. البته باید به راه موکت آسیب‌دیده و جایگزین شده هم توجه کنید تا بخش ترمیم‌شده کمتر به چشم آید.

ترمیم موکت سوخته با زغال

ازآنجایی‌که امروزه شاهد تولید موکت در طرح‌ها و مدل‌های مختلف هستیم، ترمیم سوختگی موکت در موارد مختلف با بافت‌های متفاوت می‌تواند باهم فرق داشته باشد. اگر میزان سوختگی موکت سطحی باشد، می‌توان به‌راحتی این مشکل را در منزل رفع کرد.

اگر دلیل سوختگی موکت افتادن ناگهانی زغال روی آن باشد، در مواقع سوختگی سطحی می‌‎توانید پرزهای سوخته را با قیچی کوتاه کنید، محل سوختگی را با شامپو فرش تمیز کنید و در انتها برای یکنواخت شدت پرزهای سطح موکت از جاروبرقی کمک بگیرید.

اگر بعد از انجام این اقدامات همچنان اثر سوختگی نمایان بود، می‌توانید به کمک یک رنگ‌بر با اثر ضعیف، آن سطح را خوب تمیز کنید و فرصت دهید به‌طور کامل خشک شود تا ترمیم موکت سوخته تکمیل شود.

ترمیم موکت سوخته با زغال

باید به این نکته هم توجه کنید که به‌هیچ‌عنوان سطح موکت را خیلی خیس نکنید و برای تمیز کردن سطح موکت از صابون استفاده نکنید.

اما زمانی که درصد سوختگی موکت با زغال فقط در حد یک لکه سیاه باشد، می‌توانید سمباده را در محل آسیب‌دیده با زغال بکشید، تا جایی که سیاهی از بین برود و به‌طور کل از شر لکه‌ایی که روی موکت به وجود آمده خلاص شوید.

در صورتی که عمق سوختگی آن‌قدر زیاد باشد و ترمیم سوختگی موکت با این دو روش مقدور نباشد، حتما به یک رفوگر مراجعه کنید تا با کمترین هزینه بدون تعویض موکت مشکل برطرف شود.

رفع سوختگی موکت با قابلمه

ازآنجاکه الیاف موکت حتی در برابر داغی هم آسیب‌پذیر است، قرار دادن اجسام داغ مثل قابلمه داغ روی آن‌هم می‌تواند به تاروپودش آسیب برساند. اصولا سوختگی با قابلمه خیلی عمیق نیست، به همین دلیل ترمیم سوختگی موکت در این مورد خیلی کار سختی نیست و به‌راحتی در منزل انجام می‌شود.

نظافت منزل بدون روش موثر شستن قابلمه سوخته تکمیل نمی‌شود که با مطالعه این مقاله به اطلاعات خوبی دریافت می‌کنید.

اگر میزان سوختگی کم و سطحی باشد و الیاف فرش از بین نرفته باشد، می‌توانید از یک تکه یخ و یا پیاز برای از بین بردن بافت آسیب‌دیده استفاده کنید. روش کار به این صورت است یک تکه یخ یا پیاز بردارید و روی بافت آسیب‌دیده بگذارید و بعد با آب‌ سرد بشویید.

صبر کنید تا خشک شود و بعد به کمک یک شانه یا برس نرم، الیاف موکت را شانه بزنید تا سطح تاروپود یک دست شود. معمولا سوختگی که براثر قابلمه داغ ایجاد شود، سطح عمیقی ندارد و به‌راحتی قابل ترمیم است.

سوختگی موکت با قابلمه

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

تعمیر جای سوختگی موکت

ترمیم سوختگی موکت با توجه به درجه سوختگی موکت و اینکه چه عاملی باعث سوختگی موکت شده است، متفاوت است. اگر درجه سوختگی آن همان‌طور که در توضیحات بالا اشاره کردیم کم باشد تعمیر آن کار راحتی است. ما می‌توانیم با امکانات موجود در خانه مثل سمباده، یخ، پیاز و قیچی‌ کردن پرزهای سوخته اثر سوختگی را از بین ببریم.

اما اگر درجه سوختگی بیشتر باشد شاید مجبور شویم دورتادور قسمت سوخته را برش دهیم و قطعه سالم از همین موکت را جایگزین کنیم. به همین دلیل یادتان باشد در زمان ترمیم موکت سوخته و برش برای فضای موردنظر، حتما تکه‌هایی که استفاده نمی‌شود را نگه‌دارید. علت آن‌هم به این خاطر است که، رنگ نخ موکت‌های تولید شده در مراحل مختلف، متفاوت است و ممکن است شما نتوانید نمونه مشابه را در بازار یافت کنید.

گاهی عمق سوختگی موکت آن‌قدر زیاد است که حتما باید توسط یک رفوگر ترمیم شود.

در مواقع سوختگی شدید مراحل انجام ترمیم سوختگی موکت به‌صورت زیر است.

  • تکه موکت برش‌شده را روی قسمت آسیب‌دیده بگذارید.
  • با یک موژیک دورتادور موکت برش‌شده، روی موکت آسیب‌دیده خط کمرنگی بکشید.
  • توسط یک تیغ موکت بر تیز، قسمت خط‌کشی شده را برش دهید. به‌صورتی که لایه زیری موکت باقی بماند.
  • لایه زیری را با یک سمباده صاف و تمیز کنید.
  • روی لایه باقی‌مانده چسب موکت بزنید. موکت برش شده را در محل موردنظر بچسبانید.

با مطالعه مقاله آموزش تمیز کردن سنگفرش به اطلاعات کافی در راستای نظافت خانه و حیات و سایر محیط‌ها دست پیدا می‌کنید.

تعمیرموکت سوخته

آیا خودمان می‌توانیم جای سوختگی موکت را ترمیم کنیم؟
اگر جای سوختگی عمیق نباشد، می‌توانید ترمیم سوختگی موکت را در خانه با توجه به نوع سوختگی انجام دهید.

طریقه رفو کردن موکت سوخته چگونه است؟
برای رفو کردن موکت‌های که پرز دارند، می‌توانیم در مورد سوختگی‌های کم‌عمق پرزهای آسیب دیده را جدا کنیم و تعدادی از پرزهای سالم را با چسب مخصوص بچسبانیم. یا در صورت آسیب عمیق، تکه موکت سالم را جایگزین بخش آسیب‌دیده کنیم.

نتیجه‌گیری ترمیم موکت سوخته

ترمیم سوختگی موکت

همیشه برطرف کردن لکه‌ها و سوختگی‌هایی که به دلایل مختلف برحسب اتفاق روی موکت به وجود می‌آید دغدغه افراد بوده است. چه بسا افرادی به خاطر نداشتن اطلاعات کافی، به دلیل کوچک‌ترین سوختگی موکت را تعویض کردند، در صورتی که می‌توانستند با ترمیم موکت سوخته و رفوی آن باعث شوند اثری از سوختگی نمایان نباشد.

شما می‌توانید بامطالعه این مطالب در رابطه با ترمیم سوختگی موکت، هزینه‌های خود را به حداقل برسانید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا