6 روش برای رفع رطوبت کمد دیواری

خانه‌دارینظافت و شستشو

اگر از درون کمد دیواری خود، بوی نم و رطوبت حس می‌کنید این موضوع را جدی بگیرید. حس بوی رطوبت از درون کمد دیواری، به معنای پس دادن نم و رطوبت از دیوار کمد است. اگر کمد دیواری شما روی دیوار حمام و دستشویی قرار گرفته است، یعنی از داخل دیوار لوله آب گرم و سرد رد شده است. اگر از این کمد بوی رطوبت حس کنید، می‌تواند به معنای ترکیدگی لوله‌ها باشد. به طور کلی برای رفع رطوبت کمد دیواری باید ابتدا منشا نم را پیدا کنید و بعد سراغ راهکار رفع رطوبت بروید.

روش‌های رفع رطوبت کمد دیواری

رطوبت کمد دیواری به عنوان موارد مهم در نظافت خانه می‌تواند دلایل مختلفی وجود داشته باشد، از جمله نشت لوله‌های آب، نوساز بودن ساختمان، عایق کاری نامناسب و …. چند روش خانگی و ساده برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در خیلی از مواقع، ممکن است در ساختمان‌های نوساز و جدید، به دلیل خشک نشدن گچ کشی ساختمان، ممکن است کمدها دچار رطوبت و نم گرفتگی شوند. در مورد ساختمان‌های قدیمی‌تر نیز ممکن است به دلیل خراب شدن عایق رطوبت بیرونی، یا نداشتن عایق مناسب و نشتی یا ترکیدگی لوله‌ها این اتفاق بیفتد. در این صورت بهتر است هرچه زودتر برای رفع رطوبت کمد دیواری خانه خود اقدام کنید.

روش‌های رفع رطوبت کمد دیواری

1. رفع رطوبت کمد دیواری با استفاده از برنج

استفاده از برنج یکی از روش‌های قدیمی برای رفع رطوبت کمد دیواری است. برنج علاوه بر از‌بین بردن رطوبت، توانایی از بین بردن بوی رطوبت و کپک‌های کمد را نیز دارد. در این روش باید مقداری برنج را داخل یک کیسه بریزید و در گوشه‌ای از کمد قرار دهید. می‌توانید برنج را درون ظرف یا کاسه نیز بریزید تا علت بو گرفتن رختخواب در کمد دیواری برطرف شود.

برنج برای ازبین بردن بوی نم

2.استفاده از قهوه در نظافت منزل

استفاده از قهوه برای از بین بردن نم کمد دیواری را جدی بگیرید! برای این کار بهتر است از دانه‌های تازه قهوه استفاده کنید.علت بو گرفتن رختخواب در کمد دیواری دلایل مختلفی دارد که با این روش قابل حل است. دانه‌های قهوه قدرت بالایی در از بین بردن رطوبت دارند و توانایی از بین بردن بوی بد رطوبت را هم دارند. قهوه را می‌توانید هم داخل کیسه بریزید و هم می‌توانید در یک ظرف بریزید و در قسمتی از کمد دیواری هود قرار دهید تا رطوبت و بوی نم کمد را از بین ببرد.

قهوه برای ازبین بردن بوی نم

3.استفاده از زغال در نظافت منزل

یکی از بهترین ابزارهای از بین بردن نم و رفع رطوبت کمد دیواری، زغال است. زغال اکتیو را در یک کیسه قرار دهید و در گوشه‌ای از کمد دیواری خود قرار دهید. زغال فعال توانایی جذب آلودگی‌های محیطی را دارد و منجر به رفع رطوبت و بوی نم ناشی از آن می‌شود. در صورتی که زغال در مسیر جریان هوا قرار گیرد، بهتر عمل می‌کند؛ بنابراین بهتر است زمانی که از زغال برای رفع رطوبت کمد دیواری استفاده می‌کنید، در کمد را باز بگذارید تا هوای درون کمد در گردش باشد.

زغال برای ازبین بردن بوی نم

4. تهویه مناسب

مکان تاریک و مرطوب، بهترین موقعیت را برای ایجاد کپک و رطوبت فراهم می‌کند و علت بو گرفتن رختخواب در کمد دیواری نیز است. به همین دلیل یکی از بهترین روش‌ها برای رفع رطوبت کمد دیواری، ایجاد جریان هوای مناسب در کمد دیواری است. سعی کنید به طور مرتب در و پنجره‌ها را باز کنید و در کمدها را باز کنید تا هوا رد خانه و کمد جریان پیدا کند.

هوای تازه باعث خشک شدن رطوبت اضافی در لباس‌ها و کمد شما می‌شود. برای از بین بردن رطوبت کمد در زمستان، هر چند وقت یک‌بار در کمد را باز کنید تا هوای گرم درون کمد بچرخد. عایق ضد رطوبت برای کمد دیواری نیز راه حل مناسبی برای نظافت منزل است که باید به آن فکر شود.

رفع رطوبت کمد دیواری

5. استفاده از رطوبت‌گیر کمد دیواری

رطوبت‌گیر کمک دیواری وسیله مناسبی برای رفع رطوبت کمد دیواری است. میزان رطوبت در کمدهای دیواری می‌تواند تا 60% هم برسد که بهترین شرایط برای رشد کپک است. رطوبت‌گیر کمد دیواری می‌تواند رطوبت هوا را در 50% تثبیت کند و جلوی کپک زدن کمد دیواری را بگیرد. به این نکته دقت کنید که دستگاه‌های رطوبت‌گیر کپک را از بین نمی‌برند. آن‌ها برای رفع رطوبت کمد دیواری و پیشگیری و مدیریت رطوبت می‌توانند به شما کمک ‌کنند.

6. رفع رطوبت کمد دیواری با استفاده از نور طبیعی و مصنوعی

برای رهایی از این مشکل، از نور طبیعی و مصنوعی استفاده کنید. اگر خود کمد مجهز به چراغ است، هر از گاهی چراغ را روشن بگذارید تا رطوبت هوا از بین برود. نور خورشید بهترین رطوبت‌گیر برای کمد رختخواب محسوب می‌شود. برای یادگیری راهنمای جامع اجرای نورپردازی داخل کمد دیواری کلیک کنید.

ساخت کمد دیواری با آچاره - نورپردازی کمد دیواری
نورپردازی کمذ دیواری

روشن گذاشتن یک لامپ کم وات در کمد، می‌تواند در رفع رطوبت کمد دیواری مؤثر باشد. در زمان روشن گذاشتن لامپ درون کمد دقت کنید که حتماً فاصله لامپ با لباس‌ها مناسب باشد تا الیاف لباس‌ها دچار آسیب نشود و احتمال آتش‌سوزی به صفر برسد.

دلایل ایجاد رطوبت در کمد دیواری

اگر بتوانیم دلیل ایجاد نم را پیدا کنیم، مطمئناً بهتر می‌توانیم برای رفع آن اقدام کنیم. هر چه زودتر منشأ را پیدا کنید، سریع‌تر می‌توانید برای رفع رطوبت کمد دیواری اقدام کنید و همین موضوع باعث می‌شود تا از خسارت دیدن خانه جلوگیری کنید. در ادامه برخی از دلایل ایجاد رطوبت را بررسی خواهیم کرد. عایق ضد رطوبت برای کمد دیواری نیز بسیار مهم است.

1. وجود نشتی در لوله‌ها

معمولاً یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد رطوبت و کپک در کمدها ورود رطوبت از طریق نشتی لوله‌های آب، شوفاژ و یا فاضلاب است. احتمال نشتی برای کمدهایی که در مجاورت دیوار سرویس‌های بهداشتی قرار دارد، بیشتر است. در صورتی که دلیل رطوبت و کپک کمد این مورد باشد برای هرچه زودتر برای حل مشکل نشتی و رفع این مشکل اقدام کنید تا خسارت بیشتری وارد نشود. یکی دیگر از موارد ایجاد رطوبت و کپک، درست عایق نشدن مجرای هوا است که موجب ایجاد رطوبت اضافی در هوا می‌شود. با تهیه انواع رطوبت گیر کمد رختخواب می‌توانید از وجود نم و رطوبتع جلوگیری کنید.

وجود نشتی در لوله‌ها

2. عایق‌کاری نامناسب یا آسیب‌دیده

در کمد دیواری‌هایی در مجاورت سرویس بهداشتی یا حمام هستند، از عایق ضد رطوبت برای کمد دیواری استفاده می‌شود تا در صورت نشتی به کمد آسیبی نرسد. اگر در اجرای این عایق مشکلی وجود داشته باشد، در صورت نشت لوله‌ها باید منتظر بوی آزاردهنده نم در کمد باشید.

3. جنس درب کمد

جنس درب کمد دیواری هم در رطوبت کمد مؤثر است. معمولاً اگر درب کمد تک پنل و چوبی باشد و درب کمد برای مدت طولانی بسته باشد، احتمال رطوبت کمد بیشتر می‌شود. معمولاً اگر از درب‌های سبک‌تر مانند درهای لوور استفاده شود، جریان هوا بیشتر است و کمد کمتر دچار مشکلات نم و رطوبت می‌شود و در نتیجه کمتر درگیر مشکل رفع رطوبت کمد دیواری می‌شوید.

درصورتی که درب کمد شما سنگین و چوبی است، برای رفع رطوبت کمد بهتر است درب کمد را در طول روز چندین بار باز کنید.

کم کردن نم کمد با نور

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

نکات پایانی درباره کنترل و رفع رطوبت کمد دیواری

در پایان چند نکته درباره کنترل نم و رفع رطوبت کمد دیواری را برای شما توضیح خواهیم داد.

  1. از چند بسته رطوبت‌گیر کمد دیواری در کف کمد استفاده کنید.
  2. می‌توانید از یک پنکه‌ کوچک استفاده کنید.
  3. اگر کف کمدتان دچار کپک زدگی شده است، کفش‌ها و کیف‌های چرمی‌تان را به بخش‌های بالایی کمد انتقال دهید.
  4. برای رفع رطوبت و جلوگیری از آن، پیش از قرار دادن لباس‌ها و مخصوصاً کفش‌ها مطمئن شوید که کاملاً خشک شده‌اند.
  5. کمدتان را با تعداد زیادی از لباس‌ها و اکسسوری‌ها اصطلاحاً خفه نکنید. برای هر لباس بخش جداگانه‌ای اختصاص دهید و بین آن‌ها فاصله بگذارید تا هوا بتواند میان آنها حرکت کند.
4.4/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا