نحوه رفع ترکیدگی لوله و نشتی‌های احتمالی

ساختمانترکیدگی لولهلوله کشی و تاسیسات

رفع ترکیدگی لوله و برطرف کردن نشتی‌های احتمالی می‌تواند از بروز آسیب‌های بعدی به منزل شما جلوگیری کند. چندین راه حل موقت از جمله بتونه اپوکسی یا گیره لوله برای نشتی لوله‌ها وجود دارد که می‌توانید قبل از آمدن لوله‌کش متخصص انجام دهید. اگر می‌خواهید خودتان لوله را تعمیر کنید می‌توانید از کوپلینگ لغزشی برای آسان‌تر کردن فرآیند استفاده کنید. مهم نیست از چه چیزی استفاده می‌کنید ابتدا باید منبع آب را قطع کنید تا در حین کار لوله‌ها نشت نکنند!

انواع مختلفی از نشتی لوله‌کشی وجود دارد. برخی از نشتی‌ها می‌توانند آسیب‌های زیادی به خانه شما وارد کنند در حالی که برخی دیگر تقریباً بی‌خطر هستند. رویکرد شما برای جلوگیری از نشت و رفع ترکیدگی لوله بستگی به نوع نشتی دارد. اگر نشتی در محل اتصال است، مفصل را سفت کنید. اگر نشتی در لوله است، قسمتی که نشتی دارد را بردارید و آن را با قسمت جدید جایگزین کنید. البته حرف زدن درباره این کار آسان‌تر از انجام آن است!

 

نکات کلیدی

  • برای رفع ترکیدگی لوله پلی اتیلن، ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرد. این کار را می‌توان با حفاری دستی یا استفاده از دستگاه نشت یاب انجام داد.
  • پس از پیدا کردن محل نشتی، باید لوله را برش داد و قسمت آسیب دیده را تعویض کرد. برای این کار از اتصالات برنجی و گیره شلنگ استفاده می‌شود.
  • در نهایت، باید محل نشتی را بررسی کرد تا از عدم وجود نشتی مطمئن شد.
  • اگر محل نشتی در عمق زیادی از زمین قرار داشته باشد، استفاده از دستگاه نشت یاب می‌تواند کار را آسان‌تر کند

مراحل رفع ترکیدگی لوله پلی اتیلن

نشت آب و شکستگی لوله‌ها می‌تواند یک مشکل بزرگ برای هر صاحب خانه باشد. از آنجایی که آب در لوله‌های تغذیه تحت فشار است اگر لوله یا اتصالات نشتی داشته باشد آب معمولاً با نیروی زیادی به بیرون پاشیده می‌شود.

اکثر لوله‌های مدرن آب‌رسانی منازل از جنس پلی اتیلن هستند که با زانویی، سه راهی و سایر اتصالات به هم وصل می‌شوند. از این رو آگاهی درباره روش‌های رفع ترکیدگی لوله پلی اتیلن می‌تواند برای جلوگیری از خرابی‌های ساختمان مفید باشد.

لوله‌های پلی اتیلن به صورت رول‌های بسیار بلند تولید می‌شوند و در بسیاری از مناطق برای لوله‌کشی آب اصلی بین کنتور و خانه و برای سیستم‌های اسپرینکلر کاربرد دارند. مانند هر نوع لوله دیگری، پلی پیپ برای همیشه دوام نمی‌آورد و می‌تواند با گذشت زمان و به خاطر عواملی همچون ریشه درختان دچار نشتی شود. لوله پلی همچنین ممکن است به خاطر جابجایی سنگ‌های موجود در خاک که به لوله فشار وارد می‌کنند آسیب ببیند. در ادامه با چگونگی رفع ترکیدگی لوله بدون خرابی با شما هستیم.

محاسبه رایگان هزینه لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان!

رفع ترکیدگی لوله

برای حفاری آماده شوید

رفع ترکیدگی لوله پلی اتیلن می‌تواند کاری سخت و چالش برانگیز باشد. اگر این لوله‌ها در عمق زمین نصب شوند و ترکیدگی آن‌قدر بزرگ نباشد که لوله به راحتی حرکت کند کار دشوار می‌شود. تعیین محل منبع نشت نیز می‌تواند سخت باشد.

گاهی اوقات می‌توانید با حفاری منطقه مرطوب حیاط، منبع مشکل را پیدا کنید. با این حال ممکن است همیشه آن‌قدر خوش شانس نباشید و نقطه مرطوب با منطقه نشت فاصله زیادی داشته باشد. در هر صورت به این فکر کنید که باید حفاری کافی و مناسبی را انجام دهید.

تجهیزات و ابزار مورد نیاز

  • بیل
  • بیل حفاری
  • قیچی چوب بری (اختیاری)
  • برش دهنده لوله
  • مشعل کوچک دستی (اختیاری)
  • پیچ گوشتی
  • گاز انبر گیره (یا مشابه)
  • کوپلینگ برنجی
  • گیره شلنگ
  • آب داغ (اختیاری)

تجهیزات رفع ترکیدگی لوله

دستورالعمل‌ رفع ترکیدگی لوله پلی اتیلن

روش استاندارد برای تعمیر لوله پلی اتیلن مشکی، نصب یک یا چند کوپلینگ خاردار برنجی است که با گیره شلنگ ایمن می‌شوند. شما باید از گیره‌های خاصی که برای محکم کردن لوله به اتصالات استفاده می‌شوند و ابزاری که گیره را به طور ایمن در اطراف لوله محکم می‌کند استفاده کنید. تمرین خوبی است که برای استحکام بیشتر در اتصال، گیره هر مفصل را دو برابر کنید.

برای تشخیص برنجی بودن اتصالات مورد نیاز در بسیاری از مناطق بهتر است از کوپلینگ با قسمت مهره‌ای در مرکز استفاده کنید. اگر قسمت آسیب دیده لوله بزرگ باشد، برای رفع ترکیدگی لوله و ایجاد اتصال به دو بست و یک بخش جدید لوله پلی اتیلن نیاز دارید.

1. آب را قطع کنید

برای جلوگیری از انباشت آب در حفره باید در زمان حفاری هستید آب را از شیر فلکه ببندید. اگر فکر می‌کنید در حال نزدیک شدن به نشتی هستید همیشه می‌توانید آب را باز کنید. زمانی که لوله در معرض دید قرار گرفت آب را باز کنید تا دقیقاً محل نشتی را ببینید.

رفع نشتی لوله آب پلی اتیلن

 2. با دقت حفاری کنید

اگر نمی‌دانید لوله در چه عمقی قرار دارد باید به دقت حفاری کنید تا در نهایت به لوله آسیب نزنید. اگر از عمق درست لوله مطلع هستید می‌توانید اول کار به سرعت حفاری کنید تا زمانی که به آن نزدیک شوید. در غیر این صورت، به آرامی بیل بزنید. همان‌طور که به عمق مناسب نزدیک می‌شوید برای کنترل بیشتر با یک بیل کوچک‌تر به آرامی خاک‌ها را کنار بکشید.

در این مرحله از پروسه رفع ترکیدگی لوله باید بتوانید اطراف و زیر لوله را به راحتی ببینید تا کار برای شما آسان‌تر شود. همچنین می‌توانید ریشه‌ها را قطع کنید و سنگ‌هایی که ممکن است الآن یا در آینده به لوله آب آسیب برساند را بیرون بیندازید.

حفاری برای رفع ترکیدگی لوله

3. محل برش‌ها را تعیین کنید

ابتدا محل نشتی را بررسی کنید. باید دقیقاً محل نشتی مشخص شود تا بتوانید تصمیم درست بگیرید که از چه اتصالاتی برای تعمیر استفاده کنید. اگر نشتی روی سه راهی باشد می‌توانید گیره‌ها را شل کرده و سه راهی را از لوله جدا کنید به طوری که فقط یک لوله بریده شود.

از آنجایی که فضای کمی برای کار دارید در صورت امکان از کوتاه کردن لوله در بیش از یک طرف اتصالات خودداری کنید. چگونگی برش دادن لوله‌ها را بررسی کنید تا رفع ترکیدگی لوله آسان‌تر شود. سپس از اره برای برش لوله استفاده کنید.

رفع نشتی لوله آب پلی اتیلن

4. اتصالات را نصب کنید

قبل از قرار دادن هر یک از اتصالات در لوله، گیره‌های لوله را سر جای خودشان قرار دهید. یک سر اتصالات را داخل لوله قرار دهید و آن را تا جایی که می‌شود به داخل فشار دهید. فرو بردن لوله در یک کاسه آب داغ نه آب جوش یا استفاده از کمی صابون مایع برای روان کردن سطح می‌تواند به شما کمک کند تا این مرحله از رفع ترکیدگی لوله بدون خرابی را به آسانی انجام دهید.

نکته مهم این که اگر هنوز در فشار دادن اتصالات مشکل دارید می‌توانید از یک مشعل کوچک دستی برای گرم کردن لوله استفاده کنید. با تکان دادن شعله روی چند سانت اول لوله آن را به سرعت گرم کنید. سپس سعی کنید اتصالات را به داخل فشار دهید.

هر دو انتهای لوله را بلند کنید. انتهای دیگر اتصالات را به سمت لوله مقابل قرار دهید و همان‌طور که لوله را به سمت پایین فشار می‌دهید اتصالات را به داخل لوله فشار دهید.

رفع ترکیدگی لوله بدون خرابی

5. گیره‌ها را سفت کنید

گیره‌های شلنگ را به سمت بالا بلغزانید تا در جای درست قرار گیرند. هر یک از گیره‌های شلنگ را با یک پیچ گوشتی، در صورت لزوم با استفاده از گاز انبر گیره محکم کنید. مطمئن شوید که گیره‌ها محکم هستند و حرکت نمی‌کنند.

6. نشتی را بررسی کنید

قبل از پر کردن لوله، آب را باز کنید تا نشتی را بررسی کنید. گاهی اوقات گیره‌ها نیاز به کمی سفت کردن دارند. بنابراین قبل از اینکه آن‌ها را بپوشانید کمی صبر کنید تا مطمئن شوید که نشتی ندارند. زمانی که مطمئن شدید که نشتی وجود ندارد خاک را پر کنید.

رفع ترکیدگی لوله با کمک دستگاه نشت یاب

در برخی موارد بعد از ترکیدگی لوله متوجه می‌شوید که محل ترکیدگی و نشتی در عمق زیادی از زمین قرار دارد و ممکن است برای حفاری به دردسر بیفتید. علاوه بر این بیل زدن و پیدا کردن محل دقیق نشتی می‌تواند کاری مشکل و زمان بر باشد.

حل این مشکل با بهره‌گیری از دستگاه نشت یاب آسان می‌شود. در این روش برای رفع ترکیدگی لوله با دستگاه، فرکانس ایجاد شده باعث می‌شود محل نشتی و ترکیدگی زودتر پیدا شود.

در این پروسه استفاده از فرکانس‌های پایین اصلی‌ترین عملکرد دستگاه ردیاب نشتی محسوب می‌شود. فرد متخصص با کمک این دستگاه، فرکانس‌های کوتاه را به مناطق مشکوک به ترکیدگی می‌فرستند و دریافت فرکانس بلند نشان دهنده پیدا شدن محل دقیق ترکیدگی خواهد بود.

در عین حال رفع ترکیدگی لوله با دستگاه کاری کاملاً تخصصی است و باید آن را به دستان با تجربه کارشناسان این کار بسپارید.

رفع ترکیدگی لوله با کمک دستگاه نشت یاب

دلایل رایج نشت لوله پی وی سی

در اینجا برخی از رایج‌ترین دلایل تعمیر و رفع ترکیدگی لوله را ذکر می‌کنیم:

  • نصب نادرست – اگر اتصالات PVC به درستی روی لوله اتصال نصب نشود، ممکن است نشتی ایجاد شود. این مشکل معمولاً به دلیل شل بودن اتصالات است که به آب اجازه نفوذ می‌دهد.
  • چسب بی‌کیفیت – باید سیمان پی وی سی مناسبی را خریداری کنید تا زود خراب نشود. قبل از انتخاب چسب، برچسب را بخوانید تا مطمئن شوید که برای چسبیدن به PVC طراحی شده است. حتی اگر چسب صحیح را انتخاب کنید، در نهایت با افزایش عمر، در نهایت چسب خراب می‌شود و نیاز به تعمیر دارد.
  • دمای انجماد – اگرچه PVC در برابر یخ‌زدگی مقاوم است، اما ممکن است در هوای شدید زمستانی شکننده شود و آسیب ببیند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای هوای سرد دارد، لوله‌ها را عایق‌بندی کنید تا از یخ‌زدگی جلوگیری شود.

جمع‌بندی

لوله‌های پی وی سی یا پلی اتیلن به دلیل ویژگی بادوام و سبک وزن بودن محبوبیت زیادی برای مصارف فاضلاب، لوله‌کشی و آبیاری پیدا کرده‌اند . پی وی سی بیشتر به عنوان لوله تخلیه استفاده می‌شود که به دلیل سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن شناخته شده است.

برای اکثر آسیب‌های وارده بر لوله، می‌توان لوله‌های موجود را تعمیر کرد تا نشتی تحت کنترل باشد. با این حال، اگر آسیب بیش از حد گسترده باشد، برای رفع ترکیدگی لوله باید آن را تعویض کنیم.

استفاده از روش‌های خانگی و به‌کارگیری وسایل و تجهیزات مناسب ساده‌ترین راه برای رفع ترکیدگی لوله بدون خرابی است. اما اگر به هر دلیلی در پیدا کردن محل نشتی با مشکل مواجه شدید و حفاری مسیر برایتان سخت بود می‌توانید از کارشناسان این کار کمک بگیرید. متخصصان با تجربه با استفاده از دستگاه نشت یاب حرفه‌ای با استفاده از امواج فرکانس پایین محل نشتی را به راحتی پیدا می‌کنند. به این ترتیب از ایجاد خرابی‌های بیشتر و ترکیدگی‌های شدیدتر جلوگیری خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا