نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

چگونه زود خشک شدن رنگ روغن را تسهیل کنیم؟

تعمیرات ساختمانساختماننقاشی ساختمان

یکی از گزینه‌های محبوب در نقاشی ساختمان، رنگ روغن است. رنگ روغن بر پایۀ حلال نفتی تولید می‌شود و به همین خاطر در آب حل نمی‌شود. این ویژگی ضد آب و قابل شستشو بودن رنگ روغن، امکان‌های زیادی برای افرادی که می‌خواهند استفاده‌های متنوعی از فضای داخلی خانۀ خود بکنند، فراهم می‌کند.

رنگ‌ روغن برای آشپزخانه (به خصوص دیوار و سقف)، درب‌های پلاستیکی، درب‌های آهنی و اتاق خواب‌ها، انتخاب مناسبی است. ولی از سویی رنگ روغن، دیر خشک می‌شود. حالا چه کارهایی برای زود خشک‌شدن رنگ روغن می‌توان انجام داد؟ زمانی که شما قصد خرید خانه‌ای نو دارید، شاید زمان خشک‌شدن نقاشی دیوارها، برای شما مهم نباشد ولی زمانی که شما در خانه‌ای ساکن هستید، برای شما موضوعی حیاتی خواهد بود.

راه‌هایی برای زود خشک‌شدن رنگ روغن

رنگ روغن به دلیل ویژگی‌ ترکیبات خود، دیر خشک می‌شود. به دلیل اینکه رنگ روغن مشتق از ترکیبات نفتی است. این رنگ در مقایسه با رنگ آکریلیک یا پلاستیک که بر پایه آب ساخته می‌شوند، دیرتر خشک می‌شود. حالا اگر در زمان و مکانی باشیم که زود خشک‌شدن رنگ روغن، برای ما مهم باشد، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

رنگ روغن به شکل متوسط، بین 8 تا 12 ساعت زمان نیاز دارد تا به شکل کامل خشک شود. ولی همین خشک‌شدن می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد:

  1. ویژگی سطحی که روی آن، رنگ زده می‌شود.
  2. ترکیباتی که رنگ روغن به کار گرفته شده است.
  3. ضخامت لایه‌های رنگ روغنی که استفاده می‌شود.
  4. دمای هوای محیطی که در آن رنگ‌آمیزی صورت می‌گیرد.

فرآیند خشک شدن رنگ

حالا که با ویژگی این رنگ و عوامل موثر بر خشک‌شدن آن آشنا شدیم، می‌توانیم از طریق راه‌های زیر به زود خشک‌شدن رنگ روغن کمک کنیم:

1-‌ استفاده از خشک‌کن‌های رنگ

خشک‌کن‌ها، ماده‌هایی مایع و غیرغلیظ هستند که در صورت ترکیب با رنگ روغن، علاوه‌بر اینکه می‌توانند موجب تسریع در فرایند زود خشک‌شدن رنگ روغن شوند، به شما کمک می‌کنند رنگی با لایه‌های متنوع‌تر داشته باشید. فقط در میزان استفاده از آن، زیاده‌روی نکنید چرا که خود این موضوع ممکن است به بافت پایه رنگ روغن شما آسیب بزند!

نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

2- استفاده از ترکیبات مختلف در رنگ

ترکیبات رنگی که استفاده می‌کنید هم می‌تواند در زود خشک‌شدن رنگ روغن موثر باشد. به طور مثال، زمانی که از ترکیب روغن گردو استفاده کنید، این فرایند سریع‌تر صورت می‌پذیرد. همچنین مدنظر داشته باشید که برای رنگ روغن قهوه‌ای، از ترکیب رنگ‌هایی استفاده کنید که حاوی اکسید آهن باشند. این موضوع هم به خشک‌شدن رنگ روغن، سرعت می‌بخشد.

3- رنگ‌آمیزی مرحله به مرحله

زمانی که شما قصد رنگ کردن دیوار را داشته باشید، احتمالاً تمام فرایند در یک زمان پیوسته صورت می‌گیرد. اما اگر بخواهید یک دیوار بزرگ یا کل خانه را رنگ‌آمیزی کنید بهتر است که کار خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. با این کار علاوه‌بر تقسیم انرژی شما، زمانی که به دیوار چهارم برسید، دیوار اول در حال خشک‌شدن است. پس یکی دیگر از راه‌های زود خشک‌شدن رنگ روغن، انجام فرایند نقاشی به شکل گسسته است.

رنگ آمیزی مرحله به مرحله

4- زود خشک شدن رنگ روغن به واسطه اجرای رنگ‌ در لایه‌‌های نازک

رنگ‌آمیزی با لایه‌های نازک رنگ هم همانند مرحله قبل به زود خشک‌شدن رنگ روغن کمک می‌کند. این کار همچنین موجب ظریف‌تر شدن کار و کیفیت بهتر خروجی نهایی خواهد شد.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

5- انتخاب دمای مناسب برای رنگ‌آمیزی

تصور کنید شما در شرجی اهواز، قصد رنگ‌آمیزی دیوارهای خانۀ خود را دارید. حتماً این موضوع موجب کاهش سرعت خشک‌شدن نقاشی دیوارها می‌شود. پس هوایی که رطوبت کمتر و خشکی بیشتر دارد، به زود خشک‌شدن رنگ روغن کمک شایانی می‌کند.

انتخاب دمای مناسب

6- استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی برای زود خشک شدن رنگ روغن

مثل سشوار که به خشک‌شدن موهای شما کمک می‌کند، استفاده از وسایل سرمایشی و خنک‌کننده هم می‌تواند در زود خشک‌شدن رنگ روغن موثر باشد. در صورتی که در فصل گرم سال قصد رنگ‌آمیزی دارید، از وسایلی شبیه پنکه استفاده کنید که سرعت حرکت باد را تسریع کند.

درخواست نقاشی ساختمان

اگر در فصل‌های سرد سال، قصد رنگ‌آمیزی خانه خود را دارید، استفاده از پنکه و کولر و فن‌کوئل می‌تواند به افزایش سرعت جریان هوا در خانه کمک کند. همچنین وسایل گرمایشی مثل هیتر و بخاری هم با گرم‌ نگه‌داشتن محیط، می‌توانند در زود خشک‌شدن رنگ روغن موثر باشند. سشوار را هم فراموش نکنید! اگر قصد رنگ‌آمیزی یک دیوار کوچک را دارید، با استفاده از یک سشوار در فاصله مناسب از دیوار، به خشک‌شدن سریع‌تر دیوارها کمک کنید.

زود خشک شدن رنگ روغن با استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی

و پاسخ به چند سؤال رایج در رابطه با زود خشک‌شدن رنگ روغن

آیا خود سطح می‌تواند در مدت زمان خشک‌شدن رنگ مؤثر باشد؟ بله! فرایند خشک‌ شدن رنگ بسته به اینکه بر روی چه سطوحی استفاده می‌شود، می‌تواند متغیر باشد.

  • اگر رنگ روغن را روی بوم پاشیده‌اید، فرایند خشک‌شدن آن ممکن است تا 12 ساعت طول بکشد. ولی اگر قصد استفاده از رنگ روغن با ترکیباتی از کبالت و سرب را دارید، زیرسازی با پرایمر می‌تواند به زود خشک‌شدن رنگ روغن کمک کند.
  • مساله استفاده از رنگ روغن بر روی فلز، از چالش‌های همیشگی نقاشان بوده است. به طور معمول فرایند خشک‌شدن رنگ روغن روی فلز، بین 8 تا 12 ساعت تغییر می‌کند.
  • اگر رنگ روغن خود را بر روی چوب می‌زنید هم مشابه فلز، ممکن است بین 8 تا 12 ساعت زمان نیاز باشد تا کل آن خشک شود.
  • رنگ‌های فوری، به دلیل ساختار خاص ترکیبات خود، در صورتی که در معرض جریان هوا قرار گیرند، زودتر از سطوح دیگر خشک می‌شوند. این فرایند معمولاً به کمتر از 4 ساعت هم می‌تواند برسد.

به این پست امتیاز دهید

3 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    اگر رنگ روغن را روی شیشه استفاده کنیم و قصد داشته باشیم زودتر خشک بشه چه راهی داره؟
    و ایا رنگ روغن را داخل کوره میتوان قرار داد تا زودتر خشک شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید